AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Sikkert mange som har lest denne, men deler den likevel her..var i alle fall veldig interessant lesing for meg som lenge har vurdert å bli lærer.. Anbefaler å lese siste del (s.30) med intervju (spm/svar) fra lærere. Læreryrket.pdfAnonymkode: d107b...33e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Kjenner meg litt igjen i det hun ene sier om at hun følte hun måtte velge mellom å gi dårlig undervisning eller slutte. Jeg har ikke slutta da, men føler ikke det er noe særlig kvalitet på undervisningen min i forhold til hvordan det kunne vært hvis jeg hadde hatt mer tid til forberedelse og undervisning. Skulle gjerne hatt en dag i uka til "kontorarbeid" og resten til undervisning. Da hadde det blitt mer flyt. Nå blir det planlegging i en halvtime på mandag, rette halvparten av prøvene før jobb på tirsdag, hente materialer til prosjekt i "fri"timen min på onsdag, og stresse med å planlegge resten av uka fordi jeg skal rekke å lage middag, dusje og dra på aktivitet etter jobb. Rette resten av prøver både før og etter jobb på torsdag, og planlegge fredagen litt nøyere. På fredagen er det helt fri etter jobb, så er det litt back to work på søndag. Grovplanlegge uka, og detaljplanlegge mandagen. Innimellom dukker det opp nye oppgaver, telefoner fra foreldre, du får beskjed om at du må ta en vikartime osv. Også er det jo den evinnelige kopieringa som gjøres i lillefri og lunsjen. Føler jeg aldri blir ferdig med noe før jeg må videre til et møte eller undervisning. Har jo NOK tid til planlegging, men det blir så oppstykket.. så du får aldri trekt pusten. Jeg syns det blir litt rotete og det er vanskelig å få oversikt. Er også ny. Jobbet i to år. Anonymkode: ff1f4...f70 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg litt igjen i det hun ene sier om at hun følte hun måtte velge mellom å gi dårlig undervisning eller slutte. Jeg har ikke slutta da, men føler ikke det er noe særlig kvalitet på undervisningen min i forhold til hvordan det kunne vært hvis jeg hadde hatt mer tid til forberedelse og undervisning. Skulle gjerne hatt en dag i uka til "kontorarbeid" og resten til undervisning. Da hadde det blitt mer flyt. Nå blir det planlegging i en halvtime på mandag, rette halvparten av prøvene før jobb på tirsdag, hente materialer til prosjekt i "fri"timen min på onsdag, og stresse med å planlegge resten av uka fordi jeg skal rekke å lage middag, dusje og dra på aktivitet etter jobb. Rette resten av prøver både før og etter jobb på torsdag, og planlegge fredagen litt nøyere. På fredagen er det helt fri etter jobb, så er det litt back to work på søndag. Grovplanlegge uka, og detaljplanlegge mandagen. Innimellom dukker det opp nye oppgaver, telefoner fra foreldre, du får beskjed om at du må ta en vikartime osv. Også er det jo den evinnelige kopieringa som gjøres i lillefri og lunsjen. Føler jeg aldri blir ferdig med noe før jeg må videre til et møte eller undervisning. Har jo NOK tid til planlegging, men det blir så oppstykket.. så du får aldri trekt pusten. Jeg syns det blir litt rotete og det er vanskelig å få oversikt. Er også ny. Jobbet i to år. Anonymkode: ff1f4...f70 En del av meg har veldig lyst å bli lærer, for jeg vet det finnes mange fine sider ved yrket, men det er hovedsakelig usikkerheten som stopper meg.. Det er utrolig skremmende å skulle investere 5 år på en lærerutdanning, for så å finne ut når man endelig kommer ut og skal være "selvstendig lærer" i 100% stilling at man ikke trives og blir helt utbrent..er jo ikke slik at man har så utrolig mange andre muligheter med lærerutdanning heller, det er jo lærer man er da.. Og jeg tenker at det finnes så mange negative opplevelser/erfaringer og advarsler mot læreryrket rundtom på nettet at man virkelig bør tenke seg om to ganger før man tar et slikt valg, spesielt når det finnes andre muligheter.. Spørs om jeg noen gang kommer til å bli enig med meg selv, men vet rett og slett ikke om jeg tør å satse på å bli lærer når jeg vet med meg selv at jeg ikke er interessert i å jobbe mange timer overtid hver dag + helger osv og alltid ha jobben hengende over deg.. Tenker samtidig at hvilke opplevelser folk har om det å være lærer er såpass individuelt, at det nesten er litt vanskelig å basere seg på...arbeidsmengden varierer mye avhengig av fagsammensetning, hvorav norsk virker å være den største tidstjeleren..og trivselen vil være veldig avhengig av arbeidsmiljøet på den aktuelle skolen og hvordan styringen/ledelsen der er osv.. Hvilket trinn jobber du på? Anonymkode: d107b...33e
straamann Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Jeg er utdannet lærer, men har funnet ut at yrket er for belastende for meg. Har forøvrig en sykdom i tillegg som reduserer meg, så jeg er litt "unnskyldt". Men dagens krav til lærere er beintøffe. Mange opplever å miste kontroll over egen arbeidshverdag. Regjeringens tiltak for å heve status til lærere ser ikke ut til å virke slik det er tenkt heller - trivsel i yrket og status handler om mer enn lønn og utdanning. Jeg skulle gjerne vært lærer, men ikke slik skolen er organisert i dag. Det er for mye målstyring, for lite tillit til lærerne og ensidig fokus på reproduksjon av kunnskap fra elevene. Skolen har mistet litt av sitt viktigste formål, som er at elevene skal få en allsidig almenndannelse der matlaging er like viktig som grunnleggende matteferdigheter. Og det å lære å lære. 2
Perle Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 Jeg skulle veldig gjerne vært lærer, men innså tidlig at det aldri hadde kunnet fungere, da jeg er perfeksjonist og altfor samvittighetsfull. Tror dette yrket hadde spist meg levende. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 Personlig hadde jeg heller enten tatt master ved universitet i fagene jeg er best på og bygget på med PPU, evt tatt integrert lærerutdanning innen mitt fagfelt ved universitetet. Å ta lærerskolen, aka "hverken fugl eller fisk" nå som den er blitt 5-årig, hadde vært fullstendig uaktuelt, da karriereskifte er omtrent umulig. Anonymkode: 7de8a...973 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #7 Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, straamann skrev: Jeg er utdannet lærer, men har funnet ut at yrket er for belastende for meg. Har forøvrig en sykdom i tillegg som reduserer meg, så jeg er litt "unnskyldt". Men dagens krav til lærere er beintøffe. Mange opplever å miste kontroll over egen arbeidshverdag. Regjeringens tiltak for å heve status til lærere ser ikke ut til å virke slik det er tenkt heller - trivsel i yrket og status handler om mer enn lønn og utdanning. Jeg skulle gjerne vært lærer, men ikke slik skolen er organisert i dag. Det er for mye målstyring, for lite tillit til lærerne og ensidig fokus på reproduksjon av kunnskap fra elevene. Skolen har mistet litt av sitt viktigste formål, som er at elevene skal få en allsidig almenndannelse der matlaging er like viktig som grunnleggende matteferdigheter. Og det å lære å lære. Er enig og alt du sier er ting som går igjen og som andre lærere også peker ut som belastende faktorer Anonymkode: d107b...33e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #8 Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personlig hadde jeg heller enten tatt master ved universitet i fagene jeg er best på og bygget på med PPU, evt tatt integrert lærerutdanning innen mitt fagfelt ved universitetet. Å ta lærerskolen, aka "hverken fugl eller fisk" nå som den er blitt 5-årig, hadde vært fullstendig uaktuelt, da karriereskifte er omtrent umulig. Anonymkode: 7de8a...973 Akkurat dette jeg tenker, man går 5-årig lektorutdanning for å undervise eks. 5-10, og står egentlig låst fast i et hjørne karrieremessig dersom man skulle være så uheldig å finne ut at læreryrket blir for slitsomt/belastende over tid.. Anonymkode: d107b...33e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #9 Skrevet 13. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat dette jeg tenker, man går 5-årig lektorutdanning for å undervise eks. 5-10, og står egentlig låst fast i et hjørne karrieremessig dersom man skulle være så uheldig å finne ut at læreryrket blir for slitsomt/belastende over tid.. Anonymkode: d107b...33e Hva med lektorprogrammet for VGs? Anonymkode: d9af6...d6f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 AB som svarte først her: Jeg jobber på barneskole. Vet at på u-skolen har de mer tid til forberedelse i forhold til undervisning enn vi har da. Har i hvert fall jeg hørt. Kunne godt tenke meg å prøve ut u-skole for å finne ut forskjellen. En annen ting jeg opplevde på jobb som jeg irriterte meg over, var at jeg bare fikk slengt en årsrapport i fanget omtrent og ble bedt om å fylle ut for faget mitt. Jeg ANTE IKKE hva en årsrapport var og måtte google det. Skrev det jeg trodde var riktig, har ikke fått den i retur så regner med det var bra nok det jeg skrev. Men det er litt sånn altså IOPer er det verste da. Jeg har vært med å lage det en gang, var med på møter og sånn. Jeg skjønte ingenting og følte meg som en idiot når jeg satt foran ppt og mor og skulle prate seriøst og pedagogisk om noe jeg aldri har vært noe særlig borti før. Men altså, jeg begynner å bli vant til ting, så det går jo bedre. Men jeg skal snart slutte og søke ny jobb som lærer så jeg får en frisk start et annet sted Anonymkode: ff1f4...f70
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #11 Skrevet 13. juli 2017 2 timer siden, straamann skrev: Skolen har mistet litt av sitt viktigste formål, som er at elevene skal få en allsidig almenndannelse der matlaging er like viktig som grunnleggende matteferdigheter. Den var ny. Skolen fokuserer altså for mye på matematikk og for lite på matlaging. Anonymkode: 5cfaf...00d 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #12 Skrevet 15. juli 2017 På 13.7.2017 den 22.28, AnonymBruker skrev: Personlig hadde jeg heller enten tatt master ved universitet i fagene jeg er best på og bygget på med PPU, evt tatt integrert lærerutdanning innen mitt fagfelt ved universitetet. Å ta lærerskolen, aka "hverken fugl eller fisk" nå som den er blitt 5-årig, hadde vært fullstendig uaktuelt, da karriereskifte er omtrent umulig. Anonymkode: 7de8a...973 Man kan sikkert gå denne veien, men ha i bakhodet at det ikke er lett å komme inn på PPU. I Oslo nå i vår så var det 1206 kvalifiserte søkere til 200 plasser. Anonymkode: 9953e...506
straamann Skrevet 16. juli 2017 #13 Skrevet 16. juli 2017 På 14.7.2017 den 0.53, AnonymBruker skrev: Den var ny. Skolen fokuserer altså for mye på matematikk og for lite på matlaging. Anonymkode: 5cfaf...00d De fokuserer ihvertfall for lite på praktiske fag. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #14 Skrevet 16. juli 2017 På 13.7.2017 den 20.45, AnonymBruker skrev: Kjenner meg litt igjen i det hun ene sier om at hun følte hun måtte velge mellom å gi dårlig undervisning eller slutte. Jeg har ikke slutta da, men føler ikke det er noe særlig kvalitet på undervisningen min i forhold til hvordan det kunne vært hvis jeg hadde hatt mer tid til forberedelse og undervisning. Skulle gjerne hatt en dag i uka til "kontorarbeid" og resten til undervisning. Da hadde det blitt mer flyt. Nå blir det planlegging i en halvtime på mandag, rette halvparten av prøvene før jobb på tirsdag, hente materialer til prosjekt i "fri"timen min på onsdag, og stresse med å planlegge resten av uka fordi jeg skal rekke å lage middag, dusje og dra på aktivitet etter jobb. Rette resten av prøver både før og etter jobb på torsdag, og planlegge fredagen litt nøyere. På fredagen er det helt fri etter jobb, så er det litt back to work på søndag. Grovplanlegge uka, og detaljplanlegge mandagen. Innimellom dukker det opp nye oppgaver, telefoner fra foreldre, du får beskjed om at du må ta en vikartime osv. Også er det jo den evinnelige kopieringa som gjøres i lillefri og lunsjen. Føler jeg aldri blir ferdig med noe før jeg må videre til et møte eller undervisning. Har jo NOK tid til planlegging, men det blir så oppstykket.. så du får aldri trekt pusten. Jeg syns det blir litt rotete og det er vanskelig å få oversikt. Er også ny. Jobbet i to år. Anonymkode: ff1f4...f70 Sånn er det i rekke forskjellige jobber i andre bransjer også utenfor læreryrket. Og dette i tillegg til overtid, helgejobbing, null ferie/avspasering om sommeren etc (i hvertfall langt fra 2 måneder). Anonymkode: aec83...40a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #15 Skrevet 16. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det i rekke forskjellige jobber i andre bransjer også utenfor læreryrket. Og dette i tillegg til overtid, helgejobbing, null ferie/avspasering om sommeren etc (i hvertfall langt fra 2 måneder). Anonymkode: aec83...40a Håper det, misforstå meg rett altså unner jo alle å ha det fint på jobb. Men greit å vite at vi ikke er alene. Har jobbet andre steder, men det har vært type butikk og servicejobber, og der opplevde jeg at det var mer struktur og rutiner på ting. Nå er det ofte jeg må være to steder på samme tid o.l liksom Anonymkode: ff1f4...f70
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #16 Skrevet 16. juli 2017 Jeg har jobbet som lærer i over 20 år og flyter på erfaring og gode innarbeidede rutiner, så jeg trenger ikke å jobbe meg i hjel lenger. Heldigvis. Anonymkode: 47834...1a7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #17 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet som lærer i over 20 år og flyter på erfaring og gode innarbeidede rutiner, så jeg trenger ikke å jobbe meg i hjel lenger. Heldigvis. Anonymkode: 47834...1a7 Hvor lang tid tok det før du kom dit? Anonymkode: 51f7a...c84
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #18 Skrevet 16. juli 2017 På 15.7.2017 den 7.44, AnonymBruker skrev: Man kan sikkert gå denne veien, men ha i bakhodet at det ikke er lett å komme inn på PPU. I Oslo nå i vår så var det 1206 kvalifiserte søkere til 200 plasser. Anonymkode: 9953e...506 Vil bare skyte inn at PPU har hatt skyhøye søkertall de siste årene fordi de snart går over til masterkrav. Det er veldig mange som ikke har master som har søkt "før det er for sent." Etter hva jeg har skjønt, har det ikke vært noe problem å komme inn med master de fleste steder i landet. Masterstudenter har også de siste årene gått først automatisk. Anonymkode: fc39a...c9a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #19 Skrevet 16. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det i rekke forskjellige jobber i andre bransjer også utenfor læreryrket. Og dette i tillegg til overtid, helgejobbing, null ferie/avspasering om sommeren etc (i hvertfall langt fra 2 måneder). Anonymkode: aec83...40a Jeg har jobbet som hjelpepleier, som det het før. Omskolerte meg senere til lærer. Jeg kan love at læreryrket er MYE mer slitsomt. Jeg hadde riktig nok hektiske dager, men hadde 100% fri når jeg ikke var på jobb. Som lærer har man bare ordentlig fri om sommeren. Ettermiddager, helger, andre ferier; hodet er alltid på jobb. Ofte ikke bare hodet heller, ofte gjør man jobbrelaterte ting. Anonymkode: fc39a...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #20 Skrevet 17. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet som hjelpepleier, som det het før. Omskolerte meg senere til lærer. Jeg kan love at læreryrket er MYE mer slitsomt. Jeg hadde riktig nok hektiske dager, men hadde 100% fri når jeg ikke var på jobb. Som lærer har man bare ordentlig fri om sommeren. Ettermiddager, helger, andre ferier; hodet er alltid på jobb. Ofte ikke bare hodet heller, ofte gjør man jobbrelaterte ting. Anonymkode: fc39a...c9a Det var ikke hjelpepleier jeg siktet til da jeg skrev "en rekke forskjellige jobber i andre bransjer også utenfor læreryrket". Det du skriver her er gjeldende i mange jobber i det private i det offentlige. I "min" bransje er hodet også alltid på jobb. 24/7, året rundt - ingen egentlig ferie om sommeren, heller ikke jul/nyttår. Og ingen ferie om sommeren. At lærere ikke innser hvilket privilegie det er å ha 2 måneder om sommeren med helt fri er faen meg bare sykt. Anonymkode: aec83...40a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå