Gå til innhold

Mannen min holder ikke tider

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer egentlig på hvordan jeg kan opparbeide meg status til å bli husket og respektert av mannen min når det gjelder tider? 

Dette er snakk om min mann som ikke klarer å holde tider han sier. Det GJØR ingenting om han kommer hjem 10 istedet for 7, men da ønsker jeg enten at han sier ifra først, eller at han sier senest 10, jeg trenger 3 timer på å gå hjem fra butikken. 

Dette er mest av prinsipp. Det har pågått i 5 år, hvor han har sagt 10 min og kommer etter 30 min. Sier han kommer hjem 3, men kommer egentlig ikke før 5-6 tiden. Dette gjelder naturligvis ikke jobb, men andre aktiviteter hvor det ikke er oppsatte tider som butikkhandel og besøk. 

Jeg har tatt opp dette jevnlig, kanskje 2 ganger i året. Jeg har forklart at det begynner å bli irriterende, for jeg har ikke noe å forholde meg til. Samtidig får jeg følelsen av at du ikke respekterer meg når du velger å verken si ifra eller gå inn for å rekke den tiden du har sagt. Det er ikke sikkert det er tilfellet, men da jeg var yngre pleide jeg ikke å bry meg om tider osv. Han sier gang på gang han skal bedre det, men det skjer ikke. 

På en side har jeg forståelse, hvis han er og besøker familien som bor en halvtime unna, at det tar ofte (hver bidige gang) lengre tid enn han sier. Men 3 timer? Hva er farlig med å si ifra? Jeg blir faktisk ikke sur heller.. Jeg vet at han har dette som et problem så vil liksom ikke klikke totalt, men skulle tro det var noen bedring på 5 år. 

Har dere noen tips? 

(Veit det ble litt langt, men kjenner at jeg er litt irritert akkurat nå) 

Anonymkode: b458b...bbe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det har pågått i fem år vil det etter all sansynlighet pågå også i de neste femti. 

Anonymkode: d82c3...094

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det har pågått i fem år vil det etter all sansynlighet pågå også i de neste femti. 

Anonymkode: d82c3...094

Dessverre enig i at de fleste sånne er uhelbredelige. Noen er bare født uten respekt for andres tid. En venninne er et ekstremt eksempel. Man venter på henne til avtalt tid, og etter kanskje 10 minutter tikker det inn melding om at nå reiser hun snart hjemmefra. Vi har jo begynt å avtale tidspunkt typ en halvtime før vi egentlig vil møtes, men det virker som hun lukter lunta. Nylig skulle hun sitte på med oss og vi ankom møtestedet forsinket. Etter 20 minutter venting så ringte vi opp, da var hun i butikken for å kjøpe seg noe til bilturen. Butikken var minst et kvarters gange fra der vi skulle møtes. Da reiste vi, og etterpå hadde hun visst glemt hele greia og gått hjem igjen. Man skulle tro det var alzheimer eller noe sånt, men på alle andre områder er hun normal. Det er bare møtetider som er en umulighet for henne.

Anonymkode: 42845...7c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke slike personer noen gang kommer til å endre seg. Det er sånn de er. Fader så frustrerende det er, men jeg tviler sterkt på endringer her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nevne dette to ganger i året er ikke å "ta dette opp" jevnlig.

Min erfaring er st "kronisk forsentkommende", samt "tidsopptimister" aldri vil endre seg. Tror rett og slett de lever i sin egen boble, og at de ikke evner å se at de sløser med andres tid. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han eier nok ikke samme begrep om tid som tydeligvis du gjør. Du kan jo bare tilpasse deg det liksågodt. Sier han at han kommer hjem 15, så regn med at han er hjemme mellom 17-18. Eventuelt send ham en melding og spør hvor det blir av ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du lager feks middag, at den er klar til 15:00, for han har sagt at han kommer 15:00. Hvis han ikke sender en melding før dette tidspunktet om at han kommer senere av en eller annen grunn, spis uten han.

Ikke alltid man kan forutsi hvor lenge man blir borte, men be han om å sende deg en melding om at han kommer senere enn planlagt. Hvis han ikke gidder å sende deg melding, glemmer osv så påminn han flere ganger til han husker. Dette er viktig, å jævla irriterende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Endre strategi. Når han sier han kommer hjem kl. 15.00. , så sier du "da sees vi vel ikke før 18-19 tiden da. Det gjør ingenting for meg om du bruker lengre tid, bare jeg vet sånn ca når du er hjemme" 

Anonymkode: 75652...532

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi tilbake med samme mynt. Kom veldig for sent til avtaler dere har, la han vente på deg. Lenge. La atferden hans få konsekvenser. Er det du som har laget mittdag til kl 17 og han dukker opp kl 19 så sørg for at du har spist og frys ned restene så han må tine opp og ordne maten selv. Dra ut når du regner med at han kommer hjem, og ikke send melding og fortell hvor du har datt. La han begynne å selv irritere seg over hvor du er og hva du driver med som tar så lang tid. Ikke vis respekt for hans tid når han ikek viser respekt for din tid.

Mannen din er egosentrisk.

Anonymkode: eb353...dc1

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endre strategi. Når han sier han kommer hjem kl. 15.00. , så sier du "da sees vi vel ikke før 18-19 tiden da. Det gjør ingenting for meg om du bruker lengre tid, bare jeg vet sånn ca når du er hjemme" 

Anonymkode: 75652...532

Haha det der har jeg prøvd, men han tar seg nært av det.. Tenker det inni meg da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gi tilbake med samme mynt. Kom veldig for sent til avtaler dere har, la han vente på deg. Lenge. La atferden hans få konsekvenser. Er det du som har laget mittdag til kl 17 og han dukker opp kl 19 så sørg for at du har spist og frys ned restene så han må tine opp og ordne maten selv. Dra ut når du regner med at han kommer hjem, og ikke send melding og fortell hvor du har datt. La han begynne å selv irritere seg over hvor du er og hva du driver med som tar så lang tid. Ikke vis respekt for hans tid når han ikek viser respekt for din tid.

Mannen din er egosentrisk.

Det høres veldig fristende ut, men jeg har ikke hjerte til det å irritere med vilje.. Samtidig er jeg redd det vil sette igang flere problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv en samboer som høres mye ut som din 🙈 Jeg har mang en gang irritert meg og kjeftet på han, men til ingen nytte. Følte egentlig at det bare ble verre til mer jeg kjeftet. Så for å få det til å fungere måtte jeg bare godta at slik er han, dette klarer jeg ikke å endre på en voksen mann. Etter hvert som årene går så ser jeg også det at det er ikke noe han gjør med vilje, han er bare ikke typen som kikker på klokka, og eier liten tidsbegrensning...

Så enten så må du bare godta at slik er han - mest sannsynlig vil du aldri klare å endre han, eller så må du komme deg ut av det.

Anonymkode: 8f814...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er sånn når det gjelder jobb. Han har et yrke der han gjerne får jobbe døgnet rundt om han vil, så det blir ofte litt overtid om han har kapasitet til det. Han tenker ikke over å si fra til meg da han ikke vet hvor lenge det blir. Vi har løst det slik at om han vil ha mat når han kommer hjem må han si fra. Om han vil trene med meg må han si fra. Og de gangen det skjer noe viktig etter jobb får han ikke jobbe overtid. Om jeg lurer på når han er hjemme kan jeg ringe han selv. 

Om han ikke har sagt fra om overtid og jeg har gjort det jeg skal etter jobb lager han middagen til oss begge. Hadde han sagt fra hadde middagen stått på bordet når han kommer hjem. Merkelig nok velger han oftere å ikke si fra enn å si fra, men det går fint, da får jeg middag ;)

Ja, det er irriterende, men det er vanskelig å få de til å bryte mønsteret. Og i utgangspunktet trenger jeg jo ikke å vite når han er hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 16.7.2017 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig fristende ut, men jeg har ikke hjerte til det å irritere med vilje.. Samtidig er jeg redd det vil sette igang flere problemer..

Du vil ikke prøve det eneste som kan funke, men samtidig sitter du å klager over det? Du må nesten bestemme deg. Vil du fikse det, eller skal du akseptere at han er sånn? Velger du det siste så har du ingenting å klage over. Velger du det første må du nesten ta til deg rådene du får. 

Anonymkode: d6013...1ff

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke prøve det eneste som kan funke, men samtidig sitter du å klager over det? Du må nesten bestemme deg. Vil du fikse det, eller skal du akseptere at han er sånn? Velger du det siste så har du ingenting å klage over. Velger du det første må du nesten ta til deg rådene du får. 

Anonymkode: d6013...1ff

Jeg vil jo gjerne fikse det, og tar jo til meg råd når jeg er helt blank. Men å gjøre noe som er direkte urettferdig føler jeg blir galt. Du burde vel forstå såpass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo gjerne fikse det, og tar jo til meg råd når jeg er helt blank. Men å gjøre noe som er direkte urettferdig føler jeg blir galt. Du burde vel forstå såpass. 

Hvorfor er det urettferdig? Med mindre han er mindre begavet og ikke kan klokka, så er det vel ikke noe større vasker for han enn for deg å holde avtaler og tidet. Han bryr seg bare ikke nok til å gidde å sjerpe seg, da det aldri får noen konsekvenser. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tanta mi helte middagen i vasken da onkel ikke sa fra at han ble forsinket etter at hun hadde tatt det opp med han flere ganger og han hadde lovet å komme hjem til avtalt tid /si ifra om forsinkelse. Hehe 

Anonymkode: 4f827...9da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moren min er litt som mannen din, faren min er som deg. Han er liksom kjapp med middagsplaner hver dag mens moren min er ute og handler, er med en venninne på kafetur eller lignende og liker ikke å ha faste innetider. Hun sier at det er fordi hun hadde streng dagsplan tidligere, når vi var ung, og vil ha mer frihet nå :P 

Anonymkode: 56803...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

du kan ikke gjøre noe urettferdig mot mannen din, men du aksepterer at han i årevis og til stadighet er urettferdig mot deg?

Voksne mennesker finner seg ikke i urettferdighet på egne vegne. På tide å bli voksen å sette grenser for deg selv. Du har prøvd å kommunisere om dine behov, men mannen din har ikke tilstrekkelig respekt for deg. Du kan velger å fortsette med å være dørmatte eller gi tilbake med samme medisin. Siste metode er eneste metoden som fungerer. Eosentriske mennesker er aldri villige til å endre seg før atferden deres får konsekvenser for de selv. Så lenge han driter i din tid, bør du drite i hans tid. Først da begynner han å tenke. Og endre atferd.

Men..dette er ditt liv og ditt problem og din respektløse mann. Enjoy!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan ikke gjøre noe urettferdig mot mannen din, men du aksepterer at han i årevis og til stadighet er urettferdig mot deg?

Hvor gammel er du?

Det kan jo fint hende at han også svelger noen kameler i forhold til ts som er "urettferdig". Et samboerskap er sånn sett "urettferdig", da ingen er perfekte. Selv om han har denne egenskapen som er negativ, så har han muligens mange gode kvaliteter som ts setter pris på - og omvendt for hans del, hvor han må godta ts sine uperfekte sider?

Anonymkode: 56803...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...