AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har en hund og bor i blokk. Jeg vet ikke om dette skjer hver gang, eller om det fordi det er sommer. Hun har vært hos mamma og pappa i 1 uke. Mens jeg var på ferie. Kom hjem for to dager siden. Skal jeg ut med søpla eller noe så setter jeg på lydopptak på mobilen. For å høre om hun bjeffer. Hun er en liten hund, typisk gneldehund, ikke mørk og lav bjeffing. Samboer er borte akkurat nå, så bare meg hjemme. Samme dag som hun kom hjem: Bjeffet i 5 min. Uling og bjeffing konstant. Jeg var borte i 5 min og hun bjeffet hele den tiden. Dag 2: Bjeffet i 2,5 min. Så bomstille, før hun uler etter 8 min i noen sekunder. Så er det stille igjen. Maks 3 min med lyd. Jeg kan høre at hun tusler over gulvet. Men ellers helt stille. Bortsett fra første dagen, da var det bjeffing, uling og mye tusling frem og tilbake. Tidligere har jeg tatt lydopptak nå og da. Har da aldri hørt noe bjeffing. Litt lav boffing hvis hun hører hunder utenfor. Men ikke høy bjeffing. Jeg og samboeren er mye hjemme. Hun er alene flere ganger i uken. Rundt 2-4 timer om gangen. Ellers så er vi alltid en hjemme. Jeg tror, og håper, at hun er litt utav det nå. Fordi hun har vært hos foreldrene mine i 1 uke, uten å være alene. Hun har fått løpt ifra seg i hagen til foreldrene mine. De har også hund, og verandadøren står åpen 24/7. Mye lek og herjing. Hjemme er hun mer rolig og avslappet. Var veldig stresset da hun kom hjem fra "ferie". Hun var ikke alene i 5 sekunder en gang, da foreldrene mine er pensjonerte. Jeg håper hun ikke er slik til vanlig. Da jeg ikke setter på lydopptak hver gang hun er alene. Aldri fått kommentarer, aldri hørt noe når jeg kommer hjem. Har stått utenfor døren for å lytte, men hører ingenting. Men jeg vet ikke med 100% sikkerhet om hun faktisk er stille til vanlig.Hva tenker dere om å ha slike som oss som naboer? Jeg har ikke fått noen klager. Usikker på om det er lytt her, men jeg hører sjeldent naboene. Bortsett fra om de er ute i gangene. Da høres det godt. Har småbarn på begge sider som nærmeste nabo. Jeg kan høre ungene hyle og grine når jeg er ute i gangen. Er jeg inne i leiligheten så hører jeg ingenting. Så jeg tror naboene som er ute i gangen, kan høre hunden. Usikker på om de hører det når de er inne. Jeg er så redd for at folk irriterer seg over oss. Jeg forstår det hvis det er snakk om høy bjeffing og uling, i 6-8 timer hver dag. Men hva er for mye, er 5 min med bjeffing for mye? Eller tåler man det 3-5 ganger i uken? Anonymkode: 81f5d...02f
Teddi Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Hunder som bjeffer er irriterende for naboer uansett, men de aller fleste klarer å ignorere det eller ihvertfall å forstå at det er helt normalt og vanskelig å bli kvitt. Jeg selv har en typisk gneldrehund, og han bjeffer hver morgen når jeg drar hjemmefra. Han roer seg igjen etter toppen 10 minutter, men uansett. Syntes det er utrolig flaut og syntes synd på naboene som måtte høre det. Jeg klarer ikke å få han til å slutte med det. Jeg har prøvd i 4 år, og prøvd alle mulige teknikker. Jeg har beklaget bjeffingen til naboene våre flere ganger, men de sier bare at det ikke er noe å tenke på, og at det er helt naturlig og ikke irriterende så lenge han ikke holder på hele dagen. Når jeg tenker meg om så var det en hund i nabolaget som bjeffet hele dagen. Jeg hørte det og ble jo litt lei, men det kunne aldri falle meg inn å klage til eierne. Jeg tenkte heller at den stakkars hunden måtte være stressa og kanskje engstelig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 Hunder som bjeffer er irriterende. Jeg tåler godt at det kommer et bjeff i ny og ne, men når det står på i flere minutter og går over til uling da får jeg helt fnatt. Hva med å spørre naboene dine om de hører noe? Allier deg med dem så fort som mulig slik at hvis det blir problemer så veit de at de kan si ifra uten å være "den sure naboen". Begynn alene hjemme trening på nytt Anonymkode: 9aea9...78d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Ts her. Jeg har lyst til å legge en lapp i postkassen til de over og ved siden av meg. Med nummeret mitt, slik at de kan varsle hvis det skjer lenge. Slik at jeg kan sende noen hjem til meg, eller gå hjem selv. Problemet er at det er litt strengt med dyrehold. Før var det ikke lov. Jeg flyttet hit for 5 år siden. I annonsen og på nettsiden sto det ikke noe om dyr. Jeg spurte under visning og fikk beskjed om at det ikke var lov. 1 år etter fikk jeg en telefon med beskjed om at det var lov med maks 1 hund og/eller 2 innekatter. Men 3 klager og hunden/kattene må gå. Veldig strengt og en "prøveordning". Før i tiden var det lov. Så ble det mye klager og bråk. Avføring over alt, katter over alt.. masse bråk og klaging. Firmaet har en prøvetid på 5 år. For de vurderer å åpne for dyr i begge blokkene, og 3 andre blokker de eier et annet sted i byen. Vi er på 4. året nå. Det er folk i nabolaget som får med seg alt. De sladrer om absolutt alt og alle. I mitt nærområde så er det 4 lav blokker som tilhører et annet firma. 2 har lov med dyr, 2 har ikke. Det er også et lite boligområde med hus hvor folk eier og ikke leier. Hos det firmaet jeg leier hos, så er det 2 blokker. 1 er lov med dyr (der jeg bor) og 1 er ikke lov, enda. Turområdet som vi hundeeiere bruker, går rundt hele nabolaget. En sti med skog og trær på ene siden, boligområdene på andre siden. Så jeg møter på hundeeiere som bor i blokken min, og som bor i nærområdet. Naboer får med seg alt og de sladrer om det til alle. Jeg har fått høre om 2 som har hund, men også innekatt. Hvor innekatten er veldig "hysj, hysj", fordi det ikke er lov. Vet at flere har fått nei til å skaffe seg hund nr 2. Vet om 3 hunder som bjeffer, møter på to til som også gjør det, men som ikke bor i min blokk. Vet at en gammel gubbe (største sladre-karen i byen) tror at den ene hunden bor i min blokk. Men den gjør ikke det. Han sier ofte "Jeg hørte bamse bjeffe i heisen flere ganger i går", men Bamse bor i blokken en gang! Han klager ofte over denne hunden, selv om at bamse bor ikke her. Ofte er det en annen hund som bjeffer, men mannen er bomesikker på at det er Bamse. Fordi han har sett Bamse bjeffe et par ganger tidligere. Har hørt andre beskylde feil hund tidligere også. En gang fikk jeg høre at noen har klaget på min hund, med hundens navn og beskrivelse av meg. Men jeg vet at det er en annen hund som er ganske lik min. Samme rase, samme farger men forskjellig kjønn og tegninger. Det var falske anklager med andre ord. Rettet han som fortalte meg det, men ellers så har jeg bare ignorert det. Aldri tatt det opp med damen som spredde usanne anklager om meg og min hund. Damen påsto at min hund sto bundet utenfor butikken og bjeffet i nesten en time. Jeg og samboer har aldri forlatt hunden vår utenfor nærbutikken, ikke tatt henne med på butikken en gang. Jeg vet med 100% sikkerhet at han ikke har gjort det, da en kompis av han opplevde at hunden ble stjålet for mange, mange år siden. Og det er ulovlig. Jeg bare nikker og smiler når folk snakker om andre til meg. Vil ikke legge meg borti det. Vil også holde meg unna deres søkelys. Så det å korrigere og mate dem med informasjon, det vil jeg ikke. De fleste jeg møter på når jeg går tur, de vet ikke at jeg bor i blokken en gang. Jeg kan bo i lav blokkene eller eie hus i området for alt de vet. Jeg vil gjerne holde meg litt i bakgrunnen, ønsker ikke å sette meg selv i rampelyset. De fleste i min etasje, vet ikke at jeg har hund en gang, eller at jeg er deres nærmeste nabo. Jeg kan møte på dem ute eller på nærbutikken. Men de vet ikke at jeg bor i 3. etasje i leilighet xx. Så det å varsle de i min etasje om at jeg har hund... jeg vil helst ikke gjøre det. For jeg er redd for å få skylden på grunn av andre. Vil bli syndebukken som får skylden for andres hunder, bare fordi de vet at jeg har hund. Og de har min konaktinfo. Beklager for at det ble så langt. Men vil bare forklare hvorfor det ikke er så enkelt Hvis ikke så hadde jeg varslet naboene for lenge siden. ts Anonymkode: 81f5d...02f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 Her bjeffer nabohunden hver eneste morgen fra 6.30 til ca 8.30, noen ganger i løpet av ettermiddagen, og så igjen fra 21.30 til ca 23.30. Det er utrolig slitsomt. Jeg behøver mer enn 7 timers søvn i løpet av natten, men til tross for sov-i-ro våkner jeg hver eneste morgen til bjeffing, og sovner ikke før han har sluttet for kvelden. (Nå er de borte på ferie, og det er utrolig deilig! Jeg gruer meg til de kommer hjem igjen) Jeg har ikke snakket med hundeeieren, men jeg må gjøre det hvis det fortsetter. De minuttene du snakker om i løpet av dagen er ikke så mye, men hvis det fortsetter over tid kan det bli irriterende, spesielt hvis noen vekkes av bjeffingen. Jeg tror naboene dine vil være mer forståelsesfulle om du snakker med dem før de klager til deg. Anonymkode: e73de...567
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du vil bli syndebukk hvis du snakker med dem, men at naboene dine vil være mer forståelsesfulle om du snakker med dem før de klager til deg. Anonymkode: e73de...567 Rettet Anonymkode: e73de...567
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #7 Skrevet 16. juli 2017 Jeg er ikke et hunde mennesker. I nabolaget er det en hund som bjeffer hele dagen. Står i hundehage. Utrolig slitsomt. Vet flere har klaget. Eieren gjør ingenting. Ikke greit. Anonymkode: 487ff...061
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #8 Skrevet 16. juli 2017 På 7/13/2017 den 15.26, AnonymBruker skrev: Jeg har en hund og bor i blokk. Jeg vet ikke om dette skjer hver gang, eller om det fordi det er sommer. Hun har vært hos mamma og pappa i 1 uke. Mens jeg var på ferie. Kom hjem for to dager siden. Skal jeg ut med søpla eller noe så setter jeg på lydopptak på mobilen. For å høre om hun bjeffer. Hun er en liten hund, typisk gneldehund, ikke mørk og lav bjeffing. Samboer er borte akkurat nå, så bare meg hjemme. Samme dag som hun kom hjem: Bjeffet i 5 min. Uling og bjeffing konstant. Jeg var borte i 5 min og hun bjeffet hele den tiden. Dag 2: Bjeffet i 2,5 min. Så bomstille, før hun uler etter 8 min i noen sekunder. Så er det stille igjen. Maks 3 min med lyd. Jeg kan høre at hun tusler over gulvet. Men ellers helt stille. Bortsett fra første dagen, da var det bjeffing, uling og mye tusling frem og tilbake. Tidligere har jeg tatt lydopptak nå og da. Har da aldri hørt noe bjeffing. Litt lav boffing hvis hun hører hunder utenfor. Men ikke høy bjeffing. Jeg og samboeren er mye hjemme. Hun er alene flere ganger i uken. Rundt 2-4 timer om gangen. Ellers så er vi alltid en hjemme. Jeg tror, og håper, at hun er litt utav det nå. Fordi hun har vært hos foreldrene mine i 1 uke, uten å være alene. Hun har fått løpt ifra seg i hagen til foreldrene mine. De har også hund, og verandadøren står åpen 24/7. Mye lek og herjing. Hjemme er hun mer rolig og avslappet. Var veldig stresset da hun kom hjem fra "ferie". Hun var ikke alene i 5 sekunder en gang, da foreldrene mine er pensjonerte. Jeg håper hun ikke er slik til vanlig. Da jeg ikke setter på lydopptak hver gang hun er alene. Aldri fått kommentarer, aldri hørt noe når jeg kommer hjem. Har stått utenfor døren for å lytte, men hører ingenting. Men jeg vet ikke med 100% sikkerhet om hun faktisk er stille til vanlig.Hva tenker dere om å ha slike som oss som naboer? Jeg har ikke fått noen klager. Usikker på om det er lytt her, men jeg hører sjeldent naboene. Bortsett fra om de er ute i gangene. Da høres det godt. Har småbarn på begge sider som nærmeste nabo. Jeg kan høre ungene hyle og grine når jeg er ute i gangen. Er jeg inne i leiligheten så hører jeg ingenting. Så jeg tror naboene som er ute i gangen, kan høre hunden. Usikker på om de hører det når de er inne. Jeg er så redd for at folk irriterer seg over oss. Jeg forstår det hvis det er snakk om høy bjeffing og uling, i 6-8 timer hver dag. Men hva er for mye, er 5 min med bjeffing for mye? Eller tåler man det 3-5 ganger i uken? Anonymkode: 81f5d...02f Noe lyd fra hund må en tåle, når det først er lov med hund. Stadig bjeffing er ikke akseptabelt. Varierer fra hund til hund, styrke/lyd. Nå vet du ikke hvilke naboer du får. Noen kan være av typen som må klage. De kan klage ovet at hunden bjeffer støtt. Vi har en annen nabo. Der står hunden på veranda hele dagen. Den går ut og inn. Bjeffer på alt. Alle lyder, hunder,katter, fugler..ja alt som rører seg. Verst når folk går forbi. En liten hund,men den har mål. Den er blitt til irritasjon i hele nabolaget. Anonymkode: 6cbbf...c87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå