Gå til innhold

fattige familier og barn - min erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du velger selvfølgelig hva du tror på selv. Men skylapper endrer ikke medisinkostnadene mange kronisk syke og funksjonshemmede må leve med.

Det varierer. Noen må bytte ofte. Og ikke alle kan bruke "standardbriller". 

Noe er gratis, noe er det ikke. Jeg måtte for eksempel betale krykker selv, for å ta et enkelt eksempel, da hjelpemiddelsentralen ikke kunne hjelpe meg med et funksjonelt par.

I tillegg krever mange hjelpemidler tilpasninger i form av tilleggsutstyr eller ombygninger hjemme eller utenfor bolig eller tilleggsutstyr på eller ombygging av kjøretøy etc og langt fra alt dette dekkes. 

Pasientreiser til fastlege er sjeldent noe problem. Pasientreiser til og fra sykehus er derimot et gjentagende problem for mange da verken sykehus eller fastlege mener rekvireringen er deres ansvar og pasienten havner i midten uten å få taxi. 

TT-kort er til god hjelp, men dekker sjeldent det reelle behovet da summen er svært begrenset. 

Ja, men det er likevel forskjell på HVOR dyrt og hvor mange andre utgifter det kommer på toppen av. 

Og du tror hjemmehjelp er gratis? 

Og at for eksempel halvannen time hver tredje uke holder?

Og tror du virkelig en kommunal hjemmehjelp kan brukes til alt man måtte trenge hjelp til?

Heller ikke hjemmesykepleien kan brukes til alt. 

Tja, man henvises jo noen ganger dit av lege og behandling hos kiropraktor er for eksempel også innimellom en del av aktivitetskravet på AAP.

Og jo, enkelte trenger behandling ukentlig hele året. Eller oftere enn ukentlig. Men det blir uansett ikke gratis om det så er sjeldnere og i kortere perioder. 

Det spørs hvor du bor. (Og også hva du kan spise.)

Fint for deg at du kan forutse hver minste lille ekstra regning som kommer og at alt automatisk legges inn i nettbanken din uten din hjelp. Vi andre får for eksempel førsteregninger på abonnementer, giroer når vi er på legevakta, rørleggerregninger i posten etter at jobben er gjort eller giroer medsendt enkelte ting som bestilles på nett etc. 

Jeg tror ikke du skjønner hvor stor for eksempel en 2-300 kroners regning fra legevakta du var innom den dagen du ble syk rekker å bli på et halvår, eller hvilke problemer som oppstår med (og som følge av) bilen du parkerte utenfor og aldri fikk henta igjen. 

Naiviteten lenge leve. 

Anonymkode: a0962...a5e

Jeg vet om hvor store regninger kan bli. Etter livstruende sykdom så vet jeg mye om dette. Vi måtte ut med 50.000 i reiser og opphold pga sykdom. Jeg tror heller ikke hjemmehjelp er gratis.  Men når du skriver ufør..så har du begrenset inntekt...og var det 20000 i mnd i medisiner? Ja du får gratis hjemmehjelp.

Jeg har ennå ikke hørt om kiropraktor som gir kontunerlig beh hver uke året gjennom. Ja..kjenner flere 

Anonymkode: 375cb...bcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beh?

Anonymkode: ae10e...7d8

AnonymBruker
Skrevet
På 13.7.2017 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Men tidligere var forskjellene på fattig og middelklasse mye mindre. For de brukte vanlige klær, de hadde ikke mobil, ikke macbook. De fleste dro på camping, hytte osv. De reiste ikke til syden osv.

Og når jeg vokste opp i fattig familie, så fikk jeg reise på feriekoloni, jeg spilte fotball, det kostet 50 kr, jeg fikk gå på fritidsklubber, det fantes mange tilbud for fattige barn.

Nå som mine barn vokser opp, så finnes det ikke noen sånne tilbud for de.

Anonymkode: 98670...68a

Finnes det ikke feriekoloni og fotballmuligheter for fattige barn idag?

Jo - det gjør det. Google "ferie for alle" og redusert foreldrebetaling for både idrett og barnehage +++++.

I Oslo kan også familier få aktivitetskort gjennom Blåkors/Frelsesarmeen og liknende. Mange kommuner har ferietilbud for barn som har behov for det(men ikke plass til alle selvsagt).

Anonymkode: 408e5...941

• Liker 2
Skrevet

Det er reell fattigdom i Norge i dag, men det er også mange som ikke er flinke til å disponere penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Flesteparten kan komme seg ut av fattigdommen hvis de jobber hardt nok. Har selv levd som ganske fattig og enslig mor. For å bekjempe fattigdommen må flere ut i jobb, vi kan jo ikke ha halve Norge på trygd + en hel masse invardrere. Jeg er i hvert fall ikke villig til å betale mer skatt enn jeg gjør i dag. Nei, stå på, få dere utdannelse, omskoler dere. Nytter ikke sitte hjemme og synes synd på dere selv. 

Anonymkode: 6a305...7b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på 70-80-tallet som en av fire søstre, med en mor som var alene med ansvaret for oss fra vi var små. Hun jobbet, men vi hadde ikke så mye å rutte med, akkurat. Det jeg husker som virkelig materiell forskjell på oss og andre familier, var fraværet av bil. Bil var den eneste feriemuligheten vanlige familier hadde dengang, med turer til slektninger, eller til Sverige på campingtur. Dra til Syden? Det var noe rikfolk gjorde.

Som nr. tre i barneflokken arvet jeg så og si alle mine klær fra nr. en og to; jeg har gått i mye rart, for å si det sånn. Yngste fikk nye ting. Jeg var nok det barnet der alt mulig av utgifter ble spart inn på: søstrene mine fikk dra på klassetur, jeg fikk høre at det ikke var råd. Det var heller ikke råd til konfirmasjonsbilde til meg, ungdomstreff med inngangspenger, eller lege de gangene jeg ble alvorlig syk - ikke før i siste liten. Jeg har skader etter ulykker som jeg aldri fikk behandling for. Så selv om jeg aldri direkte sultet eller bodde ute, frøs jeg ofte pga. tynnslitte klær, hadde vondt i føttene og bena pga. utgåtte sko; jeg fikk oppleve en spesiell form for fattigdom - nemlig forskjellsbehandling og fraværende omsorg.

Anonymkode: 867a2...a96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Blodets rett skrev:

Ja, men når du sier at vi bør akseptere at folk er fattige, så sier du jo det stikk motsatte av det du sier her.

De verdiene du her signaliserer kan nemlig ikke realiseres uten høye skatter og avgifter, og der tilhørende høy grad av økonomisk omfordeling i form av trygdeytelser og den slags.

Hm... Jeg har muligens ordlagt meg noe feil .... Barn som ikke får spist seg mette og som ikke har klær eller tak over hodet! Som har det vondt! Det må man gjøre noe med!  

Men en forventning eller tanke om at det er synd på barna  som ikke får reist til utlandet  eller går med billige klær! Det synes jeg at vi bør kunne leve med og, og vri litt på holdningen til at noen har bedre råd enn andre. Ja, i Norge synes jeg at skatter og avgifter er nødvendig for å opprettholde trygdeytelse, bedre helsetjenestene og eldreomsorg... Jeg synes ikke at uføretrygdede nødvendigvis bør få høyere trygd men heller at det øremerkes penger til  aktiviteter for barn som noen foreslo over her😊

Anonymkode: 41255...ac1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke fattigdom,men omsorgssvikt. Pengene er der,men det går på prioriteringer. Håpløst å diskutere fattigdom, mår folk ikke vet hva som ligger i begrepet fattigdom

Dessverre går rusmisbruk og fattigdom ofte hovd i hpvd så helt irrelevant er det ikke; både rusmisbruket og pengemangelen kan bidra sammen og hver for seg til en trist barndom. 

Anonymkode: 8e7c1...f46

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm... Jeg har muligens ordlagt meg noe feil .... Barn som ikke får spist seg mette og som ikke har klær eller tak over hodet! Som har det vondt! Det må man gjøre noe med!  

Men en forventning eller tanke om at det er synd på barna  som ikke får reist til utlandet  eller går med billige klær! Det synes jeg at vi bør kunne leve med og, og vri litt på holdningen til at noen har bedre råd enn andre. Ja, i Norge synes jeg at skatter og avgifter er nødvendig for å opprettholde trygdeytelse, bedre helsetjenestene og eldreomsorg... Jeg synes ikke at uføretrygdede nødvendigvis bør få høyere trygd men heller at det øremerkes penger til  aktiviteter for barn som noen foreslo over her😊

Anonymkode: 41255...ac1

Du har ikke ordlagt deg feil. Problemet er at du ikke forstår at fattigdommen og klasseforskjellene vil bli større med de holdningene der. Jeg håper i hvert fall at det er fordi du ikke forstår det at du ordlegger deg som du gjør. For hvis ikke er det mer fattigdom og større klasseforskjeller du faktisk ønsker.

Man må huske på at fattigdom er relativt i forhold til hva man har i forhold til andre i samfunnet hvor man lever. Fattigdom er ikke en absolutt størrelse i kroner og goder, som man slutter å være fattig dersom man kommer over. Det som var greit for deg når du var barn, er ikke greit for barn som vokser opp i dag, fordi det som er vanlig å ha i dag er så mye mer enn da du var barn.

Og hvorfor skal det egentlig bare være barn som skal få hjelp til ikke å være fattig? Det er da ikke bedre å være fattig som voksen. På mange måter er det verre å være fattig som voksen, da fattigdommen tynger voksne i mye større grad enn den tynger barn - som stort sett ikke tenker over fattigdommen sin i hverdagen.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, O.G. skrev:

Det er reell fattigdom i Norge i dag, men det er også mange som ikke er flinke til å disponere penger. 

Synes du overformynderiet burde hatt utvidede fullmakter til å gripe inn i økonomistyringen til typen luksusfellekandidater?

Skrevet
1 time siden, Blodets rett skrev:

Synes du overformynderiet burde hatt utvidede fullmakter til å gripe inn i økonomistyringen til typen luksusfellekandidater?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Statistisk sentralbyrå sier at gjennomsnitt inntekt etter skatt er kr, 70.000,-. når 2 foreldre er i jobb og har 2 barn skolepliktig alder. Sjekk selv .

Anonymkode: cc75c...7da

AnonymBruker
Skrevet

Er det fattigdom eller dovenhet som gjør at mange barn kommer til meg som lærer vikar hver uke å forteller at de ikke har spist frokost og er sultne? Har ikke med seg nok mat på skolen heller.

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo er gjennomsnittslønn etter skatt kr 76000,v/ 2 foreldre i jobb. Iflg ssb.  70.000 er landsgjennomsnittet.

Skrevet
2 timer siden, Blodets rett skrev:

Til opplysning: Overformynderiet som egen instans eksisterer ikke lenger, og vergemålsmyndigheten er overført til fylkesmannen. 

http://www.autorisasjonsordningen.no/nyheter/ny-vergemalslov-fra-010713/

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fattigdom eller dovenhet som gjør at mange barn kommer til meg som lærer vikar hver uke å forteller at de ikke har spist frokost og er sultne? Har ikke med seg nok mat på skolen heller.

Da tar du det opp med foreldrene. Hjelper ikke det...så varsler du bv din sløving

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp på 70-80-tallet som en av fire søstre, med en mor som var alene med ansvaret for oss fra vi var små. Hun jobbet, men vi hadde ikke så mye å rutte med, akkurat. Det jeg husker som virkelig materiell forskjell på oss og andre familier, var fraværet av bil. Bil var den eneste feriemuligheten vanlige familier hadde dengang, med turer til slektninger, eller til Sverige på campingtur. Dra til Syden? Det var noe rikfolk gjorde.

Som nr. tre i barneflokken arvet jeg så og si alle mine klær fra nr. en og to; jeg har gått i mye rart, for å si det sånn. Yngste fikk nye ting. Jeg var nok det barnet der alt mulig av utgifter ble spart inn på: søstrene mine fikk dra på klassetur, jeg fikk høre at det ikke var råd. Det var heller ikke råd til konfirmasjonsbilde til meg, ungdomstreff med inngangspenger, eller lege de gangene jeg ble alvorlig syk - ikke før i siste liten. Jeg har skader etter ulykker som jeg aldri fikk behandling for. Så selv om jeg aldri direkte sultet eller bodde ute, frøs jeg ofte pga. tynnslitte klær, hadde vondt i føttene og bena pga. utgåtte sko; jeg fikk oppleve en spesiell form for fattigdom - nemlig forskjellsbehandling og fraværende omsorg.

Anonymkode: 867a2...a96

Det ble ikke definert som fattigdom på 70 tallet. Det var likt for alle i arbeiderklassen.  Selvsagt mindre å rutte med,når det var en forsørger. På 70 tallet gikk kvinnene fra mennene. Fikk skilsmisse,  uten at det var spesielt lengre. På 70 tallet var fastegene gratis.Fotograf var veldig dyrt. Folk tok heller ikke bilder i utide. En filmrull varte hele sommeren. Det var dyrt å fremkalle. Det var ikke forbrukslån som det er i dag. Det var lite butikker, det var spesialbutikker. Møbelbutikk solgte like møbler til alle. Vi hadde ikke den klesinporten som et i dag heller. Bil var fraværene? Ingen rundt der vi bodde hadde bil. Vi tok tog og buss. Vi gikk til butikken. Det var ingen som tenkte at dette var fattigdom. I 83 fikk vi bil. En 10 år gammel Opel.  Det skyldes at mor kom ut i jobb også. Så jeg tror ikke du er vokst opp i fattigdom.

AnonymBruker
Skrevet
På 13.7.2017 den 13.27, AnonymBruker skrev:

Så hva foreslår du? Å adoptere bort 8-åringen og 13-åringen og beholde de tre andre? 

Anonymkode: a0962...a5e

Går vel mer på det at en ikke bør få så mange barn om en ikke har råd til å gi dem god livskvrlitet da!

Anonymkode: 93ed3...e8d

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor skal det være skam å være fattig. Og hvorfor folk som faktisk jobber og får lav lønn skal kalles fattige. Det er jo heller ikke merke på klær og ting som viser om man er fattig eller rik. En person med ganske lav inntekt kan prioritere å kjøpe dyre ting bare for å vise at han/hun har nok penger. Det er vanskeligere med bolig, men folk prioriterer her også forskjellig. Et par med høy inntekt kan jo kjøpe et mindre hus enn det med middels inntekt. Det er jo heller ikke slik at alle vil vise hvor mye penger de har og derfor nedtoner alt litt...

Sko er sko. Så lenge de holder. Det samme gjelder andre klær. Det er kjekt å reise til utlandet. Men ferie hjemme har også sine fordeler. Man blir faktisk trøtt av å reise. Det er ganske deilig å gjøre ingenting i flere uker, lese bøker, være i naturen og bare vente til vannet blir varmt nok til å bade. Samtidig synes jeg at de som har veldig mye penger eller mulighet bør ta med på noe gøy noen som har lite. Men jeg tror faktisk at dette allerede skjer og bare ingen snakker om det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...