Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i forhold noen år med en mann, vi er begge i 30-årene. Jeg planla egentlig barn med ekskjæresten min, men det ble slutt før vi fikk barn. Jeg er derfor "forsinket". Nå føler jeg at det haster med barn - det er ikke så mange årene til jeg er 40. Kjæresten min liker barn, men også ambivalent til å få egne barn. Jeg tror kanskje han tenker at vi burde hatt bedre jobber, og ha planlagt livet litt mer, feks om vi skal gifte oss. Vi tuller iblant med at vi er forlovet, men vi har ikke ringer eller dato. Jeg er veldig glad i ham, men tør ikke egentlig gifte meg med ham FØR jeg vet om han vil ha barn med meg - for for meg blir det vanskelig å være i forholdet uten at det blir barn, selv om forholdet for det meste er topp. Men det er så skummelt å ta det opp. Jeg tror han vil bli en god far, om han vil. Vi har faktisk snakket om barneoppdragelse og sånt (vi er enige om mye), det er derfor jeg tror at han kanskje vil ha barn med meg på sikt.

Jeg bruker ikke hormonell prevensjon nå og jeg er redd for at det fort blir et "uhell" fra min eller hans side hvis vi ikke aktivt planlegger et barn eller ikke. Og tiden går, og går. Jeg er ikke så redd for å snakke om ekteskap, der tenker jeg at vi begge vil det, ihvertfall om en liten stund. Men dette med barn kommer litt i veien, siden jeg har tidspress på meg. 

Hvordan kan jeg ta det opp med ham på en god måte? 

Anonymkode: 2c772...1b3

Videoannonse
Annonse
Gjest GulSol
Skrevet

Si det rett frem. Jeg vil ha barn nå, er du med? 

AnonymBruker
Skrevet

Si det rett frem som foreslått over. Fortell at du begynner å få dårlig tid. Er en grunn for at de sier at sjansen minker etter 35 år for damer. Og at du kanskje ønsker flere. Så det er lurt å starte snart. Du må fortelle han hvor viktig det er for deg med barn. Han er klar over at du ikke bruker noe prevensjon? Og dere bruker kanskje kondomer? Det er viktig å være ærlig. Du kan eks foreslå at dere ikke bruker noe prevensjon, og skjer det, så skjer det? 

Anonymkode: 717d8...275

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over, ville vært helt ærlig og direkte: "Jeg vil gjerne ha barn og jeg vil gjerne ha barn med deg. Men jeg kan ikke vente med barn lenger, for da vil vi ikke klare å få noen.."

Anonymkode: de519...ea5

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke vet hvordan prate om dette, så tenker jeg dere ikke er kommet langt nok i forholdet til å skaffe barn. Sorry.

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Om du ikke vet hvordan prate om dette, så tenker jeg dere ikke er kommet langt nok i forholdet til å skaffe barn. Sorry.

Akkurat det tenkte jeg også. Er man ikke nær nok i forholdet til at man helt uproblematisk kan ta opp sånne ting, da burde man i hvert fall ikke gifte seg eller få barn sammen. Forøvrig burde jo du vært helt klar og tydelig helt fra starten på at du ønsker deg barn og at det ikke er aktuelt å være uten.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo bare å si at du har begynt å tenke på barn, og at du vil ha barn før du blir for gammel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2017 den 15.46, BlendaSensitive skrev:

Han vet godt at jeg gjerne vil ha barn. Det er en logisk grunn til at vi ikke har snakket så mye om det før, uten at jeg vil gå inn på dette. Det er ihvertfall på tide å snakke om det nå. Jeg pleide å bruke hormonell prevensjon, men har nylig sluttet med det, derfor må jeg/vi ta mer aktive valg framover. 

Takk til dere som har svart. 

Anonymkode: 2c772...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...