Gå til innhold

Om å "aldri" bli fornøyd med seg selv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne, litt liten av vekst. Veide meg idag, 52.5 kilo med klær. Er ikke særlig høy, min bmi ligger vel på 20-21. I fjor høst veide jeg 57-58 men føler meg ikke spesielt mindre. På det meste veide jeg 65 kilo  (flere år siden) Trener 3-4 ganger i uka og da spesielt kondisjon. Bruker feks bukser i str 36, eller waist 26.. setter meg selv stadig på slankekurer og sprekker like lett. Har litt mage, men er jo ikke tykk. Allikevel greier jeg aldri bli fornøyd! Har født to friske barn og kroppen bærer preg av det. Har litt puddingmage som ikke går bort. Skulle bare ønske jeg kunne være fornøyd med egen kropp!! Flere som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 14a5a...be7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er som å lese om meg selv nesten. Jeg har nok ganske dårlig selvtillit og finner alltid feil på meg selv. Nå har jeg klart å komme i god form ned markerte muskler og det hele,men allikevel henger jeg meg opp i den løse huden på magen etter to graviditeter og cellulitter. Pga den løse huden på magen kan jeg bli lurt til å tro at jeg har lagt på meg avhengig av hvilket speil jeg ser i... Så ja, kjenner godt igjen følelsen. Men prøver å si til meg selv at jeg har gjort en god jobb for å bli godt trent og må fortsette med det.

Anonymkode: e1a52...45e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir heller aldri fornøyd. Men det tror jeg er bra, jeg har ikke tenkt å slappe så mye av at jeg blir dvask før jeg må...

Anonymkode: 1f028...488

AnonymBruker
Skrevet

Alle kjenner seg vel igjen i det du skriver, kjenner ingen som går rundt og er superfornøyd med egen kropp. Jeg tenker at så lenge jeg holder meg rimelig slank og rimelig trent så gjør jeg det jeg kan ut fra de forutsetningene jeg har, og noe mer enn det kan jeg ikke gjøre uten å ta plastisk kirurgi og bli hysterisk. Så da er det bare å akseptere at dette er min kropp. 

Det kan hjelpe å flytte fokuset over fra hvordan du ser ut til hva kroppen har prestert - du har født barn, du er sterk og trent. Er ikke det viktigere enn å se ut som en VS-modell?

Anonymkode: d74ed...0e2

Skrevet

Det kan ha med fasongen din å gjøre bare. For å ha 0 fett på kroppen må man jo være kraftig undervektig, og da legger det seg ulike steder. Jeg har nok ca samme høyde som deg, og har hatt samme spekter i vekt som deg også  (og jeg har ikke født barn...). Dersom jeg skulle hatt så lav BMI som du har nå måtte jeg trent ekstremt mye og samtidig passet veldig på hva jeg spiser, uten at jeg hadde vært mye mer fornøyd med meg selv. Jeg får da nesten usynlige pupper og veldig liten midje, samtidig som beina forblir store, såpass at det ser unaturlig ut. Vi har fasongen vi har og steder fett liker å legge seg dessverre. For min del betyr det at jeg ikke lengre gidder krangle med kroppen om vekta, den får være noen kilo over det jeg ideelt sett hadde likt, for jeg vet at det ser mer "harmonisk" ut enn alternativet tross alt, og det er deilig å ha godtatt det og ikke måtte stresse over vekta så lenge jeg ikke blir overvektig. 

Gjest Froning
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne, litt liten av vekst. Veide meg idag, 52.5 kilo med klær. Er ikke særlig høy, min bmi ligger vel på 20-21. I fjor høst veide jeg 57-58 men føler meg ikke spesielt mindre. På det meste veide jeg 65 kilo  (flere år siden) Trener 3-4 ganger i uka og da spesielt kondisjon. Bruker feks bukser i str 36, eller waist 26.. setter meg selv stadig på slankekurer og sprekker like lett. Har litt mage, men er jo ikke tykk. Allikevel greier jeg aldri bli fornøyd! Har født to friske barn og kroppen bærer preg av det. Har litt puddingmage som ikke går bort. Skulle bare ønske jeg kunne være fornøyd med egen kropp!! Flere som kjenner seg igjen? 

Det ligger i hodet ditt.. Du må være streng med deg selv i forhold til å slå fra deg ideene du har om kroppen din.

Mange som trener og spiser kjedelig sunt som også er drevet av kroppsfokus vil aldri bli fornøyde. Tankesettet endrer seg ikke pga. dette alene. Tenk på de som sliter med anoreksia som et ekstremeksempel.

Personlig fant jeg ikke glede i det å trene før jeg fant mål jeg kunne strebe etter 99% uavhengig av kroppsfokus..

Lykke til :)

Skrevet

Skjønner at det kan være vanskelig! 

Når det gjelder kropp og trening, er det veldig viktig å *AKSEPTERE* nivået man er på!

Etter at man aksepterer kroppen man har NÅ, er det mye lettere å sette seg et motiverende mål og holde fokuset mot der man vil, uten å "sprekke". Ville også fokusert enda mere på kostholdet, og funnet ut grunnen til hvorfor du sprekker på "slankekurene" - kanskje de er alt for ekstreme?

Se i speilet og gjenta "jeg elsker meg selv!", samtidig som du jobber mot motiverende og realistiske mål som du vil oppnå i fremtiden! Både nåtiden og fremtiden er lys, gjør noe positivt for deg selv hver dag! :)

Håper det var til hjelp!

• Liker 1
Gjest Cyrus
Skrevet

Du har entret det området på kartet vi kaller dysmorfi-sonen. Det er en endeløs ødemark av slankekurer og treningsprogrammer.

Før jeg begynte å trene syntes jeg kroppen min var "the shit!!" Nå? Ikke fullt så mye lenger.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, det står ingenting om høyde i HI og man har lov å diskutere kroppen sin, bare det ikke utarter seg.

sofie777, mod

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, PTAleks skrev:

Skjønner at det kan være vanskelig! 

Når det gjelder kropp og trening, er det veldig viktig å *AKSEPTERE* nivået man er på!

Etter at man aksepterer kroppen man har NÅ, er det mye lettere å sette seg et motiverende mål og holde fokuset mot der man vil, uten å "sprekke". Ville også fokusert enda mere på kostholdet, og funnet ut grunnen til hvorfor du sprekker på "slankekurene" - kanskje de er alt for ekstreme?

Se i speilet og gjenta "jeg elsker meg selv!", samtidig som du jobber mot motiverende og realistiske mål som du vil oppnå i fremtiden! Både nåtiden og fremtiden er lys, gjør noe positivt for deg selv hver dag! :)

Håper det var til hjelp!

Takk😁

Skal fokusere på et sunt kosthold og trening og ikke nødvendigvis på å bli "perfekt". Jeg ble dumpet tidligere i år og det ga en knekk i selvtillitten må jeg ærlig innrømme. Finner han seg en tynnere og mer pen dame tror jeg at jeg blir enda mer nedbrutt. Selv om det ikke ble slutt pga utseende. Vil bare føle meg smashing!😊 Jeg er nå mindre enn jeg noen gang har vært, så det meste sitter nok i hodet. 

AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2017 den 16.35, Snowbrigade skrev:

Det kan ha med fasongen din å gjøre bare. For å ha 0 fett på kroppen må man jo være kraftig undervektig, og da legger det seg ulike steder. Jeg har nok ca samme høyde som deg, og har hatt samme spekter i vekt som deg også  (og jeg har ikke født barn...). Dersom jeg skulle hatt så lav BMI som du har nå måtte jeg trent ekstremt mye og samtidig passet veldig på hva jeg spiser, uten at jeg hadde vært mye mer fornøyd med meg selv. Jeg får da nesten usynlige pupper og veldig liten midje, samtidig som beina forblir store, såpass at det ser unaturlig ut. Vi har fasongen vi har og steder fett liker å legge seg dessverre. For min del betyr det at jeg ikke lengre gidder krangle med kroppen om vekta, den får være noen kilo over det jeg ideelt sett hadde likt, for jeg vet at det ser mer "harmonisk" ut enn alternativet tross alt, og det er deilig å ha godtatt det og ikke måtte stresse over vekta så lenge jeg ikke blir overvektig. 

I min familie har vi "eple fasong", dvs fettet legger seg på magen. Min bmi er lav ja, men føler jeg ikke strever hardt for å holde meg der. Uansett hvor lite eller mye jeg spiser i perioder er vekta rimelig stabil. Jeg trener jo også en del, mye løping. Muligens vil kroppen være der vektmessig, og jeg heller bør fokusere på å bli strammere. Selv om jeg vet jeg kan gå ned 4 kilo og fortsatt være normalvektig.. 

Skrevet

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd med kroppen min slik den var for 10 år siden. Men for 10 år siden var jeg ikke spesielt fornøyd... har tenkt litt på dette i det siste og funnet ut at stort sett er man sin egen største kritiker -og det er jo helt unødvendig! 

Jeg ser rundt meg på gamle folk, de ser jo helt annerledes ut enn meg, men hvis jeg er heldig og blir gammel, så er det nettopp slik jeg også kommer til å se ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tynn, og har fortsatt mage flere år etter fødsel. Umulig å få vekk, er rett og slett som om tarmene har flyttet på seg slik at de presser magen utover, for er undervektig i resten av kroppen, og trener. Hadde en killer mage og midje før jeg fikk barn (stort barn), men alt i alt klarer jeg å godta det fordi vi mødre sjeldent har perfekte kropper uten operasjon. Naturens gang. 

Anonymkode: 7f7a4...de2

Skrevet
På 16.7.2017 den 10.12, AnonymBruker skrev:

I min familie har vi "eple fasong", dvs fettet legger seg på magen. Min bmi er lav ja, men føler jeg ikke strever hardt for å holde meg der. Uansett hvor lite eller mye jeg spiser i perioder er vekta rimelig stabil. Jeg trener jo også en del, mye løping. Muligens vil kroppen være der vektmessig, og jeg heller bør fokusere på å bli strammere. Selv om jeg vet jeg kan gå ned 4 kilo og fortsatt være normalvektig.. 

Siden du nevner kroppsfasong, så vil jeg foreslå å prøve å finne ut hva slags klær som vil kle kroppen din best. Jeg vet at det ikke gjør noe på hvordan kroppen ser ut, men å få klær som sitter perfekt og fremhever de riktige stedene kan gjøre underverker på selvbildet. Ved å unne deg selv litt nye klær kan du jo også vise eksen at du har blitt en bedre utgave av deg selv.

Skrevet

Jeg er misfornøyd med alt med hele meg. Selvtilliten er på bunn. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Persephone skrev:

Siden du nevner kroppsfasong, så vil jeg foreslå å prøve å finne ut hva slags klær som vil kle kroppen din best. Jeg vet at det ikke gjør noe på hvordan kroppen ser ut, men å få klær som sitter perfekt og fremhever de riktige stedene kan gjøre underverker på selvbildet. Ved å unne deg selv litt nye klær kan du jo også vise eksen at du har blitt en bedre utgave av deg selv.

Neh, han fortjener ikke en dritt!😜 Har tatt en frisørtime og skal fortsette trening:-) Klær kjøper jeg nok av egentlig. Bruker faktisk en del tid på utseende. Sminke, hår og klær. En dag finner jeg sikkert en mann som liker meg som jeg er?! TS 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neh, han fortjener ikke en dritt!😜 Har tatt en frisørtime og skal fortsette trening:-) Klær kjøper jeg nok av egentlig. Bruker faktisk en del tid på utseende. Sminke, hår og klær. En dag finner jeg sikkert en mann som liker meg som jeg er?! TS 

Ah, okay. Det virket bare som at det var en bekymring. Men hvis du allerede ser smashing ut i klærne og med sminke og hår, så er vel kropp neste punkt på lista over ting du kan forbedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...