AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #1 Skrevet 15. juli 2017 Jeg har en kjæreste i usa som ønsker å flytte til norge slik at vi kan være sammen og eventuelt finne ut om vi skal satse på hverandre. MEN jeg har ikke høy nok inntekt til å kunne være forsørgeransvarlig for han. Vi vil heller ikke ha barn eller bo sammen(heller ikke gifte oss) før vi har hatt nok tid sammen til å vite at oss er det trygt å satse på. Hvor kan jeg finne informasjon om dette? Anonymkode: f4c1d...2f5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #2 Skrevet 15. juli 2017 Skal han flytte til Norge, må han enten komme på studentvisum (man opparbeider seg ikke juridisk tilknytning til landet som student), husk at de eneste studiene i Norge som ikke er på norsk er noen få program på masternivå, ved at han får jobb i Norge før han søker om oppholdstillatelse eller familiegjenforening. Det er omtrent like vanskelig for en amerikaner å få opphold i Norge som for en nordmann å få opphold i USA. Bruk denne lenka til å finne krav etc: https://www.udi.no/skal-soke/ Anonymkode: 6f2e8...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #3 Skrevet 15. juli 2017 http://m.nettavisen.no/na24/ma-kunne-forsrge-seg-selv-for-a-fa-permanent-opphold/3423356554.html Anonymkode: a7a43...8c3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #4 Skrevet 15. juli 2017 Vil det være tilstrekkelig om han finner seg arbeid her, at arbeidsgiver dokumenterer at han for eksempel i første omgang, har jobb i for eksempel 3mnd? Og hva hvis arbeidsgiver skriver kontrakt etter dette på for eksempel 1år? Vil han da kunne få arbeidstillatelse for denne tiden? Anonymkode: f4c1d...2f5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #5 Skrevet 15. juli 2017 Ta deg en telefon til UD når helgen er over. Kan han finne slektninger som er norske så kan ha kanskje klare å få opphold på den måten. Ellers er det turistvisum på 3 mnd. Ut av landet og nye 3 mnd. Som er vanlig ved denne typen "forhold" eller at man gifter seg for å få opphold. Anonymkode: f6d97...2fb 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 Kan han ikke få bo hos deg i tre mnd på turistvisum da? Når de tre månedene er over, burde det jo ha gitt dere en viss peiling på hvordan fremtiden sammen ser ut, uten at dere har bundet dere til noe. Han kan reise hjem igjen, og så kan han jobbe litt hjemme i USA, og komme tilbake på nye tre måneders turistvisum. En ny prøveperiode. Etter et par - tre sånne perioder vet dere vel om dere er forelsket nok til å "take the plunge" og at han offisielt flytter hit. Anonymkode: 23d1c...ae9 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #7 Skrevet 15. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil det være tilstrekkelig om han finner seg arbeid her, at arbeidsgiver dokumenterer at han for eksempel i første omgang, har jobb i for eksempel 3mnd? Og hva hvis arbeidsgiver skriver kontrakt etter dette på for eksempel 1år? Vil han da kunne få arbeidstillatelse for denne tiden? Anonymkode: f4c1d...2f5 Nei. Anonymkode: 1afda...f64
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #8 Skrevet 15. juli 2017 På 15.7.2017 den 12.02, AnonymBruker skrev: Jeg har en kjæreste i usa som ønsker å flytte til norge slik at vi kan være sammen og eventuelt finne ut om vi skal satse på hverandre. MEN jeg har ikke høy nok inntekt til å kunne være forsørgeransvarlig for han. Vi vil heller ikke ha barn eller bo sammen(heller ikke gifte oss) før vi har hatt nok tid sammen til å vite at oss er det trygt å satse på. Hvor kan jeg finne informasjon om dette? Anonymkode: f4c1d...2f5 Informasjon om de forskjellige oppholdstillatelsene i Norge finner du på udi.no: https://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/?c=usa Merk forresten at ingen får permanent oppholdstillatelse før etter 3 år med ordinær oppholdstillatelse. Anonymkode: c742e...f60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå