norris02 Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Hei, har lyst å studere årsstudium i sosiologi, sosialantropologi eller lignende på NTNU i Trondheim eller UiB. Har også ønsker om å kunne jobbe to kvelder i uken mens jeg studerer, og lurer på hvordan lesemengden er. Dette varierer nok fra årsstudie til årsstudie. Men hvordan er din erfaring med årsstudium? Er det mange forelesninger i uka? Er det mye skolearbeid? Setter pris på svar!
gohege Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Hei! Jeg gikk 1. året bachelor i psykologi ved NTNU som tilsvarer årsstudium i psykologi før jeg kom inn på profesjonsstudiet. Lesemengden hos oss var ca 1700 sider per semester fordelt på fire fag (7,5 * 4 = 30 studiepoeng). Forelesningene foregikk i 90 min økter 4 ganger i uken - en 90 min økt per fag i uken. Videre fikk vi også tilbud om organiserte kollokviegrupper (dette ligner mer på klassesituasjoner på vgs) 2-3 dager i uken også i 90-min økter. Jeg lærer ganske fort og synes lesemengden var overkommelig, men det krevde avsetting av tid og prioriteringer for å få timeplanen til å gå opp. Lesemengden varierte også ut i fra faget - biologi tok lenger tid enn metode for eksempel. Leste ca 6-7 t på hverdagene, og litt i helger for å henge med. Jobbet 3-4 kvelder i uken, men fikk fri siste 2-3 ukene for å ha fullt fokus mot eksamen. Har nå B i snitt, og er veldig fornøyd med det. Har alt i alt gode opplevelser med studietiden selv om eksamensperioden kan være intens hvis man ikke har lest jevnt og trutt gjennom året. Mitt beste tips til deg er å strukturere tiden du har til gode, gjerne via en ukeplan i en almanakk eller hengende på en vegg for å visualisere, både lesetid og vennetid (og treningstid, festetid, ryddetid..). Til slutt vil jeg ønske deg lykke til med studiet Bare spør om du lurer på noe mer! 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 24 minutter siden, gohege skrev: Hei! Jeg gikk 1. året bachelor i psykologi ved NTNU som tilsvarer årsstudium i psykologi før jeg kom inn på profesjonsstudiet. Lesemengden hos oss var ca 1700 sider per semester fordelt på fire fag (7,5 * 4 = 30 studiepoeng). Forelesningene foregikk i 90 min økter 4 ganger i uken - en 90 min økt per fag i uken. Videre fikk vi også tilbud om organiserte kollokviegrupper (dette ligner mer på klassesituasjoner på vgs) 2-3 dager i uken også i 90-min økter. Jeg lærer ganske fort og synes lesemengden var overkommelig, men det krevde avsetting av tid og prioriteringer for å få timeplanen til å gå opp. Lesemengden varierte også ut i fra faget - biologi tok lenger tid enn metode for eksempel. Leste ca 6-7 t på hverdagene, og litt i helger for å henge med. Jobbet 3-4 kvelder i uken, men fikk fri siste 2-3 ukene for å ha fullt fokus mot eksamen. Har nå B i snitt, og er veldig fornøyd med det. Har alt i alt gode opplevelser med studietiden selv om eksamensperioden kan være intens hvis man ikke har lest jevnt og trutt gjennom året. Mitt beste tips til deg er å strukturere tiden du har til gode, gjerne via en ukeplan i en almanakk eller hengende på en vegg for å visualisere, både lesetid og vennetid (og treningstid, festetid, ryddetid..). Til slutt vil jeg ønske deg lykke til med studiet Bare spør om du lurer på noe mer! Kom du inn på profesjonsstudiet nå til høsten? Var dette med karakterer fra førsteår psykologi -> tromsø eller vanlig? Anonymkode: c8b0b...0f7
gohege Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom du inn på profesjonsstudiet nå til høsten? Var dette med karakterer fra førsteår psykologi -> tromsø eller vanlig? Anonymkode: c8b0b...0f7 Kom inn med førstegangsvitnemålet ordinært løp på NTNU. Snittet mitt lå helt i grenseland av inntaksgrensen, men kom inn i fjor sommer etter å ha stått på 1. plass på ventelisten til en liten uke før semesterstart. Litt flaks, og var veldig glad når jeg kom inn Regner med at du også har søkt psykologi til høsten?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, gohege skrev: Kom inn med førstegangsvitnemålet ordinært løp på NTNU. Snittet mitt lå helt i grenseland av inntaksgrensen, men kom inn i fjor sommer etter å ha stått på 1. plass på ventelisten til en liten uke før semesterstart. Litt flaks, og var veldig glad når jeg kom inn Regner med at du også har søkt psykologi til høsten? Tenkte å søke, men har rett og slett ikke karakterene til å komme inn, ei heller viljen til å bruke tid og ressurser på å ta opp og finpusse gamle karakterer Har studert 2 år av bachelor i psykologi da, men man blir jo ikke psykolog av denslags! Anonymkode: c8b0b...0f7
norris02 Skrevet 14. juli 2017 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2017 14 timer siden, gohege skrev: Hei! Jeg gikk 1. året bachelor i psykologi ved NTNU som tilsvarer årsstudium i psykologi før jeg kom inn på profesjonsstudiet. Lesemengden hos oss var ca 1700 sider per semester fordelt på fire fag (7,5 * 4 = 30 studiepoeng). Forelesningene foregikk i 90 min økter 4 ganger i uken - en 90 min økt per fag i uken. Videre fikk vi også tilbud om organiserte kollokviegrupper (dette ligner mer på klassesituasjoner på vgs) 2-3 dager i uken også i 90-min økter. Jeg lærer ganske fort og synes lesemengden var overkommelig, men det krevde avsetting av tid og prioriteringer for å få timeplanen til å gå opp. Lesemengden varierte også ut i fra faget - biologi tok lenger tid enn metode for eksempel. Leste ca 6-7 t på hverdagene, og litt i helger for å henge med. Jobbet 3-4 kvelder i uken, men fikk fri siste 2-3 ukene for å ha fullt fokus mot eksamen. Har nå B i snitt, og er veldig fornøyd med det. Har alt i alt gode opplevelser med studietiden selv om eksamensperioden kan være intens hvis man ikke har lest jevnt og trutt gjennom året. Mitt beste tips til deg er å strukturere tiden du har til gode, gjerne via en ukeplan i en almanakk eller hengende på en vegg for å visualisere, både lesetid og vennetid (og treningstid, festetid, ryddetid..). Til slutt vil jeg ønske deg lykke til med studiet Bare spør om du lurer på noe mer! Hei, tusen takk for godt svar! Har hørt at psykologi er veldig tungt. Ser ut som det er mye lesestoff og veldig vanskelig å få gode resultater på eksamen også, ifølge venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå