Gå til innhold

Blue murle pomeranian

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man tak i ein blue murle pomeranian i Norge? Vet at den ikke er godkjent. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kun er ute etter utseendet bør du gå innom nærmeste lekebutikk og finne deg en kosebamse som du synes ser søt nok ut. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du satt deg inn i de mulige helseproblemene som kan følge med denne fargen?

Anonymkode: 8c9c6...7c9

• Liker 5
Skrevet

Aldri kjøp hund kun etter pelsfarge! Det er det dummeste du gjør!

• Liker 2
Skrevet

Rein nyskjerrighet. Har sett den ved flere anledninger å lurer på om hvordan det fungerer siden den ikke er godkjent i Norge.   Har ingen planer om å anskaffe meg hund før om i noen år, så det trenger dere ikke tenke på 😉 

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Driver med katt selv, og kan blant annet få blåspottede kattunger. Men disse har vanlig øyenfarge, dillusjonsgenet gir ikke blå øyne. Med veldig få unntak vil en blåøyd katt enten være masket (siameser, hellig birma, ragdoll for eksempel) eller helhvit (ofte døve). En blå katt vil ikke ha blå øyne. 

På katt er det ingen helseproblemer i forbindelse med dillusjonsgenet, hva er det som gjør at det er ekstra helseproblemer på disse hundene? Er det fargen, eller er det måten det avles på for å få den fram? (mer innavl?) 

Anonymkode: 19c09...870

• Liker 1
Skrevet
På 14.7.2017 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Driver med katt selv, og kan blant annet få blåspottede kattunger. Men disse har vanlig øyenfarge, dillusjonsgenet gir ikke blå øyne. Med veldig få unntak vil en blåøyd katt enten være masket (siameser, hellig birma, ragdoll for eksempel) eller helhvit (ofte døve). En blå katt vil ikke ha blå øyne. 

På katt er det ingen helseproblemer i forbindelse med dillusjonsgenet, hva er det som gjør at det er ekstra helseproblemer på disse hundene? Er det fargen, eller er det måten det avles på for å få den fram? (mer innavl?) 

Anonymkode: 19c09...870

Vet ikke alt med sikkerhet, men slik jeg har fortstått det, er blue merle en genfeil. (Kan være feil, men er genene)  hunden kan være frisk som blue merle, men den kan også være døv eller blind. Å avle på to hunder som er den fargen vil i hvertfall gi noen syke valper. (25%?) og hvite valper vil være døve og eller blinde. Tror ikke noen helt vet om eller hvor stort problem det er for pomeranian, men vet at det er et problem på chihuahua.  

Er vel ingen seriøse i Norge som avler for å få frem den fargen. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det er en grunn til at den ikke er godkjent... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som avler med den fargen, men man skal aldri krysse 2 blue merle, man bruker en blue merle og f.eks en svart/hvit eller tricolor. Da får man ikke valper som er nesten eller helt hvite og som kan bli døve. Veldig vanlig farge på border collie og shetland sheepdog :)

Anonymkode: f7704...136

• Liker 2
Skrevet

Enkelt forklart, så gir merle-genet en pigmentmangel, det er det som gir det "stilige mønsteret". Dette er ikke problematisk i seg selv, lyse/hvite områder er jo stort sett områder med lite pigment uten at det er problematisk, problemet er bare at hos merle-hunder kan også øynene og deler i det indre øret ha pigmentmangel. Det er dette som gjør at merle-hunder oftere er døve og/eller blinde.

Det verste er hvis de har dobbelt merle-gen, det er oftest de som har ekstra mye hvitt, det er ikke slik at alle disse blir døve eller blinde automatisk, men de mangler alltid så mye pigment at de aller fleste har svekket syn eller hørsel. Derfor bør man aldri kjøpe en hund der begge foreldrene er merle, og ikke en merle med ekstra mye hvitt på (det finnes noen unntak, men det er en grei regel i utgangspunktet). 

Men selv "vanlig" merle med mindre hvitt kan være ekstra utsatt for hørsel- og synsvansker, selv om sjansen er mye lavere enn for de doble, så det er nok en god grunn til at det ikke avles på i mange raser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7/16/2017 den 9.03, koko458 skrev:

Vet ikke alt med sikkerhet, men slik jeg har fortstått det, er blue merle en genfeil. (Kan være feil, men er genene)  hunden kan være frisk som blue merle, men den kan også være døv eller blind. Å avle på to hunder som er den fargen vil i hvertfall gi noen syke valper. (25%?) og hvite valper vil være døve og eller blinde. Tror ikke noen helt vet om eller hvor stort problem det er for pomeranian, men vet at det er et problem på chihuahua.  

Er vel ingen seriøse i Norge som avler for å få frem den fargen. 

Nope. Har du aldri sett blue merle collier eller aussier? Det er ganske vanlig. De er stort sett gode brukshunder også. Men å krysse to blue merle er ikke lov.

Når det kommer til pomeranian husker jeg ikke om selve fargen ikke er tillatt, eller om den er blandet inn slik at vi nå snakker om blanding og ikke renraset.

Anonymkode: be7fa...95d

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Har du aldri sett blue merle collier eller aussier? Det er ganske vanlig. De er stort sett gode brukshunder også. Men å krysse to blue merle er ikke lov.

Når det kommer til pomeranian husker jeg ikke om selve fargen ikke er tillatt, eller om den er blandet inn slik at vi nå snakker om blanding og ikke renraset.

Anonymkode: be7fa...95d

Jo på andre raser hat jeg sett å hørt om det ☺️ Svaret mitt var i hovedsak kun om pomeranian. 

På pomersnian er ikke blue merle fargen godkjent, slik jeg har forstått det. Tror det gjelder chihuahua og pomeranian. Er ikke helt inni hvordan det er, men vet det er noe spesielt med den fargen på de rasene ☺️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...