Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke kalle svigerbarna mine, vel, svigerbarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har en sønn og en datter. Og jeg har en svigersønn og en svigerdatter. Alle er i 20-årene. 

''Problemet'' synes å oppstå når jeg forteller at min datter er sammen med en jente, og min sønn er sammen med en gutt. Begge barna mine er homofile - og det er selvfølgelig helt greit. Hvorfor må folk poengtere at ''han er jo ikke den ordentlige svigersønnen din''? Hvorfor er han ikke det? Han er samboer med mitt barn, derav ''sviger''. Han er en mann, derav ''sønn''. Svigersønn. Samme problemstillingen oppstår med min svigerdatter.

Hvorfor er dette et problem i dagens Norge? Jeg trodde vi var komt lenger. Barna mine er homofile - og jeg har to fantastiske svigerbarn. Når jeg en gang får et barnebarn, er ikke det ekte heller da? Hvis det blir min svigerdatter som bærer barnet, er det da ikke mitt barnebarn i folks hoder? Hvorfor må dette poengteres hver eneste gang, at de ikke er ''ekte'' svigerbarn? Er det bare jeg som har blitt så vandt med dette, at jeg ikke ser problemet? 

Anonymkode: 55209...6a9

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kall dem hva du vil. 

Anonymkode: 89716...0ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt tullete. Selvfølgelig er det svigerbarna dine. :)

Anonymkode: f44e9...196

• Liker 21
Skrevet

Sikker på at det er derfor?

Jeg ville reagert mer på at du kaller dem svigerbarn når de ikke er gift/registrert partner med barna dine enda (siden du skrev "sammen med").

• Liker 14
Skrevet

Selvfølgelig er det dine svigerbarn. Kanskje de mener det er først når de er gift de er svigerbarn?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så dustete sagt av disse vennene dine, trådstarter. 

Men du er vel en godt voksen dame som forstår at folk sier mye dumt, sant?

Anonymkode: 3e541...4c4

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Nuith skrev:

Sikker på at det er derfor?

Jeg ville reagert mer på at du kaller dem svigerbarn når de ikke er gift/registrert partner med barna dine enda (siden du skrev "sammen med").

Hæ? Jeg har kalt mine svigerforeldre for svigerforeldre og de har kalt meg svigerdatter lenge før vi ble gift. Det startet vel da vi ble samboere og viste at vi var seriøse. Hva som står på papiret har lite å si. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Min datter er gift, det var dårlig presisert av meg. Min sønn har vært samboer i over 6 år, så jeg regner det også som svigerbarn. Ellers skjønner jeg hva dere mener! takk for svar igjen, godt å se at ikke jeg er helt blåst.

• Liker 8
Skrevet

De er teite. Min svigermor kaller meg for svigerdatter, jeg er gift med hennes datter. Ingen reagerer på det (iallefall ikke betegnelsen, mulig noen har noe imot at vi er gift og samme kjønn, men det bryr hverken jeg, min kone eller svigermor seg om). 

De er jo svigerdatter og svigersønn uavhengig av hvilket kjønn kjæresten/samboer deres er. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en lesbisk og gift med en kvinne. Mamma kaller jo min kone for sin svigerdatter, og har aldri hørt at noen har reagert på det. Ville jeg forøvrig synes var super-merkelig dersom noen reagerte på.

Heldigvis er det slik i Norge at det politisk korrekte er å behandle homofile på lik linje med heterofile. Dersom noen har meninger, holdninger og oppførsel som unnviker fra dette, er det de som driter seg ut. (og dette er en stor fordel ved å være homofil i Norge, og ikke feks Syria, iran osv)

Anonymkode: 89db8...a5f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så spesielt at begge barna dine er homofile. Litt avsporing, men viste du det tidlig ? Ble du overrasket når begge "kom ut" til deg? :) 

(for å ikke bli misforstått, jeg er for like rettigheter for ALLE og kjærlighet er for ALLE) 

selføleglig er de svigerbarna dine! Allså hadde barna dine vært unge, men de er jo godt etablert. Jeg hadde svart med "men Silje er jo gift, hvorfor mener du at konen hennes ikke er min svigerdatter? Eller " Per har bodd lengre med sin kjære enn din Ole og ***, ser du ikke på *** som din svigerdatter? 

Så hadde jeg revurdert bekjentskapet etter svar.. 

Anonymkode: d94f3...336

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så spesielt at begge barna dine er homofile. Litt avsporing, men viste du det tidlig ? Ble du overrasket når begge "kom ut" til deg? :) 

(for å ikke bli misforstått, jeg er for like rettigheter for ALLE og kjærlighet er for ALLE) 

Anonymkode: d94f3...336

Ja, det er litt spesielt! Jeg har alltid visst det. Sønnen min er noe eldre enn datteren min, så jeg så det først hos han. Så så jeg de samme (motsatte) trekkene hos datteren min. Jeg ble ikke overrasket i det hele tatt når de ''kom ut''. Svarte noe alá ''jeg vet det'' til begge to. Jeg vet at datteren min har snakket en del med sønnen min på forhånd (siden sønn ''kom ut'' først) - men hun var veldig nervøs når hun fortalte det stakkar. Krevde at broren var i rommet for støtte :P Men jeg har visst det i mange år - med begge to - så det var ingen overraskelse ;) 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For noe teite mennesker :P så klart er det svigerbarna dine! Hvorfor skal det gjøre noe at dine barn er homofile? Det er jo greit når det er mann-kvinne forhold, hvorfor skulle det ikke være greit å si det når det er kvinne-kvinne og mann-mann forhold? 

Anonymkode: 0f7a7...a7c

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også det er teit, slik som resten her. Hvis de ikke har større problemer enn det å ta seg til, har de ikke mange problemer. Snakk om bortkastet tid.

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet

Noen ganger blir jeg så forundret over hva enkelte opplever og hører her. Nesten så jeg tror jeg lever i min egen boble iblant:-) og det gjør jeg til en viss grad :-D men noen fordommer og intoleranse som flere her opplever er så utrolig rart for meg! Selvfølgelig er de svigerbarn uavhengig av legning! Så mange rare mennesker :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig mange korttenkte folk i Norge så jeg er overhode ikke overrasket. Selvsagt er dine barns livspartnere dine svigerbarn uansett legning. Hva om du sender ballen tilbake, spør hva de synes er rett betegnelse på ditt barns livspartner? Noe som understreker din relasjon til f.eks din datters ektefelle?

Anonymkode: 9c790...21b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er litt spesielt! Jeg har alltid visst det. Sønnen min er noe eldre enn datteren min, så jeg så det først hos han. Så så jeg de samme (motsatte) trekkene hos datteren min. Jeg ble ikke overrasket i det hele tatt når de ''kom ut''. Svarte noe alá ''jeg vet det'' til begge to. Jeg vet at datteren min har snakket en del med sønnen min på forhånd (siden sønn ''kom ut'' først) - men hun var veldig nervøs når hun fortalte det stakkar. Krevde at broren var i rommet for støtte :P Men jeg har visst det i mange år - med begge to - så det var ingen overraskelse ;) 

Jeg har litt lyst til å gi deg en god klem. 😄 God mor! 😊

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har en sønn og en datter. Og jeg har en svigersønn og en svigerdatter. Alle er i 20-årene. 

''Problemet'' synes å oppstå når jeg forteller at min datter er sammen med en jente, og min sønn er sammen med en gutt. Begge barna mine er homofile - og det er selvfølgelig helt greit. Hvorfor må folk poengtere at ''han er jo ikke den ordentlige svigersønnen din''? Hvorfor er han ikke det? Han er samboer med mitt barn, derav ''sviger''. Han er en mann, derav ''sønn''. Svigersønn. Samme problemstillingen oppstår med min svigerdatter.

Hvorfor er dette et problem i dagens Norge? Jeg trodde vi var komt lenger. Barna mine er homofile - og jeg har to fantastiske svigerbarn. Når jeg en gang får et barnebarn, er ikke det ekte heller da? Hvis det blir min svigerdatter som bærer barnet, er det da ikke mitt barnebarn i folks hoder? Hvorfor må dette poengteres hver eneste gang, at de ikke er ''ekte'' svigerbarn? Er det bare jeg som har blitt så vandt med dette, at jeg ikke ser problemet? 

Oj det overrasker meg at folk sier sånt i 2017. Klart de er dine ekte svigerbarn. Med mindre de mener de ikke er ekte svigerbarn fordi de ikke er gift? Men det er jo og litt rart mtp at det er vanlig å si svigerdatter,svigersønn om samboere til barna også idag. Jeg trodde iallefall det men

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok tenkt at "svigersønnen" din ikke er ekte svigersønn siden de ikke er gift. Men ser jo i tråden her at jeg sikkert er litt gammeldags der. Men jeg ville uansett ikke sagt det høyt da, det gjør man jo ikke...

Anonymkode: 6d782...747

Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt lyst til å gi deg en god klem. 😄 God mor! 😊

God mor fordi hun aksepterer barnas legning? Virkelig? Det er en selvfølge. Tror Ts er en god mor for all del! Men å akseptere barnas legning er en normal mor i mitt hode. Alvorlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...