Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #1 Skrevet 8. januar 2005 Nå har vi begynt på avvenningen. Dag to uten smokk er kommet. Det går forsåvidt greit. Han er bare 8 mnd og ganske så tilpassingsdyktig. Saken er at han nå istedet for en til to flasker om natten vil ha tre. Og når storebror holdt på med nattmat i over ett år tenker jeg med gru på at babyen nå skal ha tre flasker om natten i ett halvt år til? :o Eller roer dette seg?
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2005 #3 Skrevet 8. januar 2005 Flott at barnet har sluttet med smokk. Men det med flasker om natta skjønner jeg ikke.......... Hvorfor får han det da? Det er jo dere som legger opp til dette og kan avverge det. Hvis dere synes at han skal ha flaske om natta - hvorfor gi han tre? Jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen. Det er jo dere som styrer dette da og da må jo dere ta et valg om han skal ha flaske og evnt hvor mange flasker han skal ha.
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #4 Skrevet 8. januar 2005 Vi som styrer det? Hva skal jeg gi han når han vokner sulten på natta da? Middag? Ungen er sulten, og sultne unger krever mat. Og de spør ikke pent, de hyler til de får mat. Hva skal vi gjøre mener du? Nekte han mat når han er sulten? Ja han får MME.
Gjest gjest1 Skrevet 8. januar 2005 #5 Skrevet 8. januar 2005 Avslutt smokk-bruken uten å erstatte den med en annen vane. Problemet blir jo bare flyttet, en dag må han jo slutte med flaske om natten å.....
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #6 Skrevet 8. januar 2005 en dag må han jo slutte med flaske om natten å..... Men hva skal jeg gjøre med den sultne ungen da?
Brunhilde Skrevet 8. januar 2005 #7 Skrevet 8. januar 2005 Det er ikke sikkert at det er sulten som gjør at han våkner, men suttebehovet. Prøv å gi ham sutten tilbake og se hva som skjer. Sover han bedre da? Mitt barn brukte sutt til 2 års alder og det gikk helt fint å pakke den bort da.
Ottine Skrevet 8. januar 2005 #8 Skrevet 8. januar 2005 Regner med at barnet ditt får grøt? Min erfaring er i all fall at jo mer mat på dagtid - jo mindre mat på natt-tid. Jo mer det nærmer seg 1-årsdagen - jo mer bestemt måtte vi være på at det var slutt på mat om natta. Og som sagt, det går over av seg selv etterhvert; men noen overgangsnetter med hyl og skrik må man jo regne med...
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #9 Skrevet 8. januar 2005 Det er ikke sikkert at det er sulten som gjør at han våkner, men suttebehovet. Prøv å gi ham sutten tilbake og se hva som skjer. Sover han bedre da? Mitt barn brukte sutt til 2 års alder og det gikk helt fint å pakke den bort da. Han spiset opp til to flasker mat om natten selv med smokk. Så jeg begynner ikke med smokk igjen pga av den ene flasken. Det blir litt dumt nå som det går så bra uten smokken.
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #10 Skrevet 8. januar 2005 Regner med at barnet ditt får grøt? Min erfaring er i all fall at jo mer mat på dagtid - jo mindre mat på natt-tid. Jo mer det nærmer seg 1-årsdagen - jo mer bestemt måtte vi være på at det var slutt på mat om natta. Og som sagt, det går over av seg selv etterhvert; men noen overgangsnetter med hyl og skrik må man jo regne med... Han spiser en fire fem måltid per dag, og han spiser mye hvert måltid. En stor talerken grøt før han legger seg, nå også en brødskive og en flaske melk. Kan jo ikke gi han mer en det er plass til Sulten gutt! En ting er hyl og skrik, men når han står i timesvis på natten og hyler fordi han er sulten?
LilleMy Skrevet 8. januar 2005 #11 Skrevet 8. januar 2005 Jeg har også en på 8 mnd. men hun har ikke fått mat om natten på 4 måneder. Hun får ett grøtmåltid, ett middagsmåltid og en flaske velling om dagen i tillegg til noe MME. Inntil for en mnd. vekket jeg henne før midnatt og ga henne en flaske da, men siden den gang går det ca 12 timer uten eller natten gjennom uten noe. Smokk har hun dog, og det er pga sugebehovet at jeg ikke ser noen grunn til å ta det fra henne.
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #12 Skrevet 8. januar 2005 Er det vanlig at barn spiser så lite? :o Er det bare min som spiser så mye? Hvor stor er hun? Mulig det har noe å si? Lurer jo nesten litt her hvorfor min skal ha så mye mat. Han spiser en tallerken grøt til frokost, en til lunch, middagsglass, ettermiddagsmat (ofte banan) og en tallerken grøt til kvelds. Og nå har han i tillegg begynt med en brødskive morgen og kveld. Pluss MME da som drikke. Og de to tre flaskene om natten.
Vimsevips Skrevet 8. januar 2005 #13 Skrevet 8. januar 2005 Jeg synes det høres ut som gutten din spiser fryktelig mye, men så har jeg ei på 2 som aldri har spist noe særlig. Så jeg har ikke så godt sammenligningsgrunnlag. Har du prøvd å gi vann istedenfor MME om natten? Vesla våkner nesten hver natt fortsatt (2 1/2) fordi ho er tørst, så ho har en flaske vann ved senga. (Da slipper vi å stå opp..)
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #14 Skrevet 8. januar 2005 Kan jo kanskje iallefall erstatte en av flaskene med vann. En etter en kanskje?
Gjest gjest1 Skrevet 8. januar 2005 #15 Skrevet 8. januar 2005 En annen ting som kan være lurt å huske , er at når tennene kommert bør man være veldig forsiktig med MME ,saft ol om natten. Hvis man ønsker å beholde tennene da....
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2005 #16 Skrevet 8. januar 2005 Vi som styrer det? Hva skal jeg gi han når han vokner sulten på natta da? Middag? Ungen er sulten, og sultne unger krever mat. Og de spør ikke pent, de hyler til de får mat. Hva skal vi gjøre mener du? Nekte han mat når han er sulten? Ja han får MME. Ja, det er dere som styrer det - det må du aldri tvile på og det er deres ansvar. Et barn blir ikke sulten av og slutte med smokk. Men det har selvfølgelig et suttebehov som ikke blir dekt. Gir dere etter på dette og tåler at ungen skriker et par netter - så er det deres valg og dere som legger opp til situasjonen og bare dere som kan gjøre noe med det. Dere synes ikke det er litt rart da at ungen er plutselig veldig "sulten" nå da?
LilleMy Skrevet 8. januar 2005 #17 Skrevet 8. januar 2005 Det hører i alle fall ut som om babyen ikke har BEHOV for MME om natten. Det hele er nok en vane som er helt unødvendig. Prøv å gi vann istedenfor MME ved ALLE nattmåltidene, babyen vil neppe ta mer enn noen slurker etterhvert som det blir tilbudt, og vil sikkert være sinna..... Forbered dere på tre-fire netter med urolig søvn på h*n og dere, men mer er det neppe som skal til. Og denne avvenningen tror jeg vil være enklere MED smokk....
Maya22 Skrevet 8. januar 2005 #18 Skrevet 8. januar 2005 Heldigvis så sluttet gutten min med å vokne etter mat ganske tidlig. da sov han hele natten,noe han fremdeles gjør. har hatt det veldig greit sånn. En unge på åtte mnd som vokner tre ganger om natten for at han er sulten, høres for meg litt rart ut, men unger er jo forskjellige. Kan være enig med brunhilde at det kan være sugebehovet som gjør det, for gutten min har alltid hatt et enormt sugebehov. da har faktisk sutten vært en redning. han er to år nå,og sutte avvenningen er i gang med godt resultat! Går ut ifra at gutten din har fått tenner,og da syns jeg heller at du skal prøve å gi han vann når han vokner. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #19 Skrevet 8. januar 2005 Ja, det er dere som styrer det - det må du aldri tvile på og det er deres ansvar. Et barn blir ikke sulten av og slutte med smokk. Men det har selvfølgelig et suttebehov som ikke blir dekt. Gir dere etter på dette og tåler at ungen skriker et par netter - så er det deres valg og dere som legger opp til situasjonen og bare dere som kan gjøre noe med det. Dere synes ikke det er litt rart da at ungen er plutselig veldig "sulten" nå da? En flaske ekstra husk. Han gikk ikke fra ingen flaske til tre nei. Og han er faktisk sulten. Angående suttebehov. Han brukte smokken veldig lite. Bare akkurat for å sovne inn og når han sovna spytta han den ut. jeg vente av en treåring nå i sommer. Det gjør jeg ikke igjen! helsesøster sa at suttebehovet avtar når babyen er ett halvt år. Altså er det vel neppe ett reelt suttebehov, men mer en vane? Men jeg skal prøve med vann, så får vi se hvordan det går. Med storebror slet vi veldig med nattmaten. Han var godt over året han når han slutta. Og vi prøvde med vann over lang tid. Ente opp med at han vokna hele natten og skrek etter mer. Men alt kan prøves. Heller tre flasker om natten, enn smokk
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2005 #20 Skrevet 8. januar 2005 Jeg skjønner det kan være problematisk. Men etter som jeg har lest tråden her så sitter jeg med ett inntrykk at dere som foreldre ikke vet helt hva dere vil og dermed er dere ute på glattisen men å tvile på om dere gjør det riktige og er mer "slepphendt" enn konsekvent i de handlinger dere til synelatende vil gjennomføre men ikke gjør. Dere gjør jo som dere vil og det er deres liv, men jeg for min del hadde aldri hatt holdningen "bedre med tre flasker enn smokk". Ta en ting av gangen. Slutt med smokk - ikke erstatt. Det er normalt at mennesker ikke spiser om natten - dere skaper ytterligere problem med å øke nattmaten fordi dere har sluttet med smokk. Ser dere ikke det. En avvenning - en ny tilførsel som må avvennes........ Det blir liksom og møte seg selv litt i døra, slik ville jeg følt det ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå