Gå til innhold

Garantert jobb etter utdannelsen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i admin på en høyskole, og jeg får flere henvendelser fra potensielle studenter som spør om man er garantert jobb i etterkant av studiet.

Det er først nå de siste par årene at dette spørsmålet har begynt å dukke opp.

Jeg er ikke så bevandret med andre utdannelser enn de vi har på vår høgskole, men det er da virkelig ingen garanti for jobb etter et studie vel? Er det vanlig at folk tror det? Altså det de ønsker, er en garanti om jobb før de begynner å studere. Jeg synes det er litt pussig. Kanskje jeg er helt ute å sykler og ikke følger med i timen her...

Anonymkode: 56475...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja selvfølgelig, man bruker jo ikke 3-5 år, får et stort studielån og sliter seg ut for så å gå på nav. Da hadde det vært bedre uten 500.000 i studielån å betale ned på og heller jobbe som vaskehjelp eller med annet ufaglært arbeid.

Problemet i dag er jo at det er MANGE studier som ikke leder fram til noe yrke det er særlig behov for, og enkelte studier det er behov for men alt for mange studieplasser. De fleste av oss som skal studere sjekker finn for stillingsannonser, tar kontakt med rådgivere ved universitetene og leter litt rundt for å se om det finnes jobb etter studiet. Synes ikke det er noe rart spørsmål i det hele tatt, spesielt ikke med arbeidsmarkedet slik det er nå.

Det finnes vel ikke en garanti for noen, om man har bare E'er på vitnemålet, stinker våt ull og stiller halvnaken på intervju sier det seg selv at det blir vanskelig, men regner med at det de spør om er om det finnes jobber om de er oppegående og villige til å flytte på seg.

Anonymkode: a8238...3d1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det finnes vel egentlig ingen yrker hvor du er garantert jobb etter 3-5 år. Man vet aldri hva som kan skje.

Likevel er det noen fagretninger på høgskoler/universitet som kan gjøre det vanskeligere å få relevant jobb. Jeg tenker da spesielt på akademiske retninger som gir deg bachelor/master i sosiologi, psykologi, historie, "idrettsvitenskap", osv. 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg ikke svart på dette spørsmålet. Det er ikke din jobb.

Anonymkode: 8c54f...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting i livet er garantert. Høyere utdanning øker sjansene for å få jobb, men det gir ingen garanti.

Anonymkode: 02f77...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studie i regi av arbeidsgiver gir garantert jobb, sett at du består selvsagt. Lønn under utdanning får du også. 

Type fengselsbetjent, tollbetjent, flygeleder, AFIS, trafikkstyrer/togleder etc. 

Anonymkode: d847d...f75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de egentlig spør om er selvsagt om det er stor mulighet for å få seg jobb etter studiet. De som er intelligente nok til å studere er også intelligente nok til at de skjønner at ingen (unntatt kanskje en arbeidsgiver) kan gi en slik garanti. Spørsmålet er imidlertid fornuftig nok for de færreste har lyst til å kaste bort fem år med studielån for så å ende som arbeidsledig. 

Jeg er for så vidt enig i at det ikke er din jobb å svare på det, i den grad spørsmålet overhodet kan besvares, men det hadde kanskje vært en idé om utdanningsstedet hadde prøvd å sette opp en oversikt over mulighet for å få jobb innen de forskjellige fagfeltene det undervises i. Noe i retning av: "Ca 40% av de som utdanner seg på linje for vedhogst får jobb innen 6 måneder etter endt studie". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi mange unge får beskjed om "hvis du ikke tar utdannelse får du ikke noe jobb!!" 

Jeg trodde også at alt skulle gå bra bare jeg tok en utdannelse. Jeg ble ferdig i 2014 da, men etterhvert begynte vi å forstå at det kanskje ikke var så lett som alle rådgivere, foreldre og andre voksne hadde fortalt oss.

Når mora mi var ferdig med studiene var det masse jobber ledig, slutten av 80-tallet. Hun har fortalt at hun fikk tilbud over alt. Så det kan jo være lett for de i den alderen å overføre de tankene om jobbgaranti til sine barn. Vet ikke hvordan det var for de som søkte jobber på starten sv 90-tallet da.. Men det er tøffere nå enn det var før.

Anonymkode: 3b1a4...a01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som sykepleier er man garantert jobb. 

Anonymkode: 0b186...711

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange unge får beskjed om "hvis du ikke tar utdannelse får du ikke noe jobb!!" 

Jeg trodde også at alt skulle gå bra bare jeg tok en utdannelse. Jeg ble ferdig i 2014 da, men etterhvert begynte vi å forstå at det kanskje ikke var så lett som alle rådgivere, foreldre og andre voksne hadde fortalt oss.

Når mora mi var ferdig med studiene var det masse jobber ledig, slutten av 80-tallet. Hun har fortalt at hun fikk tilbud over alt. Så det kan jo være lett for de i den alderen å overføre de tankene om jobbgaranti til sine barn. Vet ikke hvordan det var for de som søkte jobber på starten sv 90-tallet da.. Men det er tøffere nå enn det var før.

Anonymkode: 3b1a4...a01

Enig i dette

Er student og har bestandig fått høre at man ikke får jobb uten utdannelse. "Ikke studer petroleum, økonomi, historie, kunst, litteratur, osv, da får man heller ikke jobb!" Ergo når man bestemmer seg for å studere noe som man faktisk er interessert i og som alle rundt en sier ikke gir jobb muligheter, da spør man gjerne foreleser eller andre som jobber på universitetet. 

Anonymkode: f6a15...488

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Ser logikken i mye av det dere sier, og er selvfølelig enig at det er lurt å forhøre seg om jobbmuilgheter etter et studie. Men selv etter sykepleierstudiet er en jo ikke garantert jobb selv om sjansene er store.

Poenget mitt er at vi kan svare at det er så og så høy andel av studentene som får seg jobb relatert til utdannelsen i etterkant, men det er jo avhengig av karakterer og egnethet i jobben. Derfor kan jo ikke vi som studiested garantere hver enkelt en jobb når de er ferdige.

Og jo, det er min jobb å svare på slike spørsmål:). Skjønte ikke helt hva noen mente med det i svaret sitt. Hvis man ikke kan studiestedet om jobbmuligheter, hvem skal man spørre da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da kan vel du svare på om opptaket snart er klart? ;)

Anonymkode: e72da...5ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sykepleier er man garantert jobb. 

Anonymkode: 0b186...711

Men er du garantert 100% fast? Har inntrykk av at det er lett å få noe jobb i helseyrker, men vanskelig å både fast og full stilling. 

Anonymkode: 2f95d...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at de vil vite om de velger en sikker utdannelse eller ikke, men du kan jo ikke gi dem noen garantier. Hvis du gjør det, så kan de jo bruke det mot deg i etterkant.

Jeg føler jeg ble omtrent lurt første gangen jeg studerte.... Jobb? Nei, det var INGEN problem. Alle med realfag får jobber kastet etter seg, fikk vi inntrykk av. Det viste seg å ikke stemme. På nåværende studie står det på hjemmesidene til skolen at mange får tilbud om jobb før de er ferdige med å studere. Dette stemmer heller ikke (kanskje det gjorde det før oljekrisa, men definitivt ikke nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En gang var det sånn at studentene på spesielle linjer ble bokstavelig talt headhuntet av arbeidsgiverne.

Arbeidsgivere inviterte seg til studiestedene og spesielle linjer. Presenterte sine selskaper, ville ha studenter til å ta prosjektoppgavene sine hos dem, - og tilbød dem jobb etter at oppgaven var levert.

Da hadde ofte hele avgangsklasser fått jobb før de hadde bestått de siste eksamenene. På de linjene var det nærmest lov å si at du var garantert jobb.

I dag ser verden annerledes ut, selv om noen studieretninger har mindre vansker med å få seg jobb.

Anonymkode: 5eb7f...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ikke ut som du er den riktige personen til å besvare disse henvendelsene. Sykepleieryrket er et veldig sikkert yrke, og det skal mye til for å ende opp som arbeidsløs etter endt utdanning. Dersom noen sykepleierstudenter spør om de er garantert jobb etter utdanning og du svarer at de selvsagt ikke er garantert jobb, og at ingen kan forvente det, ja, da er du jammen meg et kjøtthue. 

Klart det er ulik sannsynlighet for å få jobb for ulike utdannelser. Noen er tilnærmet garantert, slik som sykepleieryrket, mens andre gir deg ikke så mye valg enn å arbeide i matbutikk med mindre du er veldig heldig. De fleste ligger mellom dette. Det virker jo overhodet ikke som du har innsikt i hvordan de ulike utdannelsene stiller seg på arbeidsmarkedet. Kanskje på tide å bli flinkere i jobben sin? 

Anonymkode: 05916...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som du er den riktige personen til å besvare disse henvendelsene. Sykepleieryrket er et veldig sikkert yrke, og det skal mye til for å ende opp som arbeidsløs etter endt utdanning. Dersom noen sykepleierstudenter spør om de er garantert jobb etter utdanning og du svarer at de selvsagt ikke er garantert jobb, og at ingen kan forvente det, ja, da er du jammen meg et kjøtthue. 

Klart det er ulik sannsynlighet for å få jobb for ulike utdannelser. Noen er tilnærmet garantert, slik som sykepleieryrket, mens andre gir deg ikke så mye valg enn å arbeide i matbutikk med mindre du er veldig heldig. De fleste ligger mellom dette. Det virker jo overhodet ikke som du har innsikt i hvordan de ulike utdannelsene stiller seg på arbeidsmarkedet. Kanskje på tide å bli flinkere i jobben sin? 

Det var da også et svar. Blitt litt grinete av å sitte hjemme hele dagen på NAV?

Anonymkode: f5368...5f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i admin på en høyskole, og jeg får flere henvendelser fra potensielle studenter som spør om man er garantert jobb i etterkant av studiet.

Det er først nå de siste par årene at dette spørsmålet har begynt å dukke opp.

Jeg er ikke så bevandret med andre utdannelser enn de vi har på vår høgskole, men det er da virkelig ingen garanti for jobb etter et studie vel? Er det vanlig at folk tror det? Altså det de ønsker, er en garanti om jobb før de begynner å studere. Jeg synes det er litt pussig. Kanskje jeg er helt ute å sykler og ikke følger med i timen her...

Man er ikke garantert jobb etter endt studie. Man må selv stå på for å ha en jobb å gå til. Gjøre en innsats. Noen har lettere for å skaffe jobb enn andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da også et svar. Blitt litt grinete av å sitte hjemme hele dagen på NAV?

Anonymkode: f5368...5f5

Uff da. Trigget det deg? Jeg er for øvrig i en utdannelse som garanterer meg jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff da. Dette innlegget svarer egentlig for seg selv.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff da. Trigget det deg? Jeg er for øvrig i en utdannelse som garanterer meg jobb. 

Kan jeg få spørre hva slags utdannelse det er og hvilken utdanningsinstutisjon det er som garanterer nettopp deg jobb etter endte studier? Vi vet jo alle at noen yrker er det større etterspørsel enn andre, men med mindre du har en kontrakt med evt. arbeidsgver som gir deg utdanningen om jobb i etterkant, så er du naturligvis ikke garantert noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...