Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er vel være ting å bli assosiert med enn Mikkel rev? Syntes det er et fint navn :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er et fint navn. Jeg får veldig samiske assosiasjoner. Mikkel og Ailo, liksom. :)

At det gir assosiasjoner til Mikkel Rev gjør ingenting. Vi kaller jo gutter Bjørn allerede. 

AnonymBruker
Skrevet

Mikkel er fint navn kjenner flere som heter det fra Oslo vest og aldri tenkt på rev..

Anonymkode: 43bab...ddb

Skrevet (endret)

Må jo være koselig å bli assosiert med Mikkel Rev da. Nydelig navn, tenker ikke same i det hele tatt. Ser likevel ikke hvorfor det skulle vært problematisk.

Endret av toothfairy
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kall han Michael også kan Mikkel være kallenavnet hans.

Svaret er ja du er hysterisk

Anonymkode: 93b82...b1d

Er ikke enig i at Michael er er alternativ, det er engelsk (det vanligste navnet i USA). Mikael ville vært bedre, men om man likevel skal kalle ungen Mikkel, hvorfor ikke hete det?

Synes det er kjempefint og vet om noen smågutter som heter det. Hadde vært nr en på min liste om jeg ventet en gutt..

Anonymkode: f9ab4...331

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Hulderen skrev:

Han vil nok bli assosiert med Mikkel Rev. Men gjør det noe? Et navn som Petter vil bli assosiert med Lille Petter Edderkopp, Petter Kanin eller Petter Smart. Men ingen lar vel være å ta det navnet av den grunn. Da tenker jeg heller at dere bør vurdere det i forhold til at det er et samisk navn. Er dere samer?

Er det ikke fra Michael da? 

AnonymBruker
Skrevet

Han vil nok bli assosiert med Mikkel Rev. Men gjør det noe? Et navn som Petter vil bli assosiert med Lille Petter Edderkopp, Petter Kanin eller Petter Smart. Men ingen lar vel være å ta det navnet av den grunn. Da tenker jeg heller at dere bør vurdere det i forhold til at det er et samisk navn. Er dere samer?

Navnet er fra bibelen, overhodet ikke samisk.. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mikkel

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg heller at dere bør vurdere det i forhold til at det er et samisk navn. Er dere samer?

Men herregud, navn er da ikke noen som helst gruppes eiendom, spesielt ikke navn som er vanlige i flere ulike grupper.

"Skal dere kalle datteren deres Anna? Virkelig? Er dere svensker?"

"Thomas? Dere kan jo ikke kalle sønnen deres Thomas, dere er jo ikke britiske!"

Anonymkode: 8a132...86d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Neida det er ikke samisk, men i nordnorge er Mikkel omtrent ensbetydende med at du er same.

Anonymkode: d840b...d9d

AnonymBruker
Skrevet

Forbinder ikke Mikkel med å være samisk. Synes det er et nydelig navn! Vet om en baby Mikkel og en barneskoleMikkel på Vestlandet :) 

Anonymkode: 4d595...c11

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir jo ikke østlending av å bo på østlandet. Men det er jo ikke bare samer som heter Mikkel.

Anonymkode: a0f1d...2ce

Selvsagt blir man østlending av å være født og oppvokst på Østlandet. Hvis du er østlending, flytter til Bergen og får barn der, så blir barna dine bergensere, de blir ikke østlendinger.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, navn er da ikke noen som helst gruppes eiendom, spesielt ikke navn som er vanlige i flere ulike grupper.

"Skal dere kalle datteren deres Anna? Virkelig? Er dere svensker?"

"Thomas? Dere kan jo ikke kalle sønnen deres Thomas, dere er jo ikke britiske!"

Jeg sier ikke at Mikkel er en samisk eiendom, men at folk kan tro at de er samer, uten at det er noe galt i det. Om jeg hadde barn, ville jeg gitt dem norske navn, ikke navn som var typisk dansk eller fransk, som eksempel.

AnonymBruker
Skrevet

I fjor var Mikkel inne på navnetoppen i tre fylker, Telemark, Buskerud og ...Finnmark.

Anonymkode: d840b...d9d

Skrevet

Kjenner flere barn som heter Mikkel da det er relativt vanlig her. Har aldri hørt at noen har kalt dem Mikkel rev eller noe annet. Og dustemikkel, er det virkelig noen som bruker det ordet lenger?? 

De jeg kjenner som heter Mikkel, er ikke samer forøvrig!  Synes Mikkel er et fint navn. Mye finere enn Michael. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hulderen skrev:

Jeg sier ikke at Mikkel er en samisk eiendom, men at folk kan tro at de er samer, uten at det er noe galt i det. Om jeg hadde barn, ville jeg gitt dem norske navn, ikke navn som var typisk dansk eller fransk, som eksempel.

Men hvorfor skulle folk tro de er samer om de kaller sønnen Mikkel? Tror folk automatisk at noen er svensk om de kaller datteren Anna? Eller Elisabeth, Frida eller Eva?

Som norsk ville jeg også gitt barna mine norske navn. Som for eksempel Mikkel, Jørgen, Thomas, Laura, Monica eller Ruth. Det betyr ikke at jeg har noen som helst tilknytning til verken samisk kultur, Danmark, Storbritannia, Spania, Tyskland eller at jeg er jødisk. Det betyr bare at jeg ville valgt helt vanlige norske navn.

Skrevet

Tja. Som du selv skriver, så er det en åpenbar mobbefaktor her, i sangen Mikkel Rev. Det kan hende vi som voksne ikke synes det er negativt å bli assosiert med det, men en fortvilet gutt som går på barneskolen og har folk i klassa som erter ham med den sangen, vil nok ikke si det samme.

Gjest Sisti
Skrevet

Mikkel er ikke samisk, men samer med det samiske navnet Mihkkal kaller seg ofte Mikkel på norsk,eller er døpt Mikkel. I gamle dager var det ikke greit med samiske navn, derfor har mange samiske navn en norsk "ekvivalent" som de ble døpt med. Mihkkal - Mikkel, Ante - Anders, Ravdna - Ragnhild osv. Men på samisk sier man altså ikke Mikkel om en samisk Mikkel. :)

Og så har vel mange av de samiske navnene så klart en gang blitt plukket fra norske/andre navn en gang i tiden. Det er få samiske navn i bruk som er samiske helt opprinnelig.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Silje Lien skrev:

Tja. Som du selv skriver, så er det en åpenbar mobbefaktor her, i sangen Mikkel Rev. Det kan hende vi som voksne ikke synes det er negativt å bli assosiert med det, men en fortvilet gutt som går på barneskolen og har folk i klassa som erter ham med den sangen, vil nok ikke si det samme.

Nå er det så og si aldri navnet som er den utløsende faktoren for å bli et mobbeoffer, det er andre egenskaper ved barnet som mobberen/e plukker utløser det. Navn og utsende vil da ofte bli brukt mot en riktignok, men det er ikke gitt at man bli mobbet pga av navnet sitt. Og alle navn kan få tillegg av andre ord av mobbere for å lage erteregler.

Anonymkode: 7c163...5ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...