AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #1 Skrevet 15. juli 2017 Hei! Min bror har ADD. Jeg er ikke kjent med at flere i min familie har det. Jeg planlegger barn med samboeren og jeg er bekymret for at mine barn kan få ADD til tross for at verken jeg eller min samboer har det. Er det stor sannsynlighet at mine barn får ADD/ADHD? Anonymkode: 77c0d...161
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #2 Skrevet 15. juli 2017 Det er veldig rart at det er ingen andre i familien som har ADD hvis han har det. Kan det være feil diagnose, eller kan det være at det finnes familiemedlemmer som har uoppdaget ADD/ADHD? Det er en svært arvelig diagnose. Anonymkode: bbed8...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #3 Skrevet 15. juli 2017 Her har det hoppet noen ledd... Anonymkode: 6a81a...eed
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #4 Skrevet 15. juli 2017 Om du har det i familien, så kan det også hende barna får det. Men heldigvis finnes det god behandling og tilrettelegging i dag som man ikke fikk for 20 år tilbake. Anonymkode: bbed8...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #5 Skrevet 15. juli 2017 TS her! Det kan være familiemedlem som har har det, men da er det isåfall uoppdaget. Vi har et eldre familiemedlem som har bipolar lidelse, så er jo en liten mulighet for at han er feildiagnosert selv om sannsynligheten er liten da han har alle symptomene på ADD. Anonymkode: 77c0d...161
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 Jeg er gift med en med ADHD. Ingen av barna våre har det. De sier vel det er opp mot 50% sjanse at du får barn med ass/ADHD hvis foreldre har det. Du er aldri sikret å få friske barn. Jeg er sjeleglad for at vår største utfordring var å evnt få barn med ADHD der det er gode behandlingsmåter og forskning. Anonymkode: 3b56c...d8c
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #7 Skrevet 15. juli 2017 Tror de sier at 80% får det pga. arvelighet, men det er også miljøfaktorer involvert og det kan også oppstå uten at det er vanlig i familien. Feks. er det større sjanse for nevrologiske utviklingsforstyrrelser dersom man ble født prematur. Det går fint an å leve gode liv med slike diagnoser og jeg personlig hadde ikke valgt bort å få barn pga. frykt for adhd. Man har uansett ingen garantier for å få et barn uten funksjonshemminger eller sykdom. Dersom det kun er din bror i familien som har symptomer på adhd ville jeg iallefall ikke tenkt at det var arvelig. Men da må man tenke på symptomer og ikke diagnose, for veldig mange voksne er ikke diagnostiserte. Anonymkode: b80e3...5a2 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #8 Skrevet 15. juli 2017 Mannen min har ADHD, ingen av barna har fått det. Anonymkode: 3b99e...b94
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #9 Skrevet 16. juli 2017 Jeg har add, min mor har det også. Ser tegn hos begge barna. Det er arvelig. Men det er en stor forskjell å få diagnosen nå enn før 20 år side. Og å få diagnosen i ung alder enn i voksen alder. ( Jeg var 45) Anonymkode: 872ec...a75
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #10 Skrevet 16. juli 2017 Min far hadde det. Min søster har det og et av barna hennes. Min søster nr har ikke og ingen av barna. Min bror har det og et av hans tre unger har det . Jeg har det ikke . Men mulig mistanke om en av ungene har det men har klart seg så bra at vi ikke har hatt behov for diagnosen. . Så det ligger gjerne i familie men om det går videre kommer vel ann på dna som kommer fra mannen å. Ligger det noe i den slekta å så er skjangsen større. Anonymkode: b96dd...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå