AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Del Skrevet 13. juli 2017 Hei kjapt spørsmål. Hva tenker du om å gi et barn allergi medisin UTEN å snakke med legen og i det hele tatt teste barnet for allergi. Er der nå greit å bare putte piller i barnet bare fordi man trur at barnet er allergisk? Jeg har ikke barn men har opplevd dette flere ganger. Sier ingenting til foreldrene men lurer derfor på hva dere andre foreldre tenker. Anonymkode: c7f7c...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #2 Del Skrevet 13. juli 2017 Jeg personlig har høy terskel for å gi barnet (og meg selv) medisiner. Resptbelagte medisiner skal kun gis i samråd med lege!! Anonymkode: 96fde...f22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Del Skrevet 13. juli 2017 Nei, skal barnet ha allergimedisin, så må det til lege, testes, og få resept på korrekt medisin. Eneste jeg gir barna mine, er paracet hvis de har feber. Ellers går vi til legen, hvis det skulle være noe. Anonymkode: db5d1...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Del Skrevet 13. juli 2017 Man gir ALDRI medisiner uten å snakke med lege først, verken til barn eller voksne. Anonymkode: 98f60...8d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #5 Del Skrevet 13. juli 2017 Hvor gammelt er dette barnet? Barn skal ha barnevariant av allergimedisiner, ikke voksenmedisin. Allergimedisiner har og bivirkninger, noen av dem kan føre til alvorlig psykisk lidelse så dette er ikke uskyldige medisiner man ukritisk bruker. Anonymkode: 2ae13...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #6 Del Skrevet 13. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man gir ALDRI medisiner uten å snakke med lege først, verken til barn eller voksne. Anonymkode: 98f60...8d0 Tror legene hadde blitt veldig travle om de skulle fått besøk av enhver unge som hadde feber og trengte paracet altså! Helt greit å gi allergimedisin ja, de fleste allergimedisiner selges også reseptfritt, og det står dosering for barn på de. Feks. mot mye myggstikk så kan antihistamin hjelpe godt. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig har høy terskel for å gi barnet (og meg selv) medisiner. Resptbelagte medisiner skal kun gis i samråd med lege!! Anonymkode: 96fde...f22 Allergimedisiner er stort sett reseptfrie 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, skal barnet ha allergimedisin, så må det til lege, testes, og få resept på korrekt medisin. Eneste jeg gir barna mine, er paracet hvis de har feber. Ellers går vi til legen, hvis det skulle være noe. Anonymkode: db5d1...d59 Og da tar det fort flere uker før man får svar. Dvs, du vil at barnet skal utsettes for plager i flere uker, fremfor å gi reseptfri, ufarlig medisin? Merkelige prioriteringer Anonymkode: 67699...18c 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morhjertegod Skrevet 13. juli 2017 #7 Del Skrevet 13. juli 2017 Jeg har et allergiske barn, jeg ville aldri gitt barn allergi medisiner uten at de trengte det. En liten kropp trenger en god stund for å vende seg til allergi medisiner, i starten blir de jo trøtte av de, litt utilpass, tørr i munnen osv. Vet foreldre som gir ungene sine allergi tabletter som sovemedisiner, på flyturer osv, helt forkastelig. Man trenger jo bare en lite pirke prøve for å teste om barnet faktisk har allergier, kan gjøres hos kontorsøster hos legen, hudlegekontoret, helsestasjon, øre, nese hals osv osv. Man får som regel svar mens man er der, vi har testen alle tre barna, ikke vært noe pes eller ventetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #8 Del Skrevet 13. juli 2017 Det kommer helt an på, alder på barnet, hva man gir det for (pollen allergi, vepsestikk, utslett/elveblest) er det for en gang eller jevnlig. Hadde barnet mitt vist tydelig allergi som ikke ga seg så hadde jeg selvfølgelig gått til lege. Når barnet mitt var 4 så fikk han plutselig elveblest over hele seg, da dro vi på legevakten og han fikk allergimedisin på resept. Om barnet mitt hadde reagert veldig på mygg eller veps så hadde jeg gitt allergitablett uten å høre med lege, så sant barnet var stor nok for det merket. Jeg er sykepleier og er ikke redd for medisiner, men jeg har respekt for dem. Bruker hodet og kontakter lege når det er nødvendig. Anonymkode: ae094...5e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solivagant Skrevet 13. juli 2017 #9 Del Skrevet 13. juli 2017 Aldri uten å forhøre seg med lege først! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 13. juli 2017 #10 Del Skrevet 13. juli 2017 Ikke uten avtale med lege. Vårt barn må ta pga kraftig pollen allergi, men liker ikke å gi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #11 Del Skrevet 14. juli 2017 8 timer siden, Minlillelykke skrev: Ikke uten avtale med lege. Vårt barn må ta pga kraftig pollen allergi, men liker ikke å gi Tuller du?! Barnet ditt har fått påvist kraftig pollenallergi, likevel liker du ikke å gi medisin?!! Si meg, hva feiler deg deg!! Er du klar over hvor mye barnet ditt plages av å gå rundt med en slik allergi?! Har selv pollenallergi og går på medisin hele året, er helt forferdelig å gå sånn, selv om medisinen hjelper. Synes ærlig talt du skylder det stakkars barnet dit å SETTE DEG ORDENTLIG INN i hva det vil si for barnet ditt å gå med en slik allergi. Kan jeg forresten spørre om hvilken tåpelig forestilling du sitter med? Siden du mener det er bedre for barnet sitt og plages enn å ta noen tabletter som overhode ikke er skadelig for kroppen. Vil også minne det på å være forelder ikke en menneskerett, og du er pliktig(!!) til å gjøre det som er best for barnet. Dette betyr at du snarest (!!) bør ta tak i de vrangforestillingene dine. Allergien til barnet ditt blir ikke bedre med åra og han/ hun vil derfor trenge behandling for å få en noenlunde vanlig hverdag... Slike svar, gitt ovenfor, er faktisk grunnen til st jeg sluttet å være på KG. De menneskene som fornekter sunn dfornuft til fordel for en idiotisk og udokumentert forestilling provoserer meg noe voldsomt. Iallefall når en uskyldig part må lide, slik som her. Nå skal jeg logge ut, for jeg ser jeg har gått i samme fella på nytt... Anonymkode: abc1e...589 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #12 Del Skrevet 14. juli 2017 Barn trenger annen dose og intervall enn voksne pga størrelsen, lever og nyrefunksjon. Dette må naturligvis lege ordne. Anonymkode: 53241...753 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #13 Del Skrevet 14. juli 2017 9 timer siden, Minlillelykke skrev: Ikke uten avtale med lege. Vårt barn må ta pga kraftig pollen allergi, men liker ikke å gi Du vil helst sitte og se på at barnet ditt har store plager, enn å gi medisin?? Som en annen som også har kraftig pollenallergi sier jeg meg enig med AB 589 over her. Anonymkode: 84c17...659 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 14. juli 2017 #14 Del Skrevet 14. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil helst sitte og se på at barnet ditt har store plager, enn å gi medisin?? Som en annen som også har kraftig pollenallergi sier jeg meg enig med AB 589 over her. Anonymkode: 84c17...659 Vel, nå får han medisin hver dag som avtalt med lege, og blodprøvene er negative men han reagerer uansett. Det må faktisk være lov å ikke like å gi medisin til små barn. På lik linje som at jeg ikke liker å gi annen medisin ved sykdom. Det betyr ikke at vi ikke gir det. Jeg sitter da ikke å ser på at sønnen vår har plager. Det er stor forskjell på å ikke like og ikke gi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 14. juli 2017 #15 Del Skrevet 14. juli 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tuller du?! Barnet ditt har fått påvist kraftig pollenallergi, likevel liker du ikke å gi medisin?!! Si meg, hva feiler deg deg!! Er du klar over hvor mye barnet ditt plages av å gå rundt med en slik allergi?! Har selv pollenallergi og går på medisin hele året, er helt forferdelig å gå sånn, selv om medisinen hjelper. Synes ærlig talt du skylder det stakkars barnet dit å SETTE DEG ORDENTLIG INN i hva det vil si for barnet ditt å gå med en slik allergi. Kan jeg forresten spørre om hvilken tåpelig forestilling du sitter med? Siden du mener det er bedre for barnet sitt og plages enn å ta noen tabletter som overhode ikke er skadelig for kroppen. Vil også minne det på å være forelder ikke en menneskerett, og du er pliktig(!!) til å gjøre det som er best for barnet. Dette betyr at du snarest (!!) bør ta tak i de vrangforestillingene dine. Allergien til barnet ditt blir ikke bedre med åra og han/ hun vil derfor trenge behandling for å få en noenlunde vanlig hverdag... Slike svar, gitt ovenfor, er faktisk grunnen til st jeg sluttet å være på KG. De menneskene som fornekter sunn dfornuft til fordel for en idiotisk og udokumentert forestilling provoserer meg noe voldsomt. Iallefall når en uskyldig part må lide, slik som her. Nå skal jeg logge ut, for jeg ser jeg har gått i samme fella på nytt... Anonymkode: abc1e...589 Nå har jeg kraftige allergier selv, så du trenger ikke hisse deg opp! Han får jo, men jeg liker ikke putte i hsn medisin, på samme måte som jeg ikke liker å putte i meg selv medisin. Men jeg gjør det jo. Stor forskjell på å ikke like og å ikke gjøre. Vil også tlføye at han ikke har påvist noe som helst igjennom blodprøver, de er negative. Men jeg ser han reagerer. Han får aerius hver morgen. I steden for å være anonym kan du jo bruke nick når du skal hudflette noen uten å vite hele saken! Makan til frekkhet som insuerer til at jeg ikke gjør alt jeg kan for at min største akatt skal ha det bra! Han er en lykkelig gutt uten allergi plager pga medisinering. Endret 14. juli 2017 av Minlillelykke La til litt info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #16 Del Skrevet 14. juli 2017 Nå er jeg sjeleglad for at jeg tenker og vurderer ting selv også og ikke bare blindt hører på legen. Spesielt gjelder det i utlandet der over-eller feilbehandling kan gi negative konsekvenser for min sønn. Dette har jeg nå unngått 2 ganger ved å konferere med annen lege eller sykepleier i Norge. Seneste var på ferie nå der min sønn får alvorlig utslag av elveblest over hele kroppen og kløe. Heldigvis hadde jeg med meg Zyrtec -antihistamin, som jeg gav ham. Lege ble kontaktet, men da var min sønn blitt bedre. allikevel ville han gi bredspekket antibiotika "just in case". Jeg sa nei -og etter å ha konferert med helsepersonell i Norge ble jeg trygget på at dette var riktig. Han ble helt fin ganske raskt. Han har hatt utslag av slik elveblest noen ganger tidligere, og jeg ble i Danmark rådet til å gi antihistamin så det var i samråd med lege jeg tok denne vurderingen da, selv om denne andre legen var uenig. En annen gang mente legen bestemt at det var blodforgiftning og skulle inn med skikkelig behandling. Jeg kjenner min sønn og så at han ikke var preget i allmenn tilstanden på noen som helst måte så jeg synes det hørtes dramatisk ut med blodforgiftning. Ville selvsagt ikke tatt noen vurdering kun på egen hånd, spesielt ikke ved slike alvorlige mistanker. Hadde med meg en annen lege hele tiden inntil sønnen min ble fin igjen. "Blodforgiftningen" skyldtes en lang rød strek der han hadde klødd seg bare. Dette er noe som oppstår de første dagene på reise både i varme strøk og Europa. Helt merkelig og det er ingen som vet hva dette skyldes. Det kommer plutselig utslag der hele kroppen er dekket med hevelser/ røde kløende flekker. Etter en dag og to forsvinner det. Nå vet jeg at det sannsynligvis er ufarlig, men blir livredd med hjerte i halsen hver gang. Tenker mest på anafylaktisk sjokk og om det berører pustefunksjonen. Noen ganger må man også tenke selv og ikke blindt handle mot egen fornuft og viten bare fordi legen sier det. Det kan være viktig med en "second opinion" fra andre da. Anonymkode: 8f542...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daiquiry Skrevet 14. juli 2017 #17 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg gir barna mine anti histaminer hvis de får en eller annen allergisk reaksjon. Ser overhode ingen grunn til å la vær. Har aldri fått negative tilbakemeldinger fra legen om dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #18 Del Skrevet 14. juli 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei kjapt spørsmål. Hva tenker du om å gi et barn allergi medisin UTEN å snakke med legen og i det hele tatt teste barnet for allergi. Er der nå greit å bare putte piller i barnet bare fordi man trur at barnet er allergisk? Jeg har ikke barn men har opplevd dette flere ganger. Sier ingenting til foreldrene men lurer derfor på hva dere andre foreldre tenker. Anonymkode: c7f7c...9b8 Nei. Det er ikke greit,uten å ha vært til legen. Pillene har bivirkninger. Og det kan være andre ting som feiler barnet Anonymkode: 3bf30...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #19 Del Skrevet 22. juli 2017 Det er ikke greit å gi barn allergimedisin for å få dem til å bli trette/ rolige eller å sove. Anonymkode: 8f542...687 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #20 Del Skrevet 22. juli 2017 På 14.7.2017 den 5.57, AnonymBruker skrev: Tuller du?! Barnet ditt har fått påvist kraftig pollenallergi, likevel liker du ikke å gi medisin?!! Si meg, hva feiler deg deg!! Er du klar over hvor mye barnet ditt plages av å gå rundt med en slik allergi?! Har selv pollenallergi og går på medisin hele året, er helt forferdelig å gå sånn, selv om medisinen hjelper. Synes ærlig talt du skylder det stakkars barnet dit å SETTE DEG ORDENTLIG INN i hva det vil si for barnet ditt å gå med en slik allergi. Kan jeg forresten spørre om hvilken tåpelig forestilling du sitter med? Siden du mener det er bedre for barnet sitt og plages enn å ta noen tabletter som overhode ikke er skadelig for kroppen. Vil også minne det på å være forelder ikke en menneskerett, og du er pliktig(!!) til å gjøre det som er best for barnet. Dette betyr at du snarest (!!) bør ta tak i de vrangforestillingene dine. Allergien til barnet ditt blir ikke bedre med åra og han/ hun vil derfor trenge behandling for å få en noenlunde vanlig hverdag... Slike svar, gitt ovenfor, er faktisk grunnen til st jeg sluttet å være på KG. De menneskene som fornekter sunn dfornuft til fordel for en idiotisk og udokumentert forestilling provoserer meg noe voldsomt. Iallefall når en uskyldig part må lide, slik som her. Nå skal jeg logge ut, for jeg ser jeg har gått i samme fella på nytt... Anonymkode: abc1e...589 Synes du skal telle til 10 og roe deg ned. Det finnes verre ting i verden du kan bruke energien din på. Barn som sulter i Nigeria feks. Ta deg sammen. Anonymkode: a9aaf...01c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå