Gå til innhold

Kjøpe ny bil og hus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe både bil og hus i løpet av høsten.

Har det noe å si hva jeg kjøper først? Er det vanskeligere å få det boliglånet jeg vil ha hvis jeg akkurat har tatt billån? Er det bedre å kjøpe bolig først, og ta opp billån etterpå? Eller spiller det liten rolle?

Anonymkode: ef24f...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta opp stort nok huslån til å bake inn bilen også. 

Anonymkode: 64f4f...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bolig og bil samtidig, bakte billånet inn i huslån. Det fungerte best for meg.

Anonymkode: 99be2...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp stort nok huslån til å bake inn bilen også. 

Anonymkode: 64f4f...f6f

Det går ikke nå lenger, tror jeg. Du kan ikke bare ta opp mer lån enn du trenger og bruke det til hva som helst.

Du må betale 15% av boligverdien med egenkapital uansett, så hvis du bare har 15% egenkapital, kan du ikke låne mer. Hvis du har mer enn 15% egenkapital, så kan du like så godt betale bilen ut fra egenkapitalen.

Anonymkode: e5acd...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke nå lenger, tror jeg. Du kan ikke bare ta opp mer lån enn du trenger og bruke det til hva som helst.

Du må betale 15% av boligverdien med egenkapital uansett, så hvis du bare har 15% egenkapital, kan du ikke låne mer. Hvis du har mer enn 15% egenkapital, så kan du like så godt betale bilen ut fra egenkapitalen.

Anonymkode: e5acd...3b3

Nettopp. Og skal du betale et billån i 20 til 30 år altså like lenge som du betaler på et boliglån? Hva blir bilens totalkostnader da? 

Anonymkode: 29a59...75f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil reduserer låneevne, så det er ting å vurdere. 

Det beste er som regel å bake billån inn i boliglån, men samtidig betale ekstra på billånet. Vi har regnet ut hvor mye kostnaden blir over 5 år, og betaler 5000 ekstra på boliglånet i fem år. Da får vi 2% rente. 

Anonymkode: 70823...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...