Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et barn på 3 måneder som er langt over gjennomsnittlig glad i TVen. Uansett hvor han er snur han hodet mot TVen for å følge med. Dette er noe han liker svært godt. Vi har aldri satt han for å se på TVen, men han klarer å se TVen fra babygymmen, eller når han sitter på fangene våre. Har lest i diverse brosjyrer at barn ikke skal se på tv overhodet før det er 3 år, da det hemmer språkutviklingen og påvirker synet. Men siden poden vår ikke legger seg før 24, så syns vi at det blir særdeles lange kvelder for oss uten TVen. Har noen av dere vært i liknende situasjon? Eller vet dere noe om hvor mye synet egentlig påvirkes av tv titting? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så små barn bør ikke se tv nei...

Men jeg syns dette sier litt om dere og - dere ser kanskje for mye tv?

Slå av tvn og kos og lek med barnet i stedet. Les bøker for han. 

Anonymkode: 3822e...c9e

AnonymBruker
Skrevet

Så små barn bør ikke se tv. Det blir fort for mye inntrykk i form av lys og lyd som igjen gjør at han blir urolig og ikke får roet seg. De fleste babyer begynner å finne en fin rytme på denne tiden, så ville heller prøvd å få inn litt rutiner og legge han tidligere :)

Anonymkode: 81284...08e

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lese bøker for en 3 mnd gammel baby? 

Anonymkode: fb78e...3ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At barn overhodet ikke kan se på TV før de er 3 år har jeg aldri lest eller hørt, men det er klart det skal begrenses :) Sunn fornuft holder lenge. Men om babyen deres er så oppmerksom på TV-skjermen ville jeg unngått å ha den på for mye 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂 Lese for en 3 mnd gammel baby? Gjerne lære babyen å skrive i samme slengen?😂

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du mener går under "for mye" tv. Men barnet er lys våkent fra 18-24 hver kveld, helt uavhengig av hva vi gjør. Dersom du virkelig mener vi bør lese bøker og leke i hele dette tidsrommet, så høres ikke din mal på foreldrerollen særlig attraktiv. 

Skrevet

Lese bøker for en 3 mnd gammel baby? 

Det går helt fint å lese bøker for en så liten baby. De er jo ikke interessert i historien, men i bevegelsene, bildene og lydene. Dermed kan lesing være en fin aktivitet for å gi nærhet og la barnet høre stemmen til foreldrene. 

Forøvrig er det jo en kjent sammenheng mellom det å se skjerm og det å ikke få sove, så om dere lar ham se TV, vil det i hvert fall ikke være heldig for å få endret døgnrytmen. Om dere ikke har newbord-sete til Tripp Trapp, er det min anbefaling. Så kan dere foreldre spille brettspill mens barnet sitter sammen med dere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...