Gå til innhold

Barn med lav IQ

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man få hjelp av BUP på gunn av lav intelligens?

Jeg vet ikke om barnet ikke kan ting eller ikke vil gjøre tingene selv om han kan. Og om barnet er så spontant at han bare ikke tenker på alt det rare han finner på. At tingene er dårlig gjennomtenkt eller om han bare er "dum". Barnet har alltid vært tilbaketrukken så derfor synes jeg det er vanskelig å vite og se om han gjør ting med vilje eller ikke. Om han ikke tørr å svare på ting han vet osv. Før var han bare liten, men nå begynner han i 2. klasse og jeg begynner å lure.......

Anonymkode: cf245...5d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

http://emaa.no/archives/873

blir bekymret når jeg leser sånn som dette, at de som ikke har andre utfordringer ikke blir plukket opp for de virker "for" vanlige ut. Barnet har noe hjelp fra PPT, men på grunn av tale. Litt usikker om jeg skal ta det opp siden de ikke har sagt noe selv.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://emaa.no/archives/873

blir bekymret når jeg leser sånn som dette, at de som ikke har andre utfordringer ikke blir plukket opp for de virker "for" vanlige ut. Barnet har noe hjelp fra PPT, men på grunn av tale. Litt usikker om jeg skal ta det opp siden de ikke har sagt noe selv.

Jeg ville tatt opp bekymringene dine med barnets fastlege (uten barnet tilstede selvfølgelig) så høre hvordan du skal gå frem i forhold til utredning. Om du som mor eller far mistenker at barnet ikke har en normal modningskurve så har dere krav på oppfølging. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke be om full utredning fra ppt og ta det derfra? Det er vel noe som heter WISC-test som måler utvikling og modning og intelligens hos barn ( og sprik mellom evner og lærevansker for eksempel). 

"Lav iq", jeg tror ingen snakker slik lenger, og "dum"? Det heter forsinket språkutvikling. Lærevansker. Har utfordringer. ADHD (som han kanskje bør utredes for via bup med tanke på det du sier om spontan). Og dette mener jeg helt seriøst, det er ikke et forsøk på å være politisk korrekt. Et barn har ingen ting å vinne på at foreldrene omtaler ham som dum eller med kan iq, selv ikke anonymt på et forum. Hvis han iq-testes og scorer lavt, hva vil du så gjøre? Og hvis han et gjennomsnittlig? Og hvis han er evnerik? DET er det som dere må tenke over og diskutere med ppt. Be om full utredning og eventuell henvisning til bup. 

Anonymkode: 43176...af7

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke be om full utredning fra ppt og ta det derfra? Det er vel noe som heter WISC-test som måler utvikling og modning og intelligens hos barn ( og sprik mellom evner og lærevansker for eksempel). 

"Lav iq", jeg tror ingen snakker slik lenger, og "dum"? Det heter forsinket språkutvikling. Lærevansker. Har utfordringer. ADHD (som han kanskje bør utredes for via bup med tanke på det du sier om spontan). Og dette mener jeg helt seriøst, det er ikke et forsøk på å være politisk korrekt. Et barn har ingen ting å vinne på at foreldrene omtaler ham som dum eller med kan iq, selv ikke anonymt på et forum. Hvis han iq-testes og scorer lavt, hva vil du så gjøre? Og hvis han et gjennomsnittlig? Og hvis han er evnerik? DET er det som dere må tenke over og diskutere med ppt. Be om full utredning og eventuell henvisning til bup. 

Støtter opp under dette. En bør være meget varsom i sin omtalelse av barn - uttrykk som "dum" og "lavt intelligent" er ingen tjent med. Dette er et språk som man ikke burde bruke. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man få hjelp av BUP på gunn av lav intelligens?

Jeg vet ikke om barnet ikke kan ting eller ikke vil gjøre tingene selv om han kan. Og om barnet er så spontant at han bare ikke tenker på alt det rare han finner på. At tingene er dårlig gjennomtenkt eller om han bare er "dum". Barnet har alltid vært tilbaketrukken så derfor synes jeg det er vanskelig å vite og se om han gjør ting med vilje eller ikke. Om han ikke tørr å svare på ting han vet osv. Før var han bare liten, men nå begynner han i 2. klasse og jeg begynner å lure.......

De stiller blir oversett. Hva sier skolen?

Anonymkode: 0d767...01c

Gjest Annetnavn_
Skrevet

PPT og

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt rett, PPT og en Wisc-test er første steg. Viser denne så lavt score som lettere psykisk utviklingshemmet, vil HABU være rett instans videre, ikke ABUP primært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...