Gå til innhold

Hvor mye skal man tolerere av mannen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir nok et klageinnlegg.. Men jeg trenger desperat råd. 

Jeg har vært sammen med mannen i snart 9 år, og ting blir verre og verre. Sammen har vi to barn på nå 5 og 7 år. 
Mannen er på jobb så mye han kan, mens jeg har hovedansvar for barn, hus og jobber selv. Nå har jeg fått 7 uker fri i sommer for å være hjemme med barna, og vi storkoser oss! Jeg elsker tilværelsen, og jeg merker at spesielt eldstemann trenger tid med oss foreldre. Men pappaen er aldri hjemme, eller tilstede. Han kommer gjerne hjem fra en 11 timers arbeidsdag rundt 17.00/17.30, og da legger han seg på rommet med lukket dør. Han har nesen i telefonen døgnet rundt. Han blir faktisk forbanna, ikke sint, men skikkelig forbanna og urimelig når jeg sier at han kan gå ut med barna på tur eller fotballbanen. Han er 30 år, men blir som et barn. Sier fæle ting, kaller meg for hore, hurpe, bitch osv. Ja, vi har ikke noe forhold lengre, men jeg er økonomisk avhengig + jeg utsetter i det lengste å la barna gå gjennom et brudd. 
Han er ikke stygg med ungene, kan diskutere litt unødvendig foran de, men han gjør ingenting som de tar skade av, foruten om å ikke være der for de. 

Noen dager er han verdens beste pappa. Men det er veldig fåtall av disse dagene. Og jeg har vel egentlig innsett at jeg ikke orker å inkludere han lengre. Det har skjedd over tid. Jeg tar de med meg på turer, på fjellet, på lekeland etc uten å spørre om han vil være med, for jeg er så lei av at han bare syter og klager. Jeg har prøvd familieterapi, parterapi og snakke med han. Uansett når jeg tar opp emnet så er det "jeg er sliten, hold kjeft. Ikke snakk til meg. Jeg gidder ikke høre dette. Du er ikke perfekt du heller." Og helst kunne jeg ønske at han var på jobb hele døgnet. Det blir dårlig stemning med en gang han kommer hjem. Ungene forguder pappaen sin, og han er ikke sånn at han dytter de vekk. Han tar gledelig i mot når de kommer med godord og klemmer, så lenge han slipper å reise seg fra sengen/sofaen. 

Jeg er nok veldig sliten. Jeg jobber så ofte jeg kan, jeg vasker alt av klær og holder familien gående. Han holdt eldstemann hjemme fra skolen fordi han ikke klarte å finne frem klær til han. Så det sier seg selv at jeg ikke kan reise bort. Jeg vil ikke ha barnevern på nakken fordi pappa ikke gjør jobben sin. Til og med svigermor vet hvordan han kan være, og når jeg ringte henne og sa at jeg måtte vekk i 5 dager med jobben så booket hun og svigerfar fly med en gang. 

Dette er ikke mannen jeg ble sammen med. Men etter han fikk daglig leder stilling for 6 år siden så har det blitt mer og mer. Når eldstemann var liten var han aldri hjemme, han så nesten ikke barnet sitt det første året. Med nr 2 reiste han på jobb så fort ungen var presset ut, og jeg satt alene dag ut og dag inn og fikk fødselsdepresjon. Jeg gikk igjennom mange personlige tap og kriser de påfølgende årene, og han var ikke tilstede. Jeg satt alene med to små morningen etter jeg hadde funnet min mamma død. Han dro på jobb, og ble forbanna når jeg ba han fikse fri for å ta vare på barna. Jeg er fremdeles bitter over disse handlingene hans, og klarer ikke slippe taket i den bitterheten. Forholdet er skakkjørt, vi klarer ikke kommunisere eller samarbeide. Alt blir krangling og jeg er på randen av sammenbrudd og utmattelse. Jeg vil så gjerne at barna skal ha en pappa som er der, som skaper gode minner og som er den pappaen de fortjener. Men jeg aner ikke hvordan gå frem. 

Ja, jeg skal flytte, så snart økonomien legger tilrette for det. Han er så sjeldent hjemme uansett at det er ingen krise nå. Men jeg vet at jeg vil senke skuldrene den dagen, men da er det samvær. Først ville han ha 50/50, men han innså kjapt at det kommer ikke til å funke. Nå har han tatt helomvendig å truer med å flytte hjem til der han er fra, 90 mil unna. Jeg nekter å gi meg, han skal være pappa for barna. De elsker han, og jeg vet han elsker de, men han har ikke energien til å være der. Jeg vurderer å snakke med sjefen hans (som er en veldig god venn, og mannen har sagt at jeg må ikke nøle med å gå til sjefen hvis jeg føler han arbeider for mye), men jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Denne jobben er alt han har jobbet for, og han sier hvert år at det vil bli bedre når ting roer seg, men hvor lenge skal jeg vente? 

Orker ikke noe negative kommentarer om at jeg fremdeles bor her, ødelegger barna etc. For jeg får ikke alt ned. Han er en god pappa når han først er tilstede, og ingen av ungene lider noe som helst.. Det er mer bak kulissene. Hvordan gå frem for å prate med han, noen tips til gode argumenter og hvordan få han til å forstå hvor jeg vil? Han mener jeg er ute etter å sverte han, og nekte han barna. Men jeg vil bare at han skal forstå at det er NÅ han må danne grunnlaget for et godt forhold med de. 

Anonymkode: 40d4b...604

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å snakke med sjefen hans (som er en veldig god venn, og mannen har sagt at jeg må ikke nøle med å gå til sjefen hvis jeg føler han arbeider for mye), men jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Jeg ville snakket med sjefen, spesielt når mannen din selv har sagt at det bare er å gjøre det. Kanskje det er en mulighet for at han ikke selv innser hvor mye all jobbingen faktisk påvirker/ødelegger for familielivet.

Angående hva du skal si... Jeg tror ikke du trenger å ha en konkret plan, spesielt siden du er venn med mennesket. Bare forklar hvordan ting er, og ta det derifra.

• Liker 3
Gjest Trolletrine
Skrevet

Har du prøvd å gjøre det motsatte? Å si at du ser han er sliten, at du ser han gjør så godt han kan osv. Gi han en klem når han kommer hjem og si at det er kjekt å se han.

Jeg skjønner at du er sliten og lei. Men de fleste går i forsvar når de får anklager rettet mot seg, og da blir alt fastlåst. 

Kan tenke meg at han er sur fordi du ikke anerkjenner hans innsats ( ikke at du ikke gjør det, men at han føler det sånn). At du ikke ser hvor mye han gjør for at familien skal ha det dere trenger. At han er sliten og drittlei. 

Summa sumarum så er det jo ingen som liker å være sint og kjip. Så ingen av dere har det vel så greit. Så hva har du å tape? Prøv å gi litt skryt og litt omsorg, og se hva som skjer etter en tid.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvis han legger seg bak lukket dør når han kommet hjem,så skyver han barna unna eller? 

Det ser ut for meg som at løpet er kjørt. Du har prøvd alt. Og det han kaller deg? Alvorlig?

Nei. Jeg tror dette er over. Du sier det selv også. Barna får det mest sannsynlig bedre om dere skilles. Da må han ta tid til dem når han er alene med dem.

Skjønner at du syns alt er tungt og vanskelig. Virkelig. Men tror du bare må flytte (han flytter). Dette ser håpløst ut. 

Skrevet

Spring.

• Liker 2
Skrevet

Dette er en kvinne som definitivt fortjener en bedre mann. Jeg har aldri lest om en kandidat som fortjener den æresbenevnelsen bedre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, NotNaomi skrev:

Hvis han legger seg bak lukket dør når han kommet hjem,så skyver han barna unna eller? 

Det ser ut for meg som at løpet er kjørt. Du har prøvd alt. Og det han kaller deg? Alvorlig?

Nei. Jeg tror dette er over. Du sier det selv også. Barna får det mest sannsynlig bedre om dere skilles. Da må han ta tid til dem når han er alene med dem.

Skjønner at du syns alt er tungt og vanskelig. Virkelig. Men tror du bare må flytte (han flytter). Dette ser håpløst ut. 

Han jobber døgnet rundt for barna og familien. Selvfølgelig er han sliten når han kommer hjem. Ts sin mann er overhodet ikke en skurk. Er hans som bringer de store pengene på bordet og jobber for at familien kan ha et bra liv. Skjønner om ts ikke orker dette at mannen aldri er tilstedet. Men å gjøre ham til en skurk blir helt feil. Han sliter helsen avseg for å tjene penger til familien og det skal man ha kreds for. Å kalle damen for hore osv er ikke noe hyggelig. Men heller ikke noe alvorlig. Skjønner godt han er sliten etter 12 timer på jobb

Anonymkode: 5f27f...4cf

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått 7 uker fri i sommer for å være hjemme med barna, og vi storkoser oss! Jeg elsker tilværelsen, og jeg merker at spesielt eldstemann trenger tid med oss foreldre.

Jeg er nok veldig sliten. Jeg jobber så ofte jeg kan, jeg vasker alt av klær og holder familien gående.

Er det derfor du har tatt 7 uker sommerferie fra deltidsjobben? Er ikke lett å være en rik hvit middelklassekvinne med ræva full av penger. Som mann får jeg skikkelig avsmak av innlegget ditt. Du melker "mannen" din og faren til barna dine og inntekten hans til de grader før du hopper over på neste mann.

• Liker 4
Skrevet

Nå får dere gi dere! Ts har ikke sakt at han jobber rævva av seg for familien AS. For meg så leser jeg mellom linjene at at gjør dette for egen del å mener det det er greit at hun tar ansvar for unger og hjem. Dette ville ikke vært greit i min bok. Særlig ikke på måten han kommuniserer, eller mangel på derav. Det  å kalle TS ukvemsord uten grunnlag, sånn som f.eks Hore ville vært kort prosess i min bok, hvor jeg hadde satt han kraftig på plass å vett han å finne seg en annen plass å oppholde seg fremover. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han jobber døgnet rundt for barna og familien. Selvfølgelig er han sliten når han kommer hjem. Ts sin mann er overhodet ikke en skurk. Er hans som bringer de store pengene på bordet og jobber for at familien kan ha et bra liv. Skjønner om ts ikke orker dette at mannen aldri er tilstedet. Men å gjøre ham til en skurk blir helt feil. Han sliter helsen avseg for å tjene penger til familien og det skal man ha kreds for. Å kalle damen for hore osv er ikke noe hyggelig. Men heller ikke noe alvorlig. Skjønner godt han er sliten etter 12 timer på jobb

Er det ikke alvorlig å kalle kona for en hore? Det hadde vært uaktuelt for meg å tilbringe en eneste time til sammen med en slik mann.En krevende jobb er derimot noe annet.

Anonymkode: 158c5...c0e

• Liker 13
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det er helt greit at mannen/dama du er ilag med kaller deg hore?

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, lotte00 skrev:

Har du prøvd å gjøre det motsatte? Å si at du ser han er sliten, at du ser han gjør så godt han kan osv. Gi han en klem når han kommer hjem og si at det er kjekt å se han.

Jeg skjønner at du er sliten og lei. Men de fleste går i forsvar når de får anklager rettet mot seg, og da blir alt fastlåst. 

Kan tenke meg at han er sur fordi du ikke anerkjenner hans innsats ( ikke at du ikke gjør det, men at han føler det sånn). At du ikke ser hvor mye han gjør for at familien skal ha det dere trenger. At han er sliten og drittlei. 

Summa sumarum så er det jo ingen som liker å være sint og kjip. Så ingen av dere har det vel så greit. Så hva har du å tape? Prøv å gi litt skryt og litt omsorg, og se hva som skjer etter en tid.

Veldig enig i denne ☺️ mannen er nok utslitt selv, føler at det han gjør aldri er bra nok selv om han jobber ekstremt mye for din og barnas skyld. Vis han hvor takknemmelig du er for jobben han gjør, at du ser det han gjør ognrespekterer han, ikke mas og klag. Fortell heller at du og barna savner han og er veldig glad i han, prøv å skjem han bort litt på en av fridagene hans osv. :) 

Anonymkode: 6928b...cb6

Skrevet

På den annen side så har jeg ingen sympati for TS, det her er den klassiske fella ei kjerring går i, kan ikke gå fra en fyr som er mer enn bare litt rassholl pga hun er avhengig av ham økonomisk. Sittet der og vært bakkemannskap for hans karriere istedet for å bygge eiga fundament. Kvinnfolk setter seg opp for å bli misbrukt på den måten her og de kan for det selv.

Skrevet

Økonomi er en dårlig unnskyldning for å være i et dårlig forhold. Hadde avsluttet forholdet så fort som mulig med tanke på barna, barn får med seg alt. De merker det på deg og de merker det på far. Eldstemann har sikkert fått med seg at far kaller deg for alt mulig og.

Hadde en venninne som var i et lignende forhold, hun skulle holde ut for barnas skyld (og sin egen pga. økonomi). Når hun til slutt gikk fra mannen så tok det et par måneder før barna åpnet seg om alt de hadde fått med seg hjemmefra, var ikke en ting som hadde gått forbi de. Yngstemann sliter ennå utrolig mye i dag, 8 år etter forholdet tok slutt. 

Ikke mye man kan skjule for barna. 

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis det blir brudd skal han flytte 90 mil unna? Så mye for at han lever ut drømmejobben.

Det er godt mulig at mannen lever ut en slags misforstått idé om at hans eneste nødvendige bidrag er av økonomisk art. Eller at han lever ut guttedrømmen om en krevende jobb som gir han alt og at han ikke trenger familielivet rundt ham. I begge tilfeller trenger han en kraftig korreks. Og å kalle konen sin stygge ord er virkelig ikke et tegn på modenhet.

Men hvordan har du havnet i denne økonomiske situasjonen da, TS? Har du bidratt til behovet mannen har for å jobbe døgnet rundt ved å stille krav til hvordan dere skal leve som ikke står i stil med din og hans inntekt?

AnonymBruker
Skrevet

Har dere fortsatt følelser for hverandre, eller er det helt kjørt på den fronten? Skjønner at dette er en vanskelig situasjon for hele familien. I noen tilfeller er det beste for alle at det blir brudd. Håper det ordner seg til det beste for dere alle sammen :klem:

Anonymkode: c4134...091

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

:ler: Dette må være skrevet av en mann. For det første skriver TS at mannen nå har jobben han har ønsket seg lenge. Ergo er all denne jobbingen først og fremst noe mannen gjør for sitt eget ego og selvbekreftelse. Ingen mann som setter familiens ve og vel øverst på prioriteringslista er villig til å jobbe 12 timer i døgnet for deretter å komme hjem til kona med å hilse "bitch" og trekke seg unna barna ved å lukke seg inne på soverommet.

Dernest: er det nødvendig å jobbe 12 timer i døgnet for at familien "kan ha et bra liv"? Hva vil det si å ha et bra liv? Innebærer det masse penger og fint hus og bil, eller innebærer det litt mindre penger, litt mindre fancy bil, men mer tid SAMMEN?

Ingen mann bidrar til å gi barna et godt liv ved å melde seg ut av relasjonen til kone og barn og bare gå inn i papparollen når han har overskudd til det en sjelden gang. Å være pappa er en heltidsjobb, akkurat som å være mamma er en heltidsjobb. Han mestrer ikke det å være forelder. Godt mulig han mestrer å være arbeidstaker, men denne mannen har ikke noe i en familie å gjøre. Han har ikke noe å bidra med av virkelig verdi for denne familien.

Han jobber vel og tjener penger fordi HAN synes dette er viktig. Han har neppe interesse for hva de andre i familien synes er viktig, som det å være sammen og dele tid og opplevelser med hverandre. Typisk mann som streber etter maskuline verdier og et egoistisk liv hvor han kan prioritere sine egne "verdier" på bekostning av familiens psykiske helse.

Anonymkode: 6069b...160

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Aule skrev:

Er det derfor du har tatt 7 uker sommerferie fra deltidsjobben? Er ikke lett å være en rik hvit middelklassekvinne med ræva full av penger. Som mann får jeg skikkelig avsmak av innlegget ditt. Du melker "mannen" din og faren til barna dine og inntekten hans til de grader før du hopper over på neste mann.

Skal barna være alene i sommer, mener du? Hvem skal være sammen med barna om ikke mor tar ut sommerferie?? Ikke lett å være "rik" hvit middelklassekvinne med en mann som stikker av fra alt ansvar for felles barn. Får avsmak for mannen til TS og tilsvarende menn som melker kvinner og sine barns mødre for tid og krefter så til de grader før de hopper over på neste kvinne og utsetter den nye kvinnen for samme opplegget.

Anonymkode: 6069b...160

• Liker 15
Gjest NotNaomi
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh. En kaller ikke kjæreste,koner eller samboere sånt. I alle dager.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om flere forhold som har endt slik. 

Mannen jobber som en gal for å ha råd til at kona jobber redusert og samtidig skal de ha dyr bil, hytte og ferier. Kona har aldri bedt om disse tingene, hun jobber redusert fordi mannen aldri bidrar praktisk med unger og hus. Til slutt lever de på hver sin planet. Kona gir opp og drar, mannen blir rasende og føler seg sviktet og lurt fordi kona fikk halvparten av verdiene "han" hadde skapt mens hun bare gikk hjemme. 

Anonymkode: a1249...779

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...