AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #1 Del Skrevet 15. juli 2017 Hei! Jeg skal invitere noen venner på middag i kveld og kunne tenke meg å lage en god pizza. Tidligere har jeg bare laget sånn vanlig som vi har pleid å ha hjemme (hos mine foreldre) men den er litt tam. Men så har det seg sånn at min EKS (!) lagde en god en med bacon på, men jeg vet ikke hvordan han gjorde det! (Og jeg kan ikke spørre ham!) Tror det var kjøttdeig og bacon og mais. Høre det plausibelt ut? Noen som har laget dette lignende? Hvordan gjorde dere det? Skal man steke baconet først? Og skal man behandle maisen? Og hvordan lager man en god pizzasaus. Hjemme brukte de bare toro men det er også litt kjedelig. Men jeg vet ikke hva som er godt. Hva man har oppi av krydder og ingredienser. Ja, jeg er helt grønn på matlaging! Setter pris på råd. Han lagde også en grusomt godt hvitløksdressing, med ruccola? Og hvitløksfedd?? Plausibelt? Vanlig rømme? Har et sånt prosjekt om å utfordre meg selv i matveien. Bli flinkere å lage og prøve nye ting. I vår spurte jeg om tilbehør til laks, det ble skikkelig suksess med mango og avokadosalat etter forslag fra dere, en ny favoritt! Ja, og så tenkte jeg å servere en vanlig salat til! Anonymkode: b0631...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 15. juli 2017 #2 Del Skrevet 15. juli 2017 Hvis du er helt grønn, er det kanskje lettere å bare bestille kjøpe pizza? Bedre det enn at gjestene dine setter maten fast i halsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gladjenta93 Skrevet 15. juli 2017 #3 Del Skrevet 15. juli 2017 Trenger ikke å behandle hverken bacon eller mais på noen måte før du tar de på pizza. Blir stekt godt i ovnen, om man behandler bacon i forkant så kan det lett bli tørt. Husk å legg bacon oppå osten :-) Samme med mais, blir sprøtt og godt. Ellers finnes det enkle pizzasauser av alle slag på internettet! Viktigste er å smake seg frem. Jeg bruker ofte oregano og basilikumkrydder i mine pizzasauser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #4 Del Skrevet 15. juli 2017 31 minutter siden, QQbaby skrev: Hvis du er helt grønn, er det kanskje lettere å bare bestille kjøpe pizza? Bedre det enn at gjestene dine setter maten fast i halsen. Det er helt sikkert enklere men ikke bedre! Tenker at pizza er så elementært at så lenge jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre det er det vanskelig at det slår seg feil. TS Anonymkode: b0631...008 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #5 Del Skrevet 15. juli 2017 32 minutter siden, gladjenta93 skrev: Trenger ikke å behandle hverken bacon eller mais på noen måte før du tar de på pizza. Blir stekt godt i ovnen, om man behandler bacon i forkant så kan det lett bli tørt. Husk å legg bacon oppå osten :-) Samme med mais, blir sprøtt og godt. Ellers finnes det enkle pizzasauser av alle slag på internettet! Viktigste er å smake seg frem. Jeg bruker ofte oregano og basilikumkrydder i mine pizzasauser. Takk for svar! Godt du sa det om baconet! Jeg hadde nok dobbeltstekt det! Sikkert dumt spørsmål men mener du oregano som i et sånn krydderglass eller fersk? TS Anonymkode: b0631...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #6 Del Skrevet 15. juli 2017 For å gjøre det enkelt for deg første gangen: Ta tomatpure på bunnen, så grønnsakene (mais, løk etc), så ost også kjøtt/fisk oppå osten. Ikke noe trenger å behandles på forhånd, stek på 200-250 grader (alt etter ovenen) midt i ovnen i ca 15 min. Anonymkode: 66fd7...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #7 Del Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For å gjøre det enkelt for deg første gangen: Ta tomatpure på bunnen, så grønnsakene (mais, løk etc), så ost også kjøtt/fisk oppå osten. Ikke noe trenger å behandles på forhånd, stek på 200-250 grader (alt etter ovenen) midt i ovnen i ca 15 min. Anonymkode: 66fd7...c1b Kjøttdeigen må vel stekes først!? TS Anonymkode: b0631...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #8 Del Skrevet 15. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøttdeigen må vel stekes først!? TS Anonymkode: b0631...008 Ja. Anonymkode: 7668e...308 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #9 Del Skrevet 15. juli 2017 Du vet hvordan du lager pizzadeig, da? Anonymkode: f84da...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FlyBabe Skrevet 15. juli 2017 #10 Del Skrevet 15. juli 2017 Vi skal lage hvit pizza i dag Creme fraiche som saus, rødløk, ruccola og Strandaskinke. Ost er valgfritt, men vi bruker det. Tomat er også valgfritt, og siden jeg liker tomat, mens mannen gjør ikke, tar jeg på halve. Egentlig kan du ha "det du vil" på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 15. juli 2017 #11 Del Skrevet 15. juli 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt sikkert enklere men ikke bedre! Tenker at pizza er så elementært at så lenge jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre det er det vanskelig at det slår seg feil. TS Anonymkode: b0631...008 Det er helt sikkert bedre og når du ikke kan lage mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gladjenta93 Skrevet 15. juli 2017 #12 Del Skrevet 15. juli 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Godt du sa det om baconet! Jeg hadde nok dobbeltstekt det! Sikkert dumt spørsmål men mener du oregano som i et sånn krydderglass eller fersk? TS Anonymkode: b0631...008 Jeg bruker som oftest tørket, men fersk er best om du har det for hånden :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #13 Del Skrevet 15. juli 2017 Jeg ville brukt en av pizzasausene på glass - husker ikke hvilke merker som har de, men de er alle mye bedre enn posesauser. Personlig misliker jeg svært sterkt når folk bruker simpel tomatpuré som saus.. så kjipt også så mye tomatsmak uten hint av noe annet! Bleh Angående baconet vil jeg anbefale å kunne det opp i små biter Anonymkode: c0013...528 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #14 Del Skrevet 15. juli 2017 49 minutter siden, QQbaby skrev: Det er helt sikkert bedre og når du ikke kan lage mat Så hyggelig og konstruktiv du er da. Gud forby at noen prøver å lære seg noe nytt, liksom. TS: Om du vil prøve deg på en enkel og god hjemmelaget pizzasaus kan du finhakke en løk (og evt. litt selleri), som du surrer blank og myk i litt olje eller smør i kjelen på middels varme. Ha i to-tre knuste hvitløksfedd, og surr videre et par minutter til. Om du vil kan du ha i en skvett rødvin eller hvitvin og koke inn med løken, før du har i to bokser hermetiske tomater (om det er hele, hakkede eller mosede ("polpa") har ikke noe å si), godt med tørket oregano og basilikum, et laurbærblad og litt nykvernet pepper. Så rører du rundt og lar det småkoke på svak varme en stund til det får tykk, fin pizzasauskonsistens. (Om du har god tid kan den stå på svak varme og kose seg nesten på egenhånd, bare sjekkes i blant. Om du har dårligere tid kan du skru opp varmen, men da må du passe godt på og røre ofte.) Mos gjerne med en stavmikser når det nærmer seg ferdig, så blir det lettere å smøre ut (ta ut laurbærbladet først). Når konsistensen er slik du vil smaker du til med salt, pepper (og evt. rører inn fersk basilikum) og litt sukker for å runde av smaken. Om du ikke bruker alt kan du fryse ned resten til en annen gang. Og så en superenkel og fremdeles fullt brukbar pizzasaus: Bland hermetiske tomater og presset hvitløk, kok så lenge du gidder og har lyst til. Mos med stavmikser (om du har brukt hele eller grovhakkede tomater) og smak til med salt og pepper og evt. sukker, og kanskje litt god olivenolje. Kort koketid = frisk og god tomatsmak, som passer fint til enkle italienske pizzaer med f.eks. mozzarella og spekeskinke. Lenger koketid = fyldigere, kraftigere smak. Lykke til! Anonymkode: ac494...71e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #15 Del Skrevet 15. juli 2017 Spørsmål helt fort fra TS: Løk. Pleier ikke bruke løk. Skal den være helt hard hele inni? Lurer på om den jeg kjøpte er dårlig? Noen av lagene er myke og litt guggete? Betyr det at den er dårlig? Vet heller ikke helt hva den skal lukte. Fikk ikke til å legge ut bilde. Går det like greit å lage saus på hvitløk, hakkede tomat, tomatpuré, oregano, pepper og salt likevel, eller må jeg springe innom butikken igjen for å kjøpe en ny løk? Ts Anonymkode: b0631...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #16 Del Skrevet 15. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet hvordan du lager pizzadeig, da? Anonymkode: f84da...efc Jada! Det vet jeg. Har laget pizza før men bare med en del halvfabrikat liksom 😉 Ts Anonymkode: b0631...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 15. juli 2017 #17 Del Skrevet 15. juli 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål helt fort fra TS: Løk. Pleier ikke bruke løk. Skal den være helt hard hele inni? Lurer på om den jeg kjøpte er dårlig? Noen av lagene er myke og litt guggete? Betyr det at den er dårlig? Vet heller ikke helt hva den skal lukte. Fikk ikke til å legge ut bilde. Går det like greit å lage saus på hvitløk, hakkede tomat, tomatpuré, oregano, pepper og salt likevel, eller må jeg springe innom butikken igjen for å kjøpe en ny løk? Ts Anonymkode: b0631...008 Det blir best med loek, men det gaar nok greit aa skippe det ogsa, bare vaer noeye med aa smake mye paa sausen underveis, slik at du kan tilpasse smaken. Og pass paa a la den putre og koke en god stund, da blir den bedre Angaaende bacon er det en smakssak, jeg liker best aa steke det litt foerst, men det gaar fint aa legge det paa direkte ogsaa. Endret 15. juli 2017 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #18 Del Skrevet 15. juli 2017 46 minutter siden, Rumle skrev: Det blir best med loek, men det gaar nok greit aa skippe det ogsa, bare vaer noeye med aa smake mye paa sausen underveis, slik at du kan tilpasse smaken. Og pass paa a la den putre og koke en god stund, da blir den bedre Angaaende bacon er det en smakssak, jeg liker best aa steke det litt foerst, men det gaar fint aa legge det paa direkte ogsaa. Jeg fikk tak i en ny løk for etter konferering med min søster viste det seg at den jeg hadde kjøpt var dårlig. Æsj! Men hun bor i nærheten og hadde en god en i skapet! Jeg prøvde på det du sa med å smake på sausen undervegs. Det var en vanskelig sak for meg. Hadde kjøpt oregano og basilikumkrydder så "smakte til" med dem og salt og pepper, men jeg vet jo ikke helt hva som er godt! Følte jeg hellte på med oregano og basilikum! Men endte opp med noe jeg syns var godt, men det var jo godt før krydder også! Så det der med smake til det er jeg ikke god på, synes det er vanskelig siden man ikke VET når det er riktig. Tror det er en av grunnene til at jeg synes matlaging er vanskelig, fordi det er så "på følelsen". Det ble en løk, litt over en halv hvitløk (de var små), tomatpuré, grovhakket tomat, en chili, salt, pepper, oregano og basilikumkrydder. Spent på ferdig resultat! Lot den putre en stund! Ts Anonymkode: b0631...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #19 Del Skrevet 15. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk tak i en ny løk for etter konferering med min søster viste det seg at den jeg hadde kjøpt var dårlig. Æsj! Men hun bor i nærheten og hadde en god en i skapet! Jeg prøvde på det du sa med å smake på sausen undervegs. Det var en vanskelig sak for meg. Hadde kjøpt oregano og basilikumkrydder så "smakte til" med dem og salt og pepper, men jeg vet jo ikke helt hva som er godt! Følte jeg hellte på med oregano og basilikum! Men endte opp med noe jeg syns var godt, men det var jo godt før krydder også! Så det der med smake til det er jeg ikke god på, synes det er vanskelig siden man ikke VET når det er riktig. Tror det er en av grunnene til at jeg synes matlaging er vanskelig, fordi det er så "på følelsen". Det ble en løk, litt over en halv hvitløk (de var små), tomatpuré, grovhakket tomat, en chili, salt, pepper, oregano og basilikumkrydder. Spent på ferdig resultat! Lot den putre en stund! Ts Anonymkode: b0631...008 Dette høres lovende ut, ts! Men husk å ta maisen over osten, ikke under, slik noen sa over her. Her er forresten en oppskrift på kremet ruccoladressing hvis du vil prøve deg på det. Jeg har aldri prøvd selv, men må innrømme at det høres godt ut. Anonymkode: fe731...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #20 Del Skrevet 15. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette høres lovende ut, ts! Men husk å ta maisen over osten, ikke under, slik noen sa over her. Her er forresten en oppskrift på kremet ruccoladressing hvis du vil prøve deg på det. Jeg har aldri prøvd selv, men må innrømme at det høres godt ut. Anonymkode: fe731...bff Kanskje jeg kan prøve det en annen gang. Jeg endte med å blande rømme med finhakket hvitløk og salt og pepper. Jeg har ikke hvitløkspresse. Men de er ganske glad i hvitløk de (fleste) jeg får besøk av, så tror det går greit. Jeg ble helt sliten av alt jeg gjorde i grunn, så var det jo litt husvask og sånn også, så nå burde jeg egentlig hoppet i dusjen for å ordne meg, men må bare ligge litt på senga først. Man skal jo kose seg også når man inviterer så hjelper ikke ha skuldrene heist opp over ørene! Så maisen over? Hvorfor? Sist jeg spiste det var den under. Noen sa baconet over også? Jeg vet ikke hva som er riktig jeg? Pizzasaus Kjøttdeig Ost Mais Bacon Ost Høres det greit ut? TS Anonymkode: b0631...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå