AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Er på ferie med en annen familie med en datter på 17 år som stadig skriker, klager og banner til foreldrene over ting hun er misfornøyd med. De har ellers et godt forhold og jenta er kjekk og grei. Synes det er trist å se foreldrene bli utskjelt for småting og for ikke å legge til rette alt som hun ønsker for henne. Det er vondt å se at de godtar banning og skriking i full offentlighet uten å irettesette eller realitetsorientere henne om at dette ikke er akseptabel oppførsel blant folk. De svarer henne bare rolig tilbake som om hun snakket normalt til dem. Jeg er ikke av den strengeste sorten selv, men mener dette er alvorlig og vil ødelegge for jenta når hun skal ut i verden. Høflighet og noe dannelse i offentligheten er viktig, mens skriking og banning vil slå negativt ut. Jeg får vondt i magen hver gang hun hyler "fy faen! - nå har dere..... " Har lyst å si noe, men vet at det ikke er lurt å blande seg. Det er ei kjekk jente, men det kommer jo ikke frem for andre dersom denne oppførselen får fortsette å utvikle seg. Syns bare det er trist å se. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: d80ad...4a6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #2 Skrevet 14. juli 2017 Jeg var slik da jeg var på hennes alder. Jeg ville prøvd å forsikre meg om at denne familien har det så bra som de later som når de er med dere. I mitt hjem skjedde det mye bak lukkede dører. Utagering på den måten var min måte å overleve på... Om det er noen trøst, så gir det seg nok når hun blir eldre og kommer seg bort Anonymkode: 9fff6...244 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #3 Skrevet 14. juli 2017 Jeg også var slik,og mine barn, men aldri ute blant masse folk. Det lærte vi og forsto fort ikke var akseptabelt eller greit. Foreldrene her kan være midt i en samtale med noen og jenta kan komme skrikende og banne til de. Jeg vet hun har det fint hjemme og de har ellers et veldig godt forhold begge veier. Anonymkode: d80ad...4a6
QQbaby Skrevet 14. juli 2017 #4 Skrevet 14. juli 2017 (endret) Vel nå er barn som regel noen ufyselige vesen, så dette overrasker meg ikke i det hele tatt. At jenta er utaggerendw og ufyselig er et resultat av udugelige og maktesløse foreldre. Mitt råd er å bare ta avstand og late som at man ikke kjenner disse menneskene. Det er best for alle parter, og spesielt egen status da den kan bli besmitted dersom man omgåes slike "gærne" mennesker. Endret 14. juli 2017 av QQbaby 4
Gjest NotNaomi Skrevet 14. juli 2017 #5 Skrevet 14. juli 2017 33 minutter siden, QQbaby skrev: Vel nå er barn som regel noen ufyselige vesen, så dette overrasker meg ikke i det hele tatt. At jenta er utaggerendw og ufyselig er et resultat av udugelige og maktesløse foreldre. Mitt råd er å bare ta avstand og late som at man ikke kjenner disse menneskene. Det er best for alle parter, og spesielt egen status da den kan bli besmitted dersom man omgåes slike "gærne" mennesker. Lest noe av det du skriver her. Ble du elsket og akseptert som det barnet du en gang var?
Mr. Kilmister Skrevet 14. juli 2017 #6 Skrevet 14. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er på ferie med en annen familie med en datter på 17 år som stadig skriker, klager og banner til foreldrene over ting hun er misfornøyd med. De har ellers et godt forhold og jenta er kjekk og grei. Synes det er trist å se foreldrene bli utskjelt for småting og for ikke å legge til rette alt som hun ønsker for henne. Det er vondt å se at de godtar banning og skriking i full offentlighet uten å irettesette eller realitetsorientere henne om at dette ikke er akseptabel oppførsel blant folk. De svarer henne bare rolig tilbake som om hun snakket normalt til dem. Jeg er ikke av den strengeste sorten selv, men mener dette er alvorlig og vil ødelegge for jenta når hun skal ut i verden. Høflighet og noe dannelse i offentligheten er viktig, mens skriking og banning vil slå negativt ut. Jeg får vondt i magen hver gang hun hyler "fy faen! - nå har dere..... " Har lyst å si noe, men vet at det ikke er lurt å blande seg. Det er ei kjekk jente, men det kommer jo ikke frem for andre dersom denne oppførselen får fortsette å utvikle seg. Syns bare det er trist å se. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: d80ad...4a6 Høres ut som en drittunge. De kan jo ikke ha peiling på oppdragelse når hun får lov til å holde på slik... 3
Gjest NotNaomi Skrevet 14. juli 2017 #7 Skrevet 14. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er på ferie med en annen familie med en datter på 17 år som stadig skriker, klager og banner til foreldrene over ting hun er misfornøyd med. De har ellers et godt forhold og jenta er kjekk og grei. Synes det er trist å se foreldrene bli utskjelt for småting og for ikke å legge til rette alt som hun ønsker for henne. Det er vondt å se at de godtar banning og skriking i full offentlighet uten å irettesette eller realitetsorientere henne om at dette ikke er akseptabel oppførsel blant folk. De svarer henne bare rolig tilbake som om hun snakket normalt til dem. Jeg er ikke av den strengeste sorten selv, men mener dette er alvorlig og vil ødelegge for jenta når hun skal ut i verden. Høflighet og noe dannelse i offentligheten er viktig, mens skriking og banning vil slå negativt ut. Jeg får vondt i magen hver gang hun hyler "fy faen! - nå har dere..... " Har lyst å si noe, men vet at det ikke er lurt å blande seg. Det er ei kjekk jente, men det kommer jo ikke frem for andre dersom denne oppførselen får fortsette å utvikle seg. Syns bare det er trist å se. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: d80ad...4a6 De har sin historie og kjenner datteren sin. De svarer rolig. Bra. Det kan bære vanskelig å se fra utsiden,og en vet ikke hva som ligger til grunn. Men når det er sagt,så er det noe som kalles "ungdomsopprør" :-) kanskje ikke så uvanlig dette?
Sillyline Skrevet 14. juli 2017 #8 Skrevet 14. juli 2017 Det er positivt at de svarer rolig - et godt tegn. Ellers høres hun ut som en vanlig ungdom. Du verden så mange jeg har møtt som er akkurat slik. Jeg var helt sikkert slik da jeg var på samme alder jeg også. 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #9 Skrevet 14. juli 2017 Helt vanlig! Spesielt hvis foreldrene er veldig urimelige og ikke ser datterens synspunkter! Anonymkode: ce881...455 4
ViljaH Skrevet 14. juli 2017 #10 Skrevet 14. juli 2017 Jeg synes ikke dette høres normalt eller greit ut. Mine barn er mye yngre, men allerede nå sier jeg "slik snakker du ikke til mammaen din!" og nekter å høre på dem hvis de er ufine. De må behandle og snakke til meg ordentlig, og da hører jeg gjerne på dem. De får rett og slett ikke behandle meg som en dørmatte, selv om jeg er moren deres. Jeg er imidlertid usikker på hvorvidt du skal gå inn i dette. Isåfall 1:1 med forelder eller datter, og si noe lett om at du ser det er mye lyd når de er uenige. Se om de biter og ta det derfra. Du må være forsiktig med å belære, heller undre deg med dem. 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #11 Skrevet 14. juli 2017 Tror de fleste tenåringsjenter går gjennom slike perioder, høres normalt ut.. Jeg var vertfall et mens-høl uten like på den alderen. Det er en veldig vanskelig og sårbar alder og for meg høres det ut som foreldrene gjør riktig i å forholde seg rolige. Synes ikke du bør blande deg!!! Det vil gå over av seg selv når hun blir eldre uansett.. Anonymkode: 6a5c6...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #12 Skrevet 14. juli 2017 Ubegripelig for meg at flere påstår at dette er normalt og greit. Absolutt ikke! Å tro at man gjør barnet sitt en tjeneste ved å godta slik oppførsel er tidenes misforståelse. Sånn snakker ikke familiemedlemmer til hverandre! For hennes egen del, si ifra TS! Du kan jo ikke sette ned foten på samme måte som foreldrene (kanskje?), men ta nå iallefall jenta til side og si at dette orker du ikke lenger og at dette skaper en veldig utrivelig stemning som går utover deg også. Anonymkode: e4cb2...615 10
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #13 Skrevet 14. juli 2017 Det er ganske ubehagelig å se samtalene fungere på den måten. Utbruddene kommer som lyn fra klar himmel og det er ingen filter i om det er andre mennesker til stede.Ved frokostbordet, på stranden, mens foreldrene bestiller noe eller gjør avtaler med andre bryter hun rett inn og skjeller de ut foran sjokkerte folk. Det er vanskelig å stå og se at de går rett inn i forsvar og svarer henne som om hun snakket normalt til dem. Hun skriker og de svarer henne rolig og fører lengre samtale på den måten. Jeg ville nok ikke svart min tenåringsdatter på slik tiltale, men realitetsorientert at denne type oppførsel ikke aksepteres og først svart når hun snakket på en normal måte ute blant folk. Det handler også om å ta hensyn til andre, om respekt og å ikke banne i utide. Det virker ikke som det er forståelse for hvordan dette virker inn på andre mennesker og det vil hun dessverre måtte betale for ved at folk tar avstand fra henne når dette "setter" seg som en del av hennes væremåte dersom ingen regulerer og forklarer henne de sosiale spillereglene. Det er henne det vil gå ut over og det syns jeg er trist for det er ei veldig kjekk og skjønn jente. Anonymkode: d80ad...4a6 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #14 Skrevet 14. juli 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske ubehagelig å se samtalene fungere på den måten. Utbruddene kommer som lyn fra klar himmel og det er ingen filter i om det er andre mennesker til stede.Ved frokostbordet, på stranden, mens foreldrene bestiller noe eller gjør avtaler med andre bryter hun rett inn og skjeller de ut foran sjokkerte folk. Det er vanskelig å stå og se at de går rett inn i forsvar og svarer henne som om hun snakket normalt til dem. Hun skriker og de svarer henne rolig og fører lengre samtale på den måten. Jeg ville nok ikke svart min tenåringsdatter på slik tiltale, men realitetsorientert at denne type oppførsel ikke aksepteres og først svart når hun snakket på en normal måte ute blant folk. Det handler også om å ta hensyn til andre, om respekt og å ikke banne i utide. Det virker ikke som det er forståelse for hvordan dette virker inn på andre mennesker og det vil hun dessverre måtte betale for ved at folk tar avstand fra henne når dette "setter" seg som en del av hennes væremåte dersom ingen regulerer og forklarer henne de sosiale spillereglene. Det er henne det vil gå ut over og det syns jeg er trist for det er ei veldig kjekk og skjønn jente. Anonymkode: d80ad...4a6 Grip inn, TS! Kanskje det nettopp blir denne ferien hun senere ser tilbake på som den gangen hun fikk seg en oppvekker. Anonymkode: e4cb2...615 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #15 Skrevet 14. juli 2017 Skjønner jenta godt jeg, jeg var slik selv (noen år tidligere enn henne, siden jeg flyttet ut da jeg var 16, ellers hadde nok ikke jeg og min mor vært venner i dag). Det jeg ikke skjønner er hvorfor man drar med seg en 17 åring på ferie? Hadde mine foreldre tvingt meg med på familieferie i den aldreren hadde nok det umodne hodet mitt også reagert med å oppføre meg slik, for å "straffe" de for det valget. Jeg anser det som normal ungdomsoppførsel, det er mange som oppfører seg slik, og på akkurat sånne ting tror jeg foreldrene gjør veldig lurt i å bare svare rolig tilbake. Det ville bare blitt verre om de forsøkte å ta henne for det på noe vis. (Og dere som er bekymret for om hun blir slik "for evig", dette går over. Det gjør alltid det. Det er pga hormonkaos, og ønske om å være voksen, selv om man ikke er moden nok for det.) Anonymkode: afcef...58a 4
Carrot Skrevet 14. juli 2017 #16 Skrevet 14. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er på ferie med en annen familie med en datter på 17 år som stadig skriker, klager og banner til foreldrene over ting hun er misfornøyd med. De har ellers et godt forhold og jenta er kjekk og grei. Synes det er trist å se foreldrene bli utskjelt for småting og for ikke å legge til rette alt som hun ønsker for henne. Det er vondt å se at de godtar banning og skriking i full offentlighet uten å irettesette eller realitetsorientere henne om at dette ikke er akseptabel oppførsel blant folk. De svarer henne bare rolig tilbake som om hun snakket normalt til dem. Jeg er ikke av den strengeste sorten selv, men mener dette er alvorlig og vil ødelegge for jenta når hun skal ut i verden. Høflighet og noe dannelse i offentligheten er viktig, mens skriking og banning vil slå negativt ut. Jeg får vondt i magen hver gang hun hyler "fy faen! - nå har dere..... " Har lyst å si noe, men vet at det ikke er lurt å blande seg. Det er ei kjekk jente, men det kommer jo ikke frem for andre dersom denne oppførselen får fortsette å utvikle seg. Syns bare det er trist å se. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: d80ad...4a6 Hvordan kan disse to gå sammen? En tenåring som oppfører seg slik er ikke kjekk og grei og definitivt er det ikke et godt forhold tilstede. Som mor til tenåringer har jeg aldri opplevd at mine barn har bannet til meg - de har hevet stemmen i sinne, de har vært rasende og fortalt meg at jeg er verdens teiteste selvsagt i mange andre ord enn det - men aldri har jeg opplevd dem som respektløse og aldri har de opplevd manglende respekt fra meg. Dette er ikke jenta sin feil, hun får jo på en måte lov å oppføre seg dårlig når foreldrene ikke tar tak i oppførselen - her er det foreldrene som må skjerpe seg. 5
Puny Skrevet 14. juli 2017 #17 Skrevet 14. juli 2017 6 timer siden, Silje Lien skrev: Det er positivt at de svarer rolig - et godt tegn. Ellers høres hun ut som en vanlig ungdom. Du verden så mange jeg har møtt som er akkurat slik. Jeg var helt sikkert slik da jeg var på samme alder jeg også. Dette! Mange som har det slik, betyr ikke at hun kommer til å bli en ufyselig voksen for det. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #18 Skrevet 14. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er på ferie med en annen familie med en datter på 17 år som stadig skriker, klager og banner til foreldrene over ting hun er misfornøyd med. De har ellers et godt forhold og jenta er kjekk og grei. Synes det er trist å se foreldrene bli utskjelt for småting og for ikke å legge til rette alt som hun ønsker for henne. Det er vondt å se at de godtar banning og skriking i full offentlighet uten å irettesette eller realitetsorientere henne om at dette ikke er akseptabel oppførsel blant folk. De svarer henne bare rolig tilbake som om hun snakket normalt til dem. Jeg er ikke av den strengeste sorten selv, men mener dette er alvorlig og vil ødelegge for jenta når hun skal ut i verden. Høflighet og noe dannelse i offentligheten er viktig, mens skriking og banning vil slå negativt ut. Jeg får vondt i magen hver gang hun hyler "fy faen! - nå har dere..... " Har lyst å si noe, men vet at det ikke er lurt å blande seg. Det er ei kjekk jente, men det kommer jo ikke frem for andre dersom denne oppførselen får fortsette å utvikle seg. Syns bare det er trist å se. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: d80ad...4a6 Og ingen sier noe? Når dere er på ferie ilag, så si fra. Dette er ikke ok....gå ut og bann deg ferdig! Anonymkode: 1ae39...f03 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #19 Skrevet 14. juli 2017 Dette hadde jeg tatt opp direkte med 17-åringen: "en slik ufyselig oppførsel overfor foreldrene dine synes jeg er voldsomt ubehagelig å være vitne til. Du har ingen grunn til å brøle og bråke. Så lenge vi er sammen med dere, så forventer vi faktisk at du klarer å ta deg sammen. Du oppfører deg som om du er på fjortis-stadiet, og ikke 17. Skjerp deg!" Anonymkode: f7ad5...b2a 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #20 Skrevet 14. juli 2017 Så bra at de svarer rolig. Hva skal de liksom gjøre? Skrike tilbake? Vet du om de snakker med henne når de er alene? Anonymkode: a6926...408 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå