AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #1 Skrevet 15. juli 2017 Ja, når sluttet dere å sitte oppe og vente på tenåringene deres? "Barnet" mitt er for så vidt myndig og har aldri skapt noe trøbbel av noe slag, men dette med å være ute til nattetid er uvant for meg. Han har vært "på vei hjem" i en times tid nå og har lovet å ringe hvis det er noe, men ikke pokker om jeg klarer å legge meg til å sove Er dette noe som går over med tiden, eller forblir det sånn til han flytter ut?! Fikk tips av en kollega om å heller kjøre og hente, så slipper man å ligge våken og lure, og akkurat nå virker det som et svært godt tips. Mvh Trøtt Anonymkode: 8a9ec...50a 2
QQbaby Skrevet 15. juli 2017 #2 Skrevet 15. juli 2017 Du sitter oppe og venter på en tenåring som er myndig? Hvorfor i helvete gjør du det!? Galskap sier nå jeg, han er VOKSEN og ikke et barn lengre. La han seile sin egen sjø. For såvidt synes jeg de kan seile sin egen sjø fra de er 15, da er de gamle nok til å klare seg. 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #3 Skrevet 15. juli 2017 Min far satt oppe og ventet på meg helt til jeg flyttet hjemmefra da jeg var 22 😂 Han sovnet alltid i stolen da, så jeg måtte vekke han da jeg kom hjem. Nu er jeg 30 og når jeg er hjemme på ferie så kan han fint finne på å vente på meg da også. -Alexander Anonymkode: d9110...2e7 10
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #4 Skrevet 15. juli 2017 Jeg har rangla mye hjem fra fest jeg også, tror ikke du skal bekymre deg noe særlig. Anonymkode: 27320...f86
Lisa0302 Skrevet 15. juli 2017 #5 Skrevet 15. juli 2017 Er snart 19 selv, vi klarer oss helt fint! Bare legg deg med god samvittighet. Samtidig kan det være veldig greit for han hvis du henter, med tanke på at det kan være vanskelig å komme seg hjem. Jeg har vært i situasjoner hvor venner som skulle kjøre meg hjem har vært beruset, og følt meg tvunget til å sitte på. Endte med dyr taxiregning hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har rangla mye hjem fra fest jeg også, tror ikke du skal bekymre deg noe særlig. Anonymkode: 27320...f86 Det har jeg også, nettopp derfor jeg bekymrer meg Ser det som et lite under at det ikke gikk galt med flere av oss den tiden vi var unge, for da skjedde det mye rart. Til QQbaby så er jeg fullstendig klar over at en 18-åring er myndig, men de er fremdeles å regne som newbier i bybildet natt til lørdag. Lite erfaring, dårlig innstilte antenner, og kompisene er like grønne. Så nei, jeg synes ikke det er galskap foreløpig. Men jeg lurer på om det vil være naturlig å sitte oppe i årevis framover. Ser egentlig godt for meg at jeg kan ende som han pappaen som sovnet i stolen, hehe, men håper jo behovet forsvinner med litt trening (både for ungdom og mamma). Husets ungdom kom for øvrig hjem i god behold akkurat nå, og har lært sin første lekse. Nemlig at nattbussen ikke kjører samme rute og at det er mye lenger å gå enn man tror. God natt! Anonymkode: 8a9ec...50a 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #7 Skrevet 15. juli 2017 12 minutter siden, QQbaby skrev: Du sitter oppe og venter på en tenåring som er myndig? Hvorfor i helvete gjør du det!? Galskap sier nå jeg, han er VOKSEN og ikke et barn lengre. La han seile sin egen sjø. For såvidt synes jeg de kan seile sin egen sjø fra de er 15, da er de gamle nok til å klare seg. Du hørtes ut som en ansvarsfull forelder gitt Anonymkode: 185c6...b3c 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #8 Skrevet 15. juli 2017 Akkurat nå, Lisa0302 skrev: Er snart 19 selv, vi klarer oss helt fint! Bare legg deg med god samvittighet. Samtidig kan det være veldig greit for han hvis du henter, med tanke på at det kan være vanskelig å komme seg hjem. Jeg har vært i situasjoner hvor venner som skulle kjøre meg hjem har vært beruset, og følt meg tvunget til å sitte på. Endte med dyr taxiregning hjem. Jepp, skal absolutt vurdere å hente neste gang. Enkelt for ungdommen (ungdommene, for det blir vel til at noen sitter på), og enkelt for foreldrene. Som du sier kan det også hende at noen vil kjøre hjem fra fest beruset, og da kan det være vanskelig å stå imot presset hvis det ikke finnes alternativer. Nei, neste gang kjører vi klare avtaler og mammas taxiservice! Anonymkode: 8a9ec...50a 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #9 Skrevet 15. juli 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, når sluttet dere å sitte oppe og vente på tenåringene deres? "Barnet" mitt er for så vidt myndig og har aldri skapt noe trøbbel av noe slag, men dette med å være ute til nattetid er uvant for meg. Han har vært "på vei hjem" i en times tid nå og har lovet å ringe hvis det er noe, men ikke pokker om jeg klarer å legge meg til å sove Er dette noe som går over med tiden, eller forblir det sånn til han flytter ut?! Fikk tips av en kollega om å heller kjøre og hente, så slipper man å ligge våken og lure, og akkurat nå virker det som et svært godt tips. Mvh Trøtt Anonymkode: 8a9ec...50a Dette kalles nattevåk med store barn. Det går over når de flytter hjemmefra. Anonymkode: 68c78...dc5 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #10 Skrevet 15. juli 2017 Foreldrene mine henter meg fortsatt på byen når jeg er hjemme i helger/ferier, og jeg er 31😂 Anonymkode: 8d8bb...57a 7
J_9 Skrevet 15. juli 2017 #11 Skrevet 15. juli 2017 Fint at du tilbyr deg å hente, men jeg føler at det at han er nødt til å ta ansvar selv når han er ute om nettene er en viktig del av læringsprosessen. Virker som du har en fin gutt, du trenger ikke å holde deg våken. 2
Solivagant Skrevet 15. juli 2017 #12 Skrevet 15. juli 2017 Min far satt våken de første gangene jeg var ute på byen/fester, så gikk han over til å ha telefonen med seg på soverommet (den ligger ikke der til vanlig). Det gikk over etter hvert når han merket at jeg klarer meg helt fint på egenhånd og alltid kommer hjem. Fint at du passer på, men det høres ut som han klarer seg heeelt fint på egenhånd!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #13 Skrevet 15. juli 2017 Her sender han SMS når han er trygg Anonymkode: a123f...811
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #14 Skrevet 15. juli 2017 18 timer siden, QQbaby skrev: Du sitter oppe og venter på en tenåring som er myndig? Hvorfor i helvete gjør du det!? Galskap sier nå jeg, han er VOKSEN og ikke et barn lengre. La han seile sin egen sjø. For såvidt synes jeg de kan seile sin egen sjø fra de er 15, da er de gamle nok til å klare seg. Dette er jo fullstendig individuelt. Har selv en gutt på 15, og aldri i livet om jeg ville funnet på å legge meg om han var ute på natten. I den alderen (15-17) begynner de som regel å eksprimentere med alkohol, og dumme ting kan skje da. Sitter enda oppe og venter på min datter på 17, fordi ting kan skje, og da er det greit at jeg er våken. Jeg har tross alt ansvaret for dem, og det vil jeg ha til de flytter ut - myndig eller ikke. Anonymkode: d9842...352 1
Queenofthebadtimes Skrevet 15. juli 2017 #15 Skrevet 15. juli 2017 Så lenge barnet ditt bor under ditt tak, mener jeg at dine regler, også for innetider, skal følges. Ender byturen opp med nachspiel og kanskje overnatting, skal beskjed til heimen gis. Ellers er det en fin ting, det å vente til han/hun er hjemme. Det demper sjansen for at ungdommene drikker seg av føttene. Ikke så kult å komme krabbende på alle fire med spy i håret, når noen er våken og venter. Eller henter. Vi venter og henter, det har vi gjort med alle tre. Nå er det bare attpåklatten igjen, og vi gjør det samme med han. Når han flytter hjemmefra fikser han dette selv. Våre voksne døtre sier idag at de er veldig takknemlige, og de følte seg trygge og godt passet på, og at de var (og fortsatt er) verdifulle og høyt elsket av oss foreldre. Vi har aldri opplevd noen av dem overstadig beruset, btw. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #16 Skrevet 15. juli 2017 Jeg hentet så lenge min bodde hjemme. Mye fordi det var jente og ingen andre bodde i samme retning som henne. Å gå alene hjem om natta var ikke noe jeg ønsket. Anonymkode: 7ed9a...6a4 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #17 Skrevet 15. juli 2017 Av en eller annen grunn var faren min alltid våken og kom på flekken hvis jeg ringte og venninnene mine og jeg trengte skyss ved stengetid. Det var litt sånn mystisk-praktisk, han hadde bare ikke fått sove, tilfeldigvis, syntes det var hyggelig med en slik tur kl.02. Sist mannen min og jeg var på kino i hjembyen min, kom min far kjørende forbi kinoutgangen i det vi gikk ut den døra og før vi hadde vurdert buss/taxi/gå. Vi er over 40. Anonymkode: 565b4...b59
Tilma Skrevet 15. juli 2017 #18 Skrevet 15. juli 2017 Jeg er 30, og de gangene jeg er hjemme,som er 3-4 ganger i året ( grunnet stoor avstand ) og skal ut med venner, så sitter alltid av en eller annen merkelig grunn enten min mor eller far oppe.. eller tilbyr seg og hente fordi de ikke for sove.. vill ha en kjøretur midt på natten osv. Alltid en grunn. Som sakt jeg er 30. Jeg har bodd i hovedstaden sise 6årene og klart meg veldig fint. Men når jeg er hjemme hvor "ingen skalle tru at noken kunne bu" nei da blir jeg hentet og passet på som om jeg var 15 igjen. Tror det bare ligger i omsorgen til foreldrene våre og gjøre det.vi er nok barna som de aldri klarer se på som voksne, tross at de selv kanskje er blitt besteforeldre! Haha 3
gladjenta93 Skrevet 15. juli 2017 #19 Skrevet 15. juli 2017 Mine foreldre satt aldri oppe og ventet på meg, haha. Klarte meg fint :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå