Gå til innhold

Stemmer det at man bare kan få AAP i 3 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da virkelig ikke min feil, at det er lang ventetid på sykehuset. Henvisninger ble sendt ut, fra jeg ble syk for 2 år siden. Så har jeg måtte vente i flere måneder på time, og bare blitt sendt rundt som en kasteball i systemet. For ingen vil ha ansvaret for meg. Er først for ca 4 mnd siden, jeg kom til rett sted, og jeg fikk 2 timer raskt, for utredning. Men nå grunnet ferie, så tar det lang tid før neste time. Nå er og sykdommen, en sykdom jeg ikke kan bli frisk av. Jeg må bare teste ut medisiner, for å se hva som gjør at jeg kan leve best med denne sykdommen. Jeg er og hardt rammet, og de vet nok ikke helt hva de skal gjøre med meg.

Jeg har gått privat og, fordi det i det offentlige tar så lang tid. Men det private er alt for dyrt, til at jeg kan ta alt av utredning, og behandling der.

Den andre behandlingen går jeg til hver uke.

Anonymkode: 90d23...d9c

Vi har fritt sykehusvalg i Norge, det er meningen at du skal bruke det, ved lange ventetider. Og dess mer alvorlig sykdom en person har, dess raskere blir behandlingen servert. Ergo, din sak er ikke ansett som så veldig alvorlig. Har selv en kronisk sykdom jeg aldri blir frisk av,  og som jeg er hardt rammet av, kjenner veldig godt til helsevesenet, men to år, da er man faktisk hverken prioritert pasient eller i det hele tatt knapt anerkjent å eksistere.  

Anonymkode: 36e8e...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer når man ikke kan få AAP lengre? Er det slik at det blir stoppet etter et viss antall år, og kan ikke forlenges til det "uendelige" som før? Også må man over på sosialstønad? Altså hvis man fortsatt går i behandling/utredning... hvordan er satsene på AAP vs sosialstønad? 

Anonymkode: 2ed00...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når man ikke kan få AAP lengre? Er det slik at det blir stoppet etter et viss antall år, og kan ikke forlenges til det "uendelige" som før? Også må man over på sosialstønad? Altså hvis man fortsatt går i behandling/utredning... hvordan er satsene på AAP vs sosialstønad? 

På seg selv kjenner man ingen andre.

Anonymkode: bca1a...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fritt sykehusvalg i Norge, det er meningen at du skal bruke det, ved lange ventetider. Og dess mer alvorlig sykdom en person har, dess raskere blir behandlingen servert. Ergo, din sak er ikke ansett som så veldig alvorlig. Har selv en kronisk sykdom jeg aldri blir frisk av,  og som jeg er hardt rammet av, kjenner veldig godt til helsevesenet, men to år, da er man faktisk hverken prioritert pasient eller i det hele tatt knapt anerkjent å eksistere.  

Anonymkode: 36e8e...5b9

Nå har jeg vært på 3 forskjellige sykehus, og siste sykehuset jeg kom på, var rett sted. Men, der måtte de sende meg videre til spesialist avdelingen sin, for de sykeste med denne diagnosen. Hjelper vel heller ikke, at det faktisk ikke finnes en eneste spesialist på denne sykdommen i Norge. Sjansen for at jeg dør av sykdommen er liten ja. Og de fleste som har denne sykdommen, tar en pille, så har de det bra. Det er ekstremt få, som er så syke som meg. Det er jo litt derfor det ikke blir tatt seriøst til å begynne med. Fordi de fleste fungere helt fint med denne sykdommen.

Nå har jeg 8 forskjellige diagnoser da, det hjelper vel heller ikke. Men jeg er så syk, at spesialistene, fatter ikke hvordan jeg klarer den minste ting. Og ikke trenger hjelp i hjemmet. Men jeg kjemper så godt jeg bare kan. Og drømmer fortsatt om å kunne jobbe litt. For jeg vil virkelig ikke være så syk. Jeg har høyere utdannelse, og trives på jobb.

Og greit at det er fritt sykehusvalg. Men jeg er nå på det eneste sykehuset, som sitter på noe kunnskap om de sykeste i hele Norge.

En av mine andre diagnoser tok det 6 år og få, siden det fantes bare en spesialist på den sykdommen, i hele Norge. Så der var det ventelister på flere år. Hva mener du man skal gjøre da?

Anonymkode: 90d23...d9c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk gikk på det opp til 6/ 8 år...da blir det misbruk. Vet om de som ikke gjorde en drit.  Pengene kom uansett. Dessuten gikk det friske folkpop dette,som var arbledig. Heldigvis skjerpet inn

Anonymkode: e657f...f61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal folk gjøre da når det tar årevis å få utredning og behandling?

Anonymkode: bca1a...781

Hvorfor spør du en NAVansatt om det?

Det er politikerne som bestemmer føringene NAV har, ikke forvaltningen selv. Så det spørsmålet der får du rette til den sittende regjering. Eller partiet du stemmer på.

Det gir ingen mening å rette det til NAVansatte.

Anonymkode: 82fa6...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om at det fra nyttår av skal innstrammes til tre år, med maks to års mulighet for forlengelse ved særskilte grunner og alvorlig grunner. Vil tro folk som har litt diffuse diagnoser som "muskelsmerter" og "lettere depressive lidelser" ikke vil få forlenget utover makstid, noe man kunne tidligere. Det er snakk om at man skal få karantenetid på 12 måneder hvis saken blir stanset til man kan søke gjenopptak. Da blir sosialhjelp beste alternativ for mange, noe som for mange vil innebære dårligere økonomi. Det er også forslag om trekk i stønad for antall dager man ikke møter til samtaler ved Nav eller i tiltak.

Anonymkode: fd462...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når man er ferdig da? Rett å uføretrygd?

Anonymkode: ae3ec...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når man er ferdig da? Rett å uføretrygd?

Anonymkode: ae3ec...53c

Mange vil nok få prøvd saken sin, men ikke alle. Man har ikke automatisk rett på uføretrygd når AAP er ferdig. Viktig å være aktiv i egen sak når man går på AAP, prøve tiltak og bidra med å innhente medisinsk dokumentasjon om dette er vanskelig for NAV.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy
På 14.7.2017 den 15.16, AnonymBruker skrev:

Det kan kun forlenges med to år. AAP blir regnet ut etter inntekten man hadde før man ble syk. Sosiale satser dekker kun et minimum.. Kanskje blir det slik at folk kommer fortere over på ufør, eller, noe jeg tror, er at flere syke blir avhengig av sosialstønad. Men vi får vente å se om det kommer noen nye overgangsregler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2017 den 13.19, AsperSchizo skrev:

Sannsynligvis rett på sosialen.

Jepp. Med 4000 kr/mnd. YAY... 

Anonymkode: 9e73d...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt AAP siden det ble innført våren 2010. Har akkurat fått innvilget enda et ekstra år frem til neste sommer. Venter på behandling. 

Anonymkode: cde38...e26

Hva skal til? Er snart ferdig med første året på AAP og blir super stressa. Klarer å jobbe 25%..... Tror ikke jeg kommer til å klare mer enn 50% hva skjer da?

Anonymkode: 6cf77...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til? Er snart ferdig med første året på AAP og blir super stressa. Klarer å jobbe 25%..... Tror ikke jeg kommer til å klare mer enn 50% hva skjer da?

Det samme trodde jeg etter ett år, men nå har jeg jobbet 100% i 2 år, så ikke ta sorgene på forskudd! Jeg fikk nesten 2 år ekstra for sannsynligheten for å komme tilbake i fullt var så stor. Hvis ikke hadde alternativet vært 50% ufør/50% jobb. Jeg hadde prøvd så mye og holdt på så lenge at min nav kontakt var overbevist om at jeg ville fått det innvilget, men heldigvis klarte jeg 100% jobb. Dvs jeg ofrer mye fritid for å kunne jobbe 100%, jeg må begrense meg mye, men iom at jeg har store barn går det! 

Prøv å ikke stress, du kan føle mye annerledes om ett år, i hvertfall to! Lykke til!

Anonymkode: 31029...cc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme trodde jeg etter ett år, men nå har jeg jobbet 100% i 2 år, så ikke ta sorgene på forskudd! Jeg fikk nesten 2 år ekstra for sannsynligheten for å komme tilbake i fullt var så stor. Hvis ikke hadde alternativet vært 50% ufør/50% jobb. Jeg hadde prøvd så mye og holdt på så lenge at min nav kontakt var overbevist om at jeg ville fått det innvilget, men heldigvis klarte jeg 100% jobb. Dvs jeg ofrer mye fritid for å kunne jobbe 100%, jeg må begrense meg mye, men iom at jeg har store barn går det! 

Prøv å ikke stress, du kan føle mye annerledes om ett år, i hvertfall to! Lykke til!

Anonymkode: 31029...cc2

Håper det..... sliter med senskader etter borreliose. Fatique, kognitive utfall og smerter. Helsevesenet vet ikke så mye om dette og har ingenting å tilby. Overlegen på Riksen var overrasket over at jeg klarte å jobbe. Kontakten på NAV er imponert over alt jeg gjør for å bli frisk...... Og ber meg om ikke å stresse..... vil jobbe. Og håper jeg iallefall skal klare 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det..... sliter med senskader etter borreliose. Fatique, kognitive utfall og smerter. Helsevesenet vet ikke så mye om dette og har ingenting å tilby. Overlegen på Riksen var overrasket over at jeg klarte å jobbe. Kontakten på NAV er imponert over alt jeg gjør for å bli frisk...... Og ber meg om ikke å stresse..... vil jobbe. Og håper jeg iallefall skal klare 50%.

Skyld deg sakte, er mitt beste råd. Det vil si at du ikke skal presse deg så du blir dårligere. Bruk tiden på AAP godt, og finn ut underveis hva som funker for deg og ikke helsemessig. Fungerer det å jobbe der du gjør nå, eller kanskje må du over på en annen jobb? Kanskje mestrer du å jobbe maks 25% der du er nå, men kan jobbe høyere prosenstilling på et annet sted i tillegg til der du er nå. Har du vært i avklaringstiltak gjennom nav? Jeg er enig med personen over her, mye kan skje på tre år! Så kanskje kan du trappe opp ytterligere etter hvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sliter også med mye av det samme etter et hjerneslag og to hjerteinfarkter. Overlegen på nevrologiske på Riksen sa også at det var utrolig at jeg klarte å jobbe i det hele tatt.
Etter 4 år på AAP har jeg nå 60 % jobb og 40 % uføre. Så ikke ta sorgene på forskudd!

Anonymkode: 5dfa6...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med mye av det samme etter et hjerneslag og to hjerteinfarkter. Overlegen på nevrologiske på Riksen sa også at det var utrolig at jeg klarte å jobbe i det hele tatt.
Etter 4 år på AAP har jeg nå 60 % jobb og 40 % uføre. Så ikke ta sorgene på forskudd!

Anonymkode: 5dfa6...632

Skal prøve å puste med magen..... er bare så redd for at jeg ikke blir bedre. Og blir ofte skremt av hva folk skriver og sier om folk på AAP og folk som er uføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/14/2017 den 12.15, AnonymBruker skrev:

Fra januar 18 er det maks 3 år. Og maks 2 års utvidelse/utsettelse.

Anonymkode: 9e73d...be9

For hele livet, eller per sykdoms"periode"? Jeg fikk nettopp beskjed om at jeg har nå mottat AAP i snart 4 år til sammen men har fått forlengelse for enda et år. Men denne perioden har vart i 2 år, men forrige periode varte 2 år, for godt over 5 år siden. Betyr dette at de 2/4 årene man for gjelder for livet, slik at man aldri vil få AAP igjen dersom man blir syk senere i livet? Jeg trodde det var per sykdomsperiode.

Anonymkode: a7aae...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...