AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #1 Skrevet 16. juli 2017 Jeg og min kollega jobber begge to steder. Tidligere i måneden spurte hun om jeg kunne ta en vakt for henne. Hun sa det var veldig viktig og at hun skulle skylde meg ALT. Jeg var egentlig oppsatt på den andre jobben min, men spurte en kollega der om hun kunne ta vakten min. Det kunne hun, så jeg sa ja til å jobbe for hun som hadde spurt. Så en uke senere viste det seg at jeg ble dobbel booket så jeg skulle være på begge arbeidsplassene samtidig. Det har vært litt rot da sjefen på vår felles arbeidsplass er sykemeldt og har ikke fått videreformidlet beskjeder, som jeg trodde var lagt inn i systemet. Så jeg hadde sagt til sjefen at den dagen kunne jeg ikke jobbe. Jeg spurte da denne kollegaen om hun kunne være så snill og jobbe for meg. Hun sa hun ikke kunne fordi hun skulle åpne på vår felles arbeidsplass. Det hadde bare ikke kommet opp fordi hun også var oppsatt på den andre jobben (innenfor den kjeden vi begge jobber for). På fredag da jeg var på jobb var hun inne og handlet. Hun fortalte da en kollega, mens jeg overhørte det, at hun hadde skaffet seg fri i går (lørdag) fordi hun ville være med venner og slappe av. P.g.a ferieavviklig hadde jeg ikke mange jeg kunne spørre, men etter at hun hadde sagt nei spurte jeg den eneste andre kollegaen jeg kunne spørre. Han sa først at han hadde satt foten ned fordi han har jobbet alt for mye. Jeg forklarte situasjonen og sa at det virkelig var total krise og at jeg hadde forsøkt alt annet. Jeg sa jeg kunne vaske leiligheten hans for ham, skylde ham to vakter, at jeg kunne ta de siste timene av vakten selv og at han kunne få lønnen for hele arbeidsdagen. Han sa han skulle tenke på det til neste dag. Dagen etter kom han inn på arbeidsplassen og sa han kunne ta vakten for meg, frem til jeg kom og tok de siste timene. Så heldigvis løste det seg! Men hun første kollegaen... Jeg forklarer at det er krise. Hun kan ikke, ok.. Så prioriterer hun å skaffe seg selv fri istedenfor å hjelpe meg etter at jeg har hjulpet henne. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette? På en side er jeg irritert på henne, men det er jo ikke et krav om at hvis man tar en vakt for en kollega så må hun gjøre gjengjeld. Hva ville du gjort hvis du var henne? Anonymkode: 289ae...7a3
The Kitten Skrevet 16. juli 2017 #2 Skrevet 16. juli 2017 Jeg tenker at du nå vet hvem du kan si "nei" til med god samvittighet. 21
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #3 Skrevet 16. juli 2017 27 minutter siden, The Kitten skrev: Jeg tenker at du nå vet hvem du kan si "nei" til med god samvittighet. Ja, jeg trenger ikke være den første hun spør... For å si det sånn. Skal møte han som tok vakten min i morgen for å gi ham nøklene hans (til forretningen) så skal takke ham igjen da. Forøvrig var han så snill at han logget seg selv ut, og meg inn, da han gikk så jeg får lønnen for de timene jeg jobbet. TS Anonymkode: 289ae...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #4 Skrevet 16. juli 2017 Hvor er sjefene oppe i alt dette? Dere bytter jo vakter som om det skulle vært valuta. Hele arbeidsplassen virker kaotisk og useriøs. Er virkelig bemanningen så dårlig at hvis én uteblir en dag, så går virksomheten dukken? Håper du gjør alt du kan for å finne deg en annen jobb, hvor arbeidstidene er fastlagt på forhånd og hvor bedriften ikke går konkurs bare fordi én er borte. Anonymkode: 5e1bf...3ca 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #5 Skrevet 16. juli 2017 Du skjønner vel at du ikke bytter eller gjør henne noen tjenester flere ganger. Synes også det er litt tvilsomt at den andre kollegaen skal ha så mye ekstra for å ta vakten. Dere får vel lønn, eller? Anonymkode: 3a8ff...13c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #6 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor er sjefene oppe i alt dette? Dere bytter jo vakter som om det skulle vært valuta. Hele arbeidsplassen virker kaotisk og useriøs. Er virkelig bemanningen så dårlig at hvis én uteblir en dag, så går virksomheten dukken? Håper du gjør alt du kan for å finne deg en annen jobb, hvor arbeidstidene er fastlagt på forhånd og hvor bedriften ikke går konkurs bare fordi én er borte. Anonymkode: 5e1bf...3ca Veldig mange steder, som i helsevesenet og på butikker, er man ikke flere på vakt enn man må være. Man kan derfor ikke bare være borte, men må bytte vakter med kollegaer. For meg er dette helt normalt. Jeg følger en turnus hvor arbeidstider er fastsatt på forhånd, og om en vakt ikke passer må jeg selv bytte den med noen (som ts har gjort). Dette er da helt normalt mange steder? Ikke alle har fleksitid hvor man kan ringe å si at man ikke kommer den dagen Anonymkode: 109eb...fc7 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #7 Skrevet 16. juli 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange steder, som i helsevesenet og på butikker, er man ikke flere på vakt enn man må være. Man kan derfor ikke bare være borte, men må bytte vakter med kollegaer. For meg er dette helt normalt. Jeg følger en turnus hvor arbeidstider er fastsatt på forhånd, og om en vakt ikke passer må jeg selv bytte den med noen (som ts har gjort). Dette er da helt normalt mange steder? Ikke alle har fleksitid hvor man kan ringe å si at man ikke kommer den dagen Anonymkode: 109eb...fc7 Du misforstår poenget mitt. For å sette det på spissen: Hvis du skulle blitt gravid, ville du selv vært ansvarlig for å finne en vikar mens du er i permisjon? Er det slik at du ikke får ta permisjon så lenge du ikke finner en vikar for deg selv? Eller er dette arbeidsgivers jobb? En ansatt som ønsker fri fra en allerede avtalt vakt tar dette opp med sin sjef. Sjefen undersøker om det er mulig å gi fri, ved å enten omdisponere ressurser eller høre med andre ansatte om de kan jobbe en ekstra vakt. Sjefen vil gi et ja eller nei avhengig av hva han/hun finner ut. Poenget er at dette er sjefens jobb. Det er svært ødeleggende for arbeidsmiljøet å legge dette ansvaret over på de ansatte. Det utvikler seg en byttekultur, hvor man opparbeider seg gjeld til kolleger og hvor utilbørlig press som går ut over de som har vanskelig for å forsvare seg selv. Virksomheter som holder på på denne måten er useriøs og "jalla-bedrifter". Anonymkode: 5e1bf...3ca 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #8 Skrevet 16. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår poenget mitt. For å sette det på spissen: Hvis du skulle blitt gravid, ville du selv vært ansvarlig for å finne en vikar mens du er i permisjon? Er det slik at du ikke får ta permisjon så lenge du ikke finner en vikar for deg selv? Eller er dette arbeidsgivers jobb? En ansatt som ønsker fri fra en allerede avtalt vakt tar dette opp med sin sjef. Sjefen undersøker om det er mulig å gi fri, ved å enten omdisponere ressurser eller høre med andre ansatte om de kan jobbe en ekstra vakt. Sjefen vil gi et ja eller nei avhengig av hva han/hun finner ut. Poenget er at dette er sjefens jobb. Det er svært ødeleggende for arbeidsmiljøet å legge dette ansvaret over på de ansatte. Det utvikler seg en byttekultur, hvor man opparbeider seg gjeld til kolleger og hvor utilbørlig press som går ut over de som har vanskelig for å forsvare seg selv. Virksomheter som holder på på denne måten er useriøs og "jalla-bedrifter". Anonymkode: 5e1bf...3ca Permisjon, sykemelding osv er lovfestet fri, og her er det sjefens jobb å finne vikarer. Det blir noe helt annet når folk bare vil ha fri ! På min jobb kan man ikke komme til sjefen og si "jeg vil ha fri den dagen" men man må bytte vakter selv. Jeg ser slett ikke på dette som sjefen sin jobb - å rydde opp når noek vil ha fri uten grunn. Dette ser jeg på som eget ansvar, slik har det vært på alle stedene jeg har jobbet! Og det har ikke vært jallabedrifter det får da være måte på hva sjefen skal plages med.. tenk om alle de 30 ansatte stakk innom og sa "jeg vil ha fri den dagen. Fiks det" det hadde blitt komplett kaos. Mye enklere for oss og for sjefen å bytte vakter. Det er da helt normalt! Anonymkode: 109eb...fc7 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #9 Skrevet 16. juli 2017 TS her. Jeg tilbød ham så mye fordi vi i utgangspunktet står i en krise bemanningsmessig p.g.a sykdom og ferieavvikling. Han er skikkelig overarbeidet og sliten så jeg hadde veldig dårlig samvittighet for å i det hele tatt å måtte spørre. Men jeg avløste ham i går og tok de siste timene selv. Han logget seg selv ut og meg inn, så jeg får lønn for de timene jeg jobbet. Måtte levere tilbake nøklene til ham i dag så han får åpnet butikken på mandag. Jeg takket ham igjen for hjelpen (noe jeg har gjort tusen ganger allerede) og vi er enig om at jeg skylder ham en vakt. Han sa det var veldig hyggelig av meg å tilby så mye til gjengjeld, og at han visste jeg var veldig takknemlig. Videre sa han at han hadde sagt ja helt frivillig, og at jeg hadde spurt veldig pent. Anonymkode: 289ae...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #10 Skrevet 16. juli 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at dette er sjefens jobb. Det er svært ødeleggende for arbeidsmiljøet å legge dette ansvaret over på de ansatte. Det utvikler seg en byttekultur, hvor man opparbeider seg gjeld til kolleger og hvor utilbørlig press som går ut over de som har vanskelig for å forsvare seg selv. Virksomheter som holder på på denne måten er useriøs og "jalla-bedrifter". Anonymkode: 5e1bf...3ca Fullstendig enig. Jeg fatter ikke at dette tillates i så mange virksomheter. Noen ganger hører jeg også at folk bytter vakter seg imellom uten at firmaet vet det - at den som faktisk er på jobb ikke får lønn for det engang. Én ting er lønna, men en annen ting er forsikringer. Hvis noe skjer på en byttet vakt, hva da? Hva om en ansatt skader seg, og så er det ikke engang registrert at vedkommende var på jobb? Pluss at du har det med byttekultur som AB ovenfor påpeker. Det er selvsagt enkelt for meg som leder å slippe å forholde meg til vaktbytter, men jeg er ansvarlig og det jeg må derfor ha orden i papirene mht til timetall og tidsintervaller mellom vaktene osv som arbeidsmiljøloven påpeker, og hms-rutiner fordrer at de som er på jobb, er de som er oppsatt til å være på jobb. Anonymkode: cfa28...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #11 Skrevet 16. juli 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår poenget mitt. For å sette det på spissen: Hvis du skulle blitt gravid, ville du selv vært ansvarlig for å finne en vikar mens du er i permisjon? Er det slik at du ikke får ta permisjon så lenge du ikke finner en vikar for deg selv? Eller er dette arbeidsgivers jobb? En ansatt som ønsker fri fra en allerede avtalt vakt tar dette opp med sin sjef. Sjefen undersøker om det er mulig å gi fri, ved å enten omdisponere ressurser eller høre med andre ansatte om de kan jobbe en ekstra vakt. Sjefen vil gi et ja eller nei avhengig av hva han/hun finner ut. Poenget er at dette er sjefens jobb. Det er svært ødeleggende for arbeidsmiljøet å legge dette ansvaret over på de ansatte. Det utvikler seg en byttekultur, hvor man opparbeider seg gjeld til kolleger og hvor utilbørlig press som går ut over de som har vanskelig for å forsvare seg selv. Virksomheter som holder på på denne måten er useriøs og "jalla-bedrifter". Anonymkode: 5e1bf...3ca Hos oss så er det sånn at hvis vi søker permisjon så sier sjefen "prøv å bytte selv først" så ønsker de at vi bytter likt mot likt eller ordner det økonomiske (differanse hvis det er kveld, dag, etc.) oss selv i mellom - Slik at de slipper å forandre noe i systemene. I stedet for at jeg kan ta vakten til en kollega og få betalt for det liksom. Skjønte ikke en shit når de først forklarte det, aldri opplevd at det har vært et problem å bytte en vakt når man til og med har noen som vil ta den før på noen annen arbeidsplass Jobber i helsevesenet, kommunalt. Ting er virkelig litt vanskeligere i kommunen Anonymkode: aca32...588
The Kitten Skrevet 16. juli 2017 #12 Skrevet 16. juli 2017 (endret) Hos oss er det slik at vi får bytte fritt. Eneste er at vi ikke får bytte etter at lønnen er sendt inn (med mindre det er krise) og sjefen skal ha beskjed. Vi har timelister liggende på jobb, så man skriver opp om man har jobbet. Aldri skjedd at noen ikke har blitt skrevet opp. Men hvis jeg var TS ville jeg tatt den vakten jeg skylder, og tilbudt meg å ta en ekstra vakt en gang han trenger det. Endret 16. juli 2017 av The Kitten
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 På 16.7.2017 den 8.46, AnonymBruker skrev: Du misforstår poenget mitt. For å sette det på spissen: Hvis du skulle blitt gravid, ville du selv vært ansvarlig for å finne en vikar mens du er i permisjon? Er det slik at du ikke får ta permisjon så lenge du ikke finner en vikar for deg selv? Eller er dette arbeidsgivers jobb? En ansatt som ønsker fri fra en allerede avtalt vakt tar dette opp med sin sjef. Sjefen undersøker om det er mulig å gi fri, ved å enten omdisponere ressurser eller høre med andre ansatte om de kan jobbe en ekstra vakt. Sjefen vil gi et ja eller nei avhengig av hva han/hun finner ut. Poenget er at dette er sjefens jobb. Det er svært ødeleggende for arbeidsmiljøet å legge dette ansvaret over på de ansatte. Det utvikler seg en byttekultur, hvor man opparbeider seg gjeld til kolleger og hvor utilbørlig press som går ut over de som har vanskelig for å forsvare seg selv. Virksomheter som holder på på denne måten er useriøs og "jalla-bedrifter". Anonymkode: 5e1bf...3ca Men det er like fullt virkeligheten til mange arbeidstakere (inkludert) meg selv hvis man ønsker å bytte vakt utenom ferie. Ikke alle har rene administrative kontoroppgaver der ingen legger merke til om man er til stede eller ikke. Jobber for så vidt på kontor selv, men har i perioder faste vakttider for å sikre at organisasjonen går rundt. Anonymkode: 701fc...a64 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #14 Skrevet 17. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig enig. Jeg fatter ikke at dette tillates i så mange virksomheter. Noen ganger hører jeg også at folk bytter vakter seg imellom uten at firmaet vet det - at den som faktisk er på jobb ikke får lønn for det engang. Én ting er lønna, men en annen ting er forsikringer. Hvis noe skjer på en byttet vakt, hva da? Hva om en ansatt skader seg, og så er det ikke engang registrert at vedkommende var på jobb? Pluss at du har det med byttekultur som AB ovenfor påpeker. Det er selvsagt enkelt for meg som leder å slippe å forholde meg til vaktbytter, men jeg er ansvarlig og det jeg må derfor ha orden i papirene mht til timetall og tidsintervaller mellom vaktene osv som arbeidsmiljøloven påpeker, og hms-rutiner fordrer at de som er på jobb, er de som er oppsatt til å være på jobb. Anonymkode: cfa28...8bf Nei, jeg er jo enig i det, men poenget mitt som i forrige innlegg er jo at dette likevel er virkeligheten mange steder. Det er bra du er en av de sjefene som faktisk gjør jobben din og sørger for skikkelige ordninger rundt vakter/vaktbytte, men det finnes dessverre mange sjefer der ute som heller satser på å stikke hodet i sanden og håpe det går bra. Hos oss er det dessverre til dels slik, og i dagens arbeidsmarked er det ikke bare å finne en ny jobb. I det minste er det en god motivasjon til å fortsette å jobbe med egen bedrift, slik at man etterhvert kan gjøre seg uavhengig. Ser ingen grunn til å jobbe for udugelige ledere resten av livet. Anonymkode: 701fc...a64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå