Gå til innhold

Skal studere, hvordan få med katten min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I høst skal jeg starte å studere. Jeg driver nå å søker etter kollektiv/hybel, noe som var mer utfordrende enn det jeg hadde trodd da ingen utleiere ønsker katt. Jeg forstår at utleiere er skeptisk mot urenslige katter som ødelegger møbler etc, men min katt er en veldig renslig og snill innepus. Dette skriver jeg i mail til utleiere, noterer også at jeg kan gi referanser på dette. Men jeg får ingen svar.. begynner å bli fortvilet. Det begynner å bli tomt for private hybler i byen jeg søker meg til, og studentsamskipsnaden er strenge på at absolutt ingen dyr er tillatt.. Hva skal jeg gjøre? Noen som har noen ideer?

Anonymkode: 8a02e...1f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide leilighet gjennom samskipnaden og hadde katt. Var flere i huset som hadde hund og katt. Vaktmesteren sa ingenting så lenge ingen klagde på støy el.

Anonymkode: e54af...55a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du studere, hva skal du studere, hvor mye kan du betale? Kjenner en som skal flytte ut av hybelen sin med sin innekatt i høst. Vet ikke om de har ny leieboer. Det er i Stavanger.

Anonymkode: 5000f...54f

AnonymBruker
Skrevet

Beklager å måtte si det, men både katter og hunder er et problem for mange. Det beste du kan gjøre er å la katten bo et annet sted mens du studerer. Egentlig er det litt dumt å skaffe seg dyr før en er i en stabil livssiuasjon med egen bolig. En fjern bekjent av meg som er i femtiåra, fikk avslag på 29 leieleiligheter før hun fikk et tilbud om bolig pga en liten hund.
Har du  noen som katten kan bo hos da?

Anonymkode: 99928...bd1

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leide leilighet gjennom samskipnaden og hadde katt. Var flere i huset som hadde hund og katt. Vaktmesteren sa ingenting så lenge ingen klagde på støy el.

Spurte du samskipnaden på forhånd eller holdt dere dyrene mer i skjul?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nevn katten. Dersom det er en innekatt kan ingen nekte deg å ha den uansett. Google Emmeline-dommen. Selv om det i den nevnte dommen var tale om et borettslag (så vidt jeg husker), så er borettslagsloven og husleieloven relativt like, og dommer som er avsagt etter den ene loven har overføringsverdi til den andre loven. 

Da jeg skulle finne ny leilighet, skrev jeg til alle at jeg hadde en innekatt som er renslig og rolig. Fikk flere visninger, og til slutt leilighet. Dette er i Oslo. Men jeg tror jeg var heldig som hadde lite konkurranse, da jeg måtte ha ny leilighet i november. Sikkert verre nå, når mange studenter er på utkikk. Så ja, mitt tips; ikke nevn katten. Bare flytt den inn med deg når du har fått leilighet. Så lenge den er snill og grei, så vil mest sannsynlig ingen merke det engang :) 

Anonymkode: 013da...d5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, alexis112 skrev:

Spurte du samskipnaden på forhånd eller holdt dere dyrene mer i skjul?

Spurte ikke, men holdt ikke katten i skjul. Vaktmesteren visste godt at det var både hunder og katter i huset, men han brydde seg ikke om det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I høst skal jeg starte å studere. Jeg driver nå å søker etter kollektiv/hybel, noe som var mer utfordrende enn det jeg hadde trodd da ingen utleiere ønsker katt. Jeg forstår at utleiere er skeptisk mot urenslige katter som ødelegger møbler etc, men min katt er en veldig renslig og snill innepus. Dette skriver jeg i mail til utleiere, noterer også at jeg kan gi referanser på dette. Men jeg får ingen svar.. begynner å bli fortvilet. Det begynner å bli tomt for private hybler i byen jeg søker meg til, og studentsamskipsnaden er strenge på at absolutt ingen dyr er tillatt.. Hva skal jeg gjøre? Noen som har noen ideer?

Jeg fikk leilighet på Oslos beste vestkant gjennom å legge ut annonse på Finn.no "ønskes leid". Tror det er lettere enn å prøve gjennom studentsamskipnaden, det står tydelig i regelverket deres at husdyr ikke er tillatt, selv om de ikke egentlig kan forby dette. Ville heller satset på noe der jeg visste at man ikke får problemer, det er ikke gøy å bli tvunget inn i en vanskelig situasjon når studieåret har startet. 

Anonymkode: a34f7...34e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*Glemte å si at jeg er katteeier selv, såklart. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk leilighet på Oslos beste vestkant gjennom å legge ut annonse på Finn.no "ønskes leid". Tror det er lettere enn å prøve gjennom studentsamskipnaden, det står tydelig i regelverket deres at husdyr ikke er tillatt, selv om de ikke egentlig kan forby dette. Ville heller satset på noe der jeg visste at man ikke får problemer, det er ikke gøy å bli tvunget inn i en vanskelig situasjon når studieåret har startet. 

Samskipnadene er underlagt egen lovgivning med visse endringer fra husleieloven, deriblant kan man nekte beboerne å røyke inne samt å ha husdyr, hvilket private utleiere ikke kan. 

Anonymkode: 406da...222

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke skrevet at jeg har katt når jeg kontakter utleier. Bli invitert på visning, gjør et godt inntrykk, og nevn i en bisetning at du har en liten, husren katt. Slik gjorde jeg det tidligere i år, når jeg flyttet med to katter. Lurt å være fleksibel på beliggenhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at det ikke er lov med katt i studentsamskipnadens hybler/leiligheter? I Tromsø har de hvert fall studentboliger der det er lov med kjæledyr :) 

Anonymkode: ced3c...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert nå i to år utenbys, og første året bodde jeg i kollektiv hvor det ikke var lov med katt, da bodde kattene hos foreldrene til kjæresten min, så flyttet jeg inn i et annet kolllektiv, og da hadde jeg kattene med, siden det var greit for alle i kollektivet.

Anonymkode: 9caca...e4b

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samskipnadene er underlagt egen lovgivning med visse endringer fra husleieloven, deriblant kan man nekte beboerne å røyke inne samt å ha husdyr, hvilket private utleiere ikke kan. 

Ok :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Emmeline-dommen gjelder eid leilighet, ikke utleieleiligheter. En utleier kan fint nekte dyr i boligen han leier ut, og da må dyreeier ha god grunn til å allikevel ha dyr der. 

Anonymkode: b5783...758

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, hvis du er på jakt etter et rom i Oslo, har jeg tips. Skriv gjerne med nick så sender jeg pm :)

Anonymkode: 24a4b...3bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7/13/2017 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Spurte ikke, men holdt ikke katten i skjul. Vaktmesteren visste godt at det var både hunder og katter i huset, men han brydde seg ikke om det.

Problemet er om vaktmesteren IKKE synes det er ok, leieavtalen blir sagt opp og du og katten står på bar bakke med nye utfordringer med å finne bolig. Har bodd i flere studentbyer i Trondheim, og det har aldri vært lov med dyr i noen av dem. Jeg bodde i handikap-tilpasset leilighet med samboeren (ingen av oss er handikappet, men vi fikk den tildelt fordi den var ledig), jeg sendte mail til SiT og spurte om dyrehold, og det var strengt forbudt. Hadde ikke tatt sjansen på å snike inn et dyr.

Anonymkode: a835e...5a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På Thursday, July 13, 2017 den 10.24, AnonymBruker skrev:

Katten din kan få de beste skussmål fra sin eier, men de fleste vet at katter og hunder kan endre seg eller at eieren ikke er den rette til å framsnakke sin egen katt. 

Enten må du stå uten hybel og med katt ellers så må katten og du skille lag og bi i adskilte hjem. Livets harde realiteter. 

Anonymkode: 3f94d...934

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Katten din kan få de beste skussmål fra sin eier, men de fleste vet at katter og hunder kan endre seg eller at eieren ikke er den rette til å framsnakke sin egen katt. 

Enten må du stå uten hybel og med katt ellers så må katten og du skille lag og bi i adskilte hjem. Livets harde realiteter. 

Anonymkode: 3f94d...934

Dette er bare tull. Jeg er student og leier som sagt hybelleilighet på Oslos beste vestkant, med katt. Både jeg og katten trives veldig godt. 

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet
På Thursday, July 13, 2017 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Kan ikke private utleiere nekte beboere husdyr og røyking inne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...