Purpur Skrevet 8. januar 2005 #1 Del Skrevet 8. januar 2005 Er orkide en engangs blomst? Er det over og ut med den når den er avblomstret? Jeg har et par orkideer som begynner å bli gamle. De blomstret veldig lenge første gang, ca 6 måneder. Etterpå klippet jeg av stilkene, over 3. øye som jeg har blitt fortalt. Siden det har jeg ikke sett noe til nye blomster eller nye skudd eller blader. Er det noe håp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 8. januar 2005 #2 Del Skrevet 8. januar 2005 JA!!!!!! Ta ett lite søk her på KG og du vil finne en masse nyttig info... Min ene Orchide er 4,5 år - og fortsatt blomstrende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 8. januar 2005 #3 Del Skrevet 8. januar 2005 Min eneste orkide står i blomst for andre gang akkurat nå! Jeg har ikke gjort noe spesielt - annet enn å sette den bort når den var avblomstret og gi den litt vann sånn ca en gang pr. uke (eller sjeldnere...). Nå har jeg tatt den inn i stua igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cerise Skrevet 8. januar 2005 #4 Del Skrevet 8. januar 2005 Sitat Min eneste orkide står i blomst for andre gang akkurat nå! Jeg har ikke gjort noe spesielt - annet enn å sette den bort når den var avblomstret og gi den litt vann sånn ca en gang pr. uke (eller sjeldnere...). Nå har jeg tatt den inn i stua igjen! Hvor satte du den vekk da? Mørkt? Kaldt? Sliiiiter sånn med min dummedumme orkide som ikke vil blomstre mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 8. januar 2005 #5 Del Skrevet 8. januar 2005 Mine har aldri vært satt vekk..... Når den avblomstrer gjør jeg akkurat som ellers, lar den stå i vinduet hvor den får dagsly, gir den en gjennomvanning under springen hver 7-10 dag. Så, visp; nye blomster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purpur Skrevet 8. januar 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 8. januar 2005 Nå har jeg lest gjennom tidligere innlegg om orkideer. Veldig intresannt! Men det er en ting leg lurer på: orkiderer skal ikke vannes med kalkholdig vannn, derfor kokes vannet. Men blir kalken borte fra vannet ved koking da??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #7 Del Skrevet 8. januar 2005 Kalken legger seg i bunnen når vannet kokes. Det samme skjer om du tapper opp vann om kvelden og lar det stå over natta. Husk bare på at du ikke bruker alt vannet. Azalea og Hortensia vil også ha sur jord/lite kalk, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurélie Skrevet 9. januar 2005 #8 Del Skrevet 9. januar 2005 Det ideelle er å gi orkidèen regnvann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 9. januar 2005 #9 Del Skrevet 9. januar 2005 Sitat Mine har aldri vært satt vekk..... Når den avblomstrer gjør jeg akkurat som ellers' date=' lar den stå i vinduet hvor den får dagsly, gir den en gjennomvanning under springen hver 7-10 dag. Så, visp; nye blomster.[/quote'] Slik gjør jeg det også! Og det virker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå