Gå til innhold

Kjønnsdiskriminerende gave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å lage en oppskriftsbok til niesene mine og datteren min til de blir konfirmanter. Tanken var en personlig oppskriftsbok der bestemødre og oldemora på over 90 år skrev inn sine beste oppskrifter. Siden oldemora er såpass gammel kan jeg ikke vente til barnas konfirmasjon. 

Men så lurer jeg på, bør jeg få laget en hver til guttene også? Slik de er nå føler jeg det ikke er vits, de er mest opptatt av biler og sport, men ting kan jo forandre seg. Skal jeg lage til alle blir det også et veldig mye større prosjekt enn jeg hadde tenkt. Vil gjerne lage boka så gjennomført og personlig som mulig :) 

Anonymkode: 6222b...dd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke lage til alle? Både gutter/jenter og menn/kvinner har bruk for oppskriftsbok. Inkluderer gjerne enkle og studentvennlige oppskrifter, og du har en bra bok.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Oppskriftene har du vel lagret et sted, så om de skulle starte å vise interesse for matlaging utover "steke grandis" kan du jo lage til de og. 

Anonymkode: 727d5...834

AnonymBruker
Skrevet

Synes du burde lage til alle :) Nei, gutter (og like ofte jenter) i den alderen er gjerne ikke så opptatt av bestemors oppskrifter men det er noe begge kjønn kan sette pris på senere i livet. Jeg var mindre interessert i kakespaden av sølv jeg fikk til konfirmasjonen der og da, men nå i voksen alder synes jeg den er kjempeflott :) 

Anonymkode: 8f26a...b30

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort dette selv. Både til gutter og jenter. Guttene er nå,mange år etter, flittig på kjøkkenet.

Anonymkode: 0615c...0a2

• Liker 1
Skrevet

Ja, det syns jeg absolutt. Hvis alle barna er langt unna konfirmasjonsalder, er kjønn en elendig indikasjon på hvem som vil sette pris på og bruke en slik bok senere i livet. Selve oppskrifter kan jo være like(scannet/kopiert), så blir det ikke så mye jobb å lage flere? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er det mannen som lager mat. Jeg kunne ikke intressert meg mindre og han setter mye større pris på kokebøkene jeg arvet fra bestemor enn det jeg gjør.

Anonymkode: 05006...56c

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Selvfølgelig kan du lage til guttene også, de må jo lage mat de også.

For å si det sånn, hadde det vært meg som bare fikk en slik bok og ikke brødrene mine, så hadde jeg følt at giveren så på meg som ei som skulle bli ei 50 talls husmor.

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Det er viktig for gutter og menn å lære seg lage mat, det er umulig å si hvem som vil bli interessert i matlaging senere basert på kjønn. Tro meg, det er veldig utbredt med jenter og kvinner som varmer en grandis eller fjordland istedetfor å lage mat. Er ikke overbevist om at dagens unge jenter er stort mer interessert i matlaging enn gutter er. Selv ble jeg ikke interessert i matlaging før jeg ble sammen med samboer som er god på å lage mat. Det vil si, jeg misliker fortsatt å lage mat og er ganske dårlig på det, svidde en saus senest igår, ikke liker jeg å følge oppskrifter heller. Hva var spørsmålet igjen?

Skrevet

Veldig fint om alle får, det er fint med en sånn personlig gave og. Kjør på med likt til alle,du!

AnonymBruker
Skrevet

Kjønnsdiskriminerende å ville gi forskjellige gaver til gutter enn til jenter... nå har jeg hørt det også... :sprettoy:

Anonymkode: 11693...eca

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Skal ikke guttene dine lage mat etterhvert da? Så jo,de bør vel også få en bok hver.

Gjest Marillia
Skrevet

Lag til guttene også, dette er jo en strålende flott gave til alle 😍 Om de ikke er opptatt av matlagning nå, så kan de bli det etter hvert 😊 En super gaveide som sikkert blir satt stor pris på når de blir eldre om de ikke allerede er glad i å lage mat 👏🏼

AnonymBruker
Skrevet

Lag en fotobok hvor du skriver inn digitalt eller scanner inn oppskriftene og bilder av rettene og oppskrifteierne. Da er det enkelt å få trykket flere utgaver av samme bok. Min manns kompiser er alle opptatt av matlaging og de er kokkene når de ber inn til vennelag og parmiddager etc. 

Anonymkode: 2417e...f4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har rett, vet ikke hvorfor jeg har tenkt at dette bare er noe for jentene (og jeg skal liksom være pedagog :fnise:). 

Takk for svar :) 

TS 

Anonymkode: 6222b...dd8

AnonymBruker
Skrevet

Kjønnsdiskriminerende å velge gaver ut fra mottakernes interesser? Tror ikke det, gitt. 

Anonymkode: c2c8f...b97

Skrevet

Du kan godt lage til alle, men hvor glade guttene blir for det er jo noe annet. Ikke fordi menn ikke kan lage mat, men fordi disse guttene har andre interesser. Synes ikke det er kjønnsdiskriminerende å gi forskjellige gaver utifra interesser. Men det skader ikke å lage til alle, de vil jo få brukt for det senere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...