Gå til innhold

Vannkopper?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg oppdaget i dag på 4 åringen min en bitte liten "blemme" bak øret når jeg skulle fikse håret hennes. Jeg synes det var litt rart for den var ikke der i går morges, så jeg sjekket kroppen hennes litt nærmere. Hun har fått endel røde prikker på magen og på ryggen, og har kansje 3-4 svake prikker i ansiktet. Kan det være vannkoper hun har fått? I såfall, er det noe spesielt jeg skal gjøre? Vi har en 8 uker gammel baby i huset, kan det smitte over på henne?

Takker for alle svar, da jeg er veldig usikker !

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dersom det ser ut som små vannblemmer er det nok vannkopper. Vannkopper er ikke farlig, men ungene bør holdes inne om de har feber.

Ettersykdommer til vannkopper er lungebetennelse, øyebetennelse og brennkopper. I skjeldne tilfeller har man også sett hjernebetennelse.

Dete er sykdommer man kan få, som i grunnen er skjledne. Jeg nevner dem fordi man bør være obs, dersom barnet får feber og blir dårlig etter at vannkoppene har gått over.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Kanskje jeg skulle svare på spørsmålene dine? :ler:

Vannkoppene kan smitte over på babyen. Det er vanskelig å unngå, siden vannkopper smitter lett. Datteren din har vært smittsom i to til tre dager før utslettet brøt ut og vil være "smittefarlig" til alle utslettene har fått skorper på.

Nå vil hun sannsynligvis få nye utslett i et par, tre dager.

Kjøp hvitvask, det vil hjelpe noe på kløen.

Minsten vår har vannkopper akkurat nå. Han har vært veldig trett og slapp og sier han har vondt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Datteren din har vært smittebærer i fjorten til tjueen dager før blemmene spretter ut. Babyen din kan godt bli smittet, men vil i så fall sannsynligvis bli svært lett angrepet.

Sørg for å gi datteren din rikelig med drikke og klipp neglene hennes så korte du kan, fordi om hun skulle klø seg sitter det bakterier under neglene og jo kortere negler jo færre bakterier. Som ettersykdommer er man redd for flere ting; skarlagensfeber, brennkopper og andre typer bakterieinfeksjoner, nettopp fordi man kan klø hull på blemmene og infisere seg selv med bakterier som normalt ikke vil gi sykdomstegn, men som gir utslag allikevel fordi man som syk har nedsatt immunforsvar.

Barnet ditt skal ikke på skole eller i barnehage så lenge hun fremdeles har blemmer eller sår som det ikke er skikkelig skorpe på, altså som ikke er tørket skikkelig inn.

Vannkopper raser på Østlandet for tiden, så sjansen for at det er vannkopper er absolutt til stede.

Et godt tips dersom hun klør mye er å la henne ligge med lunke våte håndklær over seg, rett på huden, vannkopper tørker innenfra så dette vil ikke forlenge tørketiden, men det vil dempe kløen uten bruk av kjemiske midler.

Tex- barnepleier

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for svar. Det er nok antakeligvis vannkopper hun har da. Men er det noe jeg kan gjøre nå i ettertid for at babyen ikke skal bli smittet? Hun har jo vært over den lille hele tiden, men hjelper det om jeg ber henne holde seg unna babyen nå?

Hun klager forresten at hun har vondt i øynene og i nesa er dette noe spesiellt?

Skrevet

min datter hadde vannkopper da hun var 1 månde gammel.Men fikk vannkoppene igjen senere fordi hun ikke hadde bygget opp imunforsvaret sitt..

Du kan vel ikke gjøre så mye, borsett fra å forklare for din datter at hun ikke kan få kose så mye med babyen nå siden hun er syk..

Gjest Gjesta
Skrevet

Så lenge datteren din sine blemmer ikke væsker kan hun kose på babyen så mye hun har lyst. Babyen har allerede fått så mye smittestoffer i seg at på det nåværende tidspunktet har det ingenting å si om de koser eller ikke. Men så lenge blemmene væsker bør hun holde seg unna i den grad det er nødvendig for at babyen ikke skal komme i direkte kontakt med væsken som kommer fra blemmene, eventuellt om datteren din har dette på fingrene sine.

At hun har vondt i øynene op nesa trenger ikke å ha noe å si for vannkoppenes del, men vær oppmerksom på at koppene også kan sitte inne i nesa og faktisk også på øyet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hjertelig takk for utfyllende svar, Tex :-)

Har vært hos legen, og det er vannkopper hun har. Kjøpte hvitvask på apoteket; kan jeg smøre dette på alle prikkene, uansett hvilket stadie de er på? Bare å smøre i vei, liksom? Tror ikke hun lør noe særlig, men jeg kan jo smøre allikevel. Kan dette brukes i ansiktet? Hun har fått endel i ansiktet, og jeg vil ikke at det skal dannes arr

Skrevet

Hvitvask kan brukes over hele kroppen og er et kløstillende middel. Mange barn har bedre virkning av Eurax, fordi de ikke liker så godt at Hvitvasken er kald, men Eurax lukter til gjengjeld død og grønner erter.

Vanlig Panodil kan også hjelpe, men bør bare brukes i liten grad, helst bare når intet annet hjelper.

Ytterst sjelden kan man få vannkopper to ganger, og da som det blir sagt over her særlig hvis man har vært veldig lett angrepet i ung alder første gangen.

Skrevet
Jeg oppdaget i dag på 4 åringen min en bitte liten "blemme" bak øret når jeg skulle fikse håret hennes. Jeg synes det var litt rart for den var ikke der i går morges, så jeg sjekket kroppen hennes litt nærmere. Hun har fått endel røde prikker på magen og på ryggen, og har kansje 3-4 svake prikker i ansiktet. Kan det være vannkoper hun har fått? I såfall, er det noe spesielt jeg skal gjøre? Vi har en 8 uker gammel baby i huset, kan det smitte over på henne?

Takker for alle svar, da jeg er veldig usikker !

Er det vannkopper smitter det før utbruddet. og kan ta opp til 14 dager før det slår ut hos neste barn....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...