Gå til innhold

Noen sykepleiere her? Hva er greit å delegere til neste vaktlag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg har nå jobbet fire måneder på en travel sykehusavdeling etter å ha vært borte fra sykepleieryrket noen år. Jeg merker at jeg får gjort mye mindre enn de andre jeg jobber med i løpet av en dag, det er nok både fordi jeg ikke har gode rutiner på arbeidet mitt og fordi det er en del ting som tar lengre tid fordi jeg rett og slett ikke kan det skikkelig ennå, feks diverese søknader/kontakt med kommunehelsetjenesten osv. 

Når vakten min er over har jeg alltid mye rapportskriving, søknader osv å ordne før jeg drar hjem, da jeg ikke har prioritert det tidligere på vakten fordi det er så travelt. Det er helt vanlig at jeg går 30-60 min overtid, selv om jeg har delegert noen oppgaver videre til neste vaktlag. Jeg har sjelden matpause de dagene det ikke er rolig i avdelingen.

Jeg føler de andre alltid får gjort det de skal og det er skjelden de trenger å delegere noe særlig oppgaver til neste vaktlag, derfor synes jeg det er så vanskelig å gjøre dette selv. De går litt overtid innimellom de også, men det er liksom maks en halvtime og da har jeg intrykk av at de har fått gjort alt de skal etterpå

Jeg er veldig usikker på hva som blir sett på som "innafor" å delegere videre, er det noen som vil svare meg på dette? Regner med det varierer fra sted til sted. I dag måtte jeg feks delegere et sårskift, en søknad om sykehjemsplass og en opplæring i å sette klexane videre til neste vaktlag, likevell gikk jeg nesten en time overtid for å få skrevet ferdig rapporter, en sykepleiesammenfatning, bestillt blodprøver osv. 

Det er også veldig sjelden jeg hjelper de andre i avdelingen med noe annet enn småting som medisinlaging osv fordi jeg er så optatt med mine egne pasienter. De andre derimot hjelper meg med både stell og matservering osv. Kommer det ny pasient i avdelingen er det nesten alltid de andre som tar i mot fordi de har (bedre)tid til det enn meg. 

Jeg må nok bli flinkere å prioritere oppgaver og derfor lurer jeg veldig på hva som er "greit" å delegere videre til neste skift og hva som ikke er greit? Eller om noen har andre tips for å bli mer effektiv?

Jeg føler meg helt ubrukelig og det er tungt å gå hjem med den følelsen de fleste dagene jeg er på jobb. Begynner virkelig å tenke på at jeg kanskje ikke passer i dette yrket. På disse travle vaktene får jeg jo ikke tid til å tenke gjennom og "oppsumere" tilstanden til pasientene, noe som resulterer i at på slutten av dagen kommer jeg kanskje på noe vesentlig som jeg absolutt burde sett eller tenkt på og gjort noe med. 

Dette ble langt og negativt, håper noen gidder å svare likevell :)

Anonymkode: 15211...5e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det beste hadde vært å tatt det med kollegaene dine på ditt vaktlag, og få hjelp til å kjøre inn rutinen din. Etter noen år borte, tar det tid å komme inn i rutine igjen, og du er kanskje på en avdeling du aldri har jobbet på tidligere. Mulig de og har observert måten du jobber på, og ser at du gjør ting på en tungvint måte, som kunne vært gjort annerledes for å spare tiden til andre ting. Jeg tror det vil gagne alle parter ved å ta det opp med dine kollegaer. 

Anonymkode: 8b93b...e7e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når du gå overtid nesten hver dag og likevel ikke kommer deg gjennom arbeidsoppgavene dine når kollegene dine gjør det, så sier det seg vel nesten selv at du gir for mange oppgaver videre. Etter fire måneder burde du ha kommet såpass inn i ting at du klarer å jobber mer effektivt og strukturere arbeidet for å få gjort din del. Her må du rett og slett be de andre om innspill på hvordan du kan effektivisere, samt at det å skrive rapport ikke skal være en novelle men kort og presist, mange som er nye bruker alt for mye tid på uvesentlig fjas i rapporten. Sier ikke lederen din noe når du skriver overtid hver dag? Her må du be om veiledning, for helt ærlig er det pyton å ta over etter en som aldri er ferdig med jobben og der en må gjør både sine egne og den andres oppgaver. En ting er de dagene det er skjedd noe ekstra, men å få lempet over en annens oppgaver hver dag er ikke greit. 

Anonymkode: a0377...270

• Liker 1
Skrevet

Snakk med kollegaer eller leder og få tips til hvordan du kan endre rutinene dine, slik at du rekker mer. Noen ganger et det så Texas at man er nødt til å overlate f.eks et sårstell til neste skift, men hvis du alltid må overlate noe til andre, har det nok mye å si med måten du jobber på. 

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet 10 år på sengepost. Var nok ganske  effektiv, men dette var mest pga at jeg hadde en stor stilling og at det er enklere med kontinuitet. Jeg jobbet med noen som var som deg etter at de hadde jobbet lenge. Hoved feilen deres var at de brukte MYE tid på dokumentasjon, de skrev altfor lange notater. Åsså kan man delegere til de andre på laget sitt. Men jeg rakk heller ikke hjelpe til kjempe mye ute i avd. Ikke så lenge man er med på previsitt/ visitt osv. 

Anonymkode: 14506...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere som har svart☺️ det er ikke hver dag jeg går overtid, men ganske ofte blir det opp mot 30 min hvertfall. Jeg skriver ikke overtid hver gang og aldri så lenge som jeg faktisk sitter. Det har vært veldig travelt de siste ukene og innlegget mitt er nok farget av en del dårligere dager på jobb som følge av det. De andre klager også mye over hvor travelt det er så det er ikke bare min subjektive mening😊 

Du som skriver at jeg kanskje bruker for lang tid på dokumentasjon har nok mye rett. Jeg bruker lang tid på å skrive  fordi det tar litt tid å "sortere" hva som skal skrives når jeg har så mye i hodet på en gang. 

Det hørtes kanskje ut som jeg delegerer videre en haug med oppgaver hver dag, slik er det ikke, det er bare noen dager jeg må la andre ta flere oppgaver slik som i dag. Som regel får jeg gjort det meste, men da blir det ofte at jeg går litt overtid som jeg skrev i forrige innlegg. 

Men jeg lurer altså på hva som evt kan delegeres videre uten at det blir sett på med negative øyne, for å unngå å sitte på overtid å skrive rapport osv. Ut i fra de svarene jeg har fått til nå ser det ut til at man helst bør ha gjort alle "sine" oppgaver, og heller sitte litt på overtid for å bli ferdig.

Hører veldig gjerne fra flere☺️

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere som har svart☺️ det er ikke hver dag jeg går overtid, men ganske ofte blir det opp mot 30 min hvertfall. Jeg skriver ikke overtid hver gang og aldri så lenge som jeg faktisk sitter. Det har vært veldig travelt de siste ukene og innlegget mitt er nok farget av en del dårligere dager på jobb som følge av det. De andre klager også mye over hvor travelt det er så det er ikke bare min subjektive mening😊 

Du som skriver at jeg kanskje bruker for lang tid på dokumentasjon har nok mye rett. Jeg bruker lang tid på å skrive  fordi det tar litt tid å "sortere" hva som skal skrives når jeg har så mye i hodet på en gang. 

Det hørtes kanskje ut som jeg delegerer videre en haug med oppgaver hver dag, slik er det ikke, det er bare noen dager jeg må la andre ta flere oppgaver slik som i dag. Som regel får jeg gjort det meste, men da blir det ofte at jeg går litt overtid som jeg skrev i forrige innlegg. 

Men jeg lurer altså på hva som evt kan delegeres videre uten at det blir sett på med negative øyne, for å unngå å sitte på overtid å skrive rapport osv. Ut i fra de svarene jeg har fått til nå ser det ut til at man helst bør ha gjort alle "sine" oppgaver, og heller sitte litt på overtid for å bli ferdig.

Hører veldig gjerne fra flere☺️

Neida når det er travle tider er det helt vanlig å ha igjen oppgaver som må delegeres. Sykepleie sammenfatninger for eks er sånn som er greit å få gjort på dagtid. Det med sårskift og opplæring klexane var i allefall helt innafor å delegere til neste skift der jeg jobbet. Det er administrative prosedyrer som utskrivinger, ringe pårørende, hjemme.spl osv som er kjipt å gjøre på kveldstid, da det ikke er like enkelt å få tak i de da. Synes forresten ikke det du hadde delegert var mange oppgaver heller. 

Anonymkode: 14506...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Det er godt å høre det siste svaret her. Jeg tenker at jeg må bli strengere med meg selv for å skrive kortere rapporter og ikke sitte å tenke tre ganger igjennom på hver pasient om jeg har fått med meg det som er viktig og at jeg må bli flinkere å hoppe over ting som faktisk ikke må gjøres når jeg egentlig ikke har tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å skrive stikkord på hver pasient gjennom arbeidsdagen slik at du slipper å samle trådene i hodet ditt før du skal skrive? På slutten av arbeidsdagen er det ikke alltid å slett å samle tankene.. 

Anonymkode: 3934e...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten tenkt på å ta det opp med kollegaene mine som noen foreslo over her. Men jeg vet ikke helt hvordan. De sa i dag at jeg måtte skrive overtid og da sa jeg noe om at det var min egen feil at jeg gikk overtid i dag fordi jeg jobber saktere og har prioritert dårlig derfor tenkte jeg ikke å skrive overtid i dag. Da sa de at jeg må skrive overtid og at det ikke er fordi jeg jobber så seint men fordi det er travelt og jeg har hatt mye å gjøre. Men jeg vet ikke om de virkelig mener det eller om det bare er noe de sier, for jeg merker jo at jeg som regel er den som har mest igjen når vakten er over, jeg VET at jeg jobber tregere enn de, det er ikke bare subjektivt.  

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å skrive stikkord på hver pasient gjennom arbeidsdagen slik at du slipper å samle trådene i hodet ditt før du skal skrive? På slutten av arbeidsdagen er det ikke alltid å slett å samle tankene.. 

Anonymkode: 3934e...6c8

Takk for tips :) Dette gjør jeg, men jeg merker at det er veldig vanskelig å samle tankene på slutten av dagen likvell fordi jeg har stresset hele dagen og har så mye i hodet (på de travle dagene). Når jeg har tid prøver jeg å skrive litt rapport osv rett etter lunch feks, da merker jeg at det er lettere å samle tankene. Men på de travle dagene er det slike ting jeg utsetter til slutten av dagen fordi jeg mener at jeg ikke kan prioritere det før, og dette er også de tingene jeg kan sitte å gjøre på overtid uten at det går ut over kollegaene mine (i stedet for å prioritere rapport og andre administrative oppgaver og så resulterer det i at jeg må overlate pasientrelaterte oppgaver til kollegaen på neste skift).

AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du snakke med leder om. De fleste steder er vel i utgangspunktet overtid ikke Ok med mindre det er spesielle omstendigheter. Som leder hadde jeg ikke godkjent overtid etter hver/nesten hver vakt med mindre det var en god grunn til overtiden. Du bør absolutt ta en prat med lederen din og be om ytterligere opplæring eller rett og slett tips og råd til å jobbe mer effektivt, dersom det er der skoen trykker. 

Anonymkode: 88534...83c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette bør du snakke med leder om. De fleste steder er vel i utgangspunktet overtid ikke Ok med mindre det er spesielle omstendigheter. Som leder hadde jeg ikke godkjent overtid etter hver/nesten hver vakt med mindre det var en god grunn til overtiden. Du bør absolutt ta en prat med lederen din og be om ytterligere opplæring eller rett og slett tips og råd til å jobbe mer effektivt, dersom det er der skoen trykker. 

Anonymkode: 88534...83c

Takk for svar. Jeg skriver som sagt ikke overtid hver gang, jeg skriver overtid når jeg føler det har vært veldig travelt eller har oppstått situasjoner som gjør at jeg ikke føler det er bare det at jeg jobber tregt som gjør at det blir overtid.  

Vi har også fått beskjed om at vi skal skrive overtid fordi det er veldig travelt på avdelingen til tider og dette er eneste måten og synliggjøre det på. Men jeg føler likevell at jeg får gjort mye mindre enn de andre og dette ønsker jeg å bli bedre på.  Samt at jeg lurer på hva som er vanlig at det er greit å delegere videre til neste skift og ikke. Hvis jeg ikke ha fått gjort alt jeg "burde" føler jeg at jeg har gjort en dårlig jobb og jeg er ukomfortabel med å overlate oppgaver til neste skift fordi jeg ikke vet hva som sees på som "ok". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...