AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #1 Skrevet 15. juli 2017 Hei, Er det noen regler rundt dette å søke om fullt studielån og stipend hos lånekassen for høyere utdanning for så å sette lånet inn på en høyrentekonto og tilbakebetale lånet etter semesterslutt? Ser jeg klarer meg økonomisk med bare stipend, men dersom det jeg spør om er lov er det en greit måte å tjene noen ekstra kroner på Anonymkode: 77819...e9e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #2 Skrevet 15. juli 2017 Haha, nei. Det er ingen retningslinjer på hvordan du skal bruke støtten fra Lånekassen. Anonymkode: ec3ac...b0a 2
Uglems Skrevet 15. juli 2017 #3 Skrevet 15. juli 2017 Jeg vet ikke reglene rundt dette, men tror helt ærlig ikke det skulle vært noe problem.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #4 Skrevet 15. juli 2017 Det er lov ja, men finnes det egentlig noen kontoer med høy rente nå til dags? Anonymkode: 8f5de...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 Høyrentekonto var et fint sted å plassere studielånet når man fikk +10% i rente, men nå er renta så lav at det ikke er noen vits, selv på høyrentekonto. Anonymkode: 5c8a9...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #7 Skrevet 15. juli 2017 Ja det er lov, men det er ikke lov å søke om borteboerstipend så lenge du bor hjemme eller stipendet ikke går til husleie. Lånekassen har fersket flere tusen som har gitt feilaktige opplysninger rundt dette. Anonymkode: c0e9f...c15 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #8 Skrevet 15. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er lov, men det er ikke lov å søke om borteboerstipend så lenge du bor hjemme eller stipendet ikke går til husleie. Lånekassen har fersket flere tusen som har gitt feilaktige opplysninger rundt dette. Anonymkode: c0e9f...c15 Joda, man trenger faktisk ikke betale husleie for å få fullt omgjøringslån. Man må bare bo i en annen boenhet enn foreldrene. Anonymkode: ec3ac...b0a 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #9 Skrevet 15. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Er det noen regler rundt dette å søke om fullt studielån og stipend hos lånekassen for høyere utdanning for så å sette lånet inn på en høyrentekonto og tilbakebetale lånet etter semesterslutt? Ser jeg klarer meg økonomisk med bare stipend, men dersom det jeg spør om er lov er det en greit måte å tjene noen ekstra kroner på Anonymkode: 77819...e9e Regnestykket på dette vil jeg gjerne se når du setter opp renteinntekter og skal skatte av rentene m.m. Beste rente nå er på 2.10 %. Hvor mye du kan få i lån er ukjent for meg. Men setter du lånet på banken for så å skulle søke studielån igjen senere, så ser de vel og hen til at du har formue/innskudd i bank? Betviler at dette lønner seg, men setter noen opp et regnestykke så bøyer jeg meg for et resultat. Anonymkode: 6c038...107
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #10 Skrevet 15. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regnestykket på dette vil jeg gjerne se når du setter opp renteinntekter og skal skatte av rentene m.m. Beste rente nå er på 2.10 %. Hvor mye du kan få i lån er ukjent for meg. Men setter du lånet på banken for så å skulle søke studielån igjen senere, så ser de vel og hen til at du har formue/innskudd i bank? Betviler at dette lønner seg, men setter noen opp et regnestykke så bøyer jeg meg for et resultat. Anonymkode: 6c038...107 Nei, de ser jo på netto formue. Anonymkode: ec3ac...b0a
ajarRun Skrevet 15. juli 2017 #11 Skrevet 15. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regnestykket på dette vil jeg gjerne se når du setter opp renteinntekter og skal skatte av rentene m.m. Beste rente nå er på 2.10 %. Hvor mye du kan få i lån er ukjent for meg. Men setter du lånet på banken for så å skulle søke studielån igjen senere, så ser de vel og hen til at du har formue/innskudd i bank? Betviler at dette lønner seg, men setter noen opp et regnestykke så bøyer jeg meg for et resultat. Anonymkode: 6c038...107 Formue regnes ut ved å telle opp verdien av eiendeler og bankinnskudd, og så å trekke fra gjeld. Så å låne en milliard vil ikke påvirke formuen din i det hele tatt. Stipdend + lån er ca 50 000 per semester. Ca halvparten er lån (egentlig 40% men jeg gidder ikke kalkulator). Så etter et semester vil det være 25 000 på TS sin høyrentekonto. Dette vil generere 43 kroner og 75 øre i renter hvis renten er på 2.1%. Det er vel rundt 28% skatt på kapitalinntekt så TS vil vel sitte igjen med 31 kroner og 50 øre per måned etter første semester. Så det er vel et par tusenlapper å tjene her. Men jeg vil likevel anbefale det. Mens studiet pågår er det et rentefritt lån. Etter at studiet er ferdig er det billigere enn boliglån, det er billigere enn billån og alle andre lån. Så å bruke det til å kjøpe hus eller bil er fornuftig. I tillegg slipper du å betale det eller renter hvis du blir arbeidsledig og det blir slettet ved død eller ved uføre. Etter 10 semester vil jo TS ha 250 000 kroner, dette er nok til egenkapital til bolig eller til å kjøpe en bil. Rentene er så nære rentene på høyrentekonto at det ikke er noen grunn til å betale det tilbake. Hvis det puttes i BSU er rentene på BSUen mye høyere enn rentene på studielånet, og da vil det lønne seg å aldri betale det tilbake.
Gjest mimoe Skrevet 15. juli 2017 #12 Skrevet 15. juli 2017 Mener vel kanskje at deler av lånet blir omgjort til stipend ved bestått, og his en ikke søker om lån, vil en ikke få dette..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå