AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har nettopp fått diagnosen schizofreni og er midt i en prosess med å søke jobb og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til det. Om jeg er ærlig med fremtidige arbeidsgivere og sier at jeg har schizofreni er det vel ikke så mange som vil ansette meg akkurat og sier jeg ikke noe om det er jeg redd for hva som skjer dersom jeg skulle få tilbakefall. Til dagelig fungerer jeg bra og så vidt jeg vet er det ingen som kan se på meg at jeg har schizofreni eller merke at noe er annerledes. Jeg er også litt usikker på om jeg egentlig kan jobbe med hva som helst? Jeg har prøvd å tatt disse problemstillingene opp med behandleren min, men hun mener at jeg ikke trenger å si noe til arbeidsgiver og at det ikke er noen problemer i forhold til hva jeg kan jobbe innenfor. Hva tenker dere? Burde jeg si noe til arbeidsgiver eller ikke og kan jeg jobbe med hva som helst? Anonymkode: d091c...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Hva slags utdanning og bakgrunn har du? Anonymkode: 78ca0...b1b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva slags utdanning og bakgrunn har du? Anonymkode: 78ca0...b1b Har bare fullført videregående. Anonymkode: d091c...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Du kan ikke jobbe som politi, toller, brannmann etc, men det høres ikke ut som det er den tyrpe arbeid du tenker på ts. Hva er det du har lyst å arbeide med? Skulle vel i utgangspunktet ikke være noe problem å arbeide på f.eks kontor?! Anonymkode: 69f1e...01e 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 Bli sosionom og jobb på Nav. Anonymkode: 94b95...aac
WubWub Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 Jeg tenker at dette er noe en arbeidsgiver ikke har krav på å vite såfremt du er som du sier; velfungerende. Ellers så er det absolutt visse yrker du ikke kan jobbe med av åpenbare årsaker. For å nevne 2 ; polititjeneste eller en militærkarriere er ikke mulig for noen med mentale problemer. Til tross for at jeg møtte alle de fysiske kravene til militærtjeneste og selv ønsket meg en karriere i militæret så fikk jeg avslag på grått papir på bakgrunn av en personlighetsforstyrrelse jeg har. Jeg har også lest meg opp om kravene for å bli politi, også her tilfredsstiller jeg de fysiske kravene men ikke de psykiske. Har man en personlighetsforstyrrelse eller alvorlige psykiske lidelser så vil ikke politiet ha deg. Videre så har jeg stor forståelse for at det er slik. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #7 Skrevet 13. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke jobbe som politi, toller, brannmann etc, men det høres ikke ut som det er den tyrpe arbeid du tenker på ts. Hva er det du har lyst å arbeide med? Skulle vel i utgangspunktet ikke være noe problem å arbeide på f.eks kontor?! Anonymkode: 69f1e...01e Jeg har lyst til å arbeide med mennesker, men er usikker på om det er forenelig med diagnosen som jeg nå har fått. Tenker da på jobber som assistent på skole, barnehage eller sykehjem. Anonymkode: d091c...f0b
Jabbadabbaduu Skrevet 13. juli 2017 #8 Skrevet 13. juli 2017 Du kan jobbe med det du har kompetanser og utdannelse til Så lenge du er bevisst på å følge behandlingsplan og obs på tidlige tegn på tilbakefall, så bør det få bra! Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #9 Skrevet 13. juli 2017 Jeg ville ikke basert fremtiden min på hva random folk på kg sier om dette. Oppsøk noen som vet Anonymkode: 1bd7c...f00 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å arbeide med mennesker, men er usikker på om det er forenelig med diagnosen som jeg nå har fått. Tenker da på jobber som assistent på skole, barnehage eller sykehjem. Anonymkode: d091c...f0b Hvordan reagerer du om du skulle fått tilbakefall da? Om du ikke blir skummel og skremmende overfor andre, så ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal kunne jobbe med mennesker. Anonymkode: a3e1c...3a6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #11 Skrevet 13. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å arbeide med mennesker, men er usikker på om det er forenelig med diagnosen som jeg nå har fått. Tenker da på jobber som assistent på skole, barnehage eller sykehjem. Anonymkode: d091c...f0b Jeg tror nok det kan være lurt å holde seg unna skole/barnehage. Man burde ha en sterk psyke for å jobbe med barn. Man skal være en tydelig, rolig og ansvarsfull voksenperson (helst!). Sier ikke at du ikke er det ts, men kanskje ikke en sånn type diagnose passer helt med arbeid med barn? Anonymkode: 1dd56...656 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #12 Skrevet 13. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan reagerer du om du skulle fått tilbakefall da? Om du ikke blir skummel og skremmende overfor andre, så ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal kunne jobbe med mennesker. Anonymkode: a3e1c...3a6 Jeg blir paranoid og får veldig angst. Så vidt jeg vet oppleves jeg ikke som skummel eller skremmende. Anonymkode: d091c...f0b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #13 Skrevet 13. juli 2017 Jeg vet at en på medisinstudiet måtte slutte da han fikk schizofreni, men legeyrket stiller seg jo i en litt særstilling når det gjelder ansvar. Jeg tenker ikke at det er et problem i seg selv å arbeide med mennesker så lenge man fungerer godt med medisiner. Ettersom behandleren din ikke gir deg noen begrensninger tipper jeg du fungerer ganske greit i de fleste yrker. Anonymkode: 295e3...54c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #14 Skrevet 13. juli 2017 Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne jobbe med mennesker (i alle aldre) dersom behandleren din mener dette er helt i orden. Bare søk, og ikke oppgi noe til arbeidsgiver før du må. Det vil si etter du har fått kontrakt, og kun hvis du føler du trenger sykemelding. Heller ikke da trenger du egentlig å si noe. Anonymkode: 6d24c...f97
Horten Market Skrevet 13. juli 2017 #15 Skrevet 13. juli 2017 Behandleren din kjenner problemene dine ut og inn, så hun er den nærmeste til å svare på dette. Og det har hun gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #16 Skrevet 15. juli 2017 Du kan få støtte av nav til å søke jobb. Hjelp altså gjennom tiltak spesielt for folk med psykiske lidelser. Du bør også lese om individual placement support. Anonymkode: 407ad...3db 1
GulSitron Skrevet 15. juli 2017 #17 Skrevet 15. juli 2017 (endret) Min mamma har for så vidt diagnosen og hun fungerte ganske lenge i jobb, men fikk tilbakefall ganske ofte fordi det ikke var medikamenter tilgjengelig på den tiden. Hun fikk først injeksjoner hos legen, men bivirkningen var at hun ble stiv i leddene og så vidt klarte å gå ned eller opp en trapp. Videre har hun prøvd masse forskjellig, men for noen år siden fikk hun endelig en medisin som fjernet nesten alt av hallusinasjoner og vrangforestillinger. Mamma jobbet på café, laget mat der osv. Søk de jobbene du ønsker, ts! Jeg er sikker på at du kommer til å gjøre en bra jobb! Endret 17. juli 2017 av Edie Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod. 5
Luckiness Skrevet 15. juli 2017 #18 Skrevet 15. juli 2017 Du kan vel egentlig jobbe med alt det du ønsker (utenom visse yrker som er nevnt av andre over). Har du vært veldig syk av diagnosen din før? Hatt lengre innleggelser, flere akutte innleggelser eller dårligere perioder? Isåfall vet du kanskje dersom noe har trigget det? Da kan du isåfall utelukke jobber som du tror kan trigge til noe negativt. Velg arbeid du tror du kommer til å mestre og trives i (noe alle, både personer med forskjellige diagnoser og "friske" også bør). Kanskje du kan lage en slags handlingsplan sammen med behandler for hva du skal gjøre dersom du blir dårligere (og f.eks. trenger innleggelse, lengre sykemelding) når du arbeider? F.eks. om du ønsker å da være åpen med arbeidsgiver, om du ønsker å ha en samtale med arbeidsgiver i forkant, når du merker tilbakefall. Om du ønsker at kollegaer skal få vite det. Om du har forslag til tilrettelegging som kan gjøres på arbeidsplassen så du skal klare å være i arbeid? Det går jo også an å begynne i arbeid uten å nevne noe om diagnose. Og om du så føler deg trygg på arbeidsgiver/kollegaer, at du kan nevne det i senere tid? De har ingen krav til å vite det, men kanskje du ville følt deg mer avslappet da? Dersom det skulle være et problem 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #19 Skrevet 15. juli 2017 På 13.7.2017 den 20.30, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å arbeide med mennesker, men er usikker på om det er forenelig med diagnosen som jeg nå har fått. Tenker da på jobber som assistent på skole, barnehage eller sykehjem. Anonymkode: d091c...f0b Jeg kjenner en med diagnose schizo-affetiv (nesten samme som schizofreni) som jobber på alders- og sykehjem. Det fungerer helt fint. Synes du skal høre på behandleren din som kjenner deg best. Ellers er det sånn at ingen kan bli absolutt alt. Alle har begrensninger i evner, fysiske og psykiske utfordringer osv. En viktig ting er hvor mye stress man tåler og om man tåler å ha den jobben man ønsker. Jeg har selv en jobb som mange drømmer om, men selv kunne jeg aldri bli politi eller få innpass i forsvaret. Jeg håper du finner noe som du trives i og kan vokse i som menneske. Noe som passer for din personlighet og med utfordringene du lever med i dag. Anonymkode: beb58...c02 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #20 Skrevet 15. juli 2017 (endret) Jeg ville gjerne hatt deg som kollega TS, jeg er kontormedarbeider. Det er ingen som har noe med hvilken diagnose du har og du trenger ikke å nevne det til noen med mindre du selv ønsker det. Hva du liker og interesserer deg for bør være aller viktigst for hvilken jobb du velger. Anonymkode: c24a1...9cd Endret 17. juli 2017 av Edie Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå