Gå til innhold

Kan en 15-åring shoppe i Oslo uten foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 15 år gammel jente her i hus som veldig gjerne vil dra til Oslo og shoppe sammen med noen venninner. Hun ønsker da å ta toget dit, noe som tar rundt en time. Bør hun få lov til dette? Selv er jeg veldig usikker. Hun er en veldig ansvarlig og ordentlig jente, og finner aldri på noe tull. (Dette er noe jeg vet med 100% sikkerhet). Hadde dere gitt henne lov? Hun blir 16 om noen ganske få måneder, og vi bor jo bare en drøy time unna... Samtidig blir jeg veldig bekymra, ikke for hva hun kommer til å finne på, for jeg stoler på datteren min, men jeg stoler ikke på alle andre... (Jeg kjenner forresten venninnene hennes veldig godt, og de er veldig ansvarlige de og. Venninnene hennes har alle fått lov allerede, er bare jeg som stusser litt) 

Anonymkode: a966f...dd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hun som ungdommer flest mobil, så la henne få lov. Men gjør henne oppmerksom på lommetyver og å ha togpenger hjem utenfor lommeboken. 

Anonymkode: 7d3ed...aba

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en 15 år gammel jente her i hus som veldig gjerne vil dra til Oslo og shoppe sammen med noen venninner. Hun ønsker da å ta toget dit, noe som tar rundt en time. Bør hun få lov til dette? Selv er jeg veldig usikker. Hun er en veldig ansvarlig og ordentlig jente, og finner aldri på noe tull. (Dette er noe jeg vet med 100% sikkerhet). Hadde dere gitt henne lov? Hun blir 16 om noen ganske få måneder, og vi bor jo bare en drøy time unna... Samtidig blir jeg veldig bekymra, ikke for hva hun kommer til å finne på, for jeg stoler på datteren min, men jeg stoler ikke på alle andre... (Jeg kjenner forresten venninnene hennes veldig godt, og de er veldig ansvarlige de og. Venninnene hennes har alle fått lov allerede, er bare jeg som stusser litt) 

Ja, det hadde jeg selvsagt gitt tillatelse til. Mange flytter jo på hybel rundt den alderen. Jeg bor i byen og gikk alene alle steder fra jeg begynte på skolen. Og det var før mobilens tid.

Anonymkode: cf15e...48e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle skje på shopping i Oslo? (Utenom lommetyveri da)

Anonymkode: d4438...789

• Liker 20
Gjest Dragoste
Skrevet

Dette synes jeg absolutt hun må få lov til! 😊 Det er hun gammel nok til. De skal shoppe, hva er det værste som kan skje? Det er ikke særlig komplisert å ta toget heller.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, da skal hun nok få lov ;)

Det jeg var mest bekymret for var at hverken hun eller jeg kjenner byen særlig godt, og jeg er litt redd for at hun skal rote seg bort og kanskje havne i noen litt skumle områder. Men, det skal nok gå fint. Det er betryggende for meg å vite at venninnene hennes er med, som kanskje kjenner byen litt bedre enn henne.

• Liker 5
Skrevet

Min datter dro 60 mil til Oslo på konsert med bare venner når hun var såvidt 16. De lå på hotell og kjørte tur retur. Jeg hadde ingen betenkeligheter med dette, da hun er en ansvarlig og fornuftig jente og det samme var hennes venner. 

Hennes bror derimot ville aldri fått lov, fordi verken han eller hans venner var ansvarlig når de var 16. De er knapt ansvarlige i dag, flere år etterpå. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro til Oslo ca 45 mil som 14-åring på boybandkonsert med en venninne. Min venninne storebror studerte i Oslo og var med oss på selve konserten. Begge fylte 15 senere samme år. Vi kjente ikke Oslo, hadde ikke mobil ennå (slutte på 90-tallet) og var likevel hele dagen rundt i Oslo og shoppet. Kjempekoselig :)

Anonymkode: 765dc...0f9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

ja jøss!

Anonymkode: e4de0...429

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er de der skumle områdene på dagtid i Oslo egentlig? Jeg har bodd her i mange, mange år og har ennå ikke funnet dem. 

Anonymkode: b0224...32e

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle skje på shopping i Oslo? (Utenom lommetyveri da)

Vet du hvor de utenlandske ungdomsgjengene henger?

Vet du hva de jakter mens de henger på kjøpesenter? 

Vet du hva de er i stand til å gjøre med naive unge bygdejenter? 

En uskyldig shoppingtur, kan godt ende med et helvete hvis jentene først er havnet i klørne på disse mennene.

Anonymkode: 825ce...fb7

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du skjer den dagen hun blir 18 og kan gjøre som hun vil, dersom ikke du lar henne prøve vingene litt gradvis fremover? Resultatet blir at hun kommer til å slå ut alt håret på en gang og ta den helt ut! Full av frigjøringsbehov og det faktum at hun endelig bestemmer selv.

Vår jobb som foreldre er å lære barna våre å klare seg selv og bli fornuftige voksne. Du må selvfølgelig la henne ta en Oslo-tur hvis hun vil det. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor de utenlandske ungdomsgjengene henger?

Vet du hva de jakter mens de henger på kjøpesenter? 

Vet du hva de er i stand til å gjøre med naive unge bygdejenter? 

En uskyldig shoppingtur, kan godt ende med et helvete hvis jentene først er havnet i klørne på disse mennene.

Anonymkode: 825ce...fb7

Vel, de blir ikke kidnappet på oslo city, og TS sier de er ansvarlige, da regner jeg med at de ikke hopper inn i bilen til fremmede menn. 

• Liker 33
Skrevet

Det gjorde vi da vi var 11-12. Og niåringen min som bor her får gå med venninner til utvalgte gater/butikker/sentre. Hva er du redd for?

• Liker 9
Gjest NotNaomi
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Tror du vi som bor i Oslo følger 15-åringene våre rundt på shopping?

Anonymkode: 2bf13...23f

Godt poeng :-)

AnonymBruker
Skrevet

Uansvarlig av en forelder å slippe sin 15-årige datter alene (m/venninner) til Oslo. Menmen, er vel endel av dagens frie oppdragelse.. Kan ikke sammenligne med jenter som bor i Oslo by som drar på shopping. De kjenner byen ut og inn og er ikke så naive.

Oslo er full av ulver som gjerne ser sitt snitt i å gå løs på 15- årige jenter. Vi snakker om barneran og voldtekter.

Anonymkode: e80b6...88d

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke at det er noe man må vurdere engang!

Selvsagt er det greit.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så klart må hun få lov til det.  Hvis de bare holder seg Oslo  City, så går det nok kjempe fint. Tror du foreldre som bor i Oslo blir med 15 åringen sin på shopping? Neppe. Så lenge hun er en fornuftig og ansvarlig jente, så ser jeg ingen grunn til å nekte henne

Jeg og venninner gikk alene på shopping i den alderen hele tiden. Null problem. :)

Anonymkode: 58e59...7df

• Liker 4
Skrevet

Har vært på skoleturer til Oslo hvor vi fikk gå rundt uten følge av voksen flere ganger. Tror vi var 11 eller 12 år første gangen. Hvis hun har nyere mobil, så er det kart hun kan bruke om hun går seg vill :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...