Gå til innhold

Lage pizza med bacon? - Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Sugemerke
Skrevet

Bunn, saus og ost. Så resten på toppen. Jeg steker ikke noe før jeg har det på pizzaen. Da blir det bare tørt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sugemerke skrev:

Bunn, saus og ost. Så resten på toppen. Jeg steker ikke noe før jeg har det på pizzaen. Da blir det bare tørt.

Hjemmefra har jeg alltid vært vant med at osten er på toppen, som et dekke på en måte. Det høres så fjernet ut å ha den under. Men kanskje jeg skal ta sjansen! Haha, det føles faktisk litt vågalt ut! 

TS

Anonymkode: b0631...008

Skrevet

For hvitløksdressing kan du piske creme fraiche og knuse hvitløk oppi med litt salt og pepper. Hvitløken knuser du på skjærefjølen med en klype salt og siden på en kjøkkenkniv, blir fin hvitløkspure. 

Til senere anledninger kan jeg anbefale Jan Vardøens pizzabok, litt forskjellige pizzaer og en del nyttige tips. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøttdeigen må vel stekes først!? 

TS 

Nei, legg den oppå osten. Bare å dele den opp i små biter (anbefaler hansker). Den stekes i ovenen.

Anonymkode: 66fd7...c1b

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tak i en ny løk for etter konferering med min søster viste det seg at den jeg hadde kjøpt var dårlig. Æsj! Men hun bor i nærheten og hadde en god en i skapet! 

Jeg prøvde på det du sa med å smake på sausen undervegs.  Det var en vanskelig sak for meg. Hadde kjøpt oregano og basilikumkrydder så "smakte til" med dem og salt og pepper, men jeg vet jo ikke helt hva som er godt! Følte jeg hellte på med oregano og basilikum! Men endte opp med noe jeg syns var godt, men det var jo godt før krydder også! Så det der med smake til det er jeg ikke god på, synes det er vanskelig siden man ikke VET når det er riktig. Tror det er en av grunnene til at jeg synes matlaging er vanskelig, fordi det er så "på følelsen". 

Det ble en løk, litt over en halv hvitløk (de var små), tomatpuré,  grovhakket tomat, en chili, salt, pepper, oregano og basilikumkrydder.  Spent på ferdig resultat! Lot den putre en stund! 

Ts

Hoeres bra ut! :) Ikke stress med at du ikke foeler deg sikker paa hva som er godt, dette vil du finne ut av etterhvert som du prover, jo mer du lager jo mer erfaring faar du! Jeg burde kanskje skrevet foer at det kan loenne seg aa vente litt med aa salte mer, til sausen har putret litt, la den gjerne staa lenge paa svak varme, da smaken forandrer seg en del underveis. Et lite tips kan vaere aa justere med bittelitt sukker, om du sliter med aa faa den skikkelig gode, runde smaken. Jeg pleier som oftest aa bruke soet paprika i sausen i stedet, for jeg synes den gir en god soedme som passer veldig godt til pizza. Om jeg lager en mer generell tomatsaus, som jeg bruker til pasta og alt mulig, pleier jeg aa ha i en del revet gulrot ogsaa, det gir veldig god smak! :)

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

///

Så maisen over? Hvorfor? Sist jeg spiste det var den under. Noen sa baconet over også? Jeg vet ikke hva som er riktig jeg? 

///

Det med en del av fyllet over har du sikkert faatt servert paa restaurant osv_ :) Jeg liker aa lage begge varianter egentlig, enten en enkel tomatsaus over en relativt tynn bunn, saa ost og fyll paa toppen, eller saa gaar jeg for en god gammeldags og tykk pizza hvor alt fyllet er blandet i tomatsausen og saa er det masse ost paa toppen. Alt etter humoeret egentlig. Begge deler er godt! :)

*Ser alle andre skriver at du skal la vaere aa steke kjoettdeig/bacon eller hva du naa bruker, jeg liker ikke aa legge det raatt paa, synes ofte det foeles litt kokt paa siden ned mot osten da etterpaa, saa jeg steker det veldig raskt for aa faa litt stekeskorpe paa foer jeg legger det paa, har aldri reagert paa at det blir toert, men det er jo selvsagt en smakssak :)

Endret av Rumle
  • Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmefra har jeg alltid vært vant med at osten er på toppen, som et dekke på en måte. Det høres så fjernet ut å ha den under. Men kanskje jeg skal ta sjansen! Haha, det føles faktisk litt vågalt ut! 

TS

Har alltid osten under, rett over sausen, garantert best! Da blir osten god og klissete, og alt annet stekt i ovnen.

AnonymBruker
Skrevet

God pizzasaus er løk hvitløk finhakket gulrot og kjøttdeig. Ha oppi tomatpure litt sukker. Krydre med oregano salt pepper evt annet krydder.  Ha oppi vann til det blir en passe saus. Og kok det opp. Namnam! 

Anonymkode: ec714...152

AnonymBruker
Skrevet

God pizza m/bacon: dijon+rømme, bacon, eplebiter, sviskebiter, løk, kanskje litt blåmuggost, ost.

Anonymkode: 9c339...4be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...