Gå til innhold

Hjemmelaget/sukkerfri is hver dag på sommer, er det innafor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har besøk av vennine, og har fått nå kraftig kritikk for at barna får is hver dag. Hun mener barna får dårlige vaner og at de vil bli overvektige som voksne. Det er hjemmelaget is, jeg har ikke sukker i, Men søter med banan og bær. Noe Er yoghurt is med jordbær, andre is er avokado, banan med kakao pulver som blir til en sjokoladeis.. Er dette virkelig så ille?? Ungene spiser dårlig når det er varmt og dette er en måte å få i de nåde næring og væske tenkte jeg..

Anonymkode: 6333e...cbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at dette er kun i ferier og etter måltider, ikke erstatninger for måltid

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Det er da sunne ingredienser.

Anonymkode: 64da4...568

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si meg enig med din venninne faktisk.. Jeg tror ikke alltid det er like lett for barna å skille ferievaner fra hverdagsvaner, slik som det er for de litt eldre. Ellers synes jeg absolutt at det er lov med endel mer kos i helger og ferier, men det er så sinnsykt undervurdert det med å lære barn sunne vaner fra de er små. De vil jo fremdeles føle på at de ønsker sukker hver dag, enten det er fruktsukker eller raffinert. 

Anonymkode: a9c3d...322

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg må si meg enig med din venninne faktisk.. Jeg tror ikke alltid det er like lett for barna å skille ferievaner fra hverdagsvaner, slik som det er for de litt eldre. Ellers synes jeg absolutt at det er lov med endel mer kos i helger og ferier, men det er så sinnsykt undervurdert det med å lære barn sunne vaner fra de er små. De vil jo fremdeles føle på at de ønsker sukker hver dag, enten det er fruktsukker eller raffinert. 

Anonymkode: a9c3d...322

Ser absolutt at barn har vanskeligere med å skille, men de får jo frukt til vanlig og også naturell yoghurt blandet med frukt (og havregryn til hverdags). De får også hjemmelaget smoothie etc. Det er liksom iskrem det reageres på, som jo ofte forbindes med og har mye mettet fett, raske karbohydrater og sukker. Kanskje hun mener at barrieren for å spise den typen is blir mindre..

Jeg håper egentlig å lære barna at man kan spise ting som er sunt for å kose seg. Men hun mener at blir det for ofte kos (uansett sunt eller ikke) vil det legge opp til dårlige vaner og senere virke inn på holdninger til mat..at de blir avhengig av kosematetc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes venninnen din tar seg litt vel til rette med kritikken sin jeg, da. Hva har hun med det å gjøre egentlig? Kan skjønne hun hadde reagert hvis du lot ungene hive i seg masse godterier og potetgull hver dag, men hjemmelaget sunn is? 

Dette er dine barn og jeg tror du klarer å finne en fin balanse for dem :) Når hverdagen kommer klarer de fleste omstille seg, selv små barn. Jeg lar også min på 2,5 få kose seg litt ekstra i sommer med sunne alternativer. 

Anonymkode: 22aad...7ce

• Liker 9
Skrevet

Jeg lar barna få is omtrent hver dag om sommeren. Er det pent vær, så spiser vi is. Jeg tror ikke noe på at en pin-up i sola vil ødelegge dem. 

De spiser ellers bra mat og er aktive barn som ikke er overvektige eller undervektige. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker at hadde ingrediensene ikke vært frosne med en pinne i, eller vært kalt for "is" så hadde de ikke vært et problem. Så kjør på, sier jeg. Det er jo sunne ingredienser. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser is hver dag i ferien vi😊 Noen ganger to is per dag, med sukker🙈🙈

Anonymkode: c4f17...790

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Innafor hva da? Det er det dummete uttrykket som finnes, tatt helt over for folks bruk av "i forhold til". Spør heller om det er greit at barna får sukkefri is hver dag. Du gir dine barn det du vil. 

Anonymkode: 1ef88...2d6

Skrevet

Helt greit. Barn kan tilpasse seg det meste, og er det sommerferie, er det virkelig lov, med eller uten sukker.

Forteller man at det gjelder kun i sommer, så skjønner de det.

Det at vi som foreldre har blitt så hysteriske rundt kosthold gagner ingen. Heller tvert i mot. La barn få være barn.

Husker da jeg var liten, så var det ingen som telte isene jeg spiste i iløpet av sommeren, og jeg har absolutt ikke tatt skade av det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært lettere for venninnen din å godta om du kalte det noe annet enn is? :klo: 

Grønnsakspinne? Vitaminsorbet? Antioksidantpuré? 

Anonymkode: 6dcf5...314

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, gi dem is, det er sommer! Hva er forskjellen på frukten er frossen og gitt som vanlig frukt? Hysteri altså, jeg blir gal!

Anonymkode: c2e20...6af

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord er isen fryst yoghurt med frukt. Kan ungene spise en skål yoghurt med frukt hver dag om det ikke er fryst? Vil tro svaret på det blir ja :P Kan ikke helt si at jeg ser noe problem med å spise det hele året, da det å spise frukt og yoghurt ikke er en dårlig vane :P 

Anonymkode: 139a0...308

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette antisukkersupersunneflinkemamma-syndromet blir noe hysterisk. Så lenge barna er normalvektig og fungerer som de skal så går det nok helt fint med is, også de med sukker.

Anonymkode: 9c565...f7f

• Liker 6
Skrevet

Det er det du som vurderer og bestemmer, og du syns det er greit. Så ja, da er det greit. 

• Liker 1
Skrevet

Dette vet du selv er helt innafor.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et hysteri!

Mine barn får is så og si hver dag på sommeren, med sukker. De er jo superaktive, så de kaloriene er forsvunnet før de legger seg. De lærer fort hva som er hverdag og hva som er ferie. Jeg tror det er lurt å lære barna moderasjon, det må ikke være enten - eller. 

Anonymkode: 8939d...110

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 13.7.2017 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Har besøk av vennine, og har fått nå kraftig kritikk for at barna får is hver dag. Hun mener barna får dårlige vaner og at de vil bli overvektige som voksne. Det er hjemmelaget is, jeg har ikke sukker i, Men søter med banan og bær. Noe Er yoghurt is med jordbær, andre is er avokado, banan med kakao pulver som blir til en sjokoladeis.. Er dette virkelig så ille?? Ungene spiser dårlig når det er varmt og dette er en måte å få i de nåde næring og væske tenkte jeg..

Ville ha sendt inn en bekymring til kommunens Barnevern...

Anonymkode: 5f5e8...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hun venninna di er litt på jordet altså! Men du har jo fått masse svar som sier akkurat det samme her, så jeg føyer meg bare inn i rekken.. Sukker og søte ting er _ikke_ farlig eller giftig som enkelte har fått for seg. Det handler om mengde, som med alt annet. Mine barn får is eller smoothie eller vafler, stort sett ett eller annet søtt hver dag. Har aldri tenkt at det var galt. Men passer på at det ikke blir is til lunsj pluss kake etter middag pluss nugatti til kvelds liksom (iallfall ikke til hverdags). Hvis det var et problem, så ville det jo vistes på vekta.

Anonymkode: 8c829...830

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...