AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Så jeg skal på date i morgen, og det blir altså min første date noensinne. Så jeg lurte på om noen kunne informere meg om hvordan dette fungerer, sånne helt basic ting som alle liksom vet. For eksempel, hvem betaler? Altså jeg vet jo at gutten helst skal tilby seg å betale og det regner jeg med at han gjør, skal jeg da la han betale eller insistere på å betale selv? Eller tilby meg å betale også la han hvis han fortsatt insisterer? Jeg liker egentlig best å betale sånne ting selv for da føler jeg ingen forpliktelser, men jeg er jo interessert i han og det kan jo hende han tolker det som at jeg ikke er interessert og derfor vil betale selv. Takk for svar! :-) Anonymkode: d743c...791
Mamasitas Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Han blir garantert å ville betale. Du kommer til å bare "neei.. neei.. jeg kan betale selv.." og han blir å insistere. Du lar han betale, og kanskje sier du "da er det min tur neste gang!" Med det bekrefter du også at du ønsker å treffes igjen. Hyggelig av deg, samtidig virker du også ikke ut som du forventer at det skal skje hver gang.. Likestilling ja. Om han betaler første gangen, da er han liksom "gentleman".. Er jo et slags spill vi alle spiller tross alt.. Men bør ikke bli en vane at girlsa hele tiden blir spandert på. 11
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 1 minutt siden, Mamasitas skrev: Han blir garantert å ville betale. Du kommer til å bare "neei.. neei.. jeg kan betale selv.." og han blir å insistere. Du lar han betale, og kanskje sier du "da er det min tur neste gang!" Med det bekrefter du også at du ønsker å treffes igjen. Hyggelig av deg, samtidig virker du også ikke ut som du forventer at det skal skje hver gang.. Likestilling ja. Om han betaler første gangen, da er han liksom "gentleman".. Er jo et slags spill vi alle spiller tross alt.. Men bør ikke bli en vane at girlsa hele tiden blir spandert på. Anonymkode: 8cbcf...103 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Jeg betaler alltid selv, lettere å droppe ut fra videre dating med god samvittighet 😉 Anonymkode: 746df...0e7 10
Nuith Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 La ham betale kun dersom du har tenkt til å ha sex med ham. Veldig mange menn som mener at hvis de betaler så "skylder du ham sex". Og det gjør du selvfølgelig ikke. Men ubehagelig er det uansett. 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 Jeg hater denne problematikken, men dersom dere har god kjemi løser det seg nok ganske naturlig. Personlig ville jeg ha antatt at man betaler hver for seg med mindre han tar initiativet og tilbyr seg å betale for begge. Dersom han gjør det og dere har det fint ser jeg ingen grunn til at man skal være vanskelig og insistere på å betale selv fordi det er det som er "rett". Anonymkode: ebaa2...5ab 4
Ananas. Skrevet 13. juli 2017 #7 Skrevet 13. juli 2017 Tja, jeg har flere og flere kamerater som dropper å spandere på de første datene, og heller tar det litt senere. Rett og slett fordi de synes damene som forventer å bli spandert på er litt gammeldagse, men også fordi det i disse tindertider har blitt så lav terskel for førstedater at det blir uforholdsmessig dyrt. Om det er "riktig" gidder jeg ikke legge meg opp i, men det er i alle fall greit å være forberedt på at han ikke tar initiativet til å betale alt. Jeg har løst det ved å ta opp lommeboken når det blir snakk om betaling, da blir det gjerne en kort greie om hvem som betaler. Jeg tilbyr meg alltid, men lar ham også alltid betale om han insisterer. Om han bare betaler uten noe dialog, pleier jeg å spørre i etterkant hva jeg skylder om jeg ikke er så interessert i en neste gang, eller si at jeg spanderer neste gang om jeg vil treffes igjen. Om jeg betaler kommer jeg aldri med noe beløp han "skylder" meg i etterkant, uavhengig av hvordan det har gått. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #8 Skrevet 13. juli 2017 Jeg foretrekker å dele regningen i to Uansett om jeg er interessert eller ikke. Om jeg vil møtes igjen så foreslår jeg jo en ny dat. Vil tro det viser interesse Anonymkode: 1795c...e16 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #9 Skrevet 13. juli 2017 Enda et eksempel på at kvinner ikke vil ha likestilling om det ikke er til fordel for dem. Betal din egen mat. Anonymkode: f3e96...9a8 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enda et eksempel på at kvinner ikke vil ha likestilling om det ikke er til fordel for dem. Betal din egen mat. Anonymkode: f3e96...9a8 Er det foreløpig en eneste en i denne tråden her som har uttrykt at det er en forventning? Anonymkode: 3be92...1b1 14
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #11 Skrevet 13. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enda et eksempel på at kvinner ikke vil ha likestilling om det ikke er til fordel for dem. Betal din egen mat. Anonymkode: f3e96...9a8 Les tråden skikkelig! Grinebiter. Anonymkode: f2f1d...d83 11
WubWub Skrevet 13. juli 2017 #12 Skrevet 13. juli 2017 Den gesten om at menn skal betale for kvinners mat hører med til en svunnen tid; Den tiden hvor kvinner ikke hadde egen inntekt og måtte i praksis leve på menns økonomi i bytte mot at kvinnen tok seg av husholdningen og etterhvert barna. I dagens likestilte Norge så klarer kvinner forsørge seg selv og de har alltid muligheten til å betale for egen mat, i mange tilfeller så er også kvinnen rikere enn mannen da kvinner tar høyere utdannelse enn menn, for meg blir det da litt rart at den fattigste skal betale for den rikeste. Om de ikke har jobb så har vi andre instanser som f.eks NAV og sosialkontoret. Ingen kvinner trenger være finansielt avhengig av å bli forsørget av en mann. Jeg tenker at når man takker ja til en date så betaler man for det man inntar selv. Selv ville ikke jeg hatt samvittighet til å la ei kvinne betale for meg, ikke bare syntes jeg det er ugreit men det ville også satt meg i en posisjon hvor jeg følte meg hjelpesløs, umyndiggjort og at jeg skylte noe i retur. Slik jeg ser det så blir man behandlet som et barn om andre betaler for en - det er noe uselvstendig og krenkende. Selv når jeg har vært på date så ber jeg kelner om å splitte regningen når han kommer å gir meg den. Nå høres jeg kanskje gjerrig ut men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal betale for maten til et fremmed menneske bare fordi hun er kvinne når hun faktisk har en egen inntekt som sikkert er større enn min. Dette er som sagt utdaterte kjønnsroller som ikke hører hjemme i et likestilt samfunn hvor kvinner er selvstendige og økonomisk uavhengig av menn. Når jeg er i forhold derimot så tar jeg lett regningen om damen har det økonomisk trangt i en periode og jeg kjøper gjerne også gaver. Men jeg forventer da at hun betaler for meg når jeg har økonomisk trangt. I et forhold bør det alltid være en 50/50 ordning på alle måter og områder. 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #13 Skrevet 13. juli 2017 Men hva skal dere? Bare ta en kaffe? Eller middag? For om en mann spanderer kaffe på meg, så føler jeg ikke at jeg skylder han noe. Litt verre hvis han spandere middag. Så er det middag, liker jeg at vi deler på regningen. Er det kaffe, spiller det ingen rolle hvem som betaler. Men en mann, som ikke tilbyr seg å betale for seg selv engang, stusser jeg litt på. Jeg var på 2 kaffe dater med en mann, og begge gangene måtte jeg betale. Han har høy inntekt, og jeg lav. Anonymkode: 0187b...c90 4
WubWub Skrevet 13. juli 2017 #14 Skrevet 13. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal dere? Bare ta en kaffe? Eller middag? For om en mann spanderer kaffe på meg, så føler jeg ikke at jeg skylder han noe. Litt verre hvis han spandere middag. Så er det middag, liker jeg at vi deler på regningen. Er det kaffe, spiller det ingen rolle hvem som betaler. Men en mann, som ikke tilbyr seg å betale for seg selv engang, stusser jeg litt på. Jeg var på 2 kaffe dater med en mann, og begge gangene måtte jeg betale. Han har høy inntekt, og jeg lav. Anonymkode: 0187b...c90 Der hadde jeg skygget unna altså Tragikomisk opplegg å la kvinnen ta regningen for kaffen 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #15 Skrevet 13. juli 2017 Straks du forventer at mannen betaler for maten har han i teorien betalt for tiden din, og da er dere fra første stund ikke likestilte. Du gjør som hvis du skulle gått ut med en venninne; enten splitter dere regninga på midten, eller så betaler dere hvert deres, eller så legger en av dere ut og så kan den andre vippse over (eller spandere neste gang). Uansett skal du IKKE forvente at den andre parten tar det. Hvis han insisterer så kan du heller se på det som en fin bonus. Anonymkode: 508dd...ce7 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #16 Skrevet 13. juli 2017 Jeg tar bestandig damene ut på første date på en kaffe. Fungerer det dårlig eller man får inntrykk av hun er en gold digger har jeg liksom ikke tapt så mye. Anonymkode: 7daa1...6a1 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #17 Skrevet 14. juli 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Så jeg skal på date i morgen, og det blir altså min første date noensinne. Så jeg lurte på om noen kunne informere meg om hvordan dette fungerer, sånne helt basic ting som alle liksom vet. For eksempel, hvem betaler? Altså jeg vet jo at gutten helst skal tilby seg å betale og det regner jeg med at han gjør, skal jeg da la han betale eller insistere på å betale selv? Eller tilby meg å betale også la han hvis han fortsatt insisterer? Jeg liker egentlig best å betale sånne ting selv for da føler jeg ingen forpliktelser, men jeg er jo interessert i han og det kan jo hende han tolker det som at jeg ikke er interessert og derfor vil betale selv. Takk for svar! :-) Anonymkode: d743c...791 Nei, gutten skal ikke "helst tilby seg å betale". Du betaler for deg selv og du påberegner å betale for deg selv. Hvis gutten mot formodning tilbyr seg å betale så kan du enten avslå ved mindre han insisterer eller så kan du godta det med en gang (god-digger vibber av dette). Ingen tolker det som at du ikke er interessert i noe videre hvis du betaler for deg selv. I dagens likestillte samfunn så er det forventet at kvinner greier å betale for sin egen mat, så dette vil bare tolkes positivt. Det som derimot vil tolkes negativt er hvis du forventer at han skal spandere eller blånekter på å la han spandere hvis han insisterer. 16 timer siden, Mamasitas skrev: Han blir garantert å ville betale. Du kommer til å bare "neei.. neei.. jeg kan betale selv.." og han blir å insistere. Du lar han betale, og kanskje sier du "da er det min tur neste gang!" Med det bekrefter du også at du ønsker å treffes igjen. Hyggelig av deg, samtidig virker du også ikke ut som du forventer at det skal skje hver gang.. Likestilling ja. Om han betaler første gangen, da er han liksom "gentleman".. Er jo et slags spill vi alle spiller tross alt.. Men bør ikke bli en vane at girlsa hele tiden blir spandert på. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det foreløpig en eneste en i denne tråden her som har uttrykt at det er en forventning? Anonymkode: 3be92...1b1 Ja, det er det, bare se å det Mamasitas skriver. Greier du ikke lese eller? Anonymkode: 9b067...36a 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #18 Skrevet 14. juli 2017 16 timer siden, WubWub skrev: Der hadde jeg skygget unna altså Tragikomisk opplegg å la kvinnen ta regningen for kaffen Hvorfor er det tragikomisk? Hvis hun vil ha kaffe får hun greier å betale for det selv, hun skriver jo at hun har jobb. Hvis hun er student eller har veldig dårlig råd så kan jeg nok spandere, men hvis hun har fulltidsjobb så ser jeg ikke noe vits med at jeg skal betale for å "få lov" til å dra på date med hun. Hvis jeg var interessert i å betale for tiden til en jente så kunne jeg jo like greit bare kjøpt meg en eskorte eller funnet meg noen som var dårlig stilt i utlandet. Anonymkode: 9b067...36a 2
Gjest Annetnavn_ Skrevet 14. juli 2017 #19 Skrevet 14. juli 2017 (endret) Jeg liker å betale min del av regningen, da skylder jeg han null. Endret 14. juli 2017 av Annetnavn_
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #20 Skrevet 14. juli 2017 8 minutter siden, Strixa skrev: Jeg liker å betale min del av regningen, da skylder jeg han null. Så hvis du får en gave så betyr det at du må knulle han? Anonymkode: 6b89f...9dd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå