AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #1 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg har alltid vært nøye når det kommer till internett. Aldri lagt ut fult navn, adresse, alder etc på nett. Alle kontoer er skjult/stengt. Har 4 navn og googler du hvilken som helst kombinasjon, så får du 0 treff. For eksempel Sara Marie Olsen-Hansen. Du kan vri og vende på disse fire navne så mye du vil, du vil fortsatt få 0 treff. Mobilnummer har alltid vært registrert på foreldrene mine og/eller skjult. For å unngå hackere så har jeg falskt navn som passord, alltid. For eksempel "Kristine87". Epostadressen jeg bruker har tulleord også. Har en ekte epost konto som brukes til bank, NAV, lege og andre formelle ting. Profilbilde på facebook var fra 2009 frem til noen uker siden. Først da oppdaterte jeg bilde. Instagram har ikke bilde av meg, ingen andre kontoer har bilder av meg heller. Jeg har alltid vært nøye med sensitiv informasjon på nett. Dette vet familien min, da de har mast om det hersens profilbilde på facebook i flere år. Nå har det seg slik at tante og søskenbarnet mitt og hennes mann begynte med slektsforskning for noen år siden. De tok over etter at ei gammel dame i slekten døde. Slektsforsking som har vært innad i familien i alt for mange år. I forbindelse med dette så har de laget en nettside. Der står jeg oppført, fult navn, full fødselsdato linket med all slekt helt tilbake til den dagen dinosaurene døde. Det står " K:k (kjønn, kvinne) Sara Marie Olsen-Hansen f.dd.mm.åååå". Det er ikke et tre, mer et gedigent og uendelig tankekart! Du kan søke og trykke på navn. Det navnet du trykker på står i midten også er alle slektninger rundt. For pappa står det "FAR" øverst og hans navn + fødselsdato. Tar du musen på navnet til noen som på skjermen så får du opp bilde og en liten infoboks. Bilder tatt fra facebook, altså profilbilde som var offentlig i det øyeblikket de førte dem opp. De har lagt inn bildene manuelt. Trykker du på pappa så blir han i midten av tankekartet, og jeg står oppført som "DATTER". I infoboksen står det slik som dette: NAVN: FØDSELSDATO: FØDEBY: FORELDRE: SØSKEN: Alle disse punktene er fylt inn. Nederst er det også "Sara-Marie's slektstre" med de nærmeste, foreldre, søsken, tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre etc i et standard tre. Det er ikke bare ETT tre, jeg dukker opp over alt. Du kan trykke på grandonkel til tip-tip-tip oldefar fra Amerika og du finner meg om du scroller nok. Jeg har bedt dem om å fjerne meg fra siden. Jeg har sagt at "K.k Sara åååå" er OK men ikke mer enn det. Og ihvertfall ikke bilde!. Full info er OK i de fysiske bøkene men ikke i den digitale versjonen. Vi har hatt en gedigen krangel. Mamma støtter meg. Pappa bryr seg ikke. Søsteren min ble flyforbannet da hun fikk høre om det. For henne er det stjålne bildet og det at hun ikke fikk beskjed problemet. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet. Byttet telefonnummer og skulle sjekke om det kom opp på google og fant siden. Vet ikke hvor lenge det har vært oppe. Tante er ikke blid (annen tante), et søskenbarn er også sint. Jeg får skylden for å laget krig i familien. Det er bare pappa's side av familien som er nevnt. Mamma's infoboks er tom. Står kun fornavn og etternavn, og "mor til xx og xx.". Har mast om å få meg slettet eller endret. Jeg går med på det nevnt over, men ikke mer. Denne krigen har vart i 2 år nå og jeg er lei! Mamma hjelper meg med å betale for advokat hvis det trengs. Har jeg noen rettigheter her?! HJELP!! Anonymkode: eea95...c3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #2 Del Skrevet 14. juli 2017 Lider du av paranoiditet? Anonymkode: cf674...696 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #3 Del Skrevet 14. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lider du av paranoiditet? Anonymkode: cf674...696 nei. -ts Anonymkode: eea95...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #4 Del Skrevet 14. juli 2017 Advokat? Blir ikke det å skyte spurv med kanoner? Er ikke informasjon om navn, fødested, slekt osv. vanlig informasjon man pleier å finne i kirkebøkene? Men bildene kan du be de fjerne. Anonymkode: 1e588...5df 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 14. juli 2017 #5 Del Skrevet 14. juli 2017 Hva i alle dager er problematisk med dette? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #6 Del Skrevet 14. juli 2017 Det er problematisk,men på en del av de sidene kan man skrive til supporten på siden at du vil anonymiseres. Fullt forståelig. Jeg kjenner jo ikke TS, men det er for eks sånn at om man har hatt en person i livet som man senere ikke vil at skal vite hvor man er, så gjør man ting på denne måten. Anonymkode: f124d...a82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #7 Del Skrevet 14. juli 2017 Har du forsøkt slettmeg.no? https://slettmeg.no De har ikke mandat til å foreta sletting, men kan gi råd og veiledning. Anonymkode: 33840...b04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. juli 2017 #8 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg skjønner ikke helt hvilken hjemmel du tror du har for å fjerne slik informasjon. Bildet kan du selvsagt kreve fjernet med bakgrunn i opphavsrett, men utover det kan man legge ut slektstre å mye man vil. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #9 Del Skrevet 14. juli 2017 Siden er laget av min søskenbarns mann. Han er grafiskdesigner? Vet ikke hva det heter, han kan å lage nettsider og driver på med IT og PC. Så det er de tre som styrer alt. Det er ikke en tredjeparts nettside. De har planer om å legge til SoMe også, men vet at mange har sagt nei. Så usikker på om de kommer til å gjennomføre det. Ble litt feil i hi, men det jeg er villig til skal stå der er kjønn, fornavn og etternavn fra pappa's side, Hansen, men ikke mamma's altså Olsen, og årstall. Synes det er mer enn nok og alt de trenger. Jeg synes det er ubehagelig at det ligger så mye info om meg på en og samme nettside. På åpent nett, for alle å se. Googler du mitt søskenbarn så finner du nettsiden. googler du oldefar så finner du nettsiden etc. Du må ikke google meg for å finne meg. Jeg vet at onkel hadde delvis åpen facebook profil. Der så du bilder av meg fra en felles ferie vi var på. I hans venneliste kan du finne andre tanter og onkler, søskenbarn og de kan ha åpent og ha bilder av meg som jeg ikke vet om selv en gang. Jeg henger meg ikke så mye oppi det hvis Onkel legger ut et fellesbilde hvor jeg er med. Også snubler jeg over det eller får høre om det, så bryr jeg meg ikke så stort. Jeg sier ja til facebook, for de aller fleste har stengt konto. Nei til instagram for det er såpass åpent. Dette gjelder venner og familie, og jeg følger det selv også. Problemet her er at om noen vil finne meg.. så er det veldig enkelt nå. Før fant du meg ikke ved å google. Du fant ikke ut hva foreldrene mine heter, ved å google meg. Verken ved å google navn, adresse eller mobilnummer. Nå finner du ganske mye på grunn av nettsiden, og du må ikke ha mange IQ celler for å snoke videre. Jeg synes det er ubehagelig at det ligger så mye info, på ett og samme sted. Den delen med fødeby vil jeg også ha fjernet, for det er irrelevant for prosjektet. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt slettmeg.no? https://slettmeg.no De har ikke mandat til å foreta sletting, men kan gi råd og veiledning. Anonymkode: 33840...b04 Tenkte ikke på å spørre dem, takk for tips. ts Anonymkode: eea95...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #10 Del Skrevet 14. juli 2017 Skjønner ikke helt problemet dersom du synes at navnet kan være tilgjengelig i bøker, men ikke digital? Er vell like tilgjengelig for allmennheten det også. På hvilken måte er fult navn og fødselsdato sensitiv informasjon? Du har virkelig starta en unødvendig og tåpelig krig som får deg til å virke som en bitter kjerring. Har en ting jeg pleier å si til meg selv som du også burde huske: ikke ta deg selv så høytidelig, ingen andre gjør det heller! Anonymkode: 856fc...ea1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 14. juli 2017 #11 Del Skrevet 14. juli 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid vært nøye når det kommer till internett. Aldri lagt ut fult navn, adresse, alder etc på nett. Alle kontoer er skjult/stengt. Har 4 navn og googler du hvilken som helst kombinasjon, så får du 0 treff. For eksempel Sara Marie Olsen-Hansen. Du kan vri og vende på disse fire navne så mye du vil, du vil fortsatt få 0 treff. Mobilnummer har alltid vært registrert på foreldrene mine og/eller skjult. For å unngå hackere så har jeg falskt navn som passord, alltid. For eksempel "Kristine87". Epostadressen jeg bruker har tulleord også. Har en ekte epost konto som brukes til bank, NAV, lege og andre formelle ting. Profilbilde på facebook var fra 2009 frem til noen uker siden. Først da oppdaterte jeg bilde. Instagram har ikke bilde av meg, ingen andre kontoer har bilder av meg heller. Jeg har alltid vært nøye med sensitiv informasjon på nett. Dette vet familien min, da de har mast om det hersens profilbilde på facebook i flere år. Nå har det seg slik at tante og søskenbarnet mitt og hennes mann begynte med slektsforskning for noen år siden. De tok over etter at ei gammel dame i slekten døde. Slektsforsking som har vært innad i familien i alt for mange år. I forbindelse med dette så har de laget en nettside. Der står jeg oppført, fult navn, full fødselsdato linket med all slekt helt tilbake til den dagen dinosaurene døde. Det står " K:k (kjønn, kvinne) Sara Marie Olsen-Hansen f.dd.mm.åååå". Det er ikke et tre, mer et gedigent og uendelig tankekart! Du kan søke og trykke på navn. Det navnet du trykker på står i midten også er alle slektninger rundt. For pappa står det "FAR" øverst og hans navn + fødselsdato. Tar du musen på navnet til noen som på skjermen så får du opp bilde og en liten infoboks. Bilder tatt fra facebook, altså profilbilde som var offentlig i det øyeblikket de førte dem opp. De har lagt inn bildene manuelt. Trykker du på pappa så blir han i midten av tankekartet, og jeg står oppført som "DATTER". I infoboksen står det slik som dette: NAVN: FØDSELSDATO: FØDEBY: FORELDRE: SØSKEN: Alle disse punktene er fylt inn. Nederst er det også "Sara-Marie's slektstre" med de nærmeste, foreldre, søsken, tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre etc i et standard tre. Det er ikke bare ETT tre, jeg dukker opp over alt. Du kan trykke på grandonkel til tip-tip-tip oldefar fra Amerika og du finner meg om du scroller nok. Jeg har bedt dem om å fjerne meg fra siden. Jeg har sagt at "K.k Sara åååå" er OK men ikke mer enn det. Og ihvertfall ikke bilde!. Full info er OK i de fysiske bøkene men ikke i den digitale versjonen. Vi har hatt en gedigen krangel. Mamma støtter meg. Pappa bryr seg ikke. Søsteren min ble flyforbannet da hun fikk høre om det. For henne er det stjålne bildet og det at hun ikke fikk beskjed problemet. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet. Byttet telefonnummer og skulle sjekke om det kom opp på google og fant siden. Vet ikke hvor lenge det har vært oppe. Tante er ikke blid (annen tante), et søskenbarn er også sint. Jeg får skylden for å laget krig i familien. Det er bare pappa's side av familien som er nevnt. Mamma's infoboks er tom. Står kun fornavn og etternavn, og "mor til xx og xx.". Har mast om å få meg slettet eller endret. Jeg går med på det nevnt over, men ikke mer. Denne krigen har vart i 2 år nå og jeg er lei! Mamma hjelper meg med å betale for advokat hvis det trengs. Har jeg noen rettigheter her?! HJELP!! Anonymkode: eea95...c3a Hvis man får null treff på deg ved å søke opp navnet ditt, hva er da problemet med litt info i slektstreet? Så koselig å vite om slekten da! Be de fjerne bilde om det er så ille...har du ikke noe å skjule, så burde det jo ikke være noe problem om du står i slektstreet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #12 Del Skrevet 14. juli 2017 Fullt navn og fødselsdato er da offentlig informasjon? Det står jo i skattelistene. Anonymkode: 3e9f3...72d 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #13 Del Skrevet 14. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte ikke på å spørre dem, takk for tips. ts Anonymkode: eea95...c3a Har sjekket litt. I følge slettmeg.no kreves det samtykke før personopplysninger publiseres: Alle som publiserer personopplysninger på nett (det vil si opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson) må i utgangspunktet forholde seg til personopplysningsloven. Dette kan gjelde også når publiseringen skjer på en hjemmeside eller blogg. Hovedregelen er at ingen kan publisere personopplysninger uten et frivillig, informert og uttrykkelig samtykke fra den opplysningene gjelder, og at de opplysningene som publiseres skal være korrekte og oppdaterte. Et samtykke kan trekkes tilbake når som helst. Videre skriver datatilsynet på sine sider at personopplysninger er en opplysning eller vurdering som kan knyttes til deg som enkeltperson, slik som for eksempel navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse, bilnummer, bilder, fingeravtrykk, irismønster, hodeform (for ansiktsgjenkjenning) og fødselsnummer (både fødselsdato og personnummer). Trist at de som har publisert informasjonen deg ikke respekterer ditt ønske om å få det fjernet. Håper det ordner seg. Anonymkode: 33840...b04 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #14 Del Skrevet 14. juli 2017 Dette er offentlig info,skriver noen. Men opplysninger om meg og deg,er ikke søkbart før etter 100 år. Så ja,krev sletting Anonymkode: 32a6b...ab3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #15 Del Skrevet 14. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sjekket litt. I følge slettmeg.no kreves det samtykke før personopplysninger publiseres: Alle som publiserer personopplysninger på nett (det vil si opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson) må i utgangspunktet forholde seg til personopplysningsloven. Dette kan gjelde også når publiseringen skjer på en hjemmeside eller blogg. Hovedregelen er at ingen kan publisere personopplysninger uten et frivillig, informert og uttrykkelig samtykke fra den opplysningene gjelder, og at de opplysningene som publiseres skal være korrekte og oppdaterte. Et samtykke kan trekkes tilbake når som helst. Videre skriver datatilsynet på sine sider at personopplysninger er en opplysning eller vurdering som kan knyttes til deg som enkeltperson, slik som for eksempel navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse, bilnummer, bilder, fingeravtrykk, irismønster, hodeform (for ansiktsgjenkjenning) og fødselsnummer (både fødselsdato og personnummer). Trist at de som har publisert informasjonen deg ikke respekterer ditt ønske om å få det fjernet. Håper det ordner seg. Anonymkode: 33840...b04 Takk for info. Har tenkt at det er ulovlig, men som AB nevnte. Fullt navn og fødselsdato står i skattelistene. Nå er jo skattelistene stengt og ikke åpent som før. Før fikk du opp skattelistene fra biip om meg. Men det sto 0 på alt og jeg var under 18. Så det har blitt slettet tror jeg. Finner det ikke nå ihvertfall. Så uten denne nettsiden så får du 0 treff. ts Anonymkode: eea95...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tillion Skrevet 14. juli 2017 #16 Del Skrevet 14. juli 2017 Støtter deg, TS, håper du finner ut av dette. Hadde også blitt fly forbanna, særlig over bruk av bilder uten tillatelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sillyline Skrevet 15. juli 2017 #17 Del Skrevet 15. juli 2017 Vil du ikke ha slike ting publisert, så er du i din fulle rett til å få det fjernet. Men det er vel ingenting av dette som regnes som sensitiv informasjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #18 Del Skrevet 15. juli 2017 6 timer siden, amativeReflection skrev: Jeg skjønner ikke helt hvilken hjemmel du tror du har for å fjerne slik informasjon. Bildet kan du selvsagt kreve fjernet med bakgrunn i opphavsrett, men utover det kan man legge ut slektstre å mye man vil. Siden du ikke skjønner hvilken hjemmel så kan jeg gi deg loven og den heter lov om personopplysninger. Med loven i hånden kan og bør ts gå til Datatilsynet og be om hjelp. Dette er faktisk ikke lov å gjøre uten samtykke. Å stjele bilde fra facebook for dette formålet er både ulovlig og frekt. Fødselsdato er faktisk sensitiv info, derfor er ikke dette lenger med i skattelistene. Skattelistene er heller ikke åpne på nettet for søk for hvem som helst lenger slik de var før. For dere som ikke forstår hvorfor ts og flere med henne ikke synes dette er noe problem, vi er ulike og har ulikt syn på saker og ting. Noen har og jobber som gjør at det å være lett søkbar på nett ikke er like greit som dere som legger ut hva som helst for hvem som helst. Respekter derfor at andre ikke syned det dere synes er greiter greit. (Og noe av teksten og siteringen min forsvant ved at forumet "hopper". ) Anonymkode: cd7c7...1a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #19 Del Skrevet 15. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullt navn og fødselsdato er da offentlig informasjon? Det står jo i skattelistene. Anonymkode: 3e9f3...72d Ikke alle står i offentlige registre. Det kan være mange (og noen ganger svært alvorlige) grunner til at man ikke ønsker at hvermansen skal kunne finne informasjon om hvem og hvor man er. Anonymkode: 835bb...a4d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evelynita Skrevet 15. juli 2017 #20 Del Skrevet 15. juli 2017 Nå driver jeg med slektsforskning da, og jeg har egen nettside, men all informasjon om nålevende personer er skjult- noe det bør være. Jeg regner med det er Myheritage du dukker opp på? Folk som bruker den siden har ikke satt seg inn i ting og er ikke klar over ansvaret som følger med. Er det Myheritage er det vanskelig å gjøre noe med saken i tillegg, for der kan man kopiere andres tre, og det gjør amatørene som er der uten å sjekke kilder. Du blir nødt til å be personen som har lagt det ut om å slette deg. Men ærlig talt, du overreagerer helt sykt mye. Navn og fødselsdato? Come on, hva tror du at kan skje egentlig? Hvis det er bilde der, og det er en slektsforskningsside kan du sende melding å få det fjernet, men ikke navnet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå