Gå til innhold

Jente på to år som glemmer og blander ord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har oppdaget de siste par ukene at jenta vår på to år stadig glemmer ord hun har kunnet lenge og blander ord når hun prater. Noen som har opplevd dette? 

Hun har et veldig godt språk med mange ord. Dette har hun hatt lenge, og vi har aldri opplevd dette før. 

Anonymkode: f3251...657

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at språkutviklingen går i så rasende stor fart at det er fort gjort å glemme litt? De kan jo feks begynne å stamme litt i den alderen fordi språkutviklingen går veldig fort og hjernen ikke helt henger med. Jeg ville ikke vært så bekymret foreløpig☺

Hvis det ikke gir seg så kan dere jo be fastlegen om en henvisning til videre utredning. Les evt litt om dyspraksi (verbal), de som har det tror jeg kan ha tendensen til å glemme ord og uttale. 

Anonymkode: 54336...2b4

AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo bare 2? La jenta få litt tid. Kanskje hun bare gikk lei, vil tulle, har ikke lyst, osv,osv..

Anonymkode: 2b0f7...a37

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at språkutviklingen går i så rasende stor fart at det er fort gjort å glemme litt? De kan jo feks begynne å stamme litt i den alderen fordi språkutviklingen går veldig fort og hjernen ikke helt henger med. Jeg ville ikke vært så bekymret foreløpig☺

Hvis det ikke gir seg så kan dere jo be fastlegen om en henvisning til videre utredning. Les evt litt om dyspraksi (verbal), de som har det tror jeg kan ha tendensen til å glemme ord og uttale. 

Anonymkode: 54336...2b4

Det kan hende, men virker rart fordi det meste kom før hun ble to år. Hun har snakket veldig bra i flere måneder. 

Vi skal kontakte lege hvis det fortsetter. Takk for tips. Skal lese om det.

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo bare 2? La jenta få litt tid. Kanskje hun bare gikk lei, vil tulle, har ikke lyst, osv,osv..

Anonymkode: 2b0f7...a37

Hun får tid, men virker bare så merkelig at hun plutselig ikke kan fargene, si riktig navn på riktig dyr og blander ord som hun ellers aldri har blandet før. Hun teller heller ikke til femten lenger slik hun gjorde. Det virker som hun selv også blir litt forvirret over det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer et språksprang i to-treårsalderen som ofte tuller med gammel kunnskap. Stamming, glemming/surring av ord og at de starter på samme setning ca tusen ganger før de får sagt det de vil er ikke uvanlig. 

Mest sannsynlig er jenta deres på det punktet nå. Har dere snakka med barnehagen? 

mvh barnehagelærer

Anonymkode: d045c...682

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer et språksprang i to-treårsalderen som ofte tuller med gammel kunnskap. Stamming, glemming/surring av ord og at de starter på samme setning ca tusen ganger før de får sagt det de vil er ikke uvanlig. 

Mest sannsynlig er jenta deres på det punktet nå. Har dere snakka med barnehagen? 

mvh barnehagelærer

Anonymkode: d045c...682

Det var godt å høre. Hun har hatt ferie i tre uker og barnehagen er stengt. Vi skal ta det opp når de åpner igjen hvis det fortsetter. 

AnonymBruker
Skrevet

Å glemme enkelte ord er lov, men om utviklingen av nye ord samtidig stopper helt opp, så er det et faresignal og jeg ville snakket med helsestasjon. Så lenge det er fremgang er alt normalt. 

Anonymkode: c35b5...b15

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig 

Anonymkode: ae01b...8e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har oppdaget de siste par ukene at jenta vår på to år stadig glemmer ord hun har kunnet lenge og blander ord når hun prater. Noen som har opplevd dette? 

Hun har et veldig godt språk med mange ord. Dette har hun hatt lenge, og vi har aldri opplevd dette før. 

Hun er 2 år

Anonymkode: 61bcd...10e

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig. Rykk og napp i utvikling. Stamming og roting. 

Ikke avbryt henne og ikke fullfør. Blir hun så ivrig at det går helt i stå be henne prøve en gang til. 

Opplevd dette selv med mine, går over. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...