Gå til innhold

Utdrikningslag: hyttetur? dagstur? hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dere!

Jeg skal være forlover for bestevenninnen min. Hun vet enda ikke dato for bryllupet, men det blir sannsynligvis omkring et år frem i tid. 

Jeg ønsker å være litt føre var og ha god tid til å planlegge, da tenker jeg spesielt på utdrikningslaget. Hun har flere venner som bor i andre byer og derfor krever det jo gjerne litt mer planlegging, da det er kjekt om flest mulig kan komme. 

Her er noen ideer (kom gjerne med innspill):

1. Hyttetur ved sjøen. Dette tenker jeg er ok å få til en helg nærmere sommeren (om det er da hun gifter seg). Tenker 1-2 dager alt ettersom når alle kan. Denne ligger ikke langt unna hjembyen. Tenker f.eks å finne noen gøye aktiviteter, samt kjøre skalldyr/rekeaften. 

2. Hyttetur på fjellet (her er det mulig for de fleste å ta tog selv om vi bor i ulike byer), tenker da en hel helg da det er litt lengre vekke. Tenker mer et tur-tema hvor vi kan dra på tur, ta med oss til å lage bål, grille osv, finne på ulike aktiviteter, samt det finnes en god del aktivitetstilbud der som spa, basseng, parker osv. 

3. En hel dag hjemme med ulike aktiviteter, middag, bytur, evt. dagstur osv. Hadde vært kjekt med litt tips angående dagstur, da det ikke blir like typisk drikke seg dritings, spise ute, finne på flaue aktiviteter, bytur osv (vi skal drikke, men ønsker ikke at folk skal glemme hele dagen...). 

Må selvfølgelig basere valget på hva gjestene også ønsker og når/hvor lenge de kan. Bruden er ikke typen som ønsker å bli dritt ut, så derfor ønsker jeg aktiviteter som er ganske så "mild" og som ALLE kan delta på. Ønsker heller ikke at det skal bli for dyrt, da flere studerer. 

Skriv gjerne om egne erfaringer fra eget/andres utdrikkningslag. Hva var du fornøyd/ikke fornøyd med? Hva kom prisen på? 

Og når bør utdrikningslaget være? Er uaktuelt dagen før bryllup, det er jo et svik mot bruden... Men tenker f.eks at før sommeren så kommer jo påske, samt flere helligdager og da er det gjerne litt større sjanse for at tilreisende kan komme. Eller blir det for tidlig dersom bryllupet er om sommeren?

Og hvor mye skal de andre gjestene få delta i planleggingen? Har tidligere erfart at mange har ulike meninger, det er helt ok, men når skal forlover skjære gjennom?

Anonymkode: f8500...b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hyttetur: dette bør avklares med de som skal delta i utdrikningslaget. Spesielt med tanke på at noen kommer til å være tilreisende og dersom noen har barn eller jobber i helger. En hyttetur i en helg, ferie e.l. vil kunne gjøre valgmulighetene for reise til/fra for tilreisende vanskeligere og/eller dyrere. Ifht flytider, priser, at hvis hytteturen varer fredag-søndag at noen kanskje må ta seg et par dager fri fra jobb e.l. Utenom dette så tror jeg hyttetur kan være kjempegøy og koselig! Dersom det er du som eier hytten eller låner den gratis av bekjente eller for lite penger, så vil jo dette være gunstig for alle parter, også tilreisende som likevel behøver overnatting. Både hytte ved sjøen og på fjellet høres bra ut. Dette kan jo velges litt ut i fra årstid. Vær i midlertidig obs på at spa er dyrt dersom du tenker at det kan være en aktivitet på fjellet. 

Hel dag hjemme: Sørg for overnatting for tilreisende! Selvfølgelig kan tilreisende ha noe ansvar selv for dette. Men vær åpen for å f.eks. ha dem på overnatting hos deg/ha andre løsninger dersom tilreisende ikke har bekjente de kan bo hos. 
Tips til aktiviteter: "escape the room" om det finnes i byen deres, mer utfordrende aktivitet som klatrepark, rafting e.l. (obs dersom noen av deltakerne er gravid. Kjedelig å betale for noe man ikke kan gjøre/måtte stå på sidelinjen), matlagingskurs, malekurs, vin/ølsmaking, fjell/skogstur med bål og mat. Pysjamasparty med film, vin/drinker, spill, kos og felles overnatting med god frokost dagen etter. Tapaskveld, kanskje dele opp hvor to og to samarbeider om en rett. Noen forslag hvertfall... :)

Tid for utdrikningslag er vel nærmest mulig bryllupet. Ville likevel holdt det 1-2 mnd før. Bruden har sikkert nok å tenke på siste mnd før bryllupet. Er sikkert kjekt å ha noen helger fri før bryllupet dersom hun arbeider. Dette kommer selvsagt litt an på hvordan bruden er også. Om hun har mange baller i luften eller ikke på det tidspunktet. Ville MINST gitt bruden 2 helger "fri" før bryllupet, og ikke hatt det da. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 13.7.2017 den 11.26, AnonymBruker skrev:

1. Hyttetur ved sjøen. Dette tenker jeg er ok å få til en helg nærmere sommeren (om det er da hun gifter seg). Tenker 1-2 dager alt ettersom når alle kan. Denne ligger ikke langt unna hjembyen. Tenker f.eks å finne noen gøye aktiviteter, samt kjøre skalldyr/rekeaften

Høres helt fantastisk ut :)  Det viktigste er at man får en "fest" som alle husker med gode minner. Kan du besørge overnatting for de som kommer er det enda bedre. Dette sammen med gøyale aktiviteter er en "høydare" som vil bli husket for all fremtid. Dette er jo det viktigste fremfor flatfyll på byen. Ville gått for dette om jeg var deg, og det vil bli noe som alle husker, aktiviteter som vannscooter eller andre ting tar kaka :)  Men lar seg ikke kombinere med alkohol. Lykke til og legg det inntil begivenheten slik at bryllupet blir en fortsettelse av "utdrikkingslaget" noen uker eller maks måneder før det hele skal skje.

Endret av Duftavsommerregn
Skrevet

Nr. 3. Husk å ordne med overnatting for tilreisende gjester som ikke har familie på stedet. 

Jeg er generelt ikke så glad i utdrikningslag, da det fort blir klamt med mye tvangssosialisering med folk man ikke kjenner og eneste fellesnevner er vennskap til bruden. Så hyttetur hadde jeg kun deltatt på om det var en av mine aller nærmeste venner som skulle drikkes ut. Ved ett-dagsarrangement enten der jeg bor/i kort reiseavstand kollektivt slik at jeg kom meg hjem om kvelden, eller på stedet jeg kommer fra slik at det kunne kombineres med å besøke foreldrene mine, hadde jeg deltatt på selv om bruden og jeg ikke hadde vært veldig nærme. Jeg hadde heller ikke deltatt på ett-dagsarrangement langt unna bosted/stedet jeg vokste opp med mindre bruden var en av mine aller nærmeste venner. 

Nei, jeg er ikke spesielt usosial, men jeg syns generelt at utdrikningslag uansett form er kleint.

Skrevet
På 13/07/2017 den 11.26, AnonymBruker skrev:

1. Hyttetur ved sjøen. Dette tenker jeg er ok å få til en helg nærmere sommeren (om det er da hun gifter seg). Tenker 1-2 dager alt ettersom når alle kan. Denne ligger ikke langt unna hjembyen. Tenker f.eks å finne noen gøye aktiviteter, samt kjøre skalldyr/rekeaften. 

Synes dette virker perfekt. Greit at det ikke er så lang reisevei, og at det funker å være en natt.

For meg hadde også alternativet på fjellet vært fint.

Det fine med utdrikkningslag på hytter, er at aktivitetene gjerne blir litt mindre voldsomme. Gå en tur, ha en quiz om bruden, lage god mat sammen og bare drikke øl og skravle litt. Føler helgen får mer ro og at bruden får snakket med alle, noe som jeg synes er et viktig poeng med en slik dag/helg.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvor godt alle deltagerne kjenner hverandre? Hvis det er 1 venneklikk men i tillegg flere 'perifere' deltagere vil hytte-og heldagsopplegg bli veldig slitsomt for de perifere. Jeg synes heldagsutdrikkingslag er slitsomt uansett. Ikke mye feststemning igjen til kvelds når man er trøtt etter en laang dag. Gjør det morsomt og effektivt, er mitt råd! 

Anonymkode: 91793...9c5

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Synes egentlig alle forslagene dine var bra, men hytteturen virker veldig koselig :) Skal også være forlover sommeren 2018 og eg veldig usikker på hvordan jeg skal laga utdrikningslag. Noen av jentene kjenner bare 1-2 personer og vi komme nok til å bli 15-20 stk. Vi er ikke en vennegjeng siden venninna mi har en venn her og en venn der. nå må mange komme med forslag! :) Jeg vil heller ikke drite ut venninna mi. 
Men uansett så kan du be alle ta med en ting som den personen og bruden har et minne om. Så kan bruden gjett hvem som har med hver ting også kan hu fortelle historien bak den tingen eller hvordan de ble venner.

Skrevet

Jeg ville takket nei til noe som gikk over mer enn en dag. Helt uaktuelt å reise på hyttetur o.l. Det tar for mye tid, og jeg får helt angst av et så langt utrdikningslag. 

Anonymkode: 3ac02...1c0

• Liker 1
Skrevet

Hadde takket nei til alle forslagene. De fleste har ikke muligheten til å være borte 2-3 dager pga utdrikking slag. Kan dere ikke bare være hjemme da? Pynt leiligheten/huset, inviter bruden over for en prat (om dere vanligvis pleier dette, så hun ikke mistenker noe), og når hun kommer inn døra, roper dere overraskelse. Dekk på bordet, og server middag til alle. Kos dere med vin/annet alkohol i stua med godteri osv senere den kvelden? Så reiser folk hjem igjen når de selv føler for det :) Enkelt og greit :) 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Minlillesky skrev:

Hadde takket nei til alle forslagene. De fleste har ikke muligheten til å være borte 2-3 dager pga utdrikking slag. Kan dere ikke bare være hjemme da? Pynt leiligheten/huset, inviter bruden over for en prat (om dere vanligvis pleier dette, så hun ikke mistenker noe), og når hun kommer inn døra, roper dere overraskelse. Dekk på bordet, og server middag til alle. Kos dere med vin/annet alkohol i stua med godteri osv senere den kvelden? Så reiser folk hjem igjen når de selv føler for det :) Enkelt og greit :) 

Veldig enig. Spesielt siden det er en del studenter, som du sier. Om du da planlegger ting som går over flere dager, betyr det gjerne at deltidsjobber går i vasken og slikt, og det taper en student penger på. 

Jeg ville også bare hatt det hjemme. Gjerne hatt noen partyspill som cards against humanity e.l.

• Liker 1
Skrevet

TS, det er stor forskjell på: 

Kjenner deltagerne hverandre godt nok til at de ønsker å bruke en helg sammen? 

Har deltagerne barn? Det er ikke like fristende å dra bort en hel helg om man har barn. 

Anonymkode: 9c3db...a35

Skrevet

Syns hytteturr høres perfekt ut, så lenge det ikke er for dyrt og langt å dra. Når ting vites lenge på forhånd så er det enklere at involverte kan spare, fikse jobber, få barnevakt osv. Så ikke tenk på det.

Skrevet
4 minutter siden, Silfen skrev:

Syns hytteturr høres perfekt ut, så lenge det ikke er for dyrt og langt å dra. Når ting vites lenge på forhånd så er det enklere at involverte kan spare, fikse jobber, få barnevakt osv. Så ikke tenk på det.

Spare?? Skal virkelig måtte spare for å dra på utdrikningslag? Jeg tror nok veldig mange vil takke nei om det forventes at de skal måtte spare lang tid i forveien, og så bruke opp en dyrebar helg på å dra et sted med folk de ikke nødvendigvis kjenner eller liker.. Det er ihvertfall adskillig større sannsynlighet for at folk takker nei enn om man holder det billig og enkelt og ikke så krevende for dem som skal være med. 

Så om det er viktigst for bruden å ha det kjekt med vennene sine, ville jeg ikke valgt noe som mange ville takket nei til. 

• Liker 1
Skrevet

Noen må kanskje det ja. For noen er selv en togbillett til 500 kr en ekstra utgift man ikke kan ta om det kommer på 2 uker før. Derfor sier jeg spare. Nettopp fordi da har også eventuelt fattige muligheter til å klare det om man får agenda 5 mnd før fremfor 3 uker før. Det er ikke snakk om å gjøre ting dyrt men å ta hensyn til alles lommebøker.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig. Spesielt siden det er en del studenter, som du sier. Om du da planlegger ting som går over flere dager, betyr det gjerne at deltidsjobber går i vasken og slikt, og det taper en student penger på. 

Jeg ville også bare hatt det hjemme. Gjerne hatt noen partyspill som cards against humanity e.l.

I tillegg til at de fleste studenter har en såpass stram økonomi at å skulle reise noe sted for å delta på utdrikningslag gjør et solid innhogg i økonomien.

Skrevet

Med de planene håper jeg de studentene har god økonomi!  Det koster å komme seg til og fra, det koster med mat til alle, det koster med overnatting, aktiviteter kan koste en del (særlig spa som du nevner!). I tillegg skal brudens utgifter dekkes. Drikkevarer koster penger... Jeg skjønner at du vil gjøre det flott, men en liten koselig kveld hjemme kan fort bli like hyggelig. Det er også snakk om forventninger. Er bruden (og venner) av den kresne typen? Noen har mye penger å bruke (skal du dekke alt?), andre spleiser. 

Jeg tenker at det viktigste er at alle de bruden ville ønsket var til stede kan komme. Det avhenger av barnevakt, pris, tid (kveld eller helg?). 

Hva med en god frokost, en aktivitet eller to (her kan du legge inn litt penger) og en fest til kvelden? Så kan folk komme litt når det passer. Noen kan hele dagen, andre kan kanskje bare til kvelden (eller frokost). 

Anonymkode: 9e79e...813

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...