AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #1 Skrevet 15. juli 2017 Nå er jeg virkelig i trøbbel, tror jeg! Jeg har sommerjobb på en sommerskole. Jeg er akkurat ferdig utdannet som lærer, så dette er første gang jeg prøver meg i yrket, utenom praksis. Her om dagen tok jeg et bilde av meg selv i bikini, hvor jeg poserte med rumpa litt ut. Jeg var fornøyd med bildet, og så derfor ingen grunn til å slette det. Jeg har "mønster-kode" på mobilen min, men jeg antar det er et relativt lett og vanlig mønster. Jeg pleier å ha mobilen liggende i en skuff i pulten min når jeg har timer. Det er mens mobilen har ligget på kontoret at dette har skjedd. I hvert fall; noen elever har klart å komme seg inn på mobilen min og sendt dette bildet rundt. En kollega oppdaget dette, og i morgen må jeg snakke med rektor. Utfra hvordan kollegaer har snakket til meg i etterkant av hendelsen, får jeg inntrykk av at jeg har gjort noe fryktelig galt, og at jeg kommer til å få sparken i morgen. Er det virkelig slik at man skal ta utgangspunkt i at mobilen din er fritt fram når du er lærer? Jeg er faktisk ganske sjokkert hvis det er dette som gjelder. I så fall burde man ha blitt opplyst om dette, så man enten lot mobilen ligge hjemme, eller hadde den på seg til en hver tid. Anonymkode: 3c7d4...b84
Populært innlegg stan Skrevet 15. juli 2017 Populært innlegg #2 Skrevet 15. juli 2017 Det er jo elevene som har gjort noe galt her. Det er jo ikke ulovlig å ha bilder av seg selv i bikini. Hverken som lærer eller andre yrker. Det er usaklig om de sier deg opp. De vil nok heller bare ha en samtale om hva som har skjedd. Men anbefaler høyere sikkerhet heretter ☺️ 58
maia_02 Skrevet 15. juli 2017 #3 Skrevet 15. juli 2017 (endret) Uansett, tviler på at du blir sparka på grunn av et bikini bilde, uskyldige greier, kan ikke forvente at folk skal stille på stranda i burka heller Endret 19. juli 2017 av Edie Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod.
Gjest NotNaomi Skrevet 15. juli 2017 #4 Skrevet 15. juli 2017 Hva er en "sommerskole"? Nei,du har ikke gjort noe galt. Du får høre hva rektor sier,og oppdater gjerne.
Luckiness Skrevet 15. juli 2017 #5 Skrevet 15. juli 2017 Rektor vet sikkert ikke hvordan dette bildet har kommet ut. Han har sikkert bare fått beskjed om at et lettkledd bilde av deg har kommet ut til elevene. De andre lærerne vet gjerne heller ikke hvordan dette bildet har rukket ut til elevene. Du må bare forklare deg som det er og håpe at de stoler på deg. Forsåvidt burde vel gjerne telefonen heller lagt på personalrommet enn i klasserommet? Man trenger vel ikke telefonen med seg. Dette er vel standard regel på de fleste arbeidsplasser hvor mobilen ikke brukes i arbeidet. At den skal ligge i garderobe/i vesken avslått (selv om det ofte ikke praktiseres). Jeg synes også det er litt spesielt med lettkledde bilder hvor man lager seg til...Hvorfor ta slike bilder av seg selv? Hva er vitsen? Det er jo egentlig alltid en risiko for at andre får tak i/ser de bildene. Så er man redd for det, så bør man ikke ha slike bilder liggende av seg selv. 6
stan Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, Luckiness skrev: Rektor vet sikkert ikke hvordan dette bildet har kommet ut. Han har sikkert bare fått beskjed om at et lettkledd bilde av deg har kommet ut til elevene. De andre lærerne vet gjerne heller ikke hvordan dette bildet har rukket ut til elevene. Du må bare forklare deg som det er og håpe at de stoler på deg. Forsåvidt burde vel gjerne telefonen heller lagt på personalrommet enn i klasserommet? Man trenger vel ikke telefonen med seg. Dette er vel standard regel på de fleste arbeidsplasser hvor mobilen ikke brukes i arbeidet. At den skal ligge i garderobe/i vesken avslått (selv om det ofte ikke praktiseres). Jeg synes også det er litt spesielt med lettkledde bilder hvor man lager seg til...Hvorfor ta slike bilder av seg selv? Hva er vitsen? Det er jo egentlig alltid en risiko for at andre får tak i/ser de bildene. Så er man redd for det, så bør man ikke ha slike bilder liggende av seg selv. Som lærer har man ofte behov for få beskjeder. Det forventes at man har egen mobil. Men det er fornuftig å ha rimelig sikker pålogging. Jeg liker fingeravtrykk, det er kjapt og foreløpig ganske sikkert. At du ikke liker eller skjønner en ting betyr ikke at det er galt. Vi oppfordrer elevene til å være åpne overfor folk som er anderledes, det må også gjelde lærere. 12
Ananas. Skrevet 15. juli 2017 #7 Skrevet 15. juli 2017 3 minutter siden, Luckiness skrev: Jeg synes også det er litt spesielt med lettkledde bilder hvor man lager seg til...Hvorfor ta slike bilder av seg selv? Hva er vitsen? Det er jo egentlig alltid en risiko for at andre får tak i/ser de bildene. Så er man redd for det, så bør man ikke ha slike bilder liggende av seg selv. Jeg synes ikke det er noen åpenbar grunn til å ikke ha eller ta bilder av seg selv eller venner i bikini. Enig i at det er smart å ikke ha dem om man er redd for det, men her er det jo egentlig ikke TS som er redd for det, men skolen som reagerer negativt. Jeg synes det er litt skremmende om det vurderes sånn at en lærer ikke skal kunne ha bikinibilder av seg selv tilfelle en elev kan få tak i det (jeg tolker deg ikke dithen, altså, men rektor har jo kalt inn til møte her). Det eneste jeg synes er kritikkverdig er at TS har tatt med seg telefonen og latt den ligge fremme i klasserommet (uavhengig av om elevene rører eller ikke), både bildene og at noen elever har fått tak i dem tenker jeg at er helt irrelevant for skolen. Det er en "moderne" problemstilling det dessverre ikke finnes gode nok retningslinjer/praksis for. 1
Luckiness Skrevet 15. juli 2017 #8 Skrevet 15. juli 2017 3 minutter siden, Ananas. skrev: Jeg synes ikke det er noen åpenbar grunn til å ikke ha eller ta bilder av seg selv eller venner i bikini. Enig i at det er smart å ikke ha dem om man er redd for det, men her er det jo egentlig ikke TS som er redd for det, men skolen som reagerer negativt. Jeg synes det er litt skremmende om det vurderes sånn at en lærer ikke skal kunne ha bikinibilder av seg selv tilfelle en elev kan få tak i det (jeg tolker deg ikke dithen, altså, men rektor har jo kalt inn til møte her). Det eneste jeg synes er kritikkverdig er at TS har tatt med seg telefonen og latt den ligge fremme i klasserommet (uavhengig av om elevene rører eller ikke), både bildene og at noen elever har fått tak i dem tenker jeg at er helt irrelevant for skolen. Det er en "moderne" problemstilling det dessverre ikke finnes gode nok retningslinjer/praksis for. Det er jeg enig i! Men så synes jeg det er forskjell på et vanlig bikinibilde som er tatt i forbindelse strand, soling, basseng e.l, og et bikinibilde hvor man "poser" med rumpen ut. Helt ok at andre har slike bilder, selv om jeg synes det er rart. Og slike bilder er forsåvidt sikkert ganske uskylding ment, men jeg synes likevel det er spesielt å lage seg "sexy" til på bilder. 4
Ananas. Skrevet 15. juli 2017 #9 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, Luckiness skrev: Det er jeg enig i! Men så synes jeg det er forskjell på et vanlig bikinibilde som er tatt i forbindelse strand, soling, basseng e.l, og et bikinibilde hvor man "poser" med rumpen ut. Helt ok at andre har slike bilder, selv om jeg synes det er rart. Og slike bilder er forsåvidt sikkert ganske uskylding ment, men jeg synes likevel det er spesielt å lage seg "sexy" til på bilder. Tror igrunn vi er helt enige jeg. Jeg ville heller aldri forsøkt å lage et "sexy" bilde av meg selv, men jeg mener at også lærere må få lov til det om de vil - selv om andre kan få tak i bildet 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #10 Skrevet 15. juli 2017 Andre bud: Ja, du bør ha mobilen din på deg til enhver tid. Hvis du pleier la den ligge og slenge, så finnes det noe som heter skjermlås. Anonymkode: 0dafb...f91 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #11 Skrevet 15. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre bud: Ja, du bør ha mobilen din på deg til enhver tid. Hvis du pleier la den ligge og slenge, så finnes det noe som heter skjermlås. Anonymkode: 0dafb...f91 Tredje bud: Les innleggene før du svarer. Anonymkode: 963e5...896 25
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #12 Skrevet 15. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tredje bud: Les innleggene før du svarer. Anonymkode: 963e5...896 I innlegget jeg leser har en ung og naiv lærer lagt fra seg mobilen sin der elevene kunne få tak i den, og mitt råd er: Slutt med det. Anonymkode: 0dafb...f91 2
Luckiness Skrevet 15. juli 2017 #13 Skrevet 15. juli 2017 Litt andre tips til deg fremover som nyutdannet lærer TS: -Ha mobilen på deg eller evt. i vesken som ikke er i umiddelbar tilgjengelighet til elevene. -Ta mobilen i lommen dersom du må ut av klasserommet -Ha mobilen avslått når den ikke brukes (da må vel også pinkoden før mønsterkoden?) -Er du redd for at bilder skal lekke ut, ikke ha de på mobilen. Ha de på privat pc du bruker hjemme e.l. -Husk at ungdommer kan være ufattelig barnslige og finne på slike sprell som dette. -Opplever du noe lignende en annen gang så bør du melde fra til rektor med en gang. Bedre for deg å melde i fra om riktige opplysninger enn at rektor får høre det gjennom elever/andre ansatte. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #14 Skrevet 15. juli 2017 Mobilen lå ikke i klasserommet, men i en skuff i min pult, på kontoret. Dere kan synes det er rart å ta slike bilder hvis dere vil det, men jeg er fortsatt ganske ung (24 år) og var fornøyd med bikinikroppen etter trening. Jeg syns det er litt ålreit å ha slike bilder å se tilbake på når jeg blir eldre og dvask. I tillegg var bildet også tatt for å sendes til kjæresten. Ts Anonymkode: 3c7d4...b84 10
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #15 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mobilen lå ikke i klasserommet, men i en skuff i min pult, på kontoret. Dere kan synes det er rart å ta slike bilder hvis dere vil det, men jeg er fortsatt ganske ung (24 år) og var fornøyd med bikinikroppen etter trening. Jeg syns det er litt ålreit å ha slike bilder å se tilbake på når jeg blir eldre og dvask. I tillegg var bildet også tatt for å sendes til kjæresten. Ts Anonymkode: 3c7d4...b84 Er det ikke lås på skuffen så er det desto viktigere å låse mobilen. Vend dem aldri ryggen, var det en film som het en gang... Anonymkode: 0dafb...f91
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #16 Skrevet 15. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke lås på skuffen så er det desto viktigere å låse mobilen. Vend dem aldri ryggen, var det en film som het en gang... Anonymkode: 0dafb...f91 Men TA låste jo mobilen... Anonymkode: f139e...bbd 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #17 Skrevet 15. juli 2017 Du har såklart ikke gjort noe galt, det tror jeg du vet selv også. Er bare å forklare dette til rektor,og be han forklare situasjonen til de andre lærerne. Deretter burde klassen det gjelder bli kaldt inn ti møte, med foreldre - og snakke om at stjeling og deling av andres bilder er imot loven - og at dette kan få konsekvenser. Brudd på åndsverkloven å dele bilder ab andre uten tillatelse. Er barna over 15, burde det bli satt opp sak. Anonymkode: ce9fe...c30 11
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #18 Skrevet 15. juli 2017 49 minutter siden, Luckiness skrev: Det er jeg enig i! Men så synes jeg det er forskjell på et vanlig bikinibilde som er tatt i forbindelse strand, soling, basseng e.l, og et bikinibilde hvor man "poser" med rumpen ut. Helt ok at andre har slike bilder, selv om jeg synes det er rart. Og slike bilder er forsåvidt sikkert ganske uskylding ment, men jeg synes likevel det er spesielt å lage seg "sexy" til på bilder. I så fall er det jammen mange spesielle folk der ute etter dine standarder. Anonymkode: 0167d...396 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #19 Skrevet 15. juli 2017 At naken / lettkledt-bilder havner på internett er en risiko som alle må regne med, hvis de har noen slike fotografier av seg selv liggende på telefon, nettbrett, datamaskin og så videre. Slike elektroniske enheter kan bli hacket, eller stjålet. Eller hvis man mister for eksempel mobiltelefonen sin, og en eller annen snik finner den. Dermed er det umulig å vite hvor bildene havner... Anonymkode: 59cd7...36e 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #20 Skrevet 15. juli 2017 Utrolig hvor mange som mener TS har gjort noe galt her. Det er intet annet enn "victim blaming", som det heter på godt norsk. Elevene har brutt seg inn i hennes mobil og begått lovbrudd. Det bør i det minste tas en veldig seriøs alvorsprat, eller anmeldes. Hadde sterkt vurdert det siste selv. Anonymkode: 619b0...b6e 24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå