Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg var på middag hos min far og hans nye kone i går kveld. Vi hadde bestemt oss for å fortelle at vi går igjennom IVF. Dette ettersom vi har forsøkt en stund, og vi gradvis har fortalt om prosessen til de rundt oss. Har opplevde støtten fra min mor og søsken som viktig ved tidligere forsøk.

Vi fikk oss en sjokkerende overraskelse da vi fortalte dette i går. Min fars kone reagerte svært negativt. Det viste seg at hun er i mot kunstig befruktning, og ikke synes noe om at vi "tukler med Guds skaperverk". Jeg ble mildt sagt sjokkert da jeg ikke en gang har tankt tanken på at folk har et standpunkt i mot kunstig befruktning. Men det værste ved hele episoden var at min far satt helt tyst. Enten er han enig med sin kone, ellers er han bare for feig til å si meningen sin foran henne. Han sa bare noe sånn som "Åj, vi siste ikke at dere forsøker å få barn". Da hans kone utbrodere om hvor synd dette er i Guds skaperverk, satt han bare der og hørte på. Sa seg verken enig eller uenig... 

Jeg er så sint, så sint! Ikke på henne, for hun er i mine øyne "bare" min fars kone, og aldri noen jeg har hatt noe nært forhold til. Så jeg bryr meg egentlig ikke så om meningene hennes. Men at min far ikke støttet  meg, eventuelt i hvertfall sa sin menig, det gjør med såret. 

Skal jeg la det ligge, eller? Om jeg skal ta det opp med han, vil jeg i så fall gjøre det foran hans kone. Er så dritt lei at han aldri kan si meningene sine foran  henne. Er ikke første gangen han blir stille når hun kommenterer noe sårende, for senere og kontakte meg for å si at han er enig med meg... Men å si det foran henne, det gjør han aldri!!

Anonymkode: efa1c...056

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Assistert befruktning, ikke kunstig. Det er jo ikke noe kunstig, men en assistanse. :) 

Det er vel ikke noe mer kluss enn all annet medisinske inngrep. Hva med å bytte et organ? Gi livsviktige medisiner? Holde noen i koma? Operasjoner som ikke er livsnødvendige, men lurt for helsa? Alle kosmetiske operasjoner? Tatoveringer? Altså alt vi gjør med kroppen vår er jo "kunstig". Hvis vi ikke skal klusse med Guds skaperverk så burde vi heller ikke gjøre noen friske for å sette det på spissen. 

Hun vet mest sannsynlig ikke hva det innebærer. Mange tror jo det er snakk om "designer babyer"og enda verre. 

Hvorfor sa du ikke noe? Jeg hadde sagt skarpt i fra, både til henne og til faren som ikke sa noe. 

Anonymkode: d194f...744

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og jeg var på middag hos min far og hans nye kone i går kveld. Vi hadde bestemt oss for å fortelle at vi går igjennom IVF. Dette ettersom vi har forsøkt en stund, og vi gradvis har fortalt om prosessen til de rundt oss. Har opplevde støtten fra min mor og søsken som viktig ved tidligere forsøk.

Vi fikk oss en sjokkerende overraskelse da vi fortalte dette i går. Min fars kone reagerte svært negativt. Det viste seg at hun er i mot kunstig befruktning, og ikke synes noe om at vi "tukler med Guds skaperverk". Jeg ble mildt sagt sjokkert da jeg ikke en gang har tankt tanken på at folk har et standpunkt i mot kunstig befruktning. Men det værste ved hele episoden var at min far satt helt tyst. Enten er han enig med sin kone, ellers er han bare for feig til å si meningen sin foran henne. Han sa bare noe sånn som "Åj, vi siste ikke at dere forsøker å få barn". Da hans kone utbrodere om hvor synd dette er i Guds skaperverk, satt han bare der og hørte på. Sa seg verken enig eller uenig... 

Jeg er så sint, så sint! Ikke på henne, for hun er i mine øyne "bare" min fars kone, og aldri noen jeg har hatt noe nært forhold til. Så jeg bryr meg egentlig ikke så om meningene hennes. Men at min far ikke støttet  meg, eventuelt i hvertfall sa sin menig, det gjør med såret. 

Skal jeg la det ligge, eller? Om jeg skal ta det opp med han, vil jeg i så fall gjøre det foran hans kone. Er så dritt lei at han aldri kan si meningene sine foran  henne. Er ikke første gangen han blir stille når hun kommenterer noe sårende, for senere og kontakte meg for å si at han er enig med meg... Men å si det foran henne, det gjør han aldri!!

Herregud galne kvinnfolk. Ikke du altså, men din fars kone. Faren din tidde sikkert pga at han er konfliktsky og ikke gidder krangle med dama etterpå. Typisk mannfolk. Men jeg ville tatt det opp med din far på tomannshånd. Men meningen til kona hans om dete er bare å le av.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke si ifra foran kona. Den muligheten hadde du jo under middagen. 

Si det til han  under fire øyne for det er jo ikke for å gjøre det mest mulig kjipt for han at du skal si ifra? 

Endret av Superbruker5
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Assistert befruktning, ikke kunstig. Det er jo ikke noe kunstig, men en assistanse. :) 

Det er vel ikke noe mer kluss enn all annet medisinske inngrep. Hva med å bytte et organ? Gi livsviktige medisiner? Holde noen i koma? Operasjoner som ikke er livsnødvendige, men lurt for helsa? Alle kosmetiske operasjoner? Tatoveringer? Altså alt vi gjør med kroppen vår er jo "kunstig". Hvis vi ikke skal klusse med Guds skaperverk så burde vi heller ikke gjøre noen friske for å sette det på spissen. 

Hun vet mest sannsynlig ikke hva det innebærer. Mange tror jo det er snakk om "designer babyer"og enda verre. 

Hvorfor sa du ikke noe? Jeg hadde sagt skarpt i fra, både til henne og til faren som ikke sa noe. 

Anonymkode: d194f...744

Mente selvfølgelig assistert, ja. Sa ikke noe fordi jeg ble lammet av sjokk. Klarte ikke tenke klart. Men det skal sies at mins fars kone er klin kokos. Hun har ektreme meningen om alt mulig. Det meste er relatert til religion, og det forundrer med ikke om hun er i mot bytte av organer osv også ja. Har hatt uendelige mange diskusjoner/ krangler med henne som ender i forferdelig dårlig stemning. Og min far sitter som alltid stille. Så problemet er egentlig ikke hennes syke meninger, men heller opplevelse av svik fra min far som ikke støtter meg. Han er så konfliktsky at det halve kunne vært nok  :( 

AnonymBruker
Skrevet

Det er da mye vi gjør der vi "leker Gud" eller hva man skal kalle det. Du får si at hun får la være å ta i mot antibiotika dersom hun får infeksjon sånn at hun dør da hvis hun ikke ønsker at man skal leke Gud på noen måte. 

Anonymkode: 02338...1af

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke tatt det opp foran henne ,det hadde du sjansen til når hun kom med sin mening. 

Jeg hadde heller ikke tatt noen som blander inn Gud seriøst. :skratte:

forstår at din far er i en vanskelig situasjon når han har en slik vanskelig og muggen kone. Han vet sikkert ikke hva han skal si eller gjøre, for uansett blir enten du sur/lei deg eller så blir konen sur/lei seg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Superbruker5 skrev:

Ikke si ifra foran kona. Den muligheten hadde du jo under middagen. 

Si det til han  under fire øyne for det er jo ikke for å gjøre det mest mulig kjipt for han at du skal si ifra? 

Ønsker ikke gjøre noe kjipt for han nei. Sier jeg det under fire øyne så vil han selvfølgelig støtte meg. Sånn er det alltid.  Men det er ikke verdt en dritt for meg. Føles bare falskt, og ikke som ekte støtte, om du skjønner?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

Hadde ikke tatt det opp foran henne ,det hadde du sjansen til når hun kom med sin mening. 

Jeg hadde heller ikke tatt noen som blander inn Gud seriøst. :skratte:

forstår at din far er i en vanskelig situasjon når han har en slik vanskelig og muggen kone. Han vet sikkert ikke hva han skal si eller gjøre, for uansett blir enten du sur/lei deg eller så blir konen sur/lei seg. 

Men bedre at han er ærlig og at en av oss må tåle at han ikke er enig, enn at han skal være falsk og late som han er enige med begge. Eller er du ikke enig?  Kjenner jeg blir så provosert av tøffelatferden hans. Dette er ikke akkurat første gangen. 

• Liker 1
Skrevet

Ønsker ikke gjøre noe kjipt for han nei. Sier jeg det under fire øyne så vil han selvfølgelig støtte meg. Sånn er det alltid.  Men det er ikke verdt en dritt for meg. Føles bare falskt, og ikke som ekte støtte, om du skjønner?  

Forstår, men gi en sjanse. Ikke bare spør om han støtter deg, men si at du ikke føler det betyr noe når han ikke støtter deg foran dama hans.  Så kan du heller ta han på det om han neste gang ikke støtter deg. Da kan du si noe sånt som "Hva mener du pappa?" 

Men bedre at han er ærlig og at en av oss må tåle at han ikke er enig, enn at han skal være falsk og late som han er enige med begge. Eller er du ikke enig?  Kjenner jeg blir så provosert av tøffelatferden hans. Dette er ikke akkurat første gangen. 

Synes absolutt han burde si sin mening selv om det er ubehagelig. Det er da ubehagelig for deg å bli skjelt ut av hans kone uten at han griper inn.  Ikke har man godt av å være i et forhold hvor man ikke tør å si sin mening heller. Samtidig som man bør forvente at ens egen far støtter en i en sak som dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Tukle med guds skaperverk? Da antar jeg at hun heller ikke tar noen medisiner som kan tukle med guds skaperverk (les:hennes kropp).

Og faren din virker som typen som godtar alt for å bevare husfreden... en god gammeldags tøffel :(

Anonymkode: dc9c1...f7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ta dette opp med din far når kona hans er like dum? Hun fortjener å få sannheten slengt i trynet hun også. 

Tar hun ingen form for medisiner, vaksiner eller går til legen i det hele tatt hun da? 

Jeg har selv noen inngifte som har sagt dette til meg men samme person fikset selv på nesen fordi det hun syntes det var stygt. 

Anonymkode: 392f2...72d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Happy wife, happy life. Spør faren din på tomandshånd:)

Anonymkode: 0e13c...74b

• Liker 1
Skrevet

Hvis du blir gravid så tror jeg jeg ville holdt mirakelet mitt langt unna denne gale damen, hun hadde fått sluppet å  bli belastet med noe som ikke var en del av 'Guds skaperverk'. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For all del, jeg er HELT enig med deg!!! For en unødvendig kommentar, og som ikke-kristen mener jeg dette er skikkelit bullshit.. men når det er sagt, hvis man ser dette fra et strengt kristent perspektiv: så kan ikke dette sammelignes med neseoperasjoner, antibiotikabehandling osv. Dette fordi de mener dette ligner på abort... det er jo gjerne sånn at de fryser ned flere befruktede embryoer som ikke blir brukt. Jeg har en kristen venninne som hadde mange runder med seg selv før hun ønsket IVF. 

Jeg støtter deg 100 %, men jeg må si at jeg respekterer dem som er imot ivf på samme måte som jeg respekterer dem som er imot abort (men jeg er 100 % uenig med dem, mener bare det må være lov å ha ulike meninger). Når det er sagt: din fars kone skulle virkelig holdt kjeft om meningen sin i denne situasjonen, noe så sårende i en så sårbar situasjon hører ikke hjemme noe sted!

Anonymkode: c191e...89b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For all del, jeg er HELT enig med deg!!! For en unødvendig kommentar, og som ikke-kristen mener jeg dette er skikkelit bullshit.. men når det er sagt, hvis man ser dette fra et strengt kristent perspektiv: så kan ikke dette sammelignes med neseoperasjoner, antibiotikabehandling osv. Dette fordi de mener dette ligner på abort... det er jo gjerne sånn at de fryser ned flere befruktede embryoer som ikke blir brukt. Jeg har en kristen venninne som hadde mange runder med seg selv før hun ønsket IVF. 

Jeg støtter deg 100 %, men jeg må si at jeg respekterer dem som er imot ivf på samme måte som jeg respekterer dem som er imot abort (men jeg er 100 % uenig med dem, mener bare det må være lov å ha ulike meninger). Når det er sagt: din fars kone skulle virkelig holdt kjeft om meningen sin i denne situasjonen, noe så sårende i en så sårbar situasjon hører ikke hjemme noe sted!

Anonymkode: c191e...89b

Jeg respekterer det iallefall ikke fra et religiøst perspektiv. Da betyr jo det at jeg må respektere at de er imot homofili igså. Så alle meninger hvor de bruker gud som argument så stopper min respekt

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Jeg respekterer det iallefall ikke fra et religiøst perspektiv. Da betyr jo det at jeg må respektere at de er imot homofili igså. Så alle meninger hvor de bruker gud som argument så stopper min respekt

Word.

Jeg hadde forøvrig ikke pratet med noen av de igjen før de begge hadde tigge om tilgivelse. Og når graviditeten kommer så ville jeg holdt de helt utenfor. Om de hadde lurt på hvorfor så hadde jeg svart at jeg tok det som en selvfølge at de ikke ville hatt satans yngel i hus.

Hilsen ivf mor til verdens søteste gutt. Om en gud hadde finnes ville vedkommende satt kvalitetsmerke i panna på han for han er fullstendig perfekt.

Anonymkode: 59213...316

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er voksen og kan ikke forvente at faren din skal forandre seg. Det høres kanskje brutalt ut, men om du går med et håp om at han skal si imot kona si når han aldri gjør det. Vil du bli skuffet gang på gang. Du kan godt snakke med han om det, og kanskje han vil forstå dine følelser, og handle annerledes, men sjansen er stor for at han forblir seg selv. 

Tror du har mer å hente å akseptere at du må stå på for dine grenser, verdier osv. Selv om det selvfølgelig er sårt å ikke høre faren din si at han støtter deg. Kanskje han uttrykker sin støtte på andre måter enn å reise seg opp og si imot kona si?

Anonymkode: f0620...154

Gjest Sisti
Skrevet

Jeg bare tenker litt... Hva hvis kjønnsrollene hadde vært motsatt. At en kvinne var gift med en religiøs mann som ikke var helt i vater og som "klikket" slik, og kvinnen bare tiet? Hadde man kalt kvinnen tøffel, eller hadde det falt noen inn at kvinnen kanskje er redd og utsatt for psykisk mishandling? 

Nå sier jeg ikke at faren din er utsatt for psykisk mishandling, men det er jo mulig. Det finnes mange grader av det, og det er dessverre ikke uvanlig. Men samfunnet har en tendens til å synes synd på kvinner som har en kontrollerende partner, mens mannfolka, de kaller vi bare for tøffel. Dermed blir det faktisk enda vanskeligere for mennene å bryte ut, fordi hele samfunnet ser på de som tullinger. 

Poenget er: forsøk å ikke bli sint på din far. Snakk med han, forklar skuffelsen, men ikke vær sint. Ikke gjør tilværelsen hans enda verre. Tenk deg om, han er i en ganske bedriten situasjon, er han ikke? Den dama høres ikke god ut, men det er dessverre lett å la seg "fange" av slike partnere. Vær ærlig med faren din, men ikke sint. Jeg ville hintet kraftig på om han trenger hjelp til å bryte ut. 

Dette er bare umiddelbare tanker jeg får, du vet nok bedre om det kan stemme eller ikke. Men jeg syns synd i din far. Tenk å leve sånn, og tydeligvis ikke greie å stå imot?? Tenk å være så nedbrutt at man tåler å se sin datter bli utskjelt? Da har man det ikke godt... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal ta en prat med dem begge, samtidig. Han fortjener å høre det foran henne - og omvendt.

Ikke kjeft, men si at du rett og slett ikke fikk summet deg ved sist anledning - men det som ble sagt var såpass ufint at du må ta det opp.

Og gjør det klart at du ikke er interessert i diskusjon - hun kan mene hva hun vil, men hun trenger å lære seg å holde kjeften sin igjen når det kommer til helt normal høflighet. Dette er direkte ufint fra hennes side, og du er ordentlig skuffet over at din egen far ikke kan si ifra at dette ikke er noe man sier på den måten/ikke forsøker moderere dette ufine utsagnet noe. 

Gjør det kalrt at dette var direkte respektløst, og kommer det ett slikt utsagn igjen så går dere rett fra bordet og kommer ikke igjen. 

Og så går du derfra, uten å la henne komme spesielt til ordet. Ikke la henne diskutere videre på sin mening - si at det er fullstenig uinteressant hva hun mener, dette er snakk om sosiale antenner.

Anonymkode: c16f1...3d3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...