Gå til innhold

Krem is fra Hennig Olsen eller Diplom is?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
12 timer siden, Morten1 skrev:

Henning Olsen slår Diplom is hver gang på smak syns jeg. Diplomis blir for "syntetisk" og kunstig

Oj, er det enda en isfabrikk? Eller mener du Hennig Olsen? :ironi:

Anonymkode: 333d6...205

• Liker 2
Gjest EkteMannen

Hennig Olsen uten tvil. De bruker skikkelig fløte, smaker mye bedre. 

Var påske omvisning der en gang. Fun fact: Hennig Olsen er landets 3. Største produsent av jordbærsyltetøy. De må laget det selv da kvaliteten er for dårlig fra de vanlige produsentene. 

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, er det enda en isfabrikk? Eller mener du Hennig Olsen? :ironi:

Anonymkode: 333d6...205

Det heter Henning Olsen, men det ble hetende Hennig Olsen etter en skrivefeil en gang i tiden.

Anonymkode: d6bf2...470

• Liker 1
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter Henning Olsen, men det ble hetende Hennig Olsen etter en skrivefeil en gang i tiden.

Særlig! Har du belegg for dette eller??

Anonymkode: 3ddc2...b6a

AnonymBruker
På 15.7.2017 den 16.25, AnonymBruker skrev:

Haha. Hennig-Olsen er etternavnet til grunnleggeren. 

Anonymkode: 1f79f...989

AnonymBruker
13 timer siden, Daudaferd skrev:

Nei, Hennig-Olsen er et etternavn. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Hennig-Olsen er etternavnet til grunnleggeren. 

Anonymkode: 1f79f...989

Er klar over det, men dette er pga. en gammel skrivefeil. Presten skrev Hennig i stedet for Henning i kirkeboken på 1800-tallet en gang, og så ble feilen videreført. Den gang var ikke det "offisielle" navnet så viktig, ingen dataregistre, så ingen brydde seg egentlig. 

• Liker 1

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er klar over det, men dette er pga. en gammel skrivefeil. Presten skrev Hennig i stedet for Henning i kirkeboken på 1800-tallet en gang, og så ble feilen videreført. Den gang var ikke det "offisielle" navnet så viktig, ingen dataregistre, så ingen brydde seg egentlig. 

Sikker på det? Det er i alle fall flere i Kristiansand og områdene rundt som heter Hennig til etternavn.

Når det gjelder hva som er best, kommer det an på hva slags type is. I boks foretrekker jeg vanligvis Hennig-Olsen, men i småis, synes jeg Diplom-is har de beste typene.

AnonymBruker
15 minutter siden, Perelandra skrev:

Sikker på det? Det er i alle fall flere i Kristiansand og områdene rundt som heter Hennig til etternavn.

Når det gjelder hva som er best, kommer det an på hva slags type is. I boks foretrekker jeg vanligvis Hennig-Olsen, men i småis, synes jeg Diplom-is har de beste typene.

Det er under 100 som heter Hennig til etternavn i Norge. Og dette stammer fra en misforståelse/skrivefeil på 1800-tallet, som disse knapt 100 personene stammer fra.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er under 100 som heter Hennig til etternavn i Norge. Og dette stammer fra en misforståelse/skrivefeil på 1800-tallet, som disse knapt 100 personene stammer fra.

Og i det skrivefeilen ble ført inn i kirkeboka sluttet den å være en skrivefeil og ble offisiell versjon som har blitt brukt siden da. Så da har det ikke vært en skrivefeil på godt over 100 år. 

Ingenting å takke for, bare hyggelig. :) 

Anonymkode: 57393...923

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...