Gå til innhold

Orkide - engangsblomst?

Purpur

Anbefalte innlegg

Er orkide en engangs blomst? Er det over og ut med den når den er avblomstret? Jeg har et par orkideer som begynner å bli gamle. De blomstret veldig lenge første gang, ca 6 måneder. Etterpå klippet jeg av stilkene, over 3. øye som jeg har blitt fortalt. Siden det har jeg ikke sett noe til nye blomster eller nye skudd eller blader. Er det noe håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA!!!!!!

Ta ett lite søk her på KG og du vil finne en masse nyttig info... Min ene Orchide er 4,5 år - og fortsatt blomstrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste orkide står i blomst for andre gang akkurat nå! Jeg har ikke gjort noe spesielt - annet enn å sette den bort når den var avblomstret og gi den litt vann sånn ca en gang pr. uke (eller sjeldnere...). Nå har jeg tatt den inn i stua igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cerise
  Sitat
Min eneste orkide står i blomst for andre gang akkurat nå! Jeg har ikke gjort noe spesielt - annet enn å sette den bort når den var avblomstret og gi den litt vann sånn ca en gang pr. uke (eller sjeldnere...). Nå har jeg tatt den inn i stua igjen!

Hvor satte du den vekk da? Mørkt? Kaldt? Sliiiiter sånn med min dummedumme orkide som ikke vil blomstre mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri vært satt vekk..... Når den avblomstrer gjør jeg akkurat som ellers, lar den stå i vinduet hvor den får dagsly, gir den en gjennomvanning under springen hver 7-10 dag. Så, visp; nye blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom tidligere innlegg om orkideer. Veldig intresannt! Men det er en ting leg lurer på: orkiderer skal ikke vannes med kalkholdig vannn, derfor kokes vannet. Men blir kalken borte fra vannet ved koking da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kalken legger seg i bunnen når vannet kokes.

Det samme skjer om du tapper opp vann om kvelden og lar det stå over natta. Husk bare på at du ikke bruker alt vannet.

Azalea og Hortensia vil også ha sur jord/lite kalk, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Mine har aldri vært satt vekk..... Når den avblomstrer gjør jeg akkurat som ellers' date=' lar den stå i vinduet hvor den får dagsly, gir den en gjennomvanning under springen hver 7-10 dag. Så, visp; nye blomster.[/quote']

Slik gjør jeg det også! Og det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...