Gå til innhold

Hjelp med bolledeig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde planer om å lage boller i dag, men fant ut halvveis i prosessen at jeg hadde litt for lite mel. Jeg kan ikke dra til butikken for å få kjøpt mer, så nå har jeg en litt klissete deig og lurer på hva annet jeg kan lage med deigen enn boller. 

Anonymkode: 895e3...f45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir de gode hvis jeg for eksempel friterer de og lager donuts??

Anonymkode: 895e3...f45

AnonymBruker
Skrevet

Har du havregryn? Du kan kjøre det i blenderen og lage havremel og bruke det, men du kan også bruke havregryn rett i deigen til riktig konsistens :-) ersatter ofte litt mel med havregryn, supergodt, mettende og bittelitt sunnere! 

Anonymkode: 86aac...2fa

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke noe grovt mel stående heller? 

Evt som ab over sier, kjør havregryn i en blender. 

Anonymkode: c2fba...1ea

Skrevet

Hvis den bare er litt klissete kan du helle hele deigen ut i langpannen, som en foccaccia. Saa bare stroer du paa det du vil haa paa toppen. Vil du bruke kanelbollefyll, kan du bare smelte smoer og roere inn kanel og sukker, dette heller du saa i fordypninger i deigen. Saa kan du stroe paa ekstra sukker paa toppen. Bollekake :)

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Mandelmasse kan også brukes som foreslått vedr. havregryn.

Kan du beskrive deigen mer nøye, nøyaktig hvor mye mel manglet du i forhold til hva oppskriften sa? 

Dersom du manglet bare litt og deigen er fast, men mer klissete enn du er vant til (siden du spesifiserer "littklissete"), kan du bare fortsette som før. Mange bolleoppskrifter oppgir for mye mel, synes jeg. 

Det er også mulig å heve deigen i kjøpeskap, fordi en våt deig som er kald er enklere å forme. Det tar da ca. dobbel tid evt. over natten. 

Redigert: Rumle minnet meg på noe fra Ungarn: Kolache. Rull ut bolledeigen til den er flat, strø med smeltet smør, kanel og malte nøtter, rull sammen i en rull og stek. :nori:

Igjen, det kommer an på nøyaktig hvor våt deigen er.

Endret av Overrasket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...