Gå til innhold

Nakkeskade og sex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er en tråd jeg savner, derfor oppretter jeg den :)

Jeg lurer på hvordan dere som har nakkeskade (og andre funskjonshemminger) løser det i forhold til sex med partner?

Selv fikk jeg en ny smell i nakken i fjor, og har lenge vært for dårlig til at både forhold og sex har vært et alternativ. Men nå som jeg er litt bedre, begynner det å bli aktuelt igjen. Å finne en partner når man konkurrer med mange friske menn, er i seg selv en problemstilling. Selv om likestillingen er kommet langt, er mitt inntrykk at det er få kvinner som velger seg en partner med fysiske skader som i tillegg har konsekvenser for økonomi og øvrig livsutfoldelse. Det er på den annen side ikke så uvanlig at funksjonshemmede kvinner innleder forhold med menn. Men nok om det. La oss snakke om sex :smoke:

I mitt tilfelle er problemet at jeg får smerter i mange stillinger - t.o.m vanlig misjonær. Ville vært (ytterligere) invalid etter 15 min i den stillingen, dvs intense smerter i mange dager... Å bruke munnen på en dame vil umulig med mindre hun "heises opp" slik at jeg kan ha innha en god holdning mens det pågår  :legrine:Tilogmed å spoone og kose på siden vil bli vondt og vanskelig med min skade.

Er det andre som har erfart lignende utfordringer med sin funskjonshemming? Hvordan klarer dere å ha et sexliv, og hva synes partneren om dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på damen det da, om spooning f.eks. ikke er så viktig for henne. Pluss at det er jo andre muligheter for kos enn bare spooning. Hva er det forresten som gir deg smerter i nakken? Anstrengelser, kinkige vinkler, eller? For da kan det kanskje finnes hjelpemidler(finnes hjelpemidler for alt mulig rart i dag:P) En funksjonshemning trenger ikke å være så avgjørende, jeg har en venninne som er sammen med en blind mann, men de har det kjempefint i lag:)

Anonymkode: fb624...f43

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, straamann skrev:

Jeg lurer på hvordan dere som har nakkeskade (og andre funskjonshemminger) løser det i forhold til sex med partner?

Selv fikk jeg en ny smell i nakken i fjor, og har lenge vært for dårlig til at både forhold og sex har vært et alternativ. Men nå som jeg er litt bedre, begynner det å bli aktuelt igjen. Å finne en partner når man konkurrer med mange friske menn, er i seg selv en problemstilling. Selv om likestillingen er kommet langt, er mitt inntrykk at det er få kvinner som velger seg en partner med fysiske skader som i tillegg har konsekvenser for økonomi og øvrig livsutfoldelse. Det er på den annen side ikke så uvanlig at funksjonshemmede kvinner innleder forhold med menn. Men nok om det. La oss snakke om sex :smoke:

I mitt tilfelle er problemet at jeg får smerter i mange stillinger - t.o.m vanlig misjonær. Ville vært (ytterligere) invalid etter 15 min i den stillingen, dvs intense smerter i mange dager... Å bruke munnen på en dame vil umulig med mindre hun "heises opp" slik at jeg kan ha innha en god holdning mens det pågår  :legrine:Tilogmed å spoone og kose på siden vil bli vondt og vanskelig med min skade.

Er det andre som har erfart lignende utfordringer med sin funskjonshemming? Hvordan klarer dere å ha et sexliv, og hva synes partneren om dette?

Snakker du om fornuftpartnervalg eller om partnervalg på bakgrunn av følelser/ekte kjærlighet? Jeg tror nemlig det er fordommene dine som taler når du uttaler deg om partnervalg. 

Er man funskjonshemmet så er det langt mer konstruktivt å tenke løsning fremfor begrensninger enten det gjelder sex eller noe så jordnært som å få matvarer i hus. 

Anonymkode: 45cb3...ead

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man funskjonshemmet så er det langt mer konstruktivt å tenke løsning fremfor begrensninger enten det gjelder sex eller noe så jordnært som å få matvarer i hus. 

Anonymkode: 45cb3...ead

Ja enig. Og det jeg ønsker å høre er hvordan andre løser utfordringene i forhold til sex, både rent praktisk og i hvordan man formidler sine begrensninger til en partner.

Er tross alt forskjell på 69 og handel av brunost, om du skjønner hva jeg mener.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på damen det da, om spooning f.eks. ikke er så viktig for henne. Pluss at det er jo andre muligheter for kos enn bare spooning. Hva er det forresten som gir deg smerter i nakken? Anstrengelser, kinkige vinkler, eller? For da kan det kanskje finnes hjelpemidler(finnes hjelpemidler for alt mulig rart i dag:P) En funksjonshemning trenger ikke å være så avgjørende, jeg har en venninne som er sammen med en blind mann, men de har det kjempefint i lag:)

Anonymkode: fb624...f43

Ja, man må se på muligheter. Jeg har nok litt fordommer selv. 

Problemet med nakkeskade, er at det meste av stillinger som innebære å bøye nakken mens man holder på er veldig vondt.  Røff og ukontrollert akt er helt utelukket, her i gården må det planlegges. Men jeg har ikke fått testet ut i praksis siden siste skade. Er jo litt turn off å begynne å diskutere ergonomi når man skal ha seg, spesielt med ny partner..

AnonymBruker
Skrevet

Hva med bakfra, da får vel du selv lettere styrt, eller kvinnen som rir deg, damen ligger på et bord, og du står. Tror det bare er fantasien som setter grenser. Og man må bare prøve ut, hva det er som funker.

I din situasjon tror jeg og kommunikasjon, er ekstra viktig.

Anonymkode: d7c95...5c5

• Liker 1
Skrevet (endret)

.. 

Endret av annebanane
  • Liker 2
Skrevet
På 14.7.2017 den 11.50, Moonwalker skrev:

Ser for meg at både harde og myke puter er en stor del av løsningen for deg. Både for å få din nakke komfortabel i liggende stillinger, men også for å løfte opp kvinnen så du ikke må bøye deg for mye. Også å utnytte høyden av sengen når du går ned på henne slik at du har minimal bøying av nakken. Jo, så en sexhuske for å muligens kunne kjøre litt røffere på. Muligens?

Gode tanker her! jeg øyner håp. Sexhuske ser spennende ut, har aldri tenkt på det før. Men krever litt installering og en partner som er med på greia, haha. Pinlig hvis man får besøk av svigers (kniis)

Ja, så fremt jeg ikke blir mye verre så skal nok sexen være det minste problemet sånn sett. Reverse cowgirl er forøvrig en av favorittposisjonene mine, noe som krever lite av meg og ofte er en favoritt hos damene også.

Skrevet
På 13.7.2017 den 18.54, straamann skrev:

Hva har likestilling med dette å gjøre?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Rotemor skrev:

Hva har likestilling med dette å gjøre?

Kvinners generelle behov for å ha en mann som er "sterkere" eller "rikere" eller høyere enn seg selv ved sin side. Og at høyt utdannede kvinner har større problemer med å finne en mannlig partner enn kvinner med lavere utdannelse. Mens menn på sin side i større grad enn kvinner velger partner med funksjonshemming/sykdom. Slik er det fremdeles. Jeg sier ikke at det "urettferdig" eller at det ikke finens unntak, jeg bare observerer det.

Skrevet
Akkurat nå, straamann skrev:

Kvinners generelle behov for å ha en mann som er "sterkere" eller "rikere" eller høyere enn seg selv ved sin side. Og at høyt utdannede kvinner har større problemer med å finne en mannlig partner enn kvinner med lavere utdannelse. Mens menn på sin side i større grad enn kvinner velger partner med funksjonshemming/sykdom. Slik er det fremdeles. Jeg sier ikke at det "urettferdig" eller at det ikke finens unntak, jeg bare observerer det.

Den som sliter med fordommer her er jo du. Den største grunnen til å ta avstand til deg er holdningene dine til kvinner og konklusjonene dine.

Nakkeskade e.l hadde brydd meg døyten. Men en mann som tror at jeg ville dømt han pga noe det du nevner er virkelig put off..Det du skriver stemmer overhodet ikke med hva jeg har observert gjennom livet. DSet er vel heller mindreverdighetskompleksene dine som styrer kvinnesynet ditt.

• Liker 3
Skrevet

Nå tror jeg du tillegger meg meninger jeg ikke har. Kanskje det er dine fordommer mot menn som gjør at du tolker meg feil?

Skrevet
1 minutt siden, straamann skrev:

Nå tror jeg du tillegger meg meninger jeg ikke har. Kanskje det er dine fordommer mot menn som gjør at du tolker meg feil?

Nei, jeg har i utgangspunktet ikke slike fordommer som du tillegger kvinner. Det er jo der provokasjonene ligger.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, straamann skrev:

Iforhold til funksjonhemminger, har jeg ikke noe mer statistikk å vise til enn deg.

Men at kvinner i økende grad velger menn med høy sosioøkonomisk status, handler ikke om fordommer men fakta:

https://www.ssb.no/forskning/demografi-og-levekaar/fruktbarhet-og-familiedemografi/menn-med-lav-utdanning-og-inntekt-oftere-barnlose

Det er uansett DU som gjør dette gjeldene for ditt tilfelle og ikke kvinner.

• Liker 4
Skrevet

Du virker sinna? Jeg ønsket innspill til erfaringer fra andre om hvordan skader og funksjonshemminger påvirker sexlivet. Synes det er spesielt at du bruker energi på å ødelegge tråden basert på tolkninger om mitt kvinnesyn.

Skrevet
5 minutter siden, straamann skrev:

Du virker sinna? Jeg ønsket innspill til erfaringer fra andre om hvordan skader og funksjonshemminger påvirker sexlivet. Synes det er spesielt at du bruker energi på å ødelegge tråden basert på tolkninger om mitt kvinnesyn.

Fordi du skriver som at likestilling og kvinners holdning til menn har direkte å gjøre med dine muligheter til partner.  Svaret er jo selvsagt at mulighet til valg av partner ikke handler om kvinners holdninger til nedsatte funksjoner, men om dine egne holdninger til kvinner og livet generelt.

Jeg hadde vært støttende om du ikke hadde hatt dette behovet for å rakke litt ned på det kjønnet du ønsker å få kontakt med! Hvordan tror du selv at du skal oppnå suksess med det?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Statistisk sett er det vanskeligere å finne partner når man har nedsatt funskjon og alt det vanligvis fører med seg med lavere inntekt og begrensninger i hverdagen. Det handler ikke om holdninger til funksjonshemmede, men om man kunne tenke seg å leve med en person med funksjonshemming dersom man har andre valgmuligheter. Kvinner generelt har flere valgmuligheter enn menn, fordi det er en liten gruppe menn som resirkuleres blant flere kvinner, og dette er ikke menn med funksjonshemminger.

EDIT: De mennene som ikke blir valgt, står ofte helt uten partner. 25 % av norske menn vil aldri oppleve å bli far. Jeg tror ikke 1/4 av norske menn ikke får livsledsager på grunn av dårligere holdninger til kvinner. Jeg tror heller ikke at "problemet" er kvinners holdninger. Der er mer komplisert enn som så.

Det betyr selvsagt ikke at dette har noe å si på individnivå, ellers hadde jeg ikke opprettet tråden i utgangspunktet. Og igjen, du sporer helt av.

Endret av straamann
Skrevet

Jeg har også veldig vondt for å se hvorfor du drar likestilling og statistikk inn i dette. Du henvender deg da direkte til kvinner og holdningen din blir det tydligste i innlegget ditt; ikke de fysiske utfordringene.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg beklager at dere opplever det slik.

Dere leser meg i absolutt verste mening.

Endret av straamann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...