AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har to barn under 3 år, bor sammen med barnefaren og vi er begge i full jobb. Jeg har allerede en bachelorgrad men den fører ingen vei karieremessig så det studielånet jeg sitter å betaler på (har i underkant av 300 000kr igjen) føler jeg bare er utrolig bortkastet. Vi har nettopp kjøpt leilighet og med to små barn så har jeg 16 000kr i faste utgifter hver mnd (hus, lånekassen, mobil, busskort, barnehage og forsikringer). Jeg nærmer meg nå 30 år og føler veldig på det at jeg ikke er der jeg ønsker å være med tanke på karrieren. - Kall det gjerne en 30årskrise Jeg har egentlig veldig lyst til å studere mer og kanskje ta en bachelor til som er i en helt annen retning enn den jeg allerede har. Er det noen som har erfaringer med dette? Å studere med småbarn med tanke på det økonomiske. Har søkt litt rundt på lånekassen.no med forstår ikke helt, hva har jeg krav på? Er det mulig å overleve på stipend og lån (og får man det når man er over 30 år?) uten å måtte jobbe hver kveld og helg i tillegg? Takker for alle svar Anonymkode: 4cf1f...9a5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Kan du bygge på bachelorgraden du har? Enten med master eller årsenhet. Er ofte mange forskjellige retninger man kan bygge på en bachelor, så man får flere muligheter. Da slipper du å studere så lenge. Jeg tok selv utdannelse med barn, levde på stipend og studielån. Så jobbet jeg i bolig hver tredje helg, jobbet litt ekstra jul og påske, og jobbet mye på sommeren. Studiene er jo ofte ferdige helt i starten av juni. Tok kun 1-2 uker med ferie. Siden jeg jobbet i bolig, så passet jeg på å jobbe helg, kveld, natt og røde dager, sånn så lønnen ble høyest mulig. Anonymkode: 5430e...aee 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 Jeg er 33, har et barn og tar en bachelor. Får ca 7500 i mnd fra lånekassa (stipend +lån). Kunne fått mer hvis mannen tjente mindre. Jeg jobber i tillegg 36 % i bolig for utviklingshemmede. Det tilsvarer 13-22 hver onsdag (fri fra skolen onsdager) og hver fjerde fredag, lørdag, søndag. Syns ikke det er for mye jobb. Fra jobben får jeg ca 12 000 utbetalt, og jeg har ca like mye i måneden nå som før jeg begynte å studere. Ville prøve å bygge på utdannelsen du har da, hvis det er mulig. 😃 Anonymkode: 96cb1...aa6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Du vil sannsynligvis få mer igjen lønnsmessig hvis du tar en master. Anonymkode: 00aa9...ff9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #5 Skrevet 15. juli 2017 Takk for svar dere! Jeg tror nok ikke jeg kommer til å ha råd til å kunne studere på heltid, i alle fall ikke i 3 hele år til.. Hvordan finner jeg ut om jeg kan bygge på den bacheloren jeg allerede har da? Den er fra Australia... Anonymkode: 4cf1f...9a5
Strixvaria Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 Det finnes jo en rekke utdanninger du kan ta på deltid ved siden av jobb, og/eller samlingsbasert. Det er det mange som gjør, men det avhenger jo av hva du kan tenke deg å studere.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #7 Skrevet 15. juli 2017 Hva har du bachelor i? Anonymkode: 4e979...150
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #8 Skrevet 16. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har du bachelor i? Anonymkode: 4e979...150 Hotelledelse... -TS Anonymkode: 4cf1f...9a5
richbitch Skrevet 16. juli 2017 #9 Skrevet 16. juli 2017 Hva med deltidstudie? Jeg tar en bachelor som deltid nå (75 %), da kan jeg jobbe ved siden av og i tillegg får jeg både stipend og lån fra lånekassen. Jobber 80 % fast og har ulønnet permisjon de ukene jeg er på samling, når det er roligere perioder så jobber jeg litt ekstra.
Gjøksuppe Skrevet 16. juli 2017 #10 Skrevet 16. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hotelledelse... -TS Anonymkode: 4cf1f...9a5 "Bachelor- graden kvalifiserer også til videre masterstudier i hotell- og reiselivsledelse, serviceledelse, endringsledelse eller samfunnssikkerhet." Hentet fra UIS sine sider, ellers er det nok mulig å søke diverse andre masterstudier relatert til ledelse. 16000 får du ikke, men du kan få nærmere 10 000 alt etter mannens inntekt. Så kan du søke om redusert barnehagebetaling om mannen din har inntekt som ligger under grensen for reduksjon. Bostøtte er og et alternativ, men som over et det da gitt at mannen din har lav inntekt. Om mannen har høyere inntekt er nok deltidsjobb veien å gå. Er det eventuellt mulig med lenger nedbetalingstid/avdragsfri periode på boliglånet?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 20 timer siden, Gjøksuppe skrev: "Bachelor- graden kvalifiserer også til videre masterstudier i hotell- og reiselivsledelse, serviceledelse, endringsledelse eller samfunnssikkerhet." Hentet fra UIS sine sider, ellers er det nok mulig å søke diverse andre masterstudier relatert til ledelse. 16000 får du ikke, men du kan få nærmere 10 000 alt etter mannens inntekt. Så kan du søke om redusert barnehagebetaling om mannen din har inntekt som ligger under grensen for reduksjon. Bostøtte er og et alternativ, men som over et det da gitt at mannen din har lav inntekt. Om mannen har høyere inntekt er nok deltidsjobb veien å gå. Er det eventuellt mulig med lenger nedbetalingstid/avdragsfri periode på boliglånet? Takk for svar. Først må jeg vel starte prosessen med å få utdanningen godkjent i Norge. Via nokut (?) Kanskje master er veien å gå ja.. Det kan jeg eventuelt ta vedsiden av fulltidsjobb. Må nok slå meg til ro med at jeg ikke har råd til å bare studere pr i dag. Har nettopp kjøpt leilighet også så har ikke mulighet til avdragsfritt på lånet, og mannen tjener nok til at jeg ikke får noe støtte heller. - TS Anonymkode: 4cf1f...9a5
Gjøksuppe Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Først må jeg vel starte prosessen med å få utdanningen godkjent i Norge. Via nokut (?) Kanskje master er veien å gå ja.. Det kan jeg eventuelt ta vedsiden av fulltidsjobb. Må nok slå meg til ro med at jeg ikke har råd til å bare studere pr i dag. Har nettopp kjøpt leilighet også så har ikke mulighet til avdragsfritt på lånet, og mannen tjener nok til at jeg ikke får noe støtte heller. - TS Anonymkode: 4cf1f...9a5 Ved å fryse renten kan en muligens få avdragsfri periode på lånet. Tror det er en enkel sak å få norske papirer på utenlandsk utdanning, og ofte er jo en utenlandsk bachelor mer omfattende enn en norsk da de ofte går over 4 år, så det kan jo også gi litt større utvalg av mastergrader. Men hva med lenger nedbetalingstid på lånet? Om dere ikke har 4 mill i lån da.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 Har dere delt økonomi eller hva er egentlig greia her? Du får adekvat støtte fra Lånekassen, og når han tjener godt bør det jo ikke være noe problem. Anonymkode: 9f36a...5a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå