AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #1 Skrevet 14. juli 2017 Fått min første lærerjobb i fast stilling etter utdanning. Jeg har god kjennskap til det å være en lærer, men har aldri vært med fra starten av. Hvordan kan jeg bruke de første par skoledagene til å bli kjent med elevene mine? Tips til aktiviteter etc tas imot med stor takknemlighet! Annet enn å høre om sommerferien deres! Kommer til å undervise 8.-9. Trinn. Da jeg har vært i praksis eller vikarlærer kommer man gjerne inn midt i. Men jeg har aldri opplevd de første skoledagene fra denne siden med meg som lærer. Vi starter igjen en torsdag, og kan regne med torsdag og fredag som bli kjent dager før vi kjører på mandag? Anonymkode: bf366...477
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #2 Skrevet 14. juli 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fått min første lærerjobb i fast stilling etter utdanning. Jeg har god kjennskap til det å være en lærer, men har aldri vært med fra starten av. Hvordan kan jeg bruke de første par skoledagene til å bli kjent med elevene mine? Tips til aktiviteter etc tas imot med stor takknemlighet! Annet enn å høre om sommerferien deres! Kommer til å undervise 8.-9. Trinn. Da jeg har vært i praksis eller vikarlærer kommer man gjerne inn midt i. Men jeg har aldri opplevd de første skoledagene fra denne siden med meg som lærer. Vi starter igjen en torsdag, og kan regne med torsdag og fredag som bli kjent dager før vi kjører på mandag? Anonymkode: bf366...477 Man skal være litt forsiktig med å spørre hva de har gjort i sommerferien. Som du vet er det viktig å huske på at det er ikke alle barn og ungdom som har det like bra, og det er ikke alle som får reist på ferie av ulike grunner; f.eks fattigdom, vold i hjemmet etc. Da er det ikke like gøy å høre at sidekameraten har vært i både Spania og på hytta, mens du har vært hjemme i hele ferien. Anonymkode: 6fbc3...8e2 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #3 Skrevet 14. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal være litt forsiktig med å spørre hva de har gjort i sommerferien. Som du vet er det viktig å huske på at det er ikke alle barn og ungdom som har det like bra, og det er ikke alle som får reist på ferie av ulike grunner; f.eks fattigdom, vold i hjemmet etc. Da er det ikke like gøy å høre at sidekameraten har vært i både Spania og på hytta, mens du har vært hjemme i hele ferien. Anonymkode: 6fbc3...8e2 Takk for tips! Er egentlig klar over dette, men i stresset med at jeg ikke har vært gjennom denne situasjonen før glemte jeg dette litt! Skal huske på dette! Anonymkode: bf366...477
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #4 Skrevet 14. juli 2017 Jeg pleier å be nye elever om å skrive et kort brev til meg (greit å ha noen spørsmål klare, slik at de vet hva de skal skrive). Bruker å spørre om ting som hvor de er oppvokst, hva slags interesser de har og hvilke forventninger de har til skolen og/eller faget jeg skal ha de i. Ikke verdens mest spennende aktivitet, men hvis det er 8. klasse du skal ha, så kan det være en del sjenerte elever som ikke får vist seg frem i veldig stor grad de første dagene og da er det greit å ha et skriftlig brev fra alle. At man vet litt om alle gjør at det er lettere å huske navn ("Nina er hun som spiller håndball og liker is") og bygge en relasjon til de. Ellers bør du jo også høre litt med de andre lærerne om hva tradisjonen er på din skole. Anonymkode: 3627e...db3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #5 Skrevet 15. juli 2017 Så bra!! Dette skal jeg ha i tankene og benytte meg av. Tusen takk! Anonymkode: bf366...477
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 Min yngste starter i 8.klasse nå til høsten, og de hadde en "bli-kjent" dag før sommerferien hvor de fikk møte klassekontakten samt de som de skal gå i klasse med. Der hadde læreren en skål med non-stop, og hver farge representerte et spørsmål. På den måten slapp de å komme på noe å snakke om seg selv, av seg selv, men spørsmålet var ferdig stilt. Alt fra har du kjæledyr, favorittmat, favorittfarge, etc. Det synes de var veldig kjekt. Ellers vet jeg at de generelt jobber det første halvåret med å bygge opp et godt klassemiljø med forskjellige aktiviteter. De har selvfølgelig undervisning etc, men det første halvåret er viktig for å bli kjent med klassen og hvilke utfordringer de forskjellige har. Regner og med at dere har fått brev fra tidligere barneskole med informasjon om hver enkelt elev sine utfordringer, eventuelle PPT-vedtak etc. Anonymkode: 76c31...7b4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #7 Skrevet 15. juli 2017 På 14.7.2017 den 10.35, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å be nye elever om å skrive et kort brev til meg (greit å ha noen spørsmål klare, slik at de vet hva de skal skrive). Bruker å spørre om ting som hvor de er oppvokst, hva slags interesser de har og hvilke forventninger de har til skolen og/eller faget jeg skal ha de i. Ikke verdens mest spennende aktivitet, men hvis det er 8. klasse du skal ha, så kan det være en del sjenerte elever som ikke får vist seg frem i veldig stor grad de første dagene og da er det greit å ha et skriftlig brev fra alle. At man vet litt om alle gjør at det er lettere å huske navn ("Nina er hun som spiller håndball og liker is") og bygge en relasjon til de. Ellers bør du jo også høre litt med de andre lærerne om hva tradisjonen er på din skole. Anonymkode: 3627e...db3 Jeg vet hvertfall at jeg hadde hatet den "oppgaven" da jeg gikk i 8.klasse Anonymkode: be823...103 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #8 Skrevet 15. juli 2017 Jeg har akkurat avsluttet mitt første år som kontaktlærer for en åttendeklasse. Det er kjempegøy og veldig spennende å skulle bli kjent med så mange ungdommer. Mitt tips er å ikke prøve å stresse eller pushe noen relasjoner. La det komme naturlig. Vær også forberedt på at du kommer til å glemme masse av det du blir fortalt, og at du kommer til å ha dårlig samvittighet for at du ikke husker ting. I starten synes jeg det er bedre å leke eller spille istedenfor å presentere og gå runden i klasserommet. Det er mye lettere å prate fritt under lek enn når man må komme på noe interessant om seg selv. Det er også ikke bare du som skal bli kjent med elevene, men elevene skal også bli kjent med hverandre. Hvis du googler "bli-kjent-leker" eller "lek ungdomsskole" eller "lek kroppsøving" får du mange fine leker. Mange kan fint gjøres i klasserommet. Og ikke vær redd for å være barnslig. Jeg har elever som sier "ååå løø vi går ikke i fjerde klasse, da!", men så holder de på å le seg i hjel og blir kjempeengasjerte når vi starter lekene. Jeg har brukt find someone who (link til eksempel, tilpasser dette) både som faglærer og kontaktlærer (etter hvert kan man bruke det på faglige greier også, finn noen som kan fortelle hvor Napoleon døde, osv.). Mange kjører det med å bare samle flest mulig underskrifter, men som bli-kjent-lek fungerer det bedre med å si at man bare får lov til å ha hvert navn i klassen én gang. Det beste er hvis du også er med på leken, og så går gjennom lista etterpå. F.eks. "fant noen noen som har vært i lokalavisa?" Vanligvis vil noen si "Per har vært i lokalavisa", og da kan du si "Per, hva gjorde du i lokalavisa?" Per vil enten fortelle villig, eller så vil han være ganske stum. Forteller han villig, så stiller du oppfølgingsspørsmål, er han stum kan du spørre Per om han fant f.eks. noen som har et kjæledyr og hoppe rett videre. Hvis ingen svarer, så kan du se på ditt eget ark og si "jeg fant ut at Anita har et kjæledyr". Dette har jeg gjort mye, og kjenner mange andre som har gjort, og alle synes det fungerer veldig bra. De som vil prate mye får lov til det, og de som ikke vil prate kan styre selv hvor mye/lite de vil si. Ellers synes jeg også det fungerer fint å få elevene til å skrive en kort tekst om seg selv når man kommer i gang med fag. Jeg gjorde dette i både samfunnsfag og engelsk, men gjorde det faglig relatert. I samfunnsfag var temaet identitet/familie, og da lagde jeg en slags kort modelltekst der jeg skrev om meg selv og min familie. Elevene bestemmer selv hvor mye de vil skrive og hvor personlige de vil være. Noen skriver bare om at de liker å spille fotball, mens andre skriver lange beretninger om seg selv, foreldrene sine, søsknene sine, kjæledyrene sine, osv. Jeg tror ikke det er viktig å vite kjempemye i starten, for du kommer til å glemme uansett. I starten er det nok å skulle matche ansikt med navn. Men det at du viser interesse og spør og sier og viser at du vil bli kjent med elevene dine er viktig, og at du også svarer på spørsmål om deg selv. Det kan være greit å gjøre deg opp en mening på forhånd om hvor mye du er villig til å dele av ditt eget liv. Her anbefaler jeg boka Håndbok for ferske lærere. Vil du f.eks. svare på om du har kjæreste eller ikke? Hvor mange kjærester har du hatt? Hvilke karakterer fikk du på ungdomsskolen? Hvor mange anmerkninger hadde du? Hva jobber foreldrene dine med? Første gangen du drakk? Hvilket parti stemmer du på? Bruker du å feste i helgene? Hva spiser du til frokost? Ser du på porno? Runker du? Det er så mange spørsmål de vil stille, og måten du svarer (eller unngår å svare på) kan også være med å bestemme hvordan du blir kjent med elevene. Lykke til med en jobb som er kjempemorsom og kjempeutfordrende! 👩🏽🏫 Anonymkode: 59c14...242 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #9 Skrevet 15. juli 2017 Jeg holder også en knapp på leker som er lavterskel og ikke gjøre et så stort nummer av at elevene skal presentere seg selv og gjøre seg bemerket. Jeg husker at jeg måtte skrive en tekst om meg selv med bilde. Det var ingen som likte det. Elevene blir heller ikke kjent med deg eller hverandre. Den eneste som får noe ut av det er deg. Å bli kjent er jo en toveis-greie. Anonymkode: 17ac2...cac
Luckiness Skrevet 15. juli 2017 #10 Skrevet 15. juli 2017 Ikke alle elever liker å være i sentrum. Dette bør tas hensyn til. Dersom noen får en eller flere dårlige opplevelser med dette i starten i en ny klasse, så tror jeg det kan prege de resten av årene på ungdomskolen. Jeg har hvertfall opplevd dette. Elever må ikke føle seg presset. De må selv ta steg for steg, bli vant med deg og de andre i klassen. Du kjenner heller ingen sin bakgrunn og eventuelle spesielle hensyn du bør ta. Jeg foreslår at alle kan skrive et lite brev til deg om seg selv. Skriv gjerne opp spørsmål du ønsker svar på, så slipper de å få skrivesperre. Fritidsaktiviteter, om de bor i nærheten, om det er noen fag de liker godt, om det er noen fag de synes det er utfordrende, om det er noe du som lærer kan ta hensyn til med akkurat den eleven, hva gjør at de opplever mestring, hva gjør dem motivert, liker eleven å være aktiv i timene eller ikke? kjenner eleven noen i klassen fra før eller noen andre på skolen? hvem er i familien deres? Da får du svar og kan tilpasse din tilnærming og undervisning til hver enkelt elev. Hvertfall så godt du kan. Er noen sparsomme med opplysninger så kan du jo være litt obs på at det kan være en grunn til det. F.eks. om noen er sparsomme med opplysninger om familien (dersom noen er under barnevern e.l. får vel du vite det på annet vis?). Men hvis noen nettopp har opplevd at foreldrene har skilt seg, om de ikke har et godt forhold til familien e.l. Det er også greit å vite om de kjenner noen i klassen/på skolen. Da er det jo mulig når du deler inn i gruppearbeid at noen som ikke kjenner elever fra før kan være på samme gruppe og bli kjent. Det er selvfølgelig ingenting i veien for å blande de som kjenner noen med de som ikke kjenner noen. Men dette opplevde jeg selv da jeg gikk på skolen. De som kjente hverandre fra før var stort sett kun med hverandre. Mens de som kjente ingen stod utenfor eller ble lettere kjent og venner med andre i samme situasjon. Det bør jo også være et mål at alle kan tørre å være aktiv i timene og i gruppeoppgaver på skolen. Men det må tas gradvis. Å være vant til å være aktiv og oppleve mestring er bare positivt, de skal jo tross alt videre på videregående, kanskje studere, de skal arbeide... Utenom et slikt brev så går det jo an å ha samarbeidsoppgaver av et ulikt slag. Da får du også observert om noen lett forsøker å få oppmerksomhet, om noen styrer over andre, om noen er mer tilbakeholden og sjenert o.l. samtidig som de blir litt mer kjent med hverandre. Det går også an å se film. Kanskje relatert til relasjoner, f.eks. en film som har fokus på venner, negative sider ved mobbing/å holde utenfor e.l. Og så kan du i etterkant be alle skrive en setning hver om hvordan de selv kan bidra til at ingen blir holdt utenfor og hva de kan gjøre hvis de ser noen mobber/blir mobbet. Les de så opp for klassen. Lappene legges i en skål, slik det blir anonymt. Disse lappene kan du spare på og ta frem ved en annen anledning dersom du skulle trenge det. F.eks. om det blir et problem med at folk på skolen blir holdt utenfor eller mobbet. Da får de selv kunne bidra med forslag og de som ønsker kan reflektere høyt med sine tanker.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #11 Skrevet 15. juli 2017 På 14.7.2017 den 10.35, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å be nye elever om å skrive et kort brev til meg (greit å ha noen spørsmål klare, slik at de vet hva de skal skrive). Bruker å spørre om ting som hvor de er oppvokst, hva slags interesser de har og hvilke forventninger de har til skolen og/eller faget jeg skal ha de i. Jeg gjør det samme, og ber dem fortelle én ting de vil at jeg skal vite om dem. Et stort flertall skriver noe tull, men det har hendt at jeg har fått veldig verdifull informasjon på denne måten. Anonymkode: 40012...d4e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #12 Skrevet 15. juli 2017 Jeg tenker at det viktigste de første dagene, er at de og du lærer navnene til læreren og medelever. Resten kommer litt etter litt. "Det er mitt valg" har noen fine leker som du kanskje kan leke med de. (Mange har ikke blitt "for store" til å leke, selv om vi voksne av og til tenker det..) Det kan også være lurt å komme seg ut av klasserommet, slik at det blir litt mindre formelt, og at de tør å snakke. Kanskje gå en tur? Mange skoler bruker å ha en bli-kjent-tur i starten på skoleåret. Det er jo også relevant om det er et stort eller lite sted du er på, for om det er et lite sted er sannsynligheten for at en del av elevene kjenner hverandre fra før, stor, og det hjelper på "stemningen" i klasserommet. Du legger også ganske raskt merke til hvem som ikke er redd for å stikke seg frem, og som kommer til deg for å prate, og hvem som er stille og tilbaketrukne og som DU må ta kontakt med for å prate. I engelsk bruker jeg å la de skrive noen setninger/en halv side om seg selv, gjerne med noen spm. som hjelper de i gang. Jeg er veldig tydelig på at de ikke trenger fortelle ting som er vanskelig eller sårt, og at det er mer sånne ufarlige ting som interesser, favorittmat og sånt. Lengden er heller ikke så viktig, de kan skrive så mye de vil/kan/har lyst til. Dette er også for å få et inntrykk av hvordan de ligger an grammatisk og språklig. I løpet av de første dagene er det mye informasjon til elevene på 8. trinn. Det tar også tid å dele ut bøker/materiell osv. Så de to første dagene går nok med til slike ting som er mindre faglig relatert, men mer praktisk og sosialt. På 9. trinn bruker vi å starte ganske rett på undervisningen, siden de allerede er kjent med rutiner, hverandre og lærere. Om jeg er ny lærer for de, tar jeg en time der vi prater om løst og fast, interesser og musikk og så videre, og jeg introduserer meg selv + deler ut bøker. Om klassen ikke er særlig snakkesalig, tar jeg dette underveis i undervisningen i stedet. Sånn ellers, bruker jeg ofte friminuttene til å bli enda bedre kjent med elevene. Da snakker jeg med de om interessene deres og andre ting, og viser at jeg bryr meg om de. Da er det mindre skummelt for elevene, og det er ikke "alle" som hører på. Du kan også ha elevsamtaler tidlig, for å bli kjent med elevene og deres styrker/svakheter, tanker og meninger. Lykke til! =) Anonymkode: 493e6...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #13 Skrevet 15. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det samme, og ber dem fortelle én ting de vil at jeg skal vite om dem. Et stort flertall skriver noe tull, men det har hendt at jeg har fått veldig verdifull informasjon på denne måten. Anonymkode: 40012...d4e "Noe tull"? Anonymkode: 17ac2...cac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå