Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hei alle sammen. Er ei jente på 23 år som veier rundt 62 kg. I følge badevekta mi har jeg en fettprosent på 23,3% og en muskelmasse på 36,2. Om dette stemmer vet jeg ikke, da jeg tar det med en klype salt.:)

Jeg føler meg utrent, dvask og oppblåst. Jeg har perioder på 2-3 uker der jeg er flink til å trene og spise sunt, men så faller jeg alltid ut av det. Så er det å starte på "nytt" etter 2-3 uker igjen. Så jeg får liksom ingen fremgang, men holder meg nokså stabil på denne måten. Men nå er jeg LEI. Jeg er lei av å føle meg lat og slapp, lei av å ikke se det jeg ønsker i speilet og lei av å gi opp hver eneste gang jeg starter.

Jeg vet jeg ikke har det verste utgangspunket, men lurer på hvor lang tid det tar om jeg klarer dette uten å gi opp? Målet er ikke å se ut som en supermodell, men bli mer stram og kanskje få litt markerte muskler. Jeg ønsker mindre fett på kroppen. Og ikke minst ønsker jeg å være mer opplagt, noe jeg ikke blir med det kostholdet jeg har hatt de siste ukene. Jeg tenker at jeg kansje har vært litt for strent mot meg selv tidligere, så tenkte å prøve et litt nytt opplegg nå.

Så planen min er:

Trene styrke 2-3 ganger i uka, og kanskje en intervalløkt på mølla etterpå noen ganger.

Gå turer/jogge de dagene jeg føler for det og har tid.

Spise 1500-1600 kalorier på dager jeg ikke trener styrke.

Spise 1800-2000 kalorier de dagene jeg trener styrke.

Få i meg rikelig med proteiner, spise mer grønnsaker og frukt og velge fullkorn/grove karbohydratkilder. Bli flinkere å drikke vann.

Jeg kommer også til å unne meg pizza,junk, godteri, sjokolade en gang i uka og ved spesielle anlendinger, men sørge for å ikke få i meg tusenvis av ekstra kalorier disse dagene, men unne meg å kanskje ligge 4-500 kalorier i overskudd. Føler jeg trenger dette for å holde ut.

Virker dette som en OK plan? Er det noe jeg bør gjøre annerledes? Hvor lang tid med dette tror dere det vil ta for å få resultater? Jeg har ikke dårlig tid, men håper på å se litt bedre ut neste sommer enn hva jeg gjør nå.:fnise:

Anonymkode: 70e2c...f40

Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Endret av sofie777
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang er en hyssingstump? Hvis du trener mer/mer effektivt enn du har gjort til nå, og holder på en stund, kommer du nok til å se mer trent ut etterhvert. Du får jo bare prøve. Om det er ok plan, tja. Hva skal du gjøre annerledes nå, sammenlignet med det du har gjort før? Hvor lenge tror du at du kan holde deg til planen du har satt opp?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler på at det kommer til å funke hvis du har tenkt å bygge muskler. Det blir lite styrketrening, og du bør trene splitprogram hvis du har trent en stund. Da bør du ha i alle fall 4 styrkeøkter i uka sånn at du går den runden 2 ganger for å få fremgang. Å trene helkropp 4 dager i uka hvis du trener skikkelig og tungt vil bli for tungt og øktene må jo vare i timesvis om du skal rekke over hele kroppen hver økt. Intervalltrening kan du ta som oppvarming før styrkøkt en til to ganger i uka. Da kan du kjøre 3x4 eller 4x4 intervaller så blir du god og varm. Kjører du 3x4 er det gjort på 20 min om du har 3 min mellom hver intervall. 

Spiser du 1500 kcal dager du ikke trener vil ikke musklene dine bygges opp, heller tvert i mot. Man må liksom bestemme seg om man vil først og fremst gå ned i vekt eller få mer muskler. 

Anonymkode: a664f...1d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forresten; når man har trent det samme i mange nok måneder blir det en vane og man vil ikke få problemer med at man ikke vil trene, for det går automatisk og man klør i hele kroppen dersom man ikke trener. 

Anonymkode: a664f...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener dette er å kreve for mye av kroppen din. Hvorfor gjøre ting så avansert og teknisk? Det blir en alt eller ingenting tilnærming, og det holder sjeldent i lengen. 

Jeg anbefaler deg å starte med å finne treningsglede. Prøv forskjellige typer trening og se hva du synes er gøy. Start rolig, kanskje to dager i uka er fint den første tiden? Øk så sakte treningsmengde, og finn ut hva riktig for der. Noen liker tre tunge økter i uka, andre liker 5 med lettere intensitet. 

Bruk matlysten din, og dropp kaloritelling. Ta vare på mat som noe godt, og stol på at kroppen din forteller deg hva du trenger. Noen dager er du mer sulten enn andre da spiser du mer. Jeg mener ikke du skal fråtse i snacks hver dag, men spise normalt sunt med vanlig helgekos. 

Husk at det finnes tusen veier til mål, men den beste er den som fører deg helt frem. Jeg begynte selv som deg, å tenke at en vitenskapelig tilnærming var lurt. Jeg fant imidlertid fort ut at jeg heller tar den langsiktige veien. Nå har jeg trent 3-4 ganger i uka ett år, blitt sinnsykt mye sterkere og dermed mye mer "fit" (noe venninner kommenterer) uten å telle en eneste kalori. Anbefales! 

Anonymkode: 115f9...784

• Liker 5
Gjest Katrine-Therese
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener dette er å kreve for mye av kroppen din. Hvorfor gjøre ting så avansert og teknisk? Det blir en alt eller ingenting tilnærming, og det holder sjeldent i lengen. 

Jeg anbefaler deg å starte med å finne treningsglede. Prøv forskjellige typer trening og se hva du synes er gøy. Start rolig, kanskje to dager i uka er fint den første tiden? Øk så sakte treningsmengde, og finn ut hva riktig for der. Noen liker tre tunge økter i uka, andre liker 5 med lettere intensitet. 

Bruk matlysten din, og dropp kaloritelling. Ta vare på mat som noe godt, og stol på at kroppen din forteller deg hva du trenger. Noen dager er du mer sulten enn andre da spiser du mer. Jeg mener ikke du skal fråtse i snacks hver dag, men spise normalt sunt med vanlig helgekos. 

Husk at det finnes tusen veier til mål, men den beste er den som fører deg helt frem. Jeg begynte selv som deg, å tenke at en vitenskapelig tilnærming var lurt. Jeg fant imidlertid fort ut at jeg heller tar den langsiktige veien. Nå har jeg trent 3-4 ganger i uka ett år, blitt sinnsykt mye sterkere og dermed mye mer "fit" (noe venninner kommenterer) uten å telle en eneste kalori. Anbefales! 

Slenger meg på denne metoden!:) 

Gjest Cyrus
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller meg bak denne. Det er lurt å ta en ting av gangen, og ikke minst finne glede i den "fitte" livsstilen. Ofte tar folk seg vann over hodet ved å ha en så akademisk tilnærming til mat og trening så tidlig i prosessen. 

Gjest supernova_87
Skrevet

At du omtaler planen din som noe du skal "holde ut" er vel det største problemet med planen. Du hadde sikkert fått resultater fra det på et eller annet vis DERSOM du gjennomførte, men ser du på det som å "holde ut" vil du ikke klare å opprettholde. Ikke fordi du er viljesvak eller noe, men fordi vi har kun så og så mye viljestyrke og motvasjon og å basere seg på et opplegg man trenger svære grunnreserver med motivasjon for å gjennomføre er vanskelig for de fleste i lengden. 

Finn aktiviteter som får deg til å føle deg bra. Gjør trening og å være aktiv til en del av livet ditt du liker. 

1500 høres lite ut selv om du er 62 kg. Dersom du ikke vil var dvask og slapp hjelper det ikke å gi kroppen for lite mat  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...