AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Bør vi gjøre det? Hun holder på å dra seg til nå, men har nesten ikke spist noen ting den siste uken. Pirker bare i maten, gjør det fortsatt. Familien mener hun må få boller, kjels osv bare for å få i seg noe. Vi har vært tilbakeholden på sånt (altså, hun har fått en bolle osv når vi har vært på bakeriet ol. men hun kjenner det ikke som sykemat, hvis dere skjønner). Hun er i en fase nå som er slik at gir du henne lillefingeren så tar hun hele hånden. Jeg vet det kommer til å bli et mareritt og mas uten like å skulle avvenne boller og kjeks. For eksempel så fkk hun se hvor vi hadde yoghurten stående i kjøleskapet, og da var det hyling hver dag i to uker når hun ikke fikk åpne kjøleskapsdøren å forsyne seg selv. Jeg er ikke redd for helsa (mtp at hun spiser lite, men vi kommer til å dra tilbake til legen over helgen hvis ikke matlysten tar seg opp. Hun spiser vanligvis mye, men er relativt høy og slank, og vi ser hun har blitt tynnere nå. Bør vi kjøre på med boller ol. bare for å få i henne mat? Har prøvd absolutt alt av vanlig mat, frukt osv. Anonymkode: f8315...653
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 For at hun skal bli frisk, trenger hun næring. Om den kommer fra boller og brus spiller da ingen rolle. Anonymkode: 54ac4...382 17
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 TS her, altså hun er oppe å løper rundt nå altså, bare ikke matlysten som har kommet tilbake. Anonymkode: f8315...653
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Prøv kornmo med noe pålegg kanskje? Husker min mor pleide å gi oss salt chips om vi var syk og svettet mye for å få litt påfyll med salt. Jeg ser heller ikke hva som er galt med yoghurt? Bedre enn ingenting. Om man først begynner å spise igjen, uansett hva, pleier ofte matlysten å komme tilbake. Anonymkode: 6c111...76b 5
BlendaSensitive Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 Når man er syk er det innafor med kosemat. Is, boller, kjeks og så videre. 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 Jeg gir min 2 åring det han vil spise når han er syk, for han får veldig liten matlyst og det er svært lite han har lyst på. Når han er frisk igjen er det tilbake til normal kost. De trenger få i seg noe næring når de er syke, særlig hvis det går flere dager, så får man heller se mellom fingrene litt på hva det blir. Samme beskjed fikk vi på legevakten. Om hun maser etter boller/kjeks når hun er frisk igjen så ikke ha det tilgjengelig, enkelt og greit. Anonymkode: 39240...022 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #7 Skrevet 13. juli 2017 Ville bare kjørt på med kjeks hvis det er det som skal til. Bedre å få i de noe enn ingenting. Får heller ta den kampen når de er friske. Anonymkode: 24adf...0a0 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #8 Skrevet 13. juli 2017 Sykdom er unntakstilstand på det meste. Regler om TV, leggerutiner, mat osv går ut vinduet og vi gjør det som kjennes best. Er det TV i senga, en ekstra time med I pad eller kjeks og boller så, so be it. Anonymkode: 18bbc...d38 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #9 Skrevet 13. juli 2017 Det er da bedre at hun spiser kjeks og boller enn ingen ting når hun er syk! Hverdagskostholdet er det som teller. Anonymkode: 99d9e...2d5 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 Boller, kakao og is - alt går når ungen er syk og har dårlig matlyst. Anonymkode: 8a792...5b4 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #11 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har vakre minner fra mormor og morfar som alltid kom med rødbrus og boller når jeg var syk. ❤️ Anonymkode: 74f88...859 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #12 Skrevet 13. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har vakre minner fra mormor og morfar som alltid kom med rødbrus og boller når jeg var syk. ❤️ Anonymkode: 74f88...859 Jeg og! Jeg fikk boller, cola, donald-blad og en leiefilm av besteforeldrene mine Anonymkode: cd497...eb8 2
Rosalie Skrevet 13. juli 2017 #13 Skrevet 13. juli 2017 Broren min levde på non-stop og cola (og antibiotika) i flere uker da han var et par år og ørebetennelsen ikke ville gi seg. Da han var frisk igjen var det tilbake til normalt kosthold uten noen problem. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #14 Skrevet 13. juli 2017 Jeg er kanskje i overkant streng når det gjelder små barn og sukker, men jeg ville ikke innført boller og kjeks uten begrensninger selv om barnet er sykt. Hvis barnet springer rundt og er i aktivitet tyder det vel på at det ikke er krise med matinntaket enda? En bolle fra eller til skader ikke, men jeg hadde ikke gitt fire boller om dagen hver dag i flere dager. Anonymkode: 47046...4d7 1
Mailo Skrevet 13. juli 2017 #15 Skrevet 13. juli 2017 Vi har også en på to, når det er sykdom får han det som frister. (Utenom brus) im det er smoothie, kjeks, boller, yoghurt, sjokolade eller is spiller ingen rolle. Når ungen er frisk, har vi ikke sånne ting i huset lenger. Enkelt å greit God bedring! 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #16 Skrevet 13. juli 2017 Vi gir også det som måtte friste når vårt barn er sykt. Han mister gjerne matlysten helt i et par uker. Dvs han spiser kanskje et par kjeks i løpet av dagen hvis han får tilbud om det, så det blir ikke de store mengdene sukker akkurat. Men det betyr jo ikke at dere MÅ gjøre det samme, selv om mange andre gjør det. Så lenge hun er aktiv og ikke mager, så tåler hun fint noen dager uten mat. Det viktigste er å få i henne drikke, og der bør dere nok fire litt på prinsippene om det er det som skal til for å få i henne noe. Men drikker hun vann uten problem så er jo det og helt greit. Anonymkode: 621e8...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #17 Skrevet 13. juli 2017 Hva med en smoothie som du lurer inn litt sunne ting i tillegg til bær? Anonymkode: b815c...70b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #18 Skrevet 13. juli 2017 Jeg tenker det er forskjell på om de spiser sparsommelig også av søtt, eller om de gafler innpå sålenge det er noe de liker. Hos oss gikk det mye i fruktposer/smoothieposer ved sykdom - det var det eneste som gikk ned av væske og mat. Men vi gir ikke boller/is eller annet som tradisjon liksom - og vi begynner "øverst" på stigen av mer usunne ting. Jeg forstår forøvrig ikke hvorfor hun ikke kan få youghurt? Det er anbefalt av ernæringseksperter tross sukker fordi det er masse viktig næring for barn. Du kan også forsøke å lage en smoothie, men lure inn eggehvite/avocado osv. Det funker her. Anonymkode: 2c41f...e2d 1
Rivjernet Skrevet 13. juli 2017 #19 Skrevet 13. juli 2017 Hva med grove vafler/pannekaker, smoothie, matmuffins osv? 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 13. juli 2017 #20 Skrevet 13. juli 2017 Sjokolade, is, boller, saft! Viktigste er at barnet får i seg energi. Man restituerer og blir kjappere frisk når kroppen har noe å gå på. Her får guttungen akkurat det han vil når han er syk og har null appetitt. Han får også så mye kos og iPad/Barne-TV etc han vil. Er man syk og slapp så skal det dulles og en skal gjøre det mest mulig behagelig og levelig frem til en er frisk igjen. Har aldri hatt problemer med å gå tilbake til vanlig kost når han er frisk og tilbake i hverdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå