Gå til innhold

Mitt stakkars pengetre

Creo

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en gang et pengetre...

men det trives ikke så utrolig godt, så vidt jeg kan se. Det står riktignok i vinduskarmen, men jeg klarer på min helt unike måte å overse det likevel. Resultatet er selvsagt at det hopper ut av skålen/koppen sin med jevne mellomrom.

Hvor ofte skal det vannes? Hvor ofte skal alle planter vannes?

Jeg klarer ikke en gang å holde liv i en kaktus.

Også lurte jeg på hvorfor det heter "pengetre"? Økonomien står fremdeles på stedet hvil *optimist*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heldigvis tåler pengetrær ganske røff behandling. har hatt mitt i 7 år, i løpet av den tida har manglende stell og vanning tatt knekken på alt annet etter tur, men pengetreet lever enda. tror ikke det er nødvendig å vanne mer enn en gang i uka, jeg vet at mitt har klart seg fint en måned uten vann.

vil bare legge til at jeg har vært sammenhengende blakk så lenge denne planten har vært i min besittelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hmmm...

Kanskje alle pengene dine har gått med til å kjøpe nye planter etterhvert som de andre daua? Hvis du holder deg til bare pengetrær så kanskje det hjelper?

Mitt pengetre liker seg best borte fra vinduskarmen. Det tåler veldig lite vann, og en gang mista det alle bladene sine, men kom tilbake for fullt når det fikk litt oppmerksomhet.

Libra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat som deg, helt til jeg fikk en plante som jeg vanner etter. Husker ikke hva den heter, men den har lange, slanke blader og hvite liljeaktige blomster. Den er ganske vanlig, og jeg kjøpte min på Ikea.

Uansett, poenget er at den henger veldig med hodet når den ikke får nok vann, men retter seg opp med en gang etterpå. Da er det bare å følge med litt på den ene planten, og så vanne resten i samme slengen. Den ser desuten så lei seg ut når den ikke blir vannet, at man klarer ikke å gå forbi uten å få dårlig samvittighet.

En anne hardfør plante er svigermors tunge. Den overlever alt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill... icon_smile.gif

Jeg tror jeg skal prøve en plante som blir lei seg når den er tørst, kanskje den appellerer til morsinstinktet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Pengetre (hvis vi mener på den samme planten)

Navnet Pengetre kommer av at den KAN en sjelden gang blomstre (da gjelder rett mengde vann, lysforhold, gjødsel osv)og da sier overtroen at du blir rik icon_razz.gif Har hatt Pengetre i mange år; null blomster og null rikdom. Men man kan altids håpe da...icon_wink.gif

Ellers kan jeg jo nevne at den er en sukkulent, dvs den har tykke blader som inneholder masse fuktighet. Tåler å stå kjempelenge uten vann.

Noen lager Pengetreet om til Bonsai ved å klippe den ned slik at den får EN tykk stamme som forgreiner seg slik Bonsai gjør.

Klems

~Zafir~1212[ Dette Innlegg er endret av: Zafir den 2002-02-22 21:29 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, kan pengetre blomstre? har hatt et i mange år og null blomst(og null rikdom)

hadde vært gøy og se et blomstrende pengetre. Vet du om en side jeg kan finne det på?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, har letet selv men ikke finni det. lo av veninna mi som sa det blomstret, men jeg får nok krype i skallet og inrømme at jeg tok feil....icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planten som Tiger nevner høres ut som en Fredslilje. Har selv en slik som har overlevd hos uoppmerksomme meg i 5 år, til og med gjennom lange sommerferiefravær. Den har skikkelig personlighet, blir helt paddeflat når den er tørst, men er like fin etter bare noen timer etter vanning. icon_smile.gif

Har noen av dere erfaring med elefantfot? Kjøpte en liten lav en uten stamme, kun klomp nederst, og lurer på om den kommer til å få stamme, eventuellt hvor mange år det vil ta... icon_smile.gif utålmodig:) De er så fine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å holde liv i ditt pengetre, kan du få mitt! icon_smile.gif

Jeg synes nemlig ikke det er noe pent... har forsøkt i over 1 år å ta livet av det uten hell!

Jeg har neglisjert det fulstendig! Bare når samvittigheten griper meg som værst vanner jeg det litt. dvs 1 gang hver 2.mnd.....

Det står i en krok på soverommet, hvor det er sånn passe lyst/mørkt.

Kanskje dette er oppskriften på å holde det i live???

Men som sagt du kan få mitt "udødelige" pengetre icon_smile.gificon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 5 år senere...
Gjest Vanligvis realist

Hmm. Er det bare jeg som blir nervøs når pengetreet mitt ser ut som det vil dø? Det kommer samtidig med et rasende forbruk selvfølgelig, og vel. Jeg liker det dårlig. Tar det som et dårlig varsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest leoatle

vi har hatt pengetre i over 12 år og det blomstrer vært år...... og det er meget lett å ta avlegger....settes rett i jorda og gror uansett.... pengetre ga oss rikdom,vant mange milioner, pluss at jeg vant endel store premier på bjerke travbane.... men etter 4 år ble man fattig igjen.... så jeg vet ikke jeg om det er penge tre`t som er årsaken...

med hilsen leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...