marsiglia Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Har en toåring som er svært bestemt, sta, uavhengig, veldig aktiv og full av energi. SIkkert som de fleste barn på den alderen, men min virker som at han er mye "tøffere" enn alle de andre. Neste som han er "sjefen" i barnehagen. Han kan virke litt utilnærmelig for ukjente og folk som kanskje har mindre erfaring med barn. Han er også veldig kjærlig og beskyttende over sin lillebror og kan raskt bli litt for hardhendt ovenfor andre barn som skulle være så uheldige å ta fra broren en leke i barnehagen. Han er svært oppegående for alderen og som sagt veldig STA! Det jeg lurer på er hvordan jeg best kan oppdra et barn med disse positive egenskapene. Han er min førstefødte og jeg er kanskje mest usikker på hvordan jeg skal opptre i forhold til han, hvordan kan jeg oppmuntre han på best mulig måte å bruke sine ferdigheter på en positiv måte. Det at han er sta kan slå begge veier har jeg skjønt og det nytter jo selvsagt ikke å tvinge han. Jeg er kanskje litt redd for at han kan bli skolens bølle om dere skjønner hva jeg mener. Nå er han selvsagt bare to år, men jeg vil helst forberede meg tidlig for å være mest mulig i forkjøpet. Dere som har barn med lignende personlighet, hva slags metoder har funket best for dere? Hva slags råd har dere i forhold til å oppda sterke barn? Tusen takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har en på 2,5 som også er veldig sta, bestemt og viljesterk (og aktiv!) For oss er vi nødt til å være konsekvente og tydelige voksne, samt å ha noen faste rutiner i hverdagen. Vi prøver å gjøre det meste forutsigbart, at nei betyr nei, at tannpuss ikke er noe valg etc. Han har nå begynt å tydelig teste oss, spesielt meg som er mamma, samtidig skjønner han jo mer og mer og jeg prøver forklare ting på hans nivå. Det minsker frustrasjonen hans merker vi. Jeg tror det er ekstra viktig ved denne type personlighet på barn være konsekvente voksne, barnehagen følger også opp med dette. Jeg ser at viljen hans kan være en positiv egenskap å ha med seg i livet, samtidig er det vår jobb som foreldre å veilede han slik at han knekker de sosiale kodene med andre barn (dele, vente på tur, ikke slå/dytte/ta fra leker etc) Anonymkode: 8c829...b04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå