Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de har vært gift i 10 år de så nei. Jeg er bare lei av å bli kontrollert av den gretne gubben der. Jeg kan jo ikke noe for at kona hans gjør noe han ikke liker og vice versa. ;) 

Det kan ikke "alle andre" noe for heller. Det er direkte slitsomt når han er sånn. Hun må gjerne være sammen med han, men er det så mye å be om å slippe å bli kontrollert? Vi sender aldri tekstmeldinger - det orker jeg ikke.Gudene vet hva kontrollfreaken hadde vridd det til.

Anonymkode: 57d9a...c9b

Ok, det var litt mer kjøtt på bena om det du egentlig lurer på. Dersom du mener at en du kjenner blir så påvirket av partneren at du mener vedkommende bør bryte ut eller i det minste la være å la seg styre, så finnes det ett tips; 

Bryt kontakten selv, og si at så lenge hun velger å være sammen med en fyr som får henne til å gjøre ting hun ikke pleide, så kan heller ikke du ha kontakt med henne.

Det er det tipset jeg pleier å gi når noen har en venn i et dårlig forhold. Da må vedkommende ta et valg og forstår hvor ille han eller hun muligens har det.

Vær tydelig på at døren står åpen hos deg når hun evt bryter ut av forholdet.

Anonymkode: 04448...8a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig, men hvis du skal gi bort enda flere psykiatriske råd så er det best å skrive det på en nettside der det hører hjemme mener jeg da. :) 

Psykiatriske råd om hva på hvilke nettsteder? Forklar.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder noen som er sammen - ikke meg, annet enn at vedkommende kontrollerer alt og alle. Skikkelig lei. :kjefte:
Nei, jeg er ikke forelsket i hennes mann og vice versa. Jeg er ikke homofil. :) 

Ok, hvis du er en heterofil mann som ønsker at en kvinne skal forlate den hun elsker, og du sier at hun blir kontrollert og at han ikke er sunn for henne, så må du forvente at folk rundt deg kan anta at dette er noe du sier for å manipulere henne ut av forholdet sitt og inn i dine armer.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva du har lest. En del folk er veldig "sjalu", men får til å skjule det. Så kjæresten kan gå ut med venner hvis h*n vil, ta en fredagspils med søte kollegaer osv. mens den som har problemet sitter hjemme og engster ræva av seg.

Det er jo ikke rasjonelt det de føler. Så selv om det egentlig er en helt klart at man bør roe seg, så forstår ikke de det.

Jeg er enig ang. at det gjerne er snakk om kontrollbehov (og eiesyke). Litt sjalusi er jo bare sunt, viser at man bryr seg, ikke vil miste osv. Men når det rett og slett "skader" alle parter, så er det noe annet enn sjalusi fordi man virkelig elsker noen. Jeg tror ikke den kontrollerende/eiesyke føler kjærlighet for kjæresten sin i det heletatt.

Har du vært i noen situasjoner der sånt har gått utover deg?

Noen er ekstremt usikre på både seg selv og kjæresten. Har dårlig selvfølelse, og skjønner ikke helt at kjæresten vil være sammen med dem. Tror at så fort han ser ei som er penere, smartere, morsommere så stikker han. Eller har lagt merke til at han nærmest sikler etter damer når de går forbi. Da er det forståelig å bli irritert på han, men da må hun jo heller bare droppe hele fyren. Noen damer i klesbutikk har jo som jobb å flørte litt/få menn til å kjøpe klær, noen menn føler seg jo da spesielle og tror at det bare er han de smiler masse og snakker sånn med. Å tydelig bli smigret av sånt er jo litt kvalm.

Anonymkode: 51808...225

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke at vedkommende er et svakt menneske hvis de ikke kommer seg unna en manipulator med det første. For kontrollbehov og sjalusi er manipulering. Folk bestemmer i hovedsak over seg selv.

Nettopp. Folk bestemmer over seg selv. Når de begynner å føle at kjæresten hindrer dem i det, så kan de gå.

Men manipulasjon for å få folk til å bli, kan sikkert forekomme når folk begynner å virkelig vise eiesyke.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke den kontrollerende/eiesyke føler kjærlighet for kjæresten sin i det heletatt.

Unnskyld at jeg spør, men hvorfor tror du ikke det?

Jeg er nå i et D/s-forhold, det er det første forholdet hvor jeg har opplevd følelsen av kjærlighet noen gang.

Jeg synes mennesker her inne er nokså trangsynte, og lurer litt på hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten synes jeg det høres rart ut at en heterofil mann anklager kjæresten eller mannen til venninnen sin for å være kontrollerende og så skal vi andre bare sluke at det er slik det er.

Det at hun sier ting som at dere ikke kan gjøre det eller det av hensyn til mannen hennes, kan være hennes måte å avvise deg på fordi hun føler du forventer for mye. Jeg bruker den årsaken ofte, jeg, og da skulle jeg heller ønske at den andre godtok svaret enn å anklage min partner for å kontrollere meg. Det er ikke som om jeg selv ikke har valgt det meget frivillig. Det har de fleste gjort, som er sammen med en partner som ikke er deg :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg skikkelig kontroll/eiesyke. Der en person prøver å forby kjæresten å snakke med kollegaer, spørre en butikkdame om hjelp osv. Der en person prøver å holde kjæresten unna folk, også familie/gode venner. Der det er tydelig at vedkommende ikke ser på kjæresten som en likeverdig person, men som en eiendel.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg skikkelig kontroll/eiesyke. Der en person prøver å forby kjæresten å snakke med kollegaer, spørre en butikkdame om hjelp osv. Der en person prøver å holde kjæresten unna folk, også familie/gode venner. Der det er tydelig at vedkommende ikke ser på kjæresten som en likeverdig person, men som en eiendel.

Hva er feil med det hvis begge ønsker det sånn?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er feil med det hvis begge ønsker det sånn?

Men når man kaller det eiesyke og sykelig sjalusi så er det jo i de tilfellene det er et problem.

Hvis to er totalt på bølgelengde, og helt enige om at de vil ha det sånn, så er jo det deres sak. Så lenge det ikke går utover uskyldige damer i butikken osv. som TS skriver om her da.

Men stort sett er det en av partene som vil ha kontroll, mens den andre ikke ønsker å kontrolleres, og blir kuet/mister seg selv mer og mer. Det er i sånne tilfeller jeg ikke synes det handler om kjærlighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når man kaller det eiesyke og sykelig sjalusi så er det jo i de tilfellene det er et problem.

Hvis to er totalt på bølgelengde, og helt enige om at de vil ha det sånn, så er jo det deres sak. Så lenge det ikke går utover uskyldige damer i butikken osv. som TS skriver om her da.

Men stort sett er det en av partene som vil ha kontroll, mens den andre ikke ønsker å kontrolleres, og blir kuet/mister seg selv mer og mer. Det er i sånne tilfeller jeg ikke synes det handler om kjærlighet.

Bra! :) 

Som kvinne selv, må jeg bare si ære være alle de kvinnene som klarer å få sine menn til å slutte å glane på oss de ikke er sammen med! Det er fryktelig ubehagelig, og jeg skulle ønske flere kvinner lot være å finne seg i at mannen glaner.

Ja, det jeg har forstått det som at trådstarter egentlig snakker om, er en gift kvinne som har fortalt at det ikke er alt de to kan gjøre sammen, av hensyn til mannen hennes. Om det er fordi hun blir utsatt for virkelig kontroll eller om dette er en årsak hun bruker for å avvise noe trådstarter ønsker, har jeg enda ikke helt forstått.

AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2017 den 0.37, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå i et D/s-forhold, det er det første forholdet hvor jeg har opplevd følelsen av kjærlighet noen gang.

Jeg synes mennesker her inne er nokså trangsynte, og lurer litt på hvorfor.

Jeg tenker at en god Dom lager regler og håndhever de utfra sub'en sine behov - enda mere enn utfra egne behov. Dessuten vil sub'en alltid ha muligheten til å stoppe ting om det kjennes helt galt "i kjernen". Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

For meg så er det ikke noe galt i det, og de jeg har møtt som er sub har jeg oppfattet som veldig sterke. Samtidig er det for meg ofte veldig galt å sammenligne det som skjer i slike forhold med andre forhold. De har en sterk grunnleggende respekt for hverandre innebygget mener jeg, og fungerer fordi man vil hverandre godt og stoler på hverandre. Dersom den tryggheten ikke er der så blir det helt andre resultat av at en part kontrollerer og begrenser den andre, eller prøver det.

Det ts skriver om forstår jeg som noe helt annerledes. Han beskriver en utrygg mann som begrenser livet til de nær seg, fordi han ikke takler at de har for mye kontakt med andre. Kanskje fordi han selv føler at han da ikke er viktig nok for kona om hun velger/sier/gjør ting annerledes enn han ønsker. Den type sjalusi manifisterer seg ofte i manipulering. Bevisst eller ubevisst. Med å gjøre det veldig ubehagelig når partneren prøver å gjøre noe "galt". Gjerne med varianter av "du er ikke glad i meg/respekterer meg ikke om du velger andre mennesker foran meg eller du setter egne behov foran mine behov". Avhengig av hvor mye støy den usikre/sjalu/redde lager så kan det bli så slitsomt å argumentere mot eller velge å gjennomføre at man over tid slutter å gjøre det man vil. Dårlig samvittighet er også slitsomt om man kjenner på det.

Anonymkode: 5ca30...60d

Skrevet

Min eks var slik, og jeg gikk! Han så ikke problemet selv, ei heller ville han innse det om det ble nevnt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at en god Dom lager regler og håndhever de utfra sub'en sine behov - enda mere enn utfra egne behov. Dessuten vil sub'en alltid ha muligheten til å stoppe ting om det kjennes helt galt "i kjernen". Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

For meg så er det ikke noe galt i det, og de jeg har møtt som er sub har jeg oppfattet som veldig sterke. Samtidig er det for meg ofte veldig galt å sammenligne det som skjer i slike forhold med andre forhold. De har en sterk grunnleggende respekt for hverandre innebygget mener jeg, og fungerer fordi man vil hverandre godt og stoler på hverandre. Dersom den tryggheten ikke er der så blir det helt andre resultat av at en part kontrollerer og begrenser den andre, eller prøver det.

Det ts skriver om forstår jeg som noe helt annerledes. Han beskriver en utrygg mann som begrenser livet til de nær seg, fordi han ikke takler at de har for mye kontakt med andre. Kanskje fordi han selv føler at han da ikke er viktig nok for kona om hun velger/sier/gjør ting annerledes enn han ønsker. Den type sjalusi manifisterer seg ofte i manipulering. Bevisst eller ubevisst. Med å gjøre det veldig ubehagelig når partneren prøver å gjøre noe "galt". Gjerne med varianter av "du er ikke glad i meg/respekterer meg ikke om du velger andre mennesker foran meg eller du setter egne behov foran mine behov". Avhengig av hvor mye støy den usikre/sjalu/redde lager så kan det bli så slitsomt å argumentere mot eller velge å gjennomføre at man over tid slutter å gjøre det man vil. Dårlig samvittighet er også slitsomt om man kjenner på det.

Jeg er helt enig med deg i at det virker som trådstarter snakker om noe helt annet enn klare og avgjorte kontrollerende forhold.

Men for det første så er han nødt til å skille mellom begreper. Noe av det som gjør bdsm så sunt er at man ikke bare blander begreper i en salig røre, men holder de fra hverandre så man vet hva som er hva, og dermed kan man også stoppe og bevare grenser, nokså kjapt og nøyaktig så man ikke tråkker over.

Jo, de fleste submissive er nok sterke mennesker. Men det gjelder faktisk også for de som blir utsatt for manipulasjon. Mange av de er egentlig sterke, de mangler bare et godt begrepsapparat og skille mellom hva som er hva. Derfor mener jeg den kunnskapen, de skillene, altså språket, er viktig, kanskje det viktigste, når man skal bekjempe manipulasjon.

Språk er makt.

Det er også derfor jeg er skeptisk til trådstarter. Ullen argumentasjon er ofte et tegn på at man ikke har så klare tanker om hva man vil. Hvis det han egentlig ønsker seg, er at den gifte venninnen skal gå fra mannen, så er det ikke hans rett å kreve dette.

Da et det han som må la være å forsøke å kontrollere.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har forresten helt rett i dette. I et godt D/s-forhold, bestemmer den dominante ut fra hva som er det beste for de begge. På den måten kan man si at kontroll er noe godt, noe fint :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...